خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاملی فقهی در وجوب پاسخگویی ولی فقیه

حجت‌الاسلام شهاب‌الدین حائری شیرازی، فرزند مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی، نماینده‌ی سابق ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه‌ی شیراز، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «تاملی فقهی در ضرورت و وجوب پاسخگویی ولی فقیه به مردم» نوشت:

امام راحل اولین و مهمترین دلیلی که برای مشروعیت و لزوم حکمرانی فقیه اقامه می‌کنند دلیل عقلی است. تعبیر ایشان برای اثبات عقلی ولایت فقیه این است “ولایت فقیه از اموری‌ست که از تصورش تصدیق‌اش لازم می آید”

لذا اشکالاتی که بر دلالت یا سند چند روایتِ مورد استناد شده را اینگونه از سر می‌گذرانند.

البته فقهای بزرگی چون مرحوم ایت الله خویی و شاگردانشان در ادله عقلی و نقلی ولایت فقیه به معنی رهبری وحکومت فقیه اشکال نموده اند.

اما بر مبنای امام راحل که عمده دلیل بر این امر دلیل عقلی است باید ببینیم عقل در چه شرایطی و با چه قیودی فقیه را اولی میداند برای حکومت از دیگران.

طبعا این فقیه بایست دارای صبر و بردباری، مهارت و توانمندی خاص در شناخت جامعه, مردم و روابط بین الملل، و هوش سیاسی در تعیین اولویت ها و… باشد و الّا به صرف فقاهت عقل حکم به تقدم فقیه بر غیر فقیه جهت اداره جامعه نمی‌دهد.

نکته حائز اهمیت آن است که برخی از شرایط ولی فقیه که کمتر به آن توجه می‌شود در کیفیت حکمرانی و اینکه حکومت بتواند در مسیر تعالی و رشد مردم قدم بردارد و نه تعارض و خنثی شدن قوای ملت و دولت بسیار موثر است.

از آن میان یکی پاسخگویی و اهل جواب پس دادن بودن است که اگر نباشد تعارض میان مردم و حاکم قطعی است.

لذا عقل, فقیهی را که خود را پاسخگو بداند و اهل اقناع و همراه شدن و همراه نمودن مردم باشد اولی به حکومت می‌داند نه فقیهی که به نحو شایسته چنین توانمندی نداشته باشد.

متاسفانه دوستان نادان با شأن سازی های دروغین برای رهبری، چنین می پندارند که فرضا کنفرانس مطبوعاتی ولی فقیه امری دون شأن ایشان است حال آنکه چنین جلساتی به همگامی و اقناع و چه بسا عذرخواهی از خطا خواهد انجامید که همگی برای یک حکومت الهی ضروری‌ست و عقل چنین حاکمی را اولی به حکومت می‌داند از دیگران و لاغیر.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا