نقویان: اگر مسئولین کمی محبت داشتند، شجریان مال ما بود

حجت‌الاسلام ناصر نقویان گفت: اگر مسئولین ما کمی محبت داشتند، شجریان مال ما بود. ما او را در دامن خیلی ها انداختیم که خودش هم دوست نداشت دو مصاحبه با آنها داشته باشد. خیلی وقت ها کار با یک محبت و یک مهربانی حل می شود؛ کما اینکه پیامبر(ص) حل می کرد.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین ناصر نقویان در هیأت عشاق الائمه حزب مردم سالاری با اشاره به ماجرای جنگ حنین و کار رسول خدا(ص) گفت: اگر مسئولین ما کمی محبت داشتند، شجریان مال ما بود. ما او را در دامن خیلی ها انداختیم که خودش هم دوست نداشت دو مصاحبه با آنها داشته باشد. خیلی وقت ها کار با یک محبت و یک مهربانی حل می شود؛ کما اینکه پیامبر(ص) حل می کرد.

دبیر سابق شورای عالی گزینش کشور افزود: حافظ خطاب به کسانی که به صندلی های خود چسبیده اند می گوید «فی الجمله(یک لحظه) اعتماد مکن بر ثبات دهر- کین کارخانه ای ست که تغییر می کنند». زود روزگار عوض می شود و کارخانه عالم می چرخد. قرآن می گوید «تلک الایام نداولها بین الناس».

وی ادامه داد: اگر قرار است که این دین بر بقیه ادیان غلبه کند، بقیه ادیان چه ادیانی هستند؟ هرکس می گوید حق با من است. جالب است کسی که هیچ خبری از ادیان دیگر ندارد می گوید حق با من است. تو اگر همه تورات و انجیل را خوانده ای و اوستا را تماما خواندی، آن وقت می توانی بگویی حق با من است. ما وارد این بحث نمی شویم. فرض می کنیم همین دینی که ما داریم را خدا گفته می خواهد بر همه برتری بدهد و دین شما جهان شمول شود.

نقویان اظهار داشت: بحث این است که با چه ابزاری خدا می خواهد این کار را انجام دهد. بعضی از دوستان می گویند ما اسرائیل را بیچاره می کنیم و کاخ سفید را می گیریم و حسینیه می کنیم. یک فرض این است که با قدرت سلاح و توپ و تانک این کار انجام شود. این فرض معقول نیست. ممکن است سلاح ما برتر هم باشد. اشکالی هم ندارد؛ چشم ترامپ هم کور شود. یک نفر می گفت این تحریم ها کاغذ پاره است الآن می گویند این تحریم ها ما را بیچاره کرده است. یک نفر هم نیست بگوید چند مدل حرف می زنید. قرآن می گوید خدا خیلی عصبانی می شود حرفی بزنید که همین جوری از دهانتان در برود.

وی تأکید کرد: یک حرف نامربوط، به خصوص اگر در سطحی باشد که طنین این صدا جامعه را در نوردد، گناهش از هزار عرق خوری و زناکاری بدتر است؛ شک نکنید، دلیل و روایت دارم. چون آن فرد عرق خور خودش دارد در گوشه ای گناه می کند و فردا هم ان شاء الله توبه می کند و خدا هم توّاب و رحیم و «یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» اما وقتی ذهنیت جامعه عوض شد، «ذنب لایغفر» است. اگر من کاری کردم که مردم از دین برگشتند چطور می توانم شب قدر العفو العفو بگویم؟! تمام ذهن هایی که برگردانده ای را باید سر جایش بیاوری. آب رفته ای است که محال است برگردد.

این پژوهشگر مسائل دینی افزود: فرض می کنیم یک روز با سلاح برتر آمریکا را هم گرفتیم. حرف من این است که مردمی که با سلاح ایمان بیاورند، آن ایمان ارزشی ندارد. ایمانی ارزش دارد که از روی عشق، میل، رغبت و اشتیاق باشد. قرآن می گوید«لا اِکْراهَ فِی الدّین»؛ اساسا این دین جوری است که با اجبار و زور نمی توانید کسی را وادار به آن کنید. سالهاست با گشت ارشاد مردم را وادار کرده اید روسری سرشان کنند. به نظر شما این روسری سر کردن ارزشی دارد؟ آمار رابطه های پنهانی را هم دارید؟ سفیر جمهوری اسلامی در کشوری به من گفت اینها از هر جهت از ما سالم تر هستند.

وی ادامه داد: در مکه و مدینه که همه روسری و برقع هم دارند؛ پس چرا به آنها فحش می دهید. می گوییم اینها ظاهر اسلام است. چطور مال آنها ظاهر است و مال ما باطن است؟ دادگاه های آنها واقعا خلوت است ولی به مجتمع قضایی شهر مقدس مشهد بروید و ببینید چه خبر است. چه کار کرده ایم که همه مردم با هم دعوا دارند و همه با هم داریم می جنگیم؟ همه تقصیر ماهواره ها و دشمن است و ما هیچ تقصیری نداریم؟ اینها همه پسران نوح هستند که فاسد شده اند؟ چه زود خودشان را جای انبیاء و اولیاء می گذارند. «کار پاکان را قیاس از خود مگیر/ گرچه باشد در نوشتن شیر شیر». اگر پیامبر(ص) همین لباس را داشت و من همین لباس را دارم، من هم پیامبر(ص) می شوم؟

نقویان گفت: گزینه دوم این است که خدا معجزه می کند و مردم همه مسلمان می شوند. این هم فایده ندارد. چون خدا برای پیامبرش این کار را نکرد؛ می خواهد برای نواده پیامبرش حضرت مهدی(عج) این کار را انجام دهد؟ قانون خدا که عوض نمی شود. یک گزینه می ماند. چه چیزی باعث شد دین اسلام رشد کرد؟ اول اینکه حرف های پیامبر(ص) معقول و منطقی بود و مدام می گفت «افلا تعقلون»، «افلا یتفکرون» و «افلا یتدبرون». چرا فکر نمی کنید خدایی که من می گویم با عقل سازگارتر است یا خدایی که این سنگ پرست می گوید؟ می دیدند این منطقی تر است. دوم با فطرتتان بسنجید. فطرت انسان صداقت و راستی است. پیامبر(ص) به زن ها می گوید خیانت نکن و وقتی به فطرت خودش مراجعه می کرد می دید فطرتش همین را می گوید.

وی یادآور شد: پیامبر(ص) یک چیز دیگر هم داشته که در کنار اینها معنی پیدا می کند. قرآن می گوید «ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ». تو با شمشیر رحمت دل ها را فتح می کنی. داعش کم آدم کشته؟ هیتلر و موسولینی هم آدم کشته اند؟ پس چرا کسی کشته مرده اینها نیست؟ پیامبر(ص) با شمشیر حلم، گذشت، رحمت و بزرگواری دل ها را فتح کرد. ابزار مهم ریاست، قدرت و نفوذ کلام نیست؛ مهمترین ابزار ریاست، سعه صدر است و اینکه بتوانی راحت چشم پوشی کنی. به قول صائب تبریزی «مردم مصاف در همه جا یافت می شود/ در هیچ عرصه مرد تحمل ندیده ام». خدا در قرآن به پیامبر می فرماید «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ». تو به لطف خدا با آنها نرم هستی و این نرمش و گذشت تو آنها را دور تو جمع کرده است. «وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلیظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِکَ». اگر بداخلاق بودی همه از دورت پراکنده می شدند.

دبیر سابق شورای عالی گزینش کشور اظهار داشت: هرکس از ما انتقاد کند، ممنوع التصویر و ممنوع المنبرشان می کنیم؛ پست و مقام آنها را می گیریم. کسی می تواند بفهمد احترامی که به من می گذارند از ترس است و یا از عشق است؟ ببینید آفریقا راجع به نلسون ماندلا چه می گویند. ۲۷ سال زندان بود. حالا که آقا رئیس جمهور شده و سفیدها اقلیت شده اند، وقت انتقام است و می تواند همه را اعدام کند. قدرت نداشت؟ به دخترش گفت اگر آفریقا را دوست داری امروز بهترین روز بخشیدن است. هر جا می رفت همه به افتخارش بلند می شدند؛ چون بزرگ بود و بزرگی به ملتش یاد داد.

وی تأکید کرد: بعد از اینکه ابوسفیان یاران پیامبر(ص) را کشت، یک نفر از یاران گفت «الیوم یوم الملحمه» اما پیامبر(ص) پاسخ داد «الیوم یوم المرحمه». پیامبری که من و شما اعتقاد به علم غیبش داریم و می داند فرزندان این ابوسفیان جنایتکار با فرزندان معصومش چه خواهند کرد؛ در عین حال او را می بخشد. رهبر معظم انقلاب سال ۸۸ در نماز جمعه فرمود روش ما جذب حداکثری و دفع حداقلی است. کسانی که خیلی سنگ ولایت را به سینه می زنند بگویند تا حالا چند نفر را جذب کرده اند. جذب یعنی کسی که دارد می رود را به این طرف بکشیم. کسی که انتقاد دارد و ناراحت است را توانسته ایم جذب کنیم یا هرچه بلد بودید در روزنامه نوشته اید؟ آن جور دینش را غلبه می داد.

نقویان در پایان گفت: وقتی علم با حلم در می آمیزد یک معجون ضد گلوله درست می کند که جز آدم های حسود، هیچ کس حریف شما نیست. امام رضا(ع) که علیه مأمون سلاح جمع نمی کرد. امام صادق(ع) که علیه منصور کار پارتیزانی نمی کرد. از جاذبه معنوی و رحمانی اینها می ترسیدند و آنها نداشتند. چون بزرگی خرج دارد و باید از خودت بگذری و به جای نفرین دعا کنی و به جای خشم لبخند بزنی. مگر کار هرکسی است؟! حافظ می گوید «تحصیل عشق و رندی آسان نمود اول/ آخر بسوخت جانم در کسب این فضائل». خیلی سخت است. باید به کوره آتش بروی تا بتوانی عده ای را جذب کنی. پیامبر(ص) این کار را کرد تا خداوند به ایشان مدال «خلق عظیم» داد و گفت تو با مهربانی دل ها را جذب کرده ای و من خدا به تو نمره «عظیم» می دهم. آه پیامبر(ص) مهر و نفرینش دعا بود.


حجت الاسلام و المسلمین ناصر نقویان در شب اول عزاداری هیأت عشاق الائمه(ع) حزب مردم سالاری با اشاره به غزلی از حافظ، گفت: اگر من و شما دست افتاده ای را گرفتیم کار خدایی کرده ایم. در واقع خدا دست گرفتاران را می گیرد؛ ولی شانس و بخت و اقبال با یک بنده همراه می شود که دستش کار خدایی می کند. یعنی با لطف و کرم و تدبیر درست مسئولین و مهربانی مردم با هم، برکات نازل و گرفتاری ها برطرف می شود. آیه قرآن می گوید خدا گواه است که این کار اتفاق می افتد.

دبیر سابق هیأت عالی گزینش کشور افزود: داعش با این استراتژی و خیال و تصور شکل گرفت که طرفداران همه ادیان مشرک هستند و هرکس مثل او فکر نکند باید کشته شود. یک معنای ساده، ابتدایی و کودکانه از تبلیغ و ترویج دین است. اگر پیروان ادیان دیگر از بین رفته بودند، امروز فکس و ایمیل و تکنولوژی وجود نداشت. امروز دانشگاه از نظر حضوری تعطیل است و استاد برای ۱۰۰ نفر دانشجو آنلاین درس می دهد. تجارتمان را هم با بیزینس الکترونیک انجام می دهیم.

گلایه نقویان از صدا و سیما

نقویات اظهار داشت: گلایه ای بکنیم از مسئولین صدا و سیما که اگر تدبیر داشتند گنجینه های ادب ما مثل سعدی، مولوی، حافظ، عطار و سنایی را می آوردند و هر روز یک حکایت از آنها را می خواندند. این گنج ها دارد خاک می خورد و ما هر روز داریم دست فقر و فلاکت به سمت بیگانگان دراز می کنیم. سعدی می گوید کسی کرم بودش ولی چیزی نداشت. کسی زندان افتاده بود و نامه ای برای او نوشت. فرد حاضر شد به جای رفیق گرفتارش به زندان برود و او آزاد شود. بعد سعدی می گوید عده ای زنده دل هستند. یعنی این طرف قضیه هم هست که خدا عده ای را به عنوان بزرگ، کریم و ایثارگر می نویسد در حالی که محدوده عمل آنها کوچک و کوتاه و دستشان بسته، ولی جوانمرد و فداکار بوده اند. همان طور که یک آدم را در صف فرعون و هیتلر قرار می دهد که تو همان خوی ظالمانه را داشته ای، عده ای را هم بالا می برد.

وی با بیان اینکه به نظر ما نه آن است و نه این، تصریح کرد: قرار نیست که خداوند به مسلمانان اجازه جهاد ابتدایی بدهد که با قوه قهریه و سلاح های فوق مدرن همه عالم را بترسانند و عده ای را بکشند تا بقیه ایمان بیاورند و مسلمان شوند. این حتما مسیر باطلی است؛ همچنان که شما امروز به داعش لعن و نفرین می فرستید که جز خودشان و فکر باطلشان، هیچ کس آنها را تأیید نمی کند. فکر آنها را شست و شوی مغزی داده اند که هیچ چیزی نمی فهمد. در تاریخ هم نمونه های این را داشته ایم؛ پیامبر(ص) هرچه محبت و مهربانی می کرد در دل آنها هیچ اثری نداشت. قرآن می گوید «دلشان مثل سنگ و گاهی بدتر شده است».

این پژوهشگر مسائل دینی ادامه داد: عده ای چنین خیالاتی در سرشان هست که خدا معجزه ای می کند و همه آدم ها سر از محراب و مسجد در می آورند. اگر خدا می خواست این کار را انجام دهد در زمان پیامبر(ص) این کار را می کرد که اشرف مخلوقاتش بود. اگر خدا می خواست به امام زمان(عج) یک قدرت افسونگری بدهد، این را به پیامبرش می داد. خدا در قرآن می گوید که این مسیر ما نیست و راه این است که با همین مسیر هدایت جلو بروی.

گزینشی که ما درست کرده ایم نامشروع است

وی با اشاره به دوره حضورش در هیأت عالی گزینش کشور، گفت: من مطمئنم گزینشی که ما درست کرده ایم نامشروع است و با موازین فقهی ثابت می کنم که نامشروع است. کسی کار بلد است و انسان پاکی است و می خواهد خدمت کند، تو به او می گویی ریش می تراشی و آستین کوتاه می آیی؟ در ۸۸ طرف چه کسی بودی؟ شما یک میزان فقهی به این شکل نشان من بدهید. امیرالمؤمنین(ع) در عهدنامه مالک می گوید اگر می خواهی کسی را سر کار بیاوری نماز و روزه و ولایت من علی(ع) را از نپرس؛ ببین کار را بلد است و پاکدست و پاکدامن هست، کافی است.

در حقوق شهروندی همه مساوی هستند

نقویان با تأکید بر اینکه در حقوق شهروندی همه مساوی هستند، اظهار داشت: از کجا آورده اند و با چه مبنایی ثابت کرده اند؟ با چه مبنایی عمل می کنند؟ این همه آدم را دور کرده ایم و غربی ها روی هوا زده اند. معاون بانک مرکزی برای من گفت شخصی را رد کردیم به دلیل اینکه عکسی در خارج از کشور از او دیده بودیم. چند ماه بعد یکی از بانک های معتبر انگلیس او را جذب کرد و الآن رئیس آن بانک است. بعد می گوییم سیستم اداری ما چرا تنبل و ناکارآمد است. ما اولین شرط کارآمدی که خدمت به مردم است را به او یاد نداده ایم و می گوییم آستینت کوتاه نباشد.

وی با اشاره به مطالبی که در خصوص دو تابعیتی بودن افراد مطرح می شود، تأکید کرد: پروفسور سمیعی چند تابعیت دارد که الآن بزرگترین بیمارستان مغز را دارد می سازد؟ اگر کسی را ندارید که کشاورزی کشور را درست کند، دو تابعیتی بیاورید. اگر کسی را ندارید که صنعت کشور را درست کند، سه تابعیتی بیاورید. اگر نمی توانید اقتصاد را درست کنید، پنج تابعیتی بیاورید. مگر هر دو تابعیتی جاسوس است؟! مگر هر دو تابعیتی خائن به این مملکت است؟! چرا فرض را این قرار داده ایم؟ من چقدر آدم در اروپا به شما نشان بدهم که ایرانی، مسلمان و متدیّن هستند و غرب دارد از آنها استفاده می کند؟ در اروپا به آنها کارهای سنگین پیشنهاد داده اند و گاهی مسئولیت های سیاسی به آنها می دهند. می گویند ما این آدم را امتحان کرده ایم؛ هم کار بلد است و هم سالم است و دزد و جاسوس نیست.

انتهای پیام

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن