خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قیمت خرید توافقی برنج

خبرگزاری فارس درباره‌ی قیمت خرید توافقی برنج نوشت:

«برنج منطقه شمال که مدتی است بازارش به رکود رفته و به گفته آنها خریداری برایش نبود، وزارت جهاد کشاورزی کمر همت بسته تا برنج آنها را خریداری کند، حتی قرار است برنج منطقه شمال بیش از قیمتی که پیشتر اعلام شده بود خریداری شود.

سازمان جهاد کشاورزی مازندران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، قیمت خرید برنج پرمحصول ندا 35 تا 36 هزارتومان و برنج پرمحصول شیرودی 42 تا 42 هزار و 500 تومان تعیین شده است این در حالی است که پیش از این قیمت برنج ندا 33 و شیرودی 39 هزارتومان بود.

برنج ارقام پرمحصول کشاورزان توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی مازندران از کشاورزان برنجکار استان خریداری می‌شود. خرید توافقی ارقام محلی برنج از شالکیاران مازندرانی نیز در پنج مرکز شامل شهرک صنعتی رجه بابل، پایانه برنج آمل، روستای کونر شهرستان بابلسر، شرکت پردیس گلستان در شهرک صنعتی جویبار و شالیکوبی برنج گستر سارویه با قیمت هر کیلوگرم 58 تا 61 هزار تومان آغاز شده است.

ششم مرداد بود که سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با صدور بیانیه ای اعلام کرد «با توجه به هماهنگی‌هایی که ستاد وزارت جهاد کشاورزی با شرکتهای فعال در حوزه بازرگانی برنج به عمل آورده است، مقرر است این شرکت‌ها برنج های ارقام محلی (طارم و هاشمی) کشاورزان را خریداری نمایند. همان زمان اعلام شد که کشاورزانی که برنج مازاد برای فروش دارند از روز شنبه مورخه 7 مرداد 1402 جهت ثبت نام برای فروش محصول خود به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه نمایند.

پیش از این برنجکاران اعلام می کردند که تولیدشان دستشان مانده و کسی آنها را خریداری نمی کند.

در این میان برخی مسئولان و کارشناسان هم واردات بیش از اندازه برنج در سال گذشته را عامل رکود بازار برنج ایرانی عنوان می کردند.

کار به اعتراض در مجلس رسید به طوری که محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس در دادخواهی از کشاورزانی که محصول دستشان مانده و خریداری برایش نیست، گفت: « وزارتخانه‌ها نباید به‌ جای خرید برنج از کشاورزان دست به واردات می‌زدند».

وی واردات بی‌رویه در حوزۀ برنج را با این عبارت که حدود ۱.۷ میلیون تن واردات اضافه انجام شده است، نشانه رفت و انتقاد سختی کرد و گفت: همین امروز چند نفر از مردم، مسئولان و نمایندگان مازندران تماس گرفتند که الان محصول سال گذشته در انبار کشاورزان است و محصول امسال در حال برداشت است.

مصرف برنج کشور نزدیک به سه میلیون تن است که سالانه حدود یک میلیون تن آن از کشورهای دیگر وارد می شود، البته چون آمار دقیقی از مصرف و تولید وجود ندارد، همواره در سالهای گذشته در میزان واردات محل بحث بوده است»

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا