خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ما سیب‌زمینی هستیم»

علی‌اصغر شفیعیان، مدیرمسئول انصاف نیوز می‌گوید: دو حوزه در رسانه داریم؛ نظر و خبر. ما در حوزه‌ی خبر مانند یک «سیب‌زمینی» عمل می‌کنیم. در حوزه‌ی خبر ما «سیب‌زمینی» هستیم. یعنی چیزی به اسم «نظر شخصی» نداریم. چند روز پیش یک فایل صوتی از آقای سیدمهدی هاشمی که در سال 66 اعدام شد را ما برای اولین بار منتشر کردیم. یک بنده خدایی تماس گرفت و گفت چرا ننوشتید «مهدی هاشمی معدوم؟»؛ خبر، خبر است، آن چیزی که حال مخاطب ایرانی را از خیلی از رسانه‌های داخلی بد کرده این است که رسانه‌های ما جایی که باید خبر بدهند، نظر می‌دهند. شما می‌توانید در بخش خبر، خبر بدهی و نظر ندهی و در بخش نظر هم نظر شخصی خودت را می‌دهی؛ هیچ اشکالی ندارد. جایی که قرار است گزارش بدهی نباید نظر بدهی. ما درباره‌ی قضیه‌ی منتشر شدن فایل صوتی آقای منتظری شاید بی اغراق بین رسانه‌های داخلی و خارجی بیشترین مرجعیت را داشتیم در انعکاس نظرات در مورد آن موضوع. یعنی چند نفر از شاگردهای آقای منتظری، عروس آقای منتظری و چندین نفر دیگر یادداشت‌های اختصاصی درباره آن موضوع به ما دادند و یادداشت‌های منتقدان هم بود که منتشر کردیم. در بخش خبر به آن شکل عمل کردیم، در بخش نظر هم نظر شخصی افراد است.

متن کامل گپ‌وگفت سردبیر انصاف نیوز با مخاطبان که از طریق لایو صفحه‌ی اینستاگرام این رسانه انجام شده را در ادامه می‌خوانید:

* [درباره‌ی ارتباط انصاف نیوز با نهادهای امنیتی] اصلا بعید نیست که رسانه‌ها و کسانی به شکل سیستماتیک به نهادهای امنیتی وصل هم باشند. خیلی از نهادها در کشور رسانه دارند و بخشی از این نهادها هم زیرمجموعه‌ی بسیج هستند. اگر آن را نظامی و امنیتی تلقی کنیم آن رسانه‌ها می‌توانند امنیتی باشند. اما بقیه‌ی رسانه‌ها بخشی‌شان خصوصی است مثل ما که اساسا هیچ ارتباط سیستماتیکی با جایی ندارند. بخشی هم مربوط به نهادهای غیرامنیتی هستند، مثلا خبرگزاری که مال مجلس است یا برای جهاد دانشگاهی و وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی و جاهای مختلف.

* [درباره‌ی دعوت از چهره‌هایی مثل فرخ نگهدار و چرا سایر رسانه‌ها چنین اجازه‌ای ندارند؟] من از سال 1375 فعالیت دانشجویی داشتم و آدم سیاسی بودم و آن بُعد سیاسی‌ام از فعالیت‌های رسانه‌ای پررنگ‌تر است. سیاست ایران و بخش‌های مختلف آن را به خوبی می‌شناسم. بخش‌هایی از موضوعات این چنینی پشت پرده‌ها و سختی‌هایی را دارد که سعی می‌کنیم با  تحمل آن سختی‌ها و تعاملی که داریم و توجیه کردن کسانی که می‌خواهند مخالفتی کنند کار را پیش ببریم. این کارِ راحتی نیست، و تا به حال توانستیم این کارها را انجام دهیم. بیشتر از این نمی‌توانم توضیح دهم اما سعی ما این است که بتوانیم اگر اهل گفت‌وگو و مذاکره هستیم همه را بتوانیم راضی کنیم تا از گفت‌وگو و تضارب آرا حمایت بکنند و این اجازه را بدهند. من بسیار متشکرم از همه‌ی کسانی که بنده و دوستانم و خروجی کار ما که انصاف نیوز است را تحمل کردند. این بزرگواری و اعتماد را داشتند تا ما این مصاحبه‌ها را برگزار کنیم. مطمئنا این کار به فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور بسیار کمک خواهد کرد. تا جایی که به ما اجازه دهند و سدی در برابرمان قرار ندهند حتما می‌توانیم مرجعیت رسانه‌ای را به داخل کشور بیاوریم.

[چرا روحانی استعفا نمی‌کند و یا مجلس استیضاحش نمی‌کند؟] کاملا مشخص است که رهبری گفتند آقای روحانی تا آخرین روز باید کارش را انجام دهد بنابراین نه آقای روحانی این اجازه را دارد که الان کنار برود و نه آقای قالیباف این اجازه را دارد. و اساسا نهاد مجلس آنقدر کوچک شده که امکان این کار را ندارد حتی اگر اجازه‌ی این کار را می‌داشت. متاسفانه مجلس نهاد بی خاصیتی شده است.

[ درباره‌ی وابستگی مالی و سیاسی انصاف نیوز به نهادها و اشخاص] ما وابستگی مالی و سیاسی به اشخاص و نهادها نداریم و تلاش کردیم که با تبلیغات و بخشی هم یارانه‌ی مطبوعات که قانونی است بگذرانیم و بقیه‌ی هزینه‌ها را هم کم و کسر داریم. سایت‌های اقتصادی یا سایت‌هایی که محلی هستند و یا تخصصی هستند در یک حوزه‌ای خیلی خوب می‌توانند با تبلیغات درآمد کسب کنند اما سایت‌هایی که مثل ما سیاسی هستند و یا عمومی خیلی سخت‌تر این اتفاق می‌افتد.

[ درباره‌ی ارتباط انصاف نیوز با مسعود پزشکیان] ما ارتباط سیستماتیک با دکتر پزشکیان نداریم اما با ایشان سلام و علیک بسیار خوبی داریم و لطف دارند به ما.

[چرا به کارگران هفت‌تپه تریبون نمی‌دهید؟] همان روزی که مدیران هفت‌تپه آمدند و صحبت کردند دو بار آقای یوسف بهمنی را روی خط آوردیم به صراحت آن اتهاماتی که به نظرشان می‌آمد به آن‌ها زدند و آن‌ها هم جواب‌هایی دادند. قبل از آن هم ما یک ساعت به شکل لایو با آقای محمد خنیفر گفت‌وگو کرده بودیم. در همان گفت‌وگو آقای خنیفر گفتند چرا جوابیه‌ی من را منتشر نکردید؟، من آن لحظه به خاطر نداشتم و فکر کردم جواب را منتشر نکردیم اما همان مقطع ما منتشر کرده بودیم. بنابراین ما با ایشان و سرکار خانم صادقی، روزنامه‌نگار آبادانی، صحبت کردیم که از همان موضع حمایت می‌کردند. ما حداقل به اندازه‌ی مساوی تریبون به آن جریان دادیم. البته این به معنای این نیست که ما از طرفی داریم حمایت می‌کنیم. ما رسانه هستیم و کار رسانه‌ای می‌کنیم.

[چطور می‌توانید مامور وزارت اطلاعات را دعوت کنید؟] ما مامور وزارت اطلاعات را دعوت نکردیم، در همان مصاحبه‌ی چند ماه پیش درج شده بود که مامور سابق بوده، بله ما دعوت کردیم از ایشان، قبلا هم با رسانه‌ها مصاحبه کرده بودند. منعی هم ندارد.

[ درباره‌ی حرکت خلاف جریان آب حرکت کردن در یادداشت‌هایی مثل یادداشت درباره‌ی فایل صوتی آیت‌الله منتظری] تاکیدی که در بخش تحلیلی و تحریریه داریم این است که کاری که بقیه‌ی رسانه‌ها در حال انجام آن هستند، ما انجام ندهیم. کارهایی که جای آن خالی‌ست و انجام نشده را باید بکنیم وگرنه من امیدوارم روزی رسانه‌ها جای ما را پر کنند و ما برویم دنبال کار دیگری یا یک حوزه‌ی دیگری.

اما درباره‌ی این سوال؛ ما دو حوزه در رسانه داریم؛ نظر و خبر. ما در حوزه‌ی خبر مانند یک «سیب‌زمینی» عمل می‌کنیم. در حوزه‌ی خبر ما «سیب‌زمینی» هستیم. یعنی چیزی به اسم «نظر شخصی» نداریم. چند روز پیش یک فایل صوتی از آقای سیدمهدی هاشمی که در سال 66 اعدام شد را ما برای اولین بار منتشر کردیم. یک بنده خدایی چند روز پیش تماس گرفت و گفت چرا ننوشتید «مهدی هاشمی معدوم؟»؛ خبر، خبر است، آن چیزی که حال مخاطب ایرانی را از خیلی از رسانه‌های داخلی بد کرده این است که رسانه‌های ما جایی که باید خبر بدهند، نظر می‌دهند. شما می‌توانید در بخش خبر،خبر بدهی و نظر ندهی و در بخش نظر هم نظر شخصی خودت را می‌دهی؛ هیچ اشکالی ندارد. جایی که قرار است گزارش دهی نباید نظر بدهی. ما درباره‌ی قضیه منتشر شدن فایل صوتی آقای منتظری شاید بی اغراق بین رسانه‌های داخلی و خارجی بیشترین مرجعیت را داشتیم در انعکاس نظرات در مورد آن موضوع. یعنی از چند تا از شاگردهای آقای منتظری، عروس آقای منتظری، چندین نفر یادداشت‌های اختصاصی درباره آن موضوع به ما دادند و یادداشت‌های منتقدان هم بود که منتشر کردیم. در بخش خبر به آن شکل عمل کردیم، در بخش نظر هم نظر شخصی خودم بوده، در بالای یادداشت نوشته‌ام «علی‌اصغر شفیفعیان»، اینکه اشکالی ندارد مطرح کردنش در بخش نظر.

[درباره جذب خبرنگاران تحریریه] الان جذب نداریم اما اگر جذب داشته باشیم هم از بین کسانی جذب می‌کنیم که دوره‌ی آموزشی و افتخاری را پیش خودمان گذرانده باشند. این روش که نزدیک چهار سال است که داریم انجام می‌دهیم کمک کرده است که همدیگر را بشناسیم و همکاری بلندمدت باشد.

[درباره آوانت] آوانت زیر مجموعه‌ی نسیم آنلاین است و آن هم قبلا یکی از مجموعه‌های اطلس بوده که مربوط به سپاه است، همینطور برنامه‌ی شهرزاد و کبریت و… چند روز پیش خبری آمد که دارد واگذار می‌شود به سازمان تبلیغات اسلامی، اینکه اتفاق بیفتد یا نه را نمی‌دانم اما شاید اتفاق بیتفد، کار عجیبی نیست.

[درباره استیضاح روحانی در مجلس] عرض کردم الان مجلس اجازه‌ی این را ندارد که استیضاح کند، از مجلس خواسته شده که استیضاح نکند. برای همین به شوخی می‌گوییم خب بروید استیضاح کنید، چون نمی‌توانند این کار را بکنند.

[درباره‌ی گزارش از هفت تپه] بله قرار بود گزارش بگیریم از داخل هفت تپه که کوتاهی از ما بود اما بعد از مدتی مجلس جدید و صداوسیما و وارد شدند و وضعیت، وضعیت جالبی نبود. به نظر اتفاقات خوبی نبود و حالا هر دو طرفی که رفتند سراغ صداوسیما فهمیدند که صداوسیما محض رضای آن‌ها کاری را نمی‌کند.

[چرا سعدی‌خوانی؟] یکی از اعضای بخش تحلیلی سعدی‌خوانی را در صفحه‌ی شخصی خودش انجام می‌داد، از او خواستیم در صحفه‌ی انصاف هم این کار را بکند که مخاطب خاص خودش را هم دارد، چه اشکالی دارد؟!

[درباره اف.ای.تی.اف] در این باره اعضای مجمع تشخیص باید تصمیم بگیرند که آن‌ها هم متاسفانه دغدغه‌ی مردم را ندارند و برایشان مهم نیست. اف.ای.تی.اف حتما برای بستر کار اقتصادی و معاملات ایران با دیگر کشورها بسیار مهم است. عدم تصویبش همین وضعیت خراب را هم خرابتر می‌کند. ما سعی می‌کنیم که با اعضای مجمع تشخیص هم گفت‌وگویی بکنیم اما متاسفانه تا به حال صدای هیچکس را نشیندند. دولت بارها اعلام کرده که اف.ای.تی.اف به عنوان بستر لازم است اما توجهی نشده.

[درباره نحوه‌ی برخورد با شجریان] در زمان حیات ایشان رفتار مناسبی نداشتند اما الان همه دارند با او عکس یادگاری می‌گیرند.

[درباره محکومیت خبرنگاری که از دیوار منزل ولایتی عکس گرفته بود] این طور که خودشان گفته ظاهرا عکسی که گرفتند منزل آقای ولایتی بوده، اگر علامتی وجود داشته که از آنجا نباید عکس می‌گرفتند به هر حال چه درست، چه غلط قانون بوده، وگرنه اگر آن علامت را نداشته که خب من نمی‌فهمم، اما اساسا من با برخورد این چنینی با رسانه و خبرنگار، چه آقای گودرزی باشد – که نقدهای بسیاری به ایشان وارد است و به نظرم قهرمان‌سازی خوبی از ایشان نشده – و یا هر کس دیگری احمقانه است.

[درباره تذکر از وزارت ارشاد یا جاهای دیگر] من نمی‌خواهم شفاف بگویم که چه مشکلاتی داریم اما با همه‌ی این موارد من متشکرم از آن‌ها که این تعامل و گوش شنوا را داشتند و تحمل کردند. من بارها شده با کسانی روبرو شدم که عصبانی بودند از مطلبی، یا دچار سوءبرداشت شده بودند و یا خطای کوچکی از ما سر زده بود سعی کردیم تعامل بکنیم و آن‌ها هم خیلی وقت‌ها پذیرفتند. من از این بابت متشکرم از کسانی که منتقد بودند چه در نهاد‌های مختلف و چه به صورت خصوصی.

[پیش‌بینی درباره‌ی انتخابات آمریکا] به نظرم بایدن.

]درباره‌ی مجلس] مجلس فعلی اجازه‌ای است. قد مجلس فعلی خیلی کوتاه است. قد خیلی‌هایشان بسیار کوتاه است و کلا اجازه‌ای هستند. هر وقت که از حق خودتان کوتاه بیایید و فقط بگویی «آقا اجازه! آقا اجازه!» وضعیت بدتر می‌شود و ممکلت مشکل پیدا می‌کند. اینها اساسا قدشان کوتاه است و نمی‌توانند خودشان تصمیم بگیرند. تصمیماتی که در همین چند وقت گرفتند بسیار بیجا و غلط بوده. نحوه‌ی کنار گذاشتن آقای تاجگردون را ببینید، نحوه‌ی انتصاب آقای بذرپاش، همه‌اش خلاف قواعد بود اما این کارها را کردند. این مجلس هیچ تصمیمی را نمی‌تواند بگیرد. از مجلسی که در انتخابات اقلیت مردم انتخاب شده نمی‌توان بیشتر از این انتظار داشت. ای کاش مشارکت خوبی داشتیم و مردم بیشتر شرکت می‌کردند. حتما اگر بیشتر شرکت می‌کردند نتیجه این نمی‌شد که الان شده است. قطعا شورای نگهبان مقصر است در تشکیل این مجلس با این شکل. البته مجلس قبلی هم آنچنان تصمیم‌گیر خوبی نبود. اما تک نماینده‌هایی را در مجلس قبلی داشتیم که قدشان بسیار بلند بوده، البته هیچکدام در حد مجلس ششم نشدند.

[درباره تخریب ویلای کاشانی در لواسان] سوال ما هم همین بود این پرونده به کجا رسید؟ آقایان میلاد گودرزی و وحید اشتری و یاشار سلطانی باید جواب بدهند که خانه‌ی وکیل و خبرنگارشان است که جوابی تا به حال نتوانستند بدهند. [لینک] و [لینک]

[پرداخت پول به سخنران مذهبی و یا سعدی‌خوانی؟] نه ما برای سخنران پولی را نمی‌دهیم و یا دریافت هم نمی‌کنیم. چه آقای نعیمی جورشری که از اعضای بخش تحیلی خودمان است برای سعدی‌خوانی و چه حجت‌الاسلام دکتر تقوی به ما لطف داشتند و قبول کردند و جلساتی را خدمت‌شان بودیم.

[ درباره‌ی تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران] به نظر م قطعا تاثیر دارد و اگر بایدن پیروز شود وضعیت بسیار متفاوتی با زمان ترامپ خواهد داشت و هر چه این موضوع جدی‌تر شود بر بازار تاثیر سریعتر و بیشتری خواهد داشت.

[درباره مناظره‌ی تاجزاده و نگهدار] آن مناظره خیلی بازخورد خوبی داشت و ما سعی می‌کنیم که روی آن کار بکنیم تا مناظره‌هایی با کلاس آن چیزی که شما دیدید را حتما تکرار خواهیم کرد و امیدوارم همه تحمل کنند.

[درباره «صلح با آمریکا»] نمی‌دانم! این نظر مردم است دیگر، باید نظرسنجی بگذارند که از این نظرسنجی خیلی‌ها واهمه دارند، که آیا با آمریکا باید جنگید؟ باید صلح کرد؟ چه کار باید کرد؟ به نظرم اگر نظر مردم را بپرسیم و نظر مردم هر چه باشد به آن عمل بکنیم سرمایه‌ی اجتماعی حکومت می‌رود بالا. اما خب کسی حاضر نیست این کار را کند.

[انصاف نیوز برای کیست؟] برای همین که دارید می‌بینید، من صاحب امتیاز هستم و در واقع همان مالک. هر چند تلاش می‌کنم که به زودی یک موسسه‌ای ثبت کنم و همکارانم در انصاف نیوز را شریک کنم در مالکیت آن.

[هدف گزارش املاک شهرداری؟] با هدف شفافیت بوده است. گزارش مربوط به شهرداری است که ما منتشر کردیم. برخی از این املاک که اجاره داده شده به گونه‌ای است که طرف مقابل اصلا شهرداری را تحویل نمی‌گیرد و املاک را به دیگران داده است و اجاره هم نمی‌دهد و وضعیت بلبشویی است. ای کاش بشود همه‌ی اینها را پس گرفت.

[گزارش پاییز63] آن هم ماجرا داشت اما خدا را شکر به نتیجه رسید. هر چند فیلم آن گفت‌وگو و گزارش را هم داشتیم اما به هر حال… توضیح بیشتری ندارم!

[درباره انتشار یادداشت‌ها] تقریبا تمامی مطالبی که به ما می‌رسد را منتشر می‌کنیم. یک بخش تحلیلی داریم در سایت که مطالب با کیفیت بهتر را منتشر می‌کنیم و یک سری مطالب دیگر در بخش یادداشت دیگران کار می‌کنیم. بعضی‌ها را هم که از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند منتشر نمی‌کنیم.

[ درباره‌ی انتخاب اسم کاملا فارسی برای سایت] اگر منظور نیوز است، این را آقای شمس‌الواعظین هم به ما تذکر دادند، سعی می‌کنیم که نیوز را حذف کنیم و «انصاف» را نگه داریم.

[درباره نتیجه‌ی انتخابات 1400] نمی‌دانم! اما به همه چیز بستگی دارد. به انتخابات آمریکا قطعا بستگی دارد، نتیجه‌‌ی آن انتخابات تعیین کننده است که کدام یک از چهره‌های سیاسی نامزد شوند. مثلا اگر آقای ترامپ مجددا انتخاب شود قاعدتا آقای ظریف به سختی می‌تواند کاندیدا شود و رای بیاورد اما اگر برعکس این اتفاق بیتفد احتمال دارد که کسی مثل ظریف بیاید و رئیس‌جمهور شود. از الان نمی‌شود پیش‌بینی کرد.

[درباره کاندیداهای 1400] در سایت تعدادی از کاندیداهای احتمالی را نوشته‌ایم. از اول آبان سعی می‌کنیم که این را خیلی شفاف‌تر کنیم که چه کسانی جدی‌تر و رای‌آورتر هستند.

[درباره هجمه‌ها به خاتمی] وقتی موثر باشد هجمه‌ها زیاد است.

[درباره مصاحبه با استاندار خوزستان] هفته قبل از سفر آقای استاندار خوزستان به تهران یک رابطی تماس گرفت که آقای شریعتی می‌خواهند بیایند تهران و با چند رسانه مصاحبه کنند، از جمله انصاف نیوز. ما ماندیم که چه کنیم، اگر بگوییم بیاید با توجه به حرف و حدیث‌های زیادی که هست باعث آبروریزی ما نشود. وقتی که تشریف آوردند گفتیم گفت‌وگو را به شکل لایو می‌رویم. برای همین نتوانستند هیچ بخشی را سانسور کنند در حالی که چند روز قبلش مصاحبه با یکی از رسانه‌ها کاملا سانسور شده منتشر شده بود و یا بعد از ما هم کاملا تبلیغاتی بود.

[درباره نوع خبررسانی صبا آذرپیک] من درباره‌ی جزییات کارهایی که می‌کنند مطلع نیستم اما اینکه طلا می‌فروشند و زندگی‌شان را می‌گذرانند و یا پول اینترنت ندارند و یا ماجرای شوفاژکار [لینک] و… اینها شوخی‌ست. فعلا که در خدمت آقای احمد توکلی و مجموعه‌ی اصولگراها تشریف دارند!

[درباره استیضاح و یا استعفای روحانی] من موافق استیضاحش هستم، موافق استعفایش هستم اما هیچکدام از اینها شدنی نیست. آقای روحانی هر روزی که دولت را بگذارند کنار حتما برای خودش و همه‌ی ما بهتر است. چون الان هر کسی بیاید وضعیت همین است. تا سیاست‌های جدی‌تر و اصلی‌تر کشور تغییر نکند و به آقای روحانی اجازه‌ی فعالیت با دست بازتر ندهند وضعیت همین است. هر کس دیگری هم بیاید همین است. قطعا ما داریم هزینه‌ی مبارزه با آمریکا را می‌دهیم. و آن تصمیم، تصمیمی نیست که روحانی بگیرد. مگر نمی‌گویند روحانی غربگرا است؟! پس اختیار هم به او بدهند. نمی‌شود مسئولیت بدهید و اختیار نداشته باشد.

[درباره حصر] خیلی نمی‌دانم، اما در این چند سال چند بار قرار بوده گشایشی بشود، به هر حال با اخلاق و روحیات آن طرف هم ناآشنا نیستیم، دوستانی از این طرف هم که خبردار می‌شوند در بوق و کرنا می‌کنند که «آقای خامنه‌ای! باید همین امروز آنها را آزاد کنی»، به نظرم این خیلی تاثیر داشته که این اتفاق نیفتاده. اما الحمدلله گشایش‌های خیلی خوبی در این چند وقت دارد انجام می‌شود و امیدواریم. در رسانه‌ها هم در حال تحمل شدن است، چه حرف‌های آقای خاتمی، چه خبرهای آقای کروبی و موسوی.

[درباره رد اعتبارنامه تاجگردون] حرکت غیرقانونی بود، ما از آقای زاکانی خواستیم تشریف بیاورند که دفاع بکنند از کاری که می‌خواهند بکنند می‌خواستیم به چالش بکشیم اما نیامدند، حتی جواب ما را هم ندادند. یک‌طرفه مسائلی مطرح شد. ما آمادگی داشتیم همانطور که برای آقای تاجگردون گفت‌وگوی لایو را رفتیم برای آقای زاکانی هم چندین بار پیغام دادیم. به جای خودشان نماینده‌ی دیگری را خواستند بفرستند که ما قبول نکردیم و گفتیم شخص ایشان بیایند که قبول نکردند.

[درباره‌ی مذاکره با آمریکا] بعد از انتخابات آمریکا قطعا مذاکره انجام خواهد شد، فرقی نمی‌کند چه کسی انتخاب شود.

[درباره عارف] آقای عارف دیگر تمام شده است، عارف و روحانی اصلا قابل مقایسه نیستند.

[درباره اصلاح‌طلبان و روحانی] یک بخشی از اصلاح‌طلبان که دارند تبری می‌جویند از روحانی. به نظرم کار درستی نیست، چون آقای روحانی کار عجیبی انجام نداده و بعضی دوستان ما برای 1400 می‌خواهند بگویند که ما با روحانی زاویه داشتیم. در حالی که این طور نیست. بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان در حال حاضر همه‌ جای دولت هستند. باید ببینیم درد اصلی چیست و آن را نشان دهیم وگرنه اینکه زرنگی است که بخواهیم الان و در سال هفتم بگوییم با روحانی زاویه داریم. جدا کردن خط اصلاح‌طلب‌ها از روحانی کار اشتباهی است.

[درباره رفراندوم] موافقم. اگر با موافقت من انجام می‌شود می‌گویم همین فردا انجام شود! یکی از موضوعات همین مسئله ایران و آمریکا است که بغرنج شده.

[درباره سریال آقازاده] خودم دنبال نکردم اما مطالبی درباره‌اش کار کردیم. کار خوبی است سریال بسازند، اگر می‌خواهند کسی را دست بیندازند هم اشکالی ندارد اما حساسیت زیادی روی آن جالب نیست. آن‌ها با یک سریال می‌خواهند دولت یا کسی را زمین بزنند؟!

[درباره رزومه کاری] از اواخر سال 78 به‌عنوان خبرنگار وارد ایسنا شدم و تا پایان 79 در شهرستان به‌عنوان خبرنگار افتخاری بودم. از ابتدای سال 80 خبرنگار رسمی ایسنا شدم و تا سال 85 خبرنگار و دبیر بودم و به صورت خاص در سرویس سیاسی و بخش دانشجویی همیشه بودم.

[ درباره‌ی حضور خاتمی در 1400] آقای خاتمی بعید است بیاید.

[درباره قره‌باغ] اشغال کار خوبی نیست، طبق نظر سازمان ملل آنجا اشغالی است اما به هر حال خارج از مرز ما است و به من هم مربوط نمی‌شود، هر کاری که می‌خواهند باید با همدیگر کنار بیایند.

[درباره اختیار روحانی] شوخی است که بگوییم همه‌کاره روحانی است.

[ درباره‌ی تایید صلاحیت احمدی‌نژاد] بعید است.

[ درباره‌ی احتمال انقلاب در ایران] نمی‌دانم! به هر حال شرایط مناسب نیست، این شرایط شرایطی است که هر احتمالی بعید نیست، این که نتیجه‌ی آن چه می‌شود، به نظر من نتیجه‌اش بسیار بدتر می‌شود.

[درباره رضا پهلوی] «آقازاده» رضا پهلوی؟!

[ درباره‌ی مقصر انسداد در وضعیت کشور] واضح است، قطعا تقصیر یک نفر به تنهایی نیست، کل جامعه‌ی ما باید تصمیم بگیرد از وضعیت موجود یک تغییری کنیم و کلاسمان برود بالاتر. تا وقتی که تصمیم نگیریم وضعیت‌مان بدتر می‌شود. هر کسی را بیاورید، اوباما، ترامپ، پوتین، اردوغان و… تا وقتی همه تصمیم نگیریم و کمک نکنیم وضعیت کشور بدتر از امروز هم خواهد شد.

[درباره خواسته‌های آمریکا در مذاکره] اینها تصمیمی است که کشور باید بگیرد که چه چیزهایی را می‌تواند بدهد. همانطور که رهبری چند سال قبل گفتند مذاکره یعنی بده – بستان، باید یک چیزهایی بدهیم، یک چیزهایی بگیرم. یک وقت‌هایی باید تصمیم بگیرید.

[درباره نظام پارلمانی] مخالفم، البته تفاوت زیادی با حال حاضر نخواهد کرد، باید تصمیم جدی‌تری گرفت.

[درباره‌ی پزشکیان و 1400] نمی‌دانم! اما من شخصا او را آدم صالحی می‌دانم، هر چند ضعف‌هایی هست که تا آن زمان باید اصلاح شود.

[درباره‌ی رابطه با اسرائیل] نمی‌دانم! ما را وارد این بازی‌ها نکنید.

[ درباره‌ی دلیل گفتگوی لایو با مخاطبان] قبلا هم یک بار این کار را انجام داده بودیم، به نظرم باید هفته‌ای یک روز را لایو داشته باشیم البته در مدت زمان کمتری تا اگر سوال و ابهام و انتظاری از سوی مخاطبان وجود دارد پاسخ دهیم.

[ درباره‌ی گفت‌وگوی لایو با آذری جهرمی] آقای جهرمی تمایلی ندارند، از ایشان خواستیم تا درباره‌ی موضوع بسیار جدی شرکت مخابرات گفت‌وگوی لایو داشته باشیم اما تمایلی به جواب دادن ندارند. چه دلیلی دارد نمی‌دانم.

[درباره عملکرد طرف‌های برجام] آمریکا که دیدید چه کرد، بقیه طرف‌ها هم به دلیل آنکه آمریکا مهره‌ی مهمی است در برجام تحت تاثیر آن هستند.

[ درباره‌ی جهانگیری و 1400] تصور نمی‌کنم آقای جهانگیری چنین امکانی را داشته باشد، مثل آقای عارف.

[ درباره‌ی کاندیداهای اصلاح‌طلبان در 1400] کسانی که در حال حاضر به شکل جدی مطرحند، سیدحسن خمینی، مسعود پزشکیان، محسن هاشمی، سردار علایی و آقای ظریف هستند. بعید می‌دانم کسی غیر از اینها از طرف اصلاح‌طلب‌ها مطرح شود.

[درباره‌ی درصد مشارکت در 1400] بستگی دارد به موضوعات مختلفی مثل اینکه در انتخابات آمریکا چه نتیجه‌ای حاصل شود و یا وضعیت اقتصادی چگونه شود، مثلا اگر بورس تا سال آینده زمین نخورده بود حتما روی انتخابات 1400 تاثیر داشت.

[درباره کاندیداتوری حسن خمینی] اسم آوردن از این چند نفر به این معنا نیست که اینها حتما مدیران خیلی خوبی هستند و الزاما هم کسی که رئیس‌جمهور می‌شود فاکتور مهمش این نیست که حتما مدیر خیلی خوبی بوده است. یک وقت می‌بنید یک پزشک رئیس‌جمهور می‌شود یا یک آخوند رئیس‌جمهور می‌شود، یک وقت یک حقوقدان، یک وقت هم مثل زمان آقای احمدی‌نژاد که تخصص ترافیک داشت. در کشورهای دیگر هم همینطور است، کسی که می‌تواند اجماع ملی به وجود بیاورد کاندیدا می‌شود. درباره آقای سیدحسن خمینی علی‌رغم اینکه ایشان سابقه‌ی مدیریتی ندارد اما این احتمال وجود دارد که اگر بتواند اجماع ایجاد کند کاندیدا شود. طیف بسیار گسترده‌ای را می‌تواند پشت خودش بیاورد. این به معنای آن نیست که من می‌گویم کدام یک از این افراد برای رئیس‌جمهور شدن گزینه خوبی هستند.

[درباره سیاست آمریکا علیه ایران] سیاست آمریکا را مردمش تعیین می‌کنند، ای کاش ما هم همین کار را کنیم، یعنی اگر مردم می‌خواهند با بورکینافاسو بجنگیم، همان کار را بکنیم. اگر مردم تعیین‌کننده باشند آنگاه فاصله ملت و دولت خیلی به هم نزدیک خواهد شد، اما مسئله این است که الان ما کاری که خودمان دلمان می‌خواهد انجام می‌دهیم و مردم هم از ما فاصله می‌گیرند. بله الان آمریکا مثلا تمایل دارد «پدر ما را در بیاورد» مردمش خواستند، دولتش هم انجام می‌دهد. از نظر آنها خیلی هم خوب عمل می‌کند.

[درباره انتخابات 1400] هفت سال پیش  در همین وقت چه کسی فکر می‌کرد که چند ماه بعدش حسن روحانی رئیس‌جمهور شود؟ هفت سال پیش این موقع خیلی‌ها هنوز داشتند نقد می‌کردند که چرا انتهای سال 90 آقای خاتمی در دماوند رای داده است. اما در انتخابات92 دیدیم چه اتفاقی افتاد. بنابراین از الان نمی‌شود گفت، احتمال اینکه هر اتفاقی بیفتد وجود دارد. این اسامی هم که عرض شد تحلیل‌های تا امروز است. از آن طرف هم آقای رئیسی و آقای قالیباف بسیار جدی هستند و سعید محمد که کسی نمی‌شناسدش تا امروز بسیار جدی است.

[ درباره‌ی معین و 1400] خودش گفته نه، من هم بعید می‌دانم آقای معین بیایند. به هر حال هر کسی یک دوره‌ای دارد و به نظرم نمی‌آید که آقای معین الان دیگر دوره‌شان باشد. آدم بسیار خوبی است اما بعید می‌دانم.

[ درباره‌ی تحریم انتخابات1400] اینقدر محکم نگویید که رای نمی‌دهیم، در سال 91 هم به همین صراحت خیلی‌ها می‌گفتند ما رای نمی‌دهیم اما سال92 آمدند پای صندوق رای. البته من احترام می‌گذارم به کسانی که نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند اما نظر شخص من این است که اگر شرکت نکنیم نهاد انتخابات کوچک و کوچکتر می‌شود و دیگر نمی‌شود به حال قبل برگرداند.

[درباره لاریجانی و 1400] تا امروز که داریم صحبت می‌کنیم حرفی از آقای لاریجانی نیست و نمی‌دانم در روزهای آخر بیاید یا نه. کسانی که عرض کردم افرادی هستند که بهتر می‌توانند نمایندگی از اصلاح‌طلبان داشته باشند و می‌توانند پشتوانه رای مردمی بیشتری داشته باشند. آقای لاریجانی در وضعیت ضعف است با توجه به عملکرد مجلس قبل.

[درباره‌ی کاندیداهای ریاست جمهوری و سابقه مدیریت اجرایی] بله اما بستگی به شرایط کشور دارد. در یک شرایطی احتمال آمدن سیدحسن خمینی هست و از لحاظ رای هم همین امروز هم رای‌آور است، گزینه‌ای است که می‌تواند اجماع ملی به وجود بیاورد.

[درباره احمدی‌نژاد] حضور آقای احمدی‌نژاد در فضای سیاسی حتما کمک‌کننده است، من شخصا از بودن و فعالیت‌های آقای احمدی‌نژاد همیشه حمایت می‌کنم، رقیب خوب خیلی مهم است. رقیبی که ایده دارد و آن را مطرح می‌کند. از این نظر حضور آقای احمدی‌نژاد در انتخابات 1400 می‌تواند خیلی خوب باشد. خیلی موضوعات را برای اولین بار مطرح کرده است اما به لحاظ مدیریتی او را صاحب هیچگونه صلاحیتی نمی‌دانم که کشور را اداره کند. همان هشت سالی که بوده کارهایی را کرده که هنوز تا الان هم داریم نتیجه‌اش را می‌بینیم و تاوانش را پس می‌دهیم. کشور پس از انتخاب اشتباه آقای احمدی‌نژاد توسط جریان اصولگرا/ارزشی/انقلابی کشور دیگر نتوانست کمر راست کند.

[ درباره‌ی لاریجانی و ضرغامی در 1400] در حال حاضر هیچکدام از جناح‌ها اجماعی روی این دو نفر ندارند و علاقه‌ای هم نتوانستند جلب بکنند اما با توجه شرایطی که تا روز آخر هم تعیین کننده است شاید هر کدام از این دو را هم بیایند. آقای لاریجانی حتی شاید بتواند کاندیدای اعتدالی‌ها و اصلاح‌طلبان هم باشد اما تا امروز که صحبت می‌کنیم نه.

[درباره شباهت ترامپ و احمدی‌نژاد] ترامپ برای کشور خودش خیلی خوب عمل کرد، در حوزه اقتصادی و کارآفرینی، اما آقای احمدی‌نژاد متاسفانه دولت خوبی را که از آقای خاتمی تحویل گرفت بعد از هشت سال از هر لحاظ با وضعیت فاجعه‌باری تحویل داد. از این نظر ترامپ را با آقای احمدی‌نژاد مقایسه نفرمایید.

[درباره برجام] ما هم اصلا خوب عمل نکردیم، از روز اولی که می‌توانستیم سرمایه‌هایی را جذب بکنیم دیدید که چه اتفاقی افتاد. از موشک‌پرانی که شد تا اشغال سفارت عربستان که کار بسیار احمقانه‌ای بود و به نظرم می‌رسد که با برنامه‌ی جدی که بخواهند دولت روحانی را خراب بکنند آن کار احمقانه را انجام دادند و نتیجه‌اش را دیدیم که رابطه ما با کشورهای منطقه به هم زد. شاید هم بعضی‌ها فکر می‌کردند که می‌توانند عربستان را بگیرند و آنجا تبدیل به کشوری با رویکرد دیگری بشود! الان خبرهایی‌ست که چین برای عملیاتی کردن همین قرارداد بلندمدتی که با ایران قرار است بسته شود یکی از شروط این است که رابطه ایران با کشورهای منطقه به ویژه عربستان و امارات منطقی شود. یعنی الان ما باید برگردیم و آن کار احمقانه‌ای که دوستان در آن سال انجام دادند را پس بگیریم. قطعا این حماقت‌ها به همراه عدم تصویب اف. ای. تی. اف و این تعللی که قابل فهم نیست… اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به خیابان بروند و وضعیت مردم را ببینند، چرا اف.ای.تی.اف تصویب نمی‌شود؟ اسلام لطمه می‌بیند؟! انقلاب لطمه می‌بیند؟! این چه حرف‌هایی است که می‌زنند؟!

[درباره مذاکره در صورت پیروزی ترامپ] ایران قطعا مذاکره می‌کند، چه ترامپ انتخاب شود چه نشود وضعیت تغییر خواهد کرد.

[فرد نظامی در انتخابات1400] باید ببینیم که آیا در حال حاضر نظامی است یا نه، روحیه نظامی دارد یا نه؟! وگرنه اینکه یک زمانی نظامی بوده نمی‌تواند ایراد باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام. جناب شفیعیان مدیر مسوول محترم. مطالب انصاف نیوز را دنبال میکنم. کارکرد خبر 20:30 را در رسانه دارید. این به معنی بهتر بودن شما یا خاص بودن شما نیست… کافی است مخاطب خاص رسانه باشید تا آشکار شود که خیلی مطالبی که از منظر خودتون خاص هستند خیلی هم آش دهن سوزی نیستند…. با وجود اینکه میگن فضای بسته سیاسی است ولی به نظرم هر کسی چند سایت متفاوت را همزمان دنبال کند از انصاف نیوز که سهل است از بی بی سی ملکه هم خیلی جلوتر است…

    نکته دوم و اساسی که میخوام بگم اینکه متاسفانه بازم روشن دروغ دادید اینجا… دکتر پزشکیان را می شناسید و ایراداتی دارید و سلام و علیکی و نه بیشتر… یا با خانواده منتظری هیچ رابطه ای جز کار خبری ندارید… شما گفتید و ما هم چون گوش هامون خیلی درازند!!!! باور کردیم و به نشانه سپاس از این صداقت گویی و آگاهی بخشی دست روی سینه گذاشتیم…

    نوشتم تا بدونید گوش های امثال من دراز نیستند…. شما صادق نیستید و وابستگی تان را منکر شدید، پس شجاع نیستید.

    افتاااااادددددد!!!!!!!؟؟؟؟؟

    1
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا