خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تخت‌روانچی: داشتن سلاح متعارف حق همه کشورهاست

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران، داشتن توان سلاح متعارف را حق مسلم هر کشور عضو سازمان ملل برای دفاع مشروع می داند و در این زمینه بر اساس حقوق بین الملل، توان موشکی داخلی بدست آورده تا در مقابل تهدیدات علیه کشورمان بازدارنده باشد.

به گزارش ایسنا، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی  هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.

وی ابتدا با اشاره به منازعات ممتد و نیز با برشمردن برخی از خطرات کنونی مثل توسل به زور و یا تهدید به آن، افزایش هزینه ها و تشدید مسابقات تسلیحاتی و بازگشت ذهنیت های زمان جنگ سرد در کنار خطر همیشگی ناشی از سلاح های کشتار جمعی و بروز تهدیدات جدید در عرصه هوش مصنوعی، سایبر و فضای ماورای جو، اظهار کرد که متاسفانه اوضاع امنیتی جهان نسبت به قبل بدتر شده است. علاوه براین، شرایط گفتگو میان قدرت های بزرگ نیز در حال از بین رفتن است.

سفیرکشورمان در سازمان ملل، با تاکید بر موانع خلع سلاح هسته ای و در راس آن مسابقه مدرن سازی زرادخانه های هسته ای و فقدان اراده سیاسی برای کنار گذاشتن گزینه سلاح هسته ای توسط دارندگان، گفت که بیش از 14000 سلاح هسته ای و 100 میلیارد هزینه سالانه مربوطه و امکان استفاده آنها خطری است که هر آن بشریت و کره زمین را تهدید می کند و متاسفانه 50 سال پس از لازم الاجرایی شدن معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای، ان پی تی، اجرای کامل تعهدات مبتنی بر آن به خصوص خلع سلاح هسته ای هنوز اجرایی نشده و مطمئنا اعتبار ان پی تی منوط به تقویت زمینه های اجرای این تعهدات در کنفرانس بازنگری سال آینده است.

روانچی با اشاره به امریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان موانع بزرگ خلع سلاح هسته ای جهانی ومنطقه ای، اظهار داشت که امریکا بزرگترین دارنده سلاح هسته ای در جهان است که تنها در سال 2019 مبلغ 36 میلیارد دلار برای زرادخانه هسته ای خود و تولید آخرین مدل سلاح های هسته ای هزینه کرده، با سلاح هسته ای به تهدید کشورهای غیر هسته ای پرداخته و آستانه توسل به سلاح هسته ای را تنزل داده است. بعلاوه، خروج این کشور از پیمان نیروهای هسته ای میان برد و عدم تمایل به تمدید استارت جدید به تلاشهای بین المللی خلع سلاح وعدم اشاعه هسته ای ضربه بزرگی وارد کرده است.

​به گفته روانچی، اسرائیل هم یک خطر امنیتی منطقه ای است که با حمایت امریکا کشورهای دیگر را به انهدام هسته ای تهدید می کند. رژیم صهیونیستی تنها مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای است که ایران از 1974 پیشنهاد کرده است و خواست ما از نظام بین المللی آن است که این رژیم را مجبور به الحاق به ان پی تی به عنوان یک عضو غیر هسته ای و بدون قید و شرط و پذیرش پادمان های آژانس بین المللی انرژی هسته ای بکند.

روانچی اضافه کرد که دولت عربستان با احتراز از اجرای کامل پادمان های هسته ای مورد درخواست آژانس در برنامه هسته ای خود به پنهان کاری روی آورده است و با وجود این، واشنگتن برای گسترش برنامه هسته ای عربستان چراغ سبز نشان می دهد، بدون این که توافق قبلی برای اعمال نرم های عدم اشاعه را مد نظر قرار دهند.

​این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد که از نظر جمهوری اسلامی ایران، 75 سال پس از کاربرد سلاح هسته ای توسط امریکا، هیچ تضمینی برای عدم کاربرد مجدد این سلاح ها وجود ندارد و لازم است که مجمع عمومی یک هنجار خاصی تصویب و اعلام کند که جنگ هسته ای برنده ندارد و نباید اتفاق بیافتد. این اقدام، باید با تنظیم برنامه زمانبندی شده خلع سلاح هسته ای و البته اعطای تضمین های امنیتی لازم تا آن موقع و نیز شروع مذاکرات یک معاهده جامع خلع سلاح هسته ای دنبال شود.

​در زمینه سایر سلاحهای کشتار جمعی، نماینده دائم کشورمان با محکوم کردن کاربرد سلاح شیمیایی توسط هر شخص در هر زمان و تحت هر شرایطی، از تنها دارنده سلاح شیمیایی خواست تا هر چه سریع تر سلاح های شیمیایی خود را منهدم و تحفظ نسبت به پروتکل 1925 را پس بگیرد.

وی همچنین، با انتقاد از رویکرد سیاست زده برخی کشورهای عضو اعلام کرد که این امر موجب شکاف بیشتردر سازمان منع سلاحهای شیمیایی خواهد شد و در حال حاضر نیز مانع انجام یک عملکرد حرفه ای و بی طرفانه در خصوص سوریه شده است.

​روانچی با ابراز نگرانی از برنامه مخفی سلاح های بیولوژیک برخی کشورها، از تقویت کنوانسیون سلاح های بیولوژیک حمایت کرده و اظهار امیدواری کرد که با ممنوعیت کاربرد این سلاحها، این خلا قانونی در کنوانسیون برطرف بشود.

​در زمینه فضای ماورای جو، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل، با اشاره به اقدام اخیر دولت امریکا در تشکیل نیروی فضایی به عنوان بخش ششم نیروی نظامی این کشور اعلام کرد که این امر ماشه مسابقه تسلیحاتی در این عرصه را خواهد کشید و چنین وضعی باید متوقف شود.

وی اضافه کرد که ایران از شروع مذاکرات کنفرانس خلع سلاح برای جلوگیری از نظامی شدن و تسلیحاتی کردن فضای ماورای جو حمایت می کند.

​وی همچنین، افزود که جمهوری اسلامی ایران، داشتن توان سلاح متعارف را حق مسلم هر کشور عضو سازمان ملل برای دفاع مشروع می داند و در این زمینه بر اساس حقوق بین الملل، توان موشکی داخلی بدست آورده تا در مقابل تهدیدات علیه کشورمان بازدارنده باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان از ارسال مستمر سلاحهای پیشرفته به منطقه پرتنش خاورمیانه و به خصوص افزایش خرید های اسرائیل و عربستان از امریکا که طی یک دوره پنج ساله به ترتیب 354 و 192 درصد افزایش پیدا کرده  بشدت ابراز نگرانی کرد.

​نماینده دائم کشورمان با تاکید بر حق کشورها در بهره مندی صلح آمیز از تکنولوژی های  مرتبط با معاهدات خلع سلاحی و درخواست رعایت برابری در اعطای بورسیه های آموزشی و عضویت در گروه های کارشناسی، تصمیم پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در خصوص موشک را به کمیته معرفی کرد.

​شایان ذکر است که جلسات کمیته های مجمع عمومی در شرایط کرونایی به صورت فیزیکی و آنلاین برگزار می شود و قرار است کمیته یک با بررسی 70 قطع نامه و تصمیم پیشنهادی دول عضو در مورد آنها تصمیم بگیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا