خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عباس امیرانتظام : اشغال سفارت دسیسه آمریکا بود

روایت های متفاوت از اشغال سفارت آمریکا (۱)

به کوشش: ناصرغضنفری، انصاف نیوز:

سفارت آمریکا سه بار اشغال شد، یک بار دفعه اول در ۲۵ دسامبر ۱۹۷۸ که می شود ۵ دی ماه ۱۳۵۷. این روز، روز تولد و روز معراج حضرت مسیح علیه السلام است و جنبه مذهبی دارد. کسانی که سفارت را گرفتند سازمان چریک‌های فدایی خلق بودند و گروه‌های دیگر از مردم که آنجا را مسلحانه گرفتند و بعد با کمک‌هایی که دولت وقت در آن زمان به سفارت آمریکا کرد آنجا را آزاد کردند و از چنگ افراد اشغالگر نجات دادند.

دفعه دوم در روز ۲۴ بهمن(۵۸) بود که روز سن ولنتاین است، یک روز مذهبی. در آن روز هم چریک‌های فدایی خلق آنجا را گرفتند و به مسلسل بستند و من اسناد و مدارک مربوط به این اشغال را در کتابم ارائه کردم که این‌ها برنامه‌های قبلی خود آمریکا بود. نه این که چریک‌های فدایی، کسانی که سفارت آمریکا را در ۲۵ دسامبر اشغال کردند آمریکایی باشند ولی برنامه طوری ترتیب داده شده بود که از احساسات پاک جوانان ما سوء استفاده شود. آنها برای نجات مملکت سفارت آمریکا را گرفتند در حالی که آمریکا از این حرکت به سود خودش بهره برداری کرد.

حتی در مورد وقایع ۱۳ آبان سال بعد هم من شما را به روزنامه اطلاعات سیزدهم خرداد سال ۵۸ ارجاع می‌دهم. در آنجا آقای جان کلی معاون وقت وزارت خارجه آمریکا در نیویورک سخنرانی کرد و گفت که برنامه‌های قبلی اشغال سفارت آمریکا مال خودمان بوده و برنامه اشغال مجدد سفارت آمریکا هم برنامه خودمان است تا بتوانیم از آن بهره‌برداری سیاسی کنیم. این بحث مفصل می‌طلبد…

منبع: کتاب بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟، داودعلی بابایی، به نقل از کتاب گفت و گوهای صریح، سیدابراهیم نبوی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا