خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صدایی که جهانگیری شنید

ایسنا نوشت: این روزها که کام اصحاب هنر به هزار و یک دلیل تلخ است، هر از چندی خبر خوشی هم شنیده می‌شود تا ثابت شود همیشه در دل تیرگی‌ها، لکه‌هایی از نور هم دیده می‌شود. نمونه اخیر اثبات این ادعا، جلسه تازه‌ای است که اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران با اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری داشته‌اند.

در چند ماه گذشته اعضای مختلف شورای عالی خانه هنرمندان ایران درباره مشکلات اقتصادی این مکان هنری مصاحبه کردند، شرح ماوقع و حتی هشدار دادند که این خانه بدجوری روی آب است و نیازمند فریادرسی است. حتی آن اعضایی که به عنوان چهره‌هایی محافظه‌کار هم شناخته می‌شدند، صدای‌شان بلند شد و همین صدا سرانجام شنیده شد.

چندی پیش از سوی دفتر اسحاق جهانگیری با خانه هنرمندان ایران تماس گرفتند و برای برگزاری جلسه‌ای با معاون اول رییس‌جمهوری اعلام آمادگی کردند.

طبیعتا اعضای شورای عالی خانه هنرمندان و مدیر عامل این خانه هم به‌سرعت ماجرا را پیگیری کردند. از طرف دفتر جهانگیری از آنان خواسته شد تا شرح حالی از خانه هنرمندان و نیز مطالبات اعضای این مکان در اختیار معاون رییس‌جمهوری قرار بگیرد.

همه مراحل طی و جلسه روز سه‌شنبه، ۲۳ مهر ماه در دفتر اسحاق جهانگیری برگزار شد.

پیشقدم شدن جهانگیری برای برگزاری این نشست و درخواست برای توضیحات مبسوطی درباره خانه هنرمندان ایران و مطالبات اعضای آن (تا این جلسه با آگاهی کامل برگزار شود و به تعارف‌های مرسوم محدود نشود) و تایید کم‌توجهی دولت به هنرمندان از جمله نکات مثبتی است که در این روزها، خود غنیمتی به شمار می‌رود.

مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران که در گفت‌وگوهای رسانه‌ای‌اش از مسئولان خواسته بود به وضعیت این مکان توجه کنند و مشخصا از جهانگیری هم به عنوان یکی از فریادرسان نام برده بود، حالا در گفت‌وگو با ایسنا آن‌چه را در این جلسه رخ داد، تشریح می‌کند.

او جلسه روز سه‌شنبه را جلسه‌ای صمیمانه می‌داند که در آن اعضای شورای عالی خانه هنرمندان فرصت یافتند به تفصیل از مشکلات و تنگناهای اقتصادی این مکان سخن بگویند و دلمشغولی‌ها و دغدغه‌های خود را توضیح بدهند.

رجبی معمار به اتفاقات چند ماه اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: در چند ماه گذشته ناچار شدیم از طریق رسانه‌ها مشکلات خانه هنرمندان را بازتاب بدهیم و چندی پیش از طرف دفتر آقای جهانگیری تماس گرفتند و برای برگزاری جلسه‌ای با ایشان اعلام آمادگی کردند. ضمن این‌که توضیحاتی درباره سابقه خانه هنرمندان و عملکرد آن در ۲۱ سال اخیر و توقعات و خواسته‌های ما جویا شدند که به صورت مکتوب ارائه کردیم و بعد از آن هم قرار جلسه را گذاشتیم.

او با ابراز خرسندی از برپایی این نشست که آن را دیداری صمیمانه توصیف می‌کند، ادامه می‌دهد: آقای جهانگیری تایید کرد دولت آن‌گونه که باید و شاید نتوانسته به جامعه دانشگاهی و هنری توجه کند و پذیرش این امر از سوی دومین شخص دولت، بسیار دلگرم‌کننده بود بخصوص که ایشان خیلی دوستانه و بی‌تکلف این سخنان را مطرح کرد و خوشحالیم که زمینه برای پیگیری یک‌سری از کارهای عقب‌مانده فراهم شد.

این مدیر هنری درباره موارد مطرح‌شده در این دیدار می‌گوید: ابتدا آقای صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی درباره کمک‌های این وزارتخانه به جامعه هنری ارائه کردند که مهم‌ترین مورد آن بخشایش حق بیمه سه ماه نخست امسال برای اعضای صندوق اعتباری هنر بود ولی مابقی آن درباره اقداماتی است که قرار است انجام شود؛ از جمله وام «کارا» (وامی که دولت برای مشاغل زیان‌دیده از کرونا تعریف کرده است) که در همین جلسه دوستان هنرمند توضیح دادند بازپرداخت این وام با سود ۱۲ درصد برای هنرمندان که شغل‌شان در این مدت تعطیل شده امکان‌پذیر نیست بویژه این‌که سیستم بانکی نیازمند ضامن و اسناد و مدارک است و همه این‌ها کار را برای هنرمندان دشوار می‌کند. آقای جهانگیری هم اعلام کرد تلاشش را می‌کند تا شاید بتواند سود چهاردرصد را برای این وام در نظر بگیرند.

رجبی معمار اضافه می‌کند: موضوع دیگر، کمکی بود که قرار است از طریق «هنر کارت» انجام شود و دوستان توضیح دادند مبلغ مورد نظر برای انجام این کمک از سوی خزانه واگذار شده ولی ظاهرا مشکل این است که هنوز تفاهم‌نامه میان وزارت ارشاد و سازمان برنامه و بودجه امضا نشده. در حالت عادی امضای این تفاهم‌نامه کمتر از چند روز زمان می‌برد ولی حالا امیدواریم بعد از گذشت بیش از یک ماه، با امضای تفاهم‌نامه در هفته آینده، این کمک نیز عملیاتی شود چراکه آقای جهانگیری دستور داد این موضوع در اسرع وقت پیگیری شود.

آن‌گونه که مدیر عامل خانه هنرمندان ایران توضیح می‌دهد، اعضای شورای عالی خانه هنرمندان در این جلسه گفته‌اند یک نوبت کمک کافی نیست و جهانگیری هم گفته است تلاش می‌کند تا این‌گونه کمک‌ها، در یکی دو نوبت دیگر هم انجام شود.

به گفته رجبی معمار، تقاضا برای ارائه سبد کالا به هنرمندان از دیگر موارد مطرح‌شده در این دیدار است. ضمن این‌که مبلغی به عنوان کمک‌هزینه امسال پیشنهاد شده و قرار است بیشتر این مبلغ از سوی شهرداری پرداخت شود و مابقی آن را وزارت ارشاد تامین کند.

رجبی معمار یکی از نکات مثبت این نشست را مروری بر تاریخچه خانه هنرمندان ایران می‌داند که سبب شد جایگاه این مکان هنری در داخل کشور و همین‌طور در منطقه و نیز نوع عملکرد آن بار دیگر برای مسئولان حاضر یادآوری شود.

او ادامه می‌دهد: ضمن این‌که صحبت‌هایی هم درباره بودجه سال آینده مطرح شد و آقای جهانگیری هم توضیح داد با این‌که بودجه‌های کمکی به دلیل مشکلات اقتصادی دولت به‌شدت کاهش پیدا کرده و بسیاری از بودجه‌ها قطع شده ولی باید برای خانه هنرمندان بودجه‌ای در نظر گرفته شود.

رجبی معمار با اشاره به این‌که در این مدت شهرداری تنها حامی خانه هنرمندان ایران بوده است، می‌گوید: آقای جهانگیری از شهرداری قدردانی کرد و مقرر شد برای حفظ وجهه غیردولتی خانه هنرمندان ایران، بودجه این مکان همچنان از طریق شهرداری به عنوان نهادی عمومی، تامین شود و حتی اگر این نهاد برای پرداخت بودجه مشکلی داشت، کمک‌های دولتی از کانال شهرداری به خانه هنرمندان تزریق شود.

این جلسه در دفتر اسحاق جهانگیری برگزار شده و نمایندگان شورای عالی خانه هنرمندان ایران، پیروز حناچی، شهردار تهران، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد، سیدمجتی حسینی، معاون هنری وزارت ارشاد، لادن حیدری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد، و نماینده محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه از دیگر حاضران در آن بودند.

خانه هنرمندان ایران مکانی غیرانتفاعی است که ۲۱ سال پیش در فضایی که پیش‌تر پادگانی نظامی بود، تاسیس شد و تا امروز میزبان بسیاری از برنامه‌های مهم فرهنگی و هنری بوده و هنرمندان رشته‌های مختلف آن را به نوعی خانه خود تلقی می‌کنند.

این مکان هنری  بعد از شیوع کرونا به دلیل تعطیلی گالری‌ها، کافه‌ها، فروشگاه و رستوران‌هایش تمام راه‌های درآمدزایی خود را از دست داد و به همین دلیل مدیرعامل و اعضای شورای سیاست‌گذاری آن بارها این موضوع را مطرح کردند که در صورت نرسیدن بودجه، درِ این خانه بسته خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا