خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا از پیروزی بایدن دلواپسند؟!

احمد نقیب‌زاده، استاد دانشگاه در روزنامه‌ی آرمان ملی نوشت: جو بايدن در صورت پيروزي و رسيدن به قدرت از ابزار تحريم‌هاي کنوني و سياست فشار حداکثري دونالد ترامپ در قبال ايران نخواهد گذشت و تمام وعده‌هاي خود را در قبال ايران منوط به مذاکرات مجدد و تحقق پيش‌شرط‌هاي مدنظرش از جانب تهران خواهد کرد.

مجموعه اتفاقاتي که در طول سه سال گذشته بين ايران و آمريکا در عرصه‌هاي مختلف روي داده شرايط را به جايي رسانده که تنش تهران و واشنگتن به اوج خود رسيده است. بنابراين مساله اقدامات براي کاهش تنش از سوي جو بايدن سخت، زمانبر، پيچيده خواهد. بود. البته بايد ميان پيروزي ترامپ با جو بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا براي تحقق منافع ايران تفاوت قائل شد.

در صورت پيروزي جو بايدن يک پالس مثبت ديپلماتيک به ايران و جهان ارسال خواهد شد؛ پالس مثبتي که اين ميزان از فشار رواني در داخل ايران نسبت به آينده اقتصادي، معيشتي و امنيتي خود را تا حدي تعديل خواهد کرد. به‌هرحال کشور اکنون با انبوهي از مشکلات اقتصادي از تورم و رکود افسارگسيخته گرفته تا بيکاري و کوچک‌تر شدن سفره‌هاي مردم و همچنين تشديد شيوع کرونا مواجه است. در راستاي استفاده از هوش سياسي و ديپلماتيک بايد به سمت استفاده از فرصتي به نام جو بايدن برويم پيش از آنکه به نفع ملت باشد، مي‌تواند به سود همه تمام شود. چون اگر بتوانيم مذاکرات مجدد را در دستورکار قرار دهيم و به موازاتش تحريم‌ها و چالش‌هاي اقتصادي و معيشتي مرتفع شود بخشي از اعتماد ازبين‌رفته ملت ترميم خواهد شد.

پيروزي بايدن مي‌تواند يک فرصت جدي را براي دولت فراهم کند که کشور از شرايط کنوني خارج شود. اينجاست که بايد مساله استفاده از هوش سياسي را جدي گرفت. اتفاقا با توجه به مشکلات ناشي از سياست فشار حداکثري آمريکا و تحريم‌هاي کاخ سفيد است که دونالد ترامپ در کمپين‌هاي انتخاباتي‌اش اين مساله را مطرح مي‌کند که در صورت پيروزي مجددش در انتخابات، ايران مذاکره با آمريکا را در دستورکار قرار خواهد داد و به او (ترامپ) تلفن خواهد کرد. چون کشور در شرايط عادي قرار ندارد. حتي معتقدم منتقدان دولت و مخالفان برجام هم در خفا و در محفل‌هاي شخصي بر اين نکته اذعان دارند که ايران راه مذاکره را به شرطي که شرايط فراهم شود، صددرصد رد نخواهد کرد. تداوم اين وضع قطعا محبوبيت مسئولان را هم کمرنگ خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا