خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنان صدیقی و مغایرت آن با عرف و قانون

رضا سلطان‌زاده، مدیر مسئو ل هفته‌نامه‌ی آیینه یزد در یادداشتی با عنوان «سخنان کاظم صدیقی و مغایرت آن با عرف و قانون جمهوری اسلامی» نوشت:

از وظایف امامان جمعه این است که همراه و همگام با مردم باشند و در حد امکان و توان در حل مشکلات آنها کوشش نمایند و رفتار و کردارشان همبستگی ملی را برای جامعه به ارمغان آورد. امام جمعه موفق کسی است که زی‌طلبگی و ساده‌زیستی را رعایت نماید، از اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی دوری کند، خدم و حشم و اطرافیانش سبب دوری مردم از وی نگردند. اعتراض و انتقاد و درد دل شهروندان بویژه جوانان را بشنود، زمینه‌هایی آماده نماید تا خودباوری و خوداتکایی نهادینه شود تمام فعالان سیاسی، گروه‌ها، انجمن‌ها و دسته‌ها و احزاب شناسنامه‌دار را یکسان بداند و صرفا از حزب خاصی حمایت نکند و اعتماد مردم را نسبت به روحانیت جلب نماید، در عمل حامی و مدافع مستضعفان باشد از رفتارهای متکبرانه دوری گزیند، دغدغه‌های عموم مردم را به رسمیت بشناسد و بشنود و با شناخت زمان و مکان خطبه‌های نماز را ایراد کند.

از تریبون نماز جمعه مخالفان سیاسی خود را مورد اتهام قرار ندهد. در خطبه‌ها به مخاطبان احترام بگذارد و عملا ثابت کند حفظ آبروی انسان و ارزش انسان‌ها از کعبه برتر و بالاتر است، تا گفته نشود هرچه دیگران دیکته کرده‌اند می‌گوید مهم‌تر آنکه موقعیتی برای خود بوجود نیاورد که مردم احساس کنند برای شنیدن نظر و خواسته‌هایشان باید نظر عده‌ای دیگر را جلب نمایند تا درخواست‌هایشان به امام جمعه انتقال یابد. شهروندان احساس کنند اگر مورد ظلم و ستم قرار گرفتند امام جمعه به ستم‌دیدگان در جهت احقاق حق کمک و مساعدت می‌نماید. گرچه امامان جمعه در امور اجرایی دخالت نمی‌کنند اما اگر مطلع شدند کارگزار و مسئولی به ناحق رفتار می‌کند و صندلی ریاست را ملک طلق خود می‌داند و حق ارباب‌رجوع را ضایع می‌کند گرچه در صف اول نماز جمعه بایستد، پس از بررسی و کسب اطلاعات کافی تذکرات لازم را به مدیر متوهم یا نالایق بدهد و سعی کند مسئول متخلف را ارشاد نماید. امام جمعه باید با صاحبان قدرت و ثروت و زراندوزان حشر و نشر و نشست و برخاست نداشته باشد و در هنگام انتخابات از فرد، حزب و دسته خاصی حمایت نکند و به رای‌دهندگان آگاهی‌های لازم را بدهد تا نماینده و رئیس‌جمهوری را انتخاب کنند که اصلح باشد و متعهد گردد قانون را رعایت و به وعده‌های خود عمل می‌کند، برای رفاه‌نسبی مردم دلسوزانه و مجدانه گام بر‌دارد، درد محرومان را احساس ‌کند. از تریبون نماز جمعه عموم رای‌دهندگان را تشویق نماید پای صندوق‌های رای حاضر شوند و با بررسی بهترین‌ها را انتخاب کنند.

امام جمعه باید در زمان انتخابات آن‌گونه سخن بگوید و یا خطبه ایراد نماید که مردم احساس کنند به ضوابط و مقررات پای‌بند می‌باشد و از همه مهم‌تر اگر بعضی از آقازادگان و نزدیکان ائمه جمعه پیشنهاد راه ناصوابی دادند به جد از پذیرفتن آن خودداری نماید. در این بخش نظر خوانندگان آیینه یزد را به بخشی از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی که در حرم حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) ایراد نموده و در مواردی مغایر با عرف و قانون می‌باشد و خود عامل به آن نبوده است جلب می‌نماید:

«…حجت‌الاسلام صدیقی در جمع عزاداران حسینی با اشاره به برخی آیات سوره مبارکه حج اظهار کرد همان‌گونه که قرآن کریم امانت پیامبر(ص) است، این انقلاب اسلامی هم امانت امام(ره) و شهدا است و خداوند در قرآن با صراحت به ما دستور می‌فرماید که باید امانت‌ها را به اهلش واگذار کرد… در آیه قرآن براساس قرائن مختلف نشان می‌دهد که این امانات، امانات اجتماعی، سیاسی و حکومتی است و از این‌رو اگر ما بخواهیم به افراد بی‌اعتنا به دین و شرع رای دهیم قطعا در پیشگاه خداوند مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم. وی با اشاره به اهمیت انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت: سپردن مسئولیت‌های مهم به افراد در انتخابات به ما سپرده شده است و باید از خود سوال کنیم که آیا در واگذاری امانت‌های مختلف به افراد دقت لازم را داشته و داریم یا خیر…»(1)

صدیقی در اردیبهشت ماه 96 در حسینیه تهرانی‌های مشهد گفته بود «…در انتخابات نباید به دنبال شاد کردن دشمنان و منافقان باشیم بلکه باید از خدا بخواهیم کسی که هیاتی و امام رضا پسند و دلسوز و مبارزه‌گر با فساد باشد انتخاب شود باید خط را بشناسیم و ببینیم چه کسی غیرت دارد و همان را انتخاب کنیم…»(2)

به یقین رای‌دهندگان مختار هستند به هریک از کاندیداهایی که مورد تایید شورای نگهبان با عضویت شش نفر فقیه و شش نفر حقوقدان می‌باشد رای بدهند. هریک از رای‌دهندگان می‌توانند بررسی‌های لازم را بنمایند و براساس معیارهایی که تشخیص می‌دهند و یا از اشخاص مورد اعتماد می‌پرسند فرد یا افراد را انتخاب کنند و این بدان معنی نیست که رای‌دهندگان مسئول عملکرد منتخبین خویش می‌باشند.

وقتی در تنظیم این مقاله به عبارت «ببینیم چه کسی غیرت دارد و همان را انتخاب کنیم» برخورد نموده و به این موضوع پی بردم که حجت‌الاسلام صدیقی ضمن اهانت به دیگر کاندیداها با کنایه و اشاره حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی را معرفی می‌نماید، خاطره‌ای به یاد آوردم که حدود سی سال پیش در یزد دارالعباده اتفاق افتاد. آزاده بزرگوار جناب آقای دکتر سید عباس پاک‌نژاد در چهار دوره انتخابات مجلس در یزد کاندیداتوری خود را اعلام کرد و در سه دوره آرای اکثریت مردم شهرستان یزد و اشکذر را کسب نمود. در یکی از روزهای جمعه که تبلیغات انتخاباتی آزاد بود همراه با دکتر سید عباس پاک‌نژاد در نماز جمعه یکی از بخش‌های یزد شرکت کردیم امام جمعه بین دو نماز کنار منبر ایستاد و گفت: به امامان جمعه گفته‌اند کاندیدایی را به مردم معرفی نکنند و از فرد خاصی حمایت ننمایند. بنابراین نمی‌توانم به شما نمازگزاران کاندیدایی را معرفی کنم اما سفارش می‌کنم «به کسی رای بدهید که نژادش پاک باشد» با مقایسه این دو عبارت تفاوت نوع کنایه و اشاره امام جمعه یکی از بخش‌های شهرستان یزد با توهین آشکار امام جمعه موقت تهران آن هم در بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) آشکار خواهد شد و مشخص می‌گردد تفاوت ره از کجاست تا به کجا !!؟

چرا حجت‌الاسلام صدیقی در سال 96 با حمایت از کاندیداهای مورد نظرش از تریبون رسمی با صراحت به سایر نامزدها توهین می‌نماید؟ باید به این پرسش پاسخ دهد که با چه معیاری فهمیده و یا دریافته است یکی از کاندیداها امام رضا(ع) پسند است و بقیه کاندیداها مورد پسند امام معصوم(ع) نیستند و از همه مهم‌تر با حمایت‌های بی‌دریغی که از محمود احمدی‌نژاد به عمل آورده چگونه رفتار و گفتار وی را توجیه می‌نماید؟ وقتی که ماجرای استعفا یا برکناری حیدر مصلحی وزیر وقت اطلاعات و در نهایت 11 روز خانه‌نشینی احمدی‌نژاد پیش آمد و مصلحی با نامه مورخ 30 فروردین 1390 مقام رهبری در سمت خود ابقاء گردید و حجت‌الاسلام صدیقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس احمدی‌نژاد را با شهید رجایی مقایسه کرد و در واقع قیاس مع‌الفارق بود، گفت: «…ما با همه وجود از احمدی‌نژاد در هر دو دوره حمایت و تبلیغ کردیم چرا که وی فردی متدین، ولایت‌پذیر و گوش به فرمان رهبری بود… علاوه بر این که احمدی‌نژاد متدین است، مرید آقا هم هست، قضیه اطلاعات و این ناهماهنگی‌ها مقداری دشمن را جری کرد اما با هوشمندی که در آقای احمدی‌نژاد سراغ داریم انتظار می‌رود که وی در عمل تو دهنی بر همه کسانی که با نظام جمهوری اسلامی سر ستیز داشته و تحمل نظام دینی برای آنها مشکل است بزند. انتظار می‌رود آقای احمدی‌نژاد مثل گذشته خط‌شکن باشند…»(3)
اما دیده شد که احمدی‌نژاد انتظارات حامیان خویش را برآورده نکرد. کاظم صدیقی باید پاسخ دهد آیا در انتخاب احمدی‌نژاد در واگذاری امانت‌ها دقت لازم را داشته است…؟ بسیاری ازجمله حجت‌الاسلام صدیقی می‌داند که احمدی‌نژاد توصیه مقام رهبری به منظور عدم ثبت‌نام در انتخابات 96 را نپذیرفته بنابراین بنابه ادعاهای خودشان امانت را به اهلش نسپرده‌اند.

در سال 1396 کاظم صدیقی با اشاره به ناآرامی‌های بعضی از شهرهای کشور اظهار نموده بود: «…اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال‌ها را شست و تمیز کرد. بعضی این تعبیر خطیب جمعه تهران را با دیگر سخنان جنجالی سال‌های گذشته وی مقایسه کردند و به آن واکنش نشان دادند. با این حال عده‌ای هم می‌گویند که اگر به کل سخنان امام جمعه موقت تهران توجه می‌شد، شاید واکنش‌ها اینقدر تند نبود.
محمدعلی وکیلی، از نمایندگان مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: «حضرت آقای صدیقی خسارت انفعال ادعایی نمایندگان ملت به مراتب کمتر از تعابیر تحقیرآمیز و دون‌شانی چون آشغال برای معترضین است، متاسفانه این رفتارها نتیجه نگاه از بالاست». سخنان صدیقی برای بسیاری افراد حتی بعضی اصولگرایان یادآور کلمه «خس و خاشاک» بود که محمود احمدی‌نژاد بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 به کار برد.

مصطفی تاج‌زاده نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: آشغال نامیدن و بدتر از آن آشغال دانستن فرزندان معترض و سرخورده ما که همگی پس از انقلاب به دنیا آمده‌اند، به دور از منش نبوی و علوی است. اگر نمی‌توانیم دردی دوا کنیم، نمک بر زخمشان نپاشیم. احترامشان را نگه دارید و به شعور این ملت شریف و بافرهنگ توهین نکنید.

اظهارات امام جمعه تهران با واکنش یک چهره روحانی هم روبه‌رو شد.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، روحانی روزنامه‌نگار در یادداشتی با عنوان آقای صدیقی؛ می‌شود فقط روضه بخوانید؟…»(4)

آیت‌ا… محمود امجد درباره سخنان حجت‌الاسلام کاظم صدیقی در این زمینه می‌گوید: «…شنیدم آقای صدیقی بلای کرونا را مانع توفیق زیارت اربعین دانسته و علتش را گناهان مردم می‌داند گویا آقای صدیقی امثال ما آخوندها را تافته جدا بافته و مبرّا می‌داند و دیگران سبب و علت بلا هستند؟ ناگفته نماند اگر به خاطر این حق‌پوشی و حق‌کشی که ما آخوندها داریم خدای تعالی بخواهد به عدلش رفتار کند همه ما باید نابود شویم. شخص شما در حضور من، مردم بی‌گناه را بُغاه دانستید. این مردم مظلوم بی‌پناه چه گناهی دارند که همه‌گونه ظلم و جور و ستم ببینند، مقصر و محکوم هم باشند؟ سزاوار نیست عمامه به سرها به خاطر رضای این و آن، حق‌پوشی و حق‌کشی کنند. این منصب امامت جمعه اگر در دفاع از حقوق مردم نباشد بزرگترین گناه است. امام جمعه باید روشنگر جامعه باشد. زیارت اربعین برای نجات از جهالت و ضلالت است. متاسفانه شما و امثال شما خدا را در نظر ندارید. بدانید قیامتی هست و به حساب همه رسیدگی می‌شود. این زندگی دو روزه دنیا ارزش ندارد که انسان خود را خوار و پست کند و دنیای آنی ناچیز را به سعادت ابدی ترجیح دهد. به جاست که من و امثال شما حرف نزنیم و در خلوت با تضرع و زاری با حقیقت و صداقت رو به خدا آوریم و دل از دنیا بکنیم و از همه کردارها و گفتارهای ناروای خودمان توبه کنیم و بیش از این در اغفال و سرگردانی مردم تلاش نکنیم.
دریغا که مشغول باطل شدیم/ ز حق دور ماندیم و غافل شدیم
السلام علی من اتبع الهدی»(5)

پی‌نوشتها:

1- انتخاب 10/7/1399
2- خبر آنلاین 4/2/1396
3- خبر آنلاین 3/2/1390
4- روزنامه دنیای اقتصاد 24/10/1396
5- انصاف‌نیوز، 21/7/1399

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا