خرید تور تابستان ایران بوم گردی

4 دسر ساده و خوشمزه مناسب افراد دیابتی

سلامت نیوز نوشت: یاد بگیرید که چگونه دسرهای خوشمزه و مناسب دیابت درست کنید تا هوس شیرینی خود را بدون به خطر انداختن سلامتی خود ارضا کنید. در این مقاله، ملاحظات تغذیه‌ای کلیدی برای ایجاد این خوراکی‌ها، مانند استفاده از مواد کم قند، انتخاب کربوهیدرات‌های مناسب و متعادل کردن پروتئین و چربی‌ها را کشف خواهید کرد.

آیا بیماران دیابتی می توانند دسر بخورند؟

دیابت یک بیماری مزمن است که با سطح غیر طبیعی گلوکز خون مشخص می شود. انسولین هورمونی است که سطح گلوکز خون را تنظیم می کند و در بیماران دیابتی، انسولین یا وجود ندارد یا بی اثر است. خوشبختانه دیابت با درمان مناسب و تغییر سبک زندگی قابل کنترل است؛ تغذیه سالم نیزبخش مهمی از روش های مدیریت دیابت را تشکیل می دهد.

آموزش تغذیه می تواند به بیماران کمک کند تا از یک برنامه غذایی سالم و متعادل پیروی کنند که افزایش سطح گلوکز خون را به حداقل می رساند. تا حد امکان محدودیت ها را با اعتدال جایگزین می کند تا بیماران دیابتی بتوانند آزادانه تر غذا بخورند.

برخی از غذاها سطح گلوکز خون را به سرعت افزایش می دهند. غذاهای پر کربوهیدرات، قند و کالری می توانند سطح قند خون را سریعتر افزایش دهند و همچنین باعث افزایش سطح قند خون می شوند.

دسرها به طور کلی همه خطوط قرمز را رد می کنند: کربوهیدرات بالا، شکر و کالری. این بدان معنا نیست که بیماران دیابتی نمی توانند دسر بخورند. انتخاب بهتر مواد تشکیل دهنده و کنترل سهم به بیماران دیابتی امکان می دهد هر از گاهی از دسر لذت ببرند.

اهمیت انتخاب مواد اولیه در تهیه دسر دیابتی

مدیریت تغذیه برای دیابت شامل همه موارد مرتبط با غذاها می شود، از جمله خواندن برچسب غذا هنگام خرید مواد غذایی، برنامه ریزی وعده های غذایی، زمان هایی که باید در بیرون از خانه غذا بخورید، شمارش کربوهیدرات ها، دانستن درشت مغذی ها تا بتوانید وعده های غذایی متعادل تهیه کنید.

در اینجا برخی از ملاحظات تغذیه ای اصلی وجود دارد که باید هنگام انتخاب دسرهای مناسب دیابت در نظر بگیرید:

مواد کم شکر و در عین حال شیرین

دسر اساساً باید شیرین باشد. معمولاً شیرینی دسرها از قندهای افزوده حاصل می شود که در دیابت باید کنترل شود.

قندهای اضافه شده شامل شربت ذرت با فروکتوز بالا، عسل، شهد آگاو و ملاس است که معمولا در میان وعده های بسته بندی شده یافت می شود. قندهای افزوده به طور طبیعی در غذاها یافت نمی شوند، اما در طول فرآوری به غذاها اضافه می شوند.

برخی از غذاها مانند شیر و میوه ها به طور طبیعی حاوی قند هستند و میوه های مختلف دارای شاخص های گلیسمی متفاوتی نیز هستند.

شاخص گلیسمی شاخصی است برای تعیین اینکه یک غذای خاص با چه سرعتی گلوکز خون را افزایش می دهد. شاخص گلیسمی بالا نشان می دهد که غذاها سطح گلوکز خون را به سرعت افزایش می دهند.

انجمن دیابت آمریکا (ADA) نشان می دهد که بیشتر میوه ها دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند. مصرف یک تکه کوچک میوه کامل یا ۱/۲ فنجان سالاد میوه را برای دسر توصیه می کند.

میوه های خشک مانند خرما و کشمش و برخی میوه های تازه مانند خربزه و آناناس نسبت به اکثر میوه ها مانند سیب، توت، هلو و پرتقال دارای شاخص گلیسمی بالاتری هستند.

در صورت خرید میوه های کنسرو شده یا یخ زده به یاد داشته باشید که برچسب ها را بخوانید و آنهایی را انتخاب کنید که قند اضافه ندارند.

فراموش نکنید که قبل از اضافه کردن هر دسر جدید به رژیم غذاییتان، حتما با پزشک مشورت کنید.

انتخاب کربوهیدرات مناسب

کربوهیدرات ها جزء ضروری رژیم غذایی هستند. آنها منبع اصلی دریافت انرژی روزانه هستند و در دیابت، هدف اجتناب از کربوهیدرات نیست، بلکه انتخاب کربوهیدرات های پیچیده غنی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است.

ADA کربوهیدرات ها را بر اساس ترجیح مصرف به سه گروه دسته بندی می کند:

  • سبزیجات کامل، فرآوری نشده و بدون نشاسته: این سبزیجات دارای نشاسته کم و فیبر بالا هستند، بنابراین سطح گلوکز خون را به حداقل می رساند. برخی از غذاهای این دسته عبارتند از کاهو، خیار، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و لوبیا سبز.
  • غذاهای کامل و با حداقل فرآوری شده کربوهیدرات: این دسته شامل کربوهیدرات های نشاسته ای مانند میوه ها، غلات کامل، لوبیا، عدس و سبزیجات نشاسته ای از جمله ذرت، نخود سبز و سیب زمینی شیرین است.
  • غذاهای کربوهیدراتی تصفیه شده و بسیار فرآوری شده و آنهایی که شکر اضافه دارند: شما باید کمتر از این غذاها بخورید که شامل نوشیدنی های شیرین، غلات تصفیه شده و شیرینی هایی مانند آب نبات، کیک و کلوچه می شود.

هنگام تهیه دسرهای مناسب دیابت، می توانید کربوهیدرات ها را از دو دسته اول انتخاب کنید که گزینه های پر فیبر و مواد مغذی هستند.

تعادل با پروتئین و چربی

اگرچه منابع قند طبیعی و کربوهیدرات ها از ویژگی های اصلی دسرهای مناسب دیابت هستند، اما متعادل کردن دسرها با منابع پروتئینی و چربی می تواند دسرها را سیر کننده تر و مغذی تر کند.

ترکیب پروتئین (مانند محصولات شیر) و منابع چربی (مانند آجیل و دانه ها) طعم و مشخصات مواد مغذی دسر شما را فوق العاده می کند.

4 دسر مناسب دیابت که باید امتحان کنید

اکنون که آموخته اید هنگام تهیه یا انتخاب دسرهای مناسب دیابت به چه نکاتی توجه کنید، در اینجا چند دسر جذاب آورده شده است:

1. سیب دارچینی پخته شده

شیرینی طبیعی سیب همراه با دارچین دسری لذیذ و کم قند ایجاد می کند.

  1. یک سیب متوسط را به صورت حلقه ای برش دهید.
  2. دارچین آسیاب شده را به سیب ها اضافه کنید.
  3. یک ظرف پخت را با کره یا روغن نارگیل چرب کنید.
  4. اجازه دهید 20 تا 25 دقیقه، تا زمانی که سیب ها کاراملی شوند، بپزند.
سیب دارچین

2. پارفه توت ماست یونانی

درست کردن دسر با انواع توت ها می تواند پیشنهاد جذابی برای شما باشد. توت مورد علاقه خود را انتخاب کنید، به عنوان مثال، توت فرنگی، زغال اخته و تمشک یا آنها را مخلوط کنید.

  1. 1 فنجان ماست یونانی را به یک کاسه اضافه کنید.
  2. 1 فنجان توت و 0.25 فنجان آجیل خرد شده (اختیاری) را به آن اضافه کنید.
  3. مواد را در کاسه مخلوط کنید تا خوب ترکیب شوند.
  4. سپس ظرف را در یخچال بگذارید و خنک سرو کنید.
پاره توت

3. اسموتی موز کاکائویی

اسموتی ها مخصوصا برای تابستان های گرم عالی هستند. این دستور، شیرینی موز رسیده را با کاکائو ترکیب می کند.

  1. دو عدد موز رسیده را به مخلوط کن اضافه کنید.
  2. ۱ فنجان شیر بادام یا شیر نارگیل شیرین نشده به آن اضافه کنید.
  3. 0.25 فنجان ماست یونانی ساده و 2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو شیرین نشده به آن اضافه کنید.
  4. همه موارد را با هم به خوبی مخلوط کنید تا یکدست و کرم رنگ شود.
اسموتی موز شکلات

4. موس آووکادو

اگر یک دسر خامه ای و سبک می خواهید، موس آووکادو را امتحان کنید.

  1. پوست و هسته 1 آووکادوی رسیده را جدا کنید. میوه را به مخلوط کن اضافه کنید.
  2. 0.25 فنجان پودر کاکائو شیرین نشده، 0.25 فنجان شیر بادام یا نارگیل شیرین نشده و کمی نمک به آن اضافه کنید.
  3. همه مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود.
  4. ترکیب را داخل ظرف ریخته و در یخچال بگذارید تا سرد و سفت شود.
  5. روی آن را با توت های تازه یا آجیل خرد شده تزئین کرده و سپس سرو کنید (اختیاری).

به یاد داشته باشید، کنترل سهم برای اعتدال بسیار مهم است. می توانید میزان استفاده از کربوهیدرات ها را در دسرهای خود بررسی کنید و مصرف خود را بر اساس ارزش های غذایی تنظیم کنید.

اینکه فرد چه مقدار کربوهیدرات می تواند بخورد بر اساس نیازها و نیازهای منحصر به فرد آنها است. برای راهنمایی در مورد تغذیه خود باید با پزشک و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

موس آووکادو

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا