خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرشاد مومنی: طی دهه ۹۰ در کمتر از سه سال، جمعیت فقرا دو برابر شد

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: سیاست شوک درمانی، سیاست فقرزا و فلاکت زا است و حکومت باید به هوش بیاید.

فرشاد مومنی: طی دهه ۹۰ در کمتر از سه سال، جمعیت فقرا دو برابر شد

به گزارش جماران، فرشاد مومنی، اقتصاددان گفت: در حالی که طی هفتاد سال برنامه ریزی توسعه ای ایران در گذشته، ده ها سال طول می کشید تا جمعیت فقیر کشور دو برابر شود. در دهه ۱۳۹۰ ظرف کمتر از سه سال، اندازه جمعیت فقیر کشور دو برابر شده است.

وی افزود: عین همین مساله برای محیط زیست وجود دارد. گزارش های رسمی می گوید در سه سال اخیر، ایران حدود ۶۶ رتبه در رنکنیگ بین المللی به سمت بحران زده ترین کشورها در زمینه محیط زیستی سقوط کرده است. در واقع تغییر اقلیمی که به واسطه این سهل انگاری ها به ایران تحمیل شده، باعث شده است که در معرض چه فجایع عظیمی باشیم.

مومنی با بیان این که «من 50 نشانه آشفتگی را لیست کرده ام و فقط چند نشانه را می گویم» افزود: اگر از مسیر علم وارد شویم و اعتیاد حکومت به آشفتگی را بفهمیم، می توانیم نجات یابیم. بزرگترین مشخصه سند لایحه برنامه هفتم، این است که مطلقا به این مساله توجه نکرده است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: قبلا گفتیم که شوک نرخ حامل های انرژی، کمر تولید و مردم و مالیه دولت را می شکند اما اینها گوش نکردند. از نطقه عطف 89 تا امروز یکی از مولفه های فلاکت و پس افتادگی و وابستگی و بی عدالتی در ایران، همین شوک های گاه و بیگاه است که به حامل های انرژی وارد می کنند و فکر می کنند اگر شوک بزنند، پول بیشتر در می آورند.

در حالی که طبق گزارش رسمی سازمان برنامه بودجه به ازای هر واحد اضافه درآمد از ناحیه شوک درمانی، هزینه های دولت سه و نیم برابر بیشتر می شود! یعنی یک فرورفتگی در باتلاق بدهی پیدا می کند.

چرا علی رغم الزام قانونی، دولت محترم چندین سال است شرم می کند که بگوید چقدر بدهکار است و هزار جور ابزار پیدا کرده، برای این که میزان بدهی واقعی را پنهان کند. اگر این شرم را می فهمید این رویه های بدهکارساز را متوقف کند. شرم استمرار آن کار که خیلی بیشتر است

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. وقتی دستمزد وحقوق کارگر و کارمند یک دهم تا یک بیستم دنیا باشه و مایحتاج مردم مثل لوازم خانگی ماشین و تن ماهی گرونتر از قیمت جهانی باشه ، دیگه توانی برا مردم نخواهد ماند ، اما خدا رو شکر مرگ هست که از این وضعیت راحت بشیم

  2. سلام. خسته نباشید. حقوق من که کارگرم به اندازه تورم اضافه نکرد.اقای وزیرکارایران وماده 41قانون کار را اجرانکرد.که حقوق من به اندازه تورم اضافه نکرد. درخواست بازنگری شورای عالی کاردرسال1402را دارم.دستم به دامنتان وزیر کار ایران را استیضاح کنید.شب درخیابان میخوابم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا