خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیت الله گرامی: نمی شود به بهانه «اقدام علیه امنیت» جلوی اظهارنظر را گرفت

آیت الله گرامی با تاکید بر لزوم آزادی بیان در جامعه اسلامی گفت: تکامل هر علمی با همین اظهار نظر کردن حاصل می شود. نمی شود جلوی اظهارنظرها را به بهانه اقدام علیه امنیت حکومت اسلامی گرفت.
به گزارش انصاف نیوز، این فقیه برجسته حوزه علمیه قم در گفتگو با شفقنا آزادی بیان را لازمه تکامل اندیشه و علم دانست و درباره آزادی منتقدان در حکومت اسلامی خاطر نشان کرد: اسلام دین فطرت است یعنی اگر درست برای افراد تبیین شود همه فطرتا به آن گرایش پیدا می کنند. پیامبر به دنبال این نبود که بخواهد دایره سلطه خودش را افزایش دهد بلکه دعوت به توحید داشت و می گفت”قولوا لا اله الا الله تفلحوا”. مسیر اسلام همین است اما اگر کسی بخواهد با براندازی به آن معنایی که گفته شد جلو این جریان بایستد اسلام از خود دفاع خواهد کرد.
وی در توضح عنوان ” اقدام علیه امنیت ملی” گفت: اقدام علیه امنیت را قرآن و حضرات معصومین علیهم السلام برای ما معنا کرده اند. قرآن می فرماید: “الَّذینَ یُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسادا” دو جمله “جنگ با خدا و رسول” و “سعی در فساد “در کنار هم آمده است؛ می شود از این عبارت به براندازی و اقدام علیه امنیت تعبیر کرد. اقدام علیه امنیت معنای مشخصی دارد. کسی که برای براندازی دست به مبارزه مسلحانه می زند علیه امنیت حکومت اقدام کرده؛ اما اظهار نظر کردن یک بحث علمی و در جهت آگاهی است.
آیت الله گرامی در ادامه به تشریح سیره پیامبر با مخالفان پرداخت و گفت: در اوج قدرت امیرالمومنین (ع) “ابن کوا” که یکی از منافقان است وارد مسجد می شود و درحالی که حضرت مشغول نماز جماعت است با صدای بلند فریاد می زند “لئن اشرکت لیحبطن عملک” ( اگر شرک بورزی قطعا کردارت تباه خواهد شد) اشاره او به قضیه حکمیت است و به حضرت می گوید تو کافر شده ای. حضرت در نماز سکوت می کند تا او آیه را بخواند گویا حضرت می خواهد همه صدای مخالف او را بشنوند. این منافق تا سه بار این حرکت را تکرار می کند.
حرکت این منافق مساله علمی و آگاهی دادن به جامعه نبود، مساله ای بود که از قبل مشخص بوده و حتی بهم زدن نماز جماعت رییس حکومت محسوب می شد؛ اما هیچ تاریخی هم ننوشته که بعد از نماز حضرت کسی را فرستاد که او را بگیرید و دستگیرش کنند
وی در این باره افزود: در ماجرای طلحه و زبیر هم با اینکه حضرت می دانست که اینها قصد جنگ دارند اما چون هنوز دست به شمشیر نبرده بودند حضرت علیه آنها اقدامی نکرد. آیا شما به این دین می توانید دین خشونت بگویید؟!
لذا در حاکمیت اسلامی هر اظهار نظر مخالف و منتقد، چه سیاسی و چه علمی، براندازی و اقدام علیه امنیت معنا نمی شود و می بینیم که حضرات چقدر با دشمنان خود با سعه صدر برخورد می کردند و هرگز حقوق آنها را نادیده نمی گرفتند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا