خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دعوت از مسلمانان آمریکا برای مشارکت در فرآیندهای سیاسی

سخنرانی سید حسین نصر در دانشگاه بین المللی فلوریدا

دکتر سید حسین نصر، روز چهارشنبه به دعوت مرکز مطالعات جهان اسلام در دانشگاه بین المللی فلوریدا در کنفرانس «اسلام و مسلمانان در آمریکا: گذشته،‌ حال و آینده» سخنرانی کرد و در این سخنرانی مسلمانان آمریکا را به مشارکت در فرآیندهای تشویق کرد.

به گزارش انصاف نیوز، وی در این سخنرانی به تاریخچه‌ی حضور مسلمانان در آمریکا پرداخت و ورود اسلام به آمریکا را به زمان ورود بردگان آفریقایی تبار به آمریکا مربوط دانست. نصر سپس به امواج مختلف ورود مهاجران مسلمان به آمریکا پرداخت و از جمله به تاثیر جنگ‌های مختلف مثلا جنگ‌های داخلی لبنان و یا انقلاب اسلامی ایران در شکل گیری امواج ورود مهاجرین مسلمانان به آمریکا اشاره کرد.

وی همچنین به جنبش مسلمانان سیاه پوست در دهه ۱۹۳۰ با عنوان امت اسلام (Nation of Islam) و نقش الیجا محمد و مالکوم ایکس در این جنبش اشاره کرد و این که آنها دین اسلام را دین سیاه پوستان دانستند.

نصر با اشاره به جدایی مالکوم ایکس از جنبش امت اسلام و ذکر خاطرات خود از او به خصوص در سفر به لبنان مالکوم ایکس را فردی فوق العاده و تاثیر گذار دانست که شناخت آن برای مسلمانان بسیار ضروری است و ترور او را ضایعه‌ای نه تنها برای مسلمانان آمریکا بلکه سیاه پوستان آمریکا ذکر کرد.

سید حسین نصر همچنین با مقایسه‌ی مسلمانان با اقلیت‌های مذهبی دیگر به‌ویژه یهودیان به پایین بودن فعالیت سیاسی مسلمانان اشاره کرد و گفت:‌ مسلمانان در بسیاری از حوزه‌ها به‌ویژه در حوزه علوم پزشکی بسیار رشد کرده‌اند و دکترهای مسلمان موفق بسیاری در آمریکا وجود دارند. ولی در زمینه‌ی سیاسی حضور و بروز مسلمانان تقریبا صفر بوده است. این که به تازگی نماینده‌ای مسلمان به کنگره راه یافته است نشان دهنده‌ی ضعف مسلمانان مقیم آمریکا در زمینه‌ی امور سیاسی است. در مقابل مثلا یهودی‌ها در همه‌ی زمینه‌ها رشد کرده‌اند. در حوزه‌ی اقتصادی و مالی بسیار موفق هستند. در زمینه‌ی سیاسی هم همینطور.

او همچنین اشاره کرد که در طی پنجاه سال گذشته با وجود مسئله‌ی اسرائیل روابط مسلمانان و یهودیان روابط مناسب و رو به بهبود بوده است و گفتگوهای بسیاری بین عالمان مسلمان و یهودی شکل گرفته است.

دکتر نصر همچنین به اسلام هراسی در آمریکا اشاره کرد و گفت اگرچه این مشکل وجود دارد ولی به نظر من دوامی نخواهد داشت.

نصر توصیه کرد که مسلمانان باید زندگی مسلمانانه داشته باشند ولی با سیاست آغوش باز با دیگر ادیان مواجه شوند.

او گفت:‌ اسلام همیشه با آغوش باز با دیگر ادیان ابراهیمی مواجه شده است و جامعه‌ی اسلامی مامنی برای پیروان این ادیان بوده است. ما میراث گرانقدری در این زمینه داریم که باید از آن بهره بگیریم.

این اسلام شناس مقیم آمریکا با اشاره به این که با وجود مراجعت مختلف به او، هیچ گاه وارد فرآیند سیاسی نشده است، گفت:‌ من این طور تصمیم گرفتم که این موهبت الهی که خداوند به من داده است را وقف علوم اسلامی کنم. من نمی‌خواهم چونان موعظه گری باشم که خود به موعظه‌ای که می‌کند عمل نکرده است ولی همه‌ی کسانی که توانایی دارند و خداوند به آنها این موهبت را داده است که فعالیت سیاسی کنند، این وظیفه‌ی آنهاست که در عرصه‌ی سیاسی فعال شوند. این فعالیت می‌تواند از رای دادن ساده باشد تا فعالیت در عرصه‌ی حیات سیاسی. به‌ویژه در ایالت‌هایی مثل فلوریدا. مسلمانان باید در رده‌های سیاسی مختلف فعال شوند. من تصور نمی‌کنم ما بتوانیم رئیس جمهور مسلمان داشته باشیم ولی حتما می‌توانیم در مجلس نمایندگان و سنا مسلمانانی داشته باشیم و باید در این مسیر بکوشیم.

سید حسین نصر همچنین به ضعف آموزش اسلامی اشاره کرد و گفت: باید به آموزش عالمان اسلامی همت گمارد. باید کرسی‌های اسلام شناسی را گسترش داد و باید مسلمانان عالم برای این کرسی‌ها تربیت کرد.

او در پایان گفت: بهترین راه برای گسترش اسلام و تضمین حیات آن در آمریکا این است که مسلمان خوبی باشیم نه این که فقط از آن سخن بگوییم. ما باید مسلمانی را زندگی کنیم و مسلمان واقعی و تجسمی از پیامبر اسلام باشیم نه این که فقط آیه و حدیث بخوانیم. من بسیار امیدوارم که جامعه اسلامی آینده بسیاری بهتری از اکنون خواهد داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا