خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هاشمی بزرگ بود ولی نه آنقدر که می‌گویید

یکی از کاربران انصاف نیوز با نام مستعار «ناشناس» ذیل خبر «ماجرای اختلاف ولايتى، فلاحيان و محسن رضایی» نوشت:

بدون غرض ورزی عرض میکنم هاشمی مرد بزرگی بود اما آن طور که می گویند نبود. پس از خرمشهر جنگ را چند سال ادامه داد و بعدش جام زهر سر کشید.

در نگاهی به اعضای کابینه های هاشمی در می یابیم که بجز چند نفر معدود دیگران افراد جان و استخوان داری نبودند. بالاخره می گویند هر کی را میخواهی بشناسی به رفقاش نگاه کن.

هاشمی دوست داشت با آمریکا رابطه برقرار کند حالا با سال های پایانی عمرش کار نداریم ولی در همان زمانی هم که قدرت داشت هیچ گام مشخص ارزشمندی بر نداشت.

هاشمی حالا با همین ادعاهای موافقان در مقیاس ایران بود و هیچگاه نتوانست از ایران فراتر برود. فکر نمی‌کنم کشوری مهم دیگر باشد که هاشمی را حل کننده یک مساله یا مناقشه بزرگ بین المللی بداند.

برای موضوع فلسطین و اسرائیل هیچ طرح و ایده جهان‌شمولی نداد و ما ندیدیم. تا قدرت داشت عملا برای دموکراسی تلاشی نکرد و اتفاقا تلاش های زیادی علیه دموکراسی داشته است.

حتی در ابعاد معنوی هم با اینکه خود حوزوی بود و شاگرد امام و امام جمعه تهران اما به نظرم هیچگاه جایگاه کاریزماتیک روحانی نتوانست پیدا کند و مردم عمدتا او را تجمل گرا و غربگرا و اشرافی می دانستند تا یک روحانی متدین.

هاشمی تحصیلات دانشگاهی نداشت و هیچ مقاله یا کتاب یا سخنرانی قابل تحلیل و نظریه ای نداشت. ما ندیدیم بگویند هاشمی مثلا برای تمدن سازی ارزش های انقلابی و دینی راهکار و برنامه و ایده و نظریه ای داشته است.

بله قبول دارم سازندگی در زمان هاشمی در حد تلاش موثر برای برخورداری روستا ها و شهرها از امکانات رفاهی برقرار بوده است یا تلاش هایی برای بازسازی جنگی که خودش آن را طولانی کرد و یا ساخت چند سد، برخی طرح ها مثل سد و مترو و… هم که هاشمی کلنگ زد به نظرم طرح های بر زمین افتاده قبل از انقلاب بودند.

حالا ایجاد و توسعه دانشگاه آزاد را می شود یک عملکرد هاشمی دانست. بحثم الان خوب یا بد بودن عملکرد نیست که آن جای بحث دیگری دارد.

من می گویم مثلا هیتلر مرد بزرگی بود حالا وقتی بحث بشود میگم البته بزرگی او در ویرانی بود. یا مثلا ترامپ مرد بزرگی هست در اقتصاد و… ولی گفتم بدون غرض ورزی دوست دارم بدونم دوستان هاشمی چرا اصرار دارند بگویند هاشمی فلان بوده است.

گفتم و شاید قادر نبودم منظورم را برسانم، مقیاس این سوال و نگاه من بالاست و الا میدانم هاشمی فلان لابی ها را داشته و هزاران طرح آبرسانی و برقرسانی را کلنگ زده یا مثلا 1000 خطبه خوانده و…

من میگم کدام وزرای هاشمی بزرگ بودن؟ کدام صنعت و معدن و پتروشیمی و فولاد و دانشگاه و سد و دانشگاه و صلح بین المللی و اندیشکده و تئوری و راهکار بزرگ ملی و بین المللی مال ایده خود هاشمی است؟ یعنی اگر اون نبود الان ما آن را نداشتیم؟

مثلا مسکن مهر مال احمدی نژاد است یا یارانه و یا گفتگوی تمدن ها مال خاتمی است یا برجام مال روحانی است یا کوپن مال میرحسین موسوی است و.. سوال این است که چه چیزی مال هاشمی بود؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. باسلام.ضمن احترام به نظریه این دوست عزیزمان.
    پیشنهادمیکنم ایشان دوره ۸ ساله ریاست جمهوری آقای هاشمی را بادید منصفانه وبدون تحلیلهای یک طرفه که شاید بی انصافی باشد؛؛؛؛ درموردعملکرد دوره ۸ساله بعداز مصیبت جنگ واقتصادجنگی ومدیریت آن وضعیت را مطالعه نمایند.باتشکر

    1
    4
  2. بدی دیدگاه ما آدم ها ، شاید فقط هم در جهان سوم این باشد که انسان ها را در قالب ذهنی خود می ریزیم ، انسان ها همچون طیفی رنگی از سیاه تا سفیدند هرچه به سیاهی نزدیک باشند آنها را بد و بدتر و هرچه به سفیدی نزدیک باشند به نسبت نزدیکی شان خوب می انگاریم ، گذشته از معدود انسان هایی که از شقاوت سیاه و تاریکند و بعضی دیگر که از فرط انسانیت به مرز فرشتگی رسیده اند عموما واجد خوبی ها و بدی هایی توامانیم ، هاشمی و دیگران هم از این خصوصیت فارغ نیستند ، در بعضی از مراحل زندگی ، خصوصا در سنین پایین عملکرد خوبی نداشته اند ولی هر چه به مرز پختگی رسیده اند عاقل تر و خردمندانه تر عمل نموده اند ، انسان ها را به صورت یک پکیج کامل مورد بررسی و قضاوت قرار دهیم ، همین .

  3. جناب آقای هاشمی رو میشه با بدبخت کردن کارگر با درست کردن قرارداد موقت و پیمانکاری شناخت و حق سفره کوچک کارگری را با دادن ب پیمانکاران کوچک تر کرد.و سفره سرمایه داران بزرگتر .

  4. سلام
    ب نظر من میشه رفسنجانی رو با از بین بردن حق کارگر با آوردن پیمانکاران ب بهانه خصوصی سازی کردن شناخت ک بیشتر از حق کارگر ب پیمانکاران دادن و کمتر شدن دست مزد کارگران زحمتکش .
    پولدارها پولدارتر و کارگران ضعیف تر شدن.

  5. خطبه های هاشمی برای منی که هر جمعه پای رادیو می نشستم و منتظر موضعگیری او بودم، نوستالژیک. و به یادماندنی است و دیگر در پایتخت کسی مانند او نیست! اگرچه ابررسانه یی چون انقلاب موبایلی با آن وقت قابل مقایسه نیست!

  6. هاشمی را اشخاص و رسانه های نزدیک به او باد کرده و بزرگش کرده بودند. والا بسیاری از گرفتاری های امروز ما حاصل کارهای اوست.

  7. قضیه پول چایی طرح شده توسط رفسنجانی، بنیان و ریشه تمام فسادهای اداری در کشور شد و پس از آن اختلاس بزرگ بانک صادرات که در آن متهم ردیف اول آزاد شد و متهمان بعدی اعدام شدند،لکه ای پاک نشدنی بر دامان انقلاب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا