خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرلشکر رحیم صفوی: تحریم‌ها شکست خورد

سرلشکر رحیم صفوی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران گفت: می خواهیم این پیام را به دشمنان بدهیم که راهبرد فشار حداکثری و تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران شکست خورده است.

به گزارش ایسنا سردار صفوی امروز در نشست هماهنگی همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در سازمان منطقه آزاد انزلی برگزار شد، اظهار کرد: ما می خواهیم این پیام را به دشمنان بدهیم که راهبرد فشار حداکثری و تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران شکست خورده است و جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت های اقتصادی و کریدورهای تجاری کشورهای حوزه های ژئوپلیتیکی دریای خزر، دو مسیر راهبردی تعامل با چین را از طریق آسیای مرکزی و کشورهای اوراسیا فعال ساخته است.

وی مسیر دوم را توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با اتحادیه اوراسیا یعنی کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان دانست و افزود: هدف از برگزاری این نشست انجام هماهنگی های نهایی جهت برگزاری همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیاست.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران، نشست هماهنگی همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا را یک رویداد علمی و کاربردی دانست و تصریح کرد: ما امیدواریم برگزاری این همایش منجر به تقویت روابط اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تعمیق فضای همکاری و تعامل منطقه ای باشد.

صفوی، با بیان اینکه آمریکا و اروپا معنا و مفهوم روابط جدید ایران و اوراسیا را به خوبی درک می کنند، گفت: ایران ظرفیت های بالایی جهت نقش آفرینی موثر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارد، زیرا ایران در حقیقت یک چهارراه ترانزیتی است که محور شمال – جنوب، شرق به غرب و غرب به شرق را متصل می کند.

وی با تاکید بر اهمیت بنادر شمال کشور در توسعه روابط منطقه ای و تقویت اقتصاد ملی، عنوان کرد: یک زمان بنادر جنوب از ماهشهر و بندرعباس تا چابهار بیش از ۷۰ درصد واردات و صادرات ایران را عهده دار بودند، اما پیشنهادات ارائه شده در مقالات رسیده به همایش آن است که حداقل ۵۰ درصد از این نقش را به حوزه ژئوپلیتیکی دریای خزر بدهیم.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران، این نگاه را یک جهت گیری راهبردی در حوزه اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: این جهت گیری راهبردی می تواند در یک دوره بیست ساله برای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهایی که مایل به پیوستن به آن هستند، به شکوفایی اقتصادی منجر شود.

صفوی، با بیان اینکه در سند ملی آمایش سرزمین در افق ۱۴۲۴ که در سازمان برنامه و بودجه کشور در حال تدوین نهایی است سهم و نقش ویژه ای به دریای خزر و بنادر شمال کشور به ویژه بندر انزلی و بندر کاسپین داده شده است، گفت: دریای خزر باعث پیوند ایران با سه حوزه ژئوپلیتیکی مجاور می شود.

وی در تشریح نقش دریای خزر در توسعه روابط منطقه ای میان جمهوری اسلامی ایران و حوزه های ژئوپلیتیکی مجاور، اضافه کرد: دریای خزر موجب پیوند ایران با حوزه ژئوپلیتیکی آسیای میانه می شود که ما از این مسیر به چین متصل می شویم. همچنین از طریق حوزه ژئوپلیتیکی اوراسیا و پنج کشور عضو این اتحادیه به اروپا اتصال داریم.

این استاد جغرافیای سیاسی افزود: حوزه ژئوپلیتیکی قفقاز – آناتولی سومین حوزه ای است که از طریق دریای خزر ایران را به آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه و اروپا پیوند می دهد. همچنین ایران می تواند از طریق دریای خزر، آسیای میانه را از مسیر عراق و سوریه به مدیترانه و اروپا متصل کند.

وی با بیان اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان فضای گشایش اقتصادی کشور برای واردات و صادرات در دوره تحریم ها مطرح است، اظهار کرد: آمریکایی ها نمی توانند راه صادرات چین را از طریق زمینی و مسیر چین، قزاقستان، ایران، ترکیه و مدیترانه یا مسیر ایران، عراق، سوریه و مدیترانه را کنترل کنند.

صفوی تصریح کرد: با اتصال راه آهن ایران به بصره و سوریه کریدور غرب به شرق و شرق به غرب از مسیر ایران فعال خواهد شد؛ البته آمریکایی ها و صهیونیست ها و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در این موضوع کارشکنی می کنند.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران، با تاکید بر اهمیت و ضرورت همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای، عنوان کرد: این همایش یک رویداد کاربردی است و پیش بینی شده با فعالیت اتاق بازرگانی ایران و روسیه جمعی از بازرگانان و شرکت های خصوصی و دولتی ایران و روسیه و سایر کشورهای عضو در این همایش بین المللی حضور پیدا کنند و با یکدیگر گفت وگو و تعامل تجاری برقرار سازند.

صفوی خاطرنشان کرد: این همایش کاملا در جهت منافع ملی و مطرح شدن نقش ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مطرح شدن بندر کاسپین، بندر انزلی و استان گیلان برگزار می شود و اینکه ما تصمیم گرفتیم این همایش را در منطقه آزاد انزلی برگزار کنیم به این دلیل است که این منطقه در روابط بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و برای منافع ملی ایران یک نقش اساسی عهده دار است.

وی منافع مشترک کشورهای اوراسیا را یک اصل دانست که در این همایش به آن پرداخته خواهد شد و اظهار کرد: اگرچه این همایش در استان گیلان برگزار می شود، اما در کشور و در روابط اقتصاد بین الملل تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران، با تاکید بر ارتباط بیشتر امور کمیته های علمی، اجرایی و بین الملل همایش طی یک ماه آینده، گفت: باید در زمان باقیمانده کلیه ملزومات و هماهنگی های لازم در جهت برگزاری این همایش ارزشمند انجام شود.

محمدولی روزبهان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز، با تاکید بر اهمیت مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای، گفت: تجربه نشان داده که همواره دشمنان بر مبنای نقاط آسیب پذیری به کشور ما فشار وارد می کنند، آنها هیچ گاه با حمله نظامی به دنبال تسلیم ملت ایران نیستند چون از اقتدار نظامی و قدرت بازدارندگی موثر ایران مطلع هستند، آنها اقتصاد را نقطه حمله و هجمه علیه ملت و دولت ایران قرارداده اند و ما باید این نقطه اسیب پذیری را تبدیل به نقطه قوت کنیم و مناطق آزاد در این موضوع نقش تعیین کننده ای عهده دار هستند.

وی با تاکید بر ویژگی های منحصر به فرد منطقه آزاد انزلی نسبت به سایر مناطق آزاد شمال کشور افزود: نزدیکی منطقه آزاد انزلی به پایتخت، قرارگیری در کریدور شمال – جنوب و شرق به غرب، برخورداری از زیرساخت های توسعه، وجود منابع انسانی تواتمند و ضریب امنیت بالا موقعیت منحصربفردی را به منطقه ازاد انزلی بخشیده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، با بیان اینکه روسیه و چین ار طریق دریای خزر با ایران در ارتباط هستند خاطرنشان کرد: منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد دریایی در شمال کشور است که از طریق دریای خزر و بندر آکتائوی قزاقستان، چین را به ایران و به صورت مستقیم روسیه را به ایران متصل می کند.

روزبهان عنوان کرد: ما در منطقه آزاد انزلی برای بهره برداری از این ظرفیت ها برنامه داریم، در حال تقویت بنادر خود هستیم، زیرساخت های صنعتی را توسعه می دهیم و اتصال ریل به منطقه را با سرعت بیشتری پیگیری می کنیم و برگزاری این همایش بین المللی را در همین جهت ارزیابی می کنیم.

به گزارش ایسنا، همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای به صورت یک روزه و با حفظ پروتکل های بهداشتی به صورت محدود حضوری و ویدئوکنفرانسی در تاریخ سه شنبه، ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۹ با حضور اساتید داخلی و خارجی و مقامات ایرانی و خارجی در مرکز همایش های بین المللی منطقه آزاد انزلی برگزار می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. عزیز برادر فرض کنیم ما تحریم را شکست دادیم .بارکلا به شما و دوستان مسئول و…
    اما به چه قیمتی ؟
    به قیمت بی ارزش شدن پول ملی یا فقر و مهاجرت (فرار)بخشی از مردم ایران وفرار سرمایه وازبین رفتن صنایع و تولید و ………..در آخر تحقیر و شرمندگی بخش زیادی از پدران و مادران ایرانی بخاطر ……………………. (نگم بهتر است )
    نکند هنوز با تاکتیک های عملیات های رمضان و کربلا 4 و ……دوستان دارند ……………
    پیشنهاد می کنم مانند عملیات های بیت المقدس و فتح المبین از دیگر نیروها و متخصصین ایرانی کمک بگیرید و آنها را خائن و …..ندانید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا