خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مناظره حجاب، «زاویه» را تعطیل کرد؟ [+واکنش‌های توییتری]

پس از آغاز جنجالی فصل تازه‌ی برنامه‌ی زاویه که مناظره‌ای با موضوع «حجاب اجباری» بود، مسیر این برنامه‌ی شبکه‌ی چهار سیما تغییر کرد!

به گزارش انصاف نیوز روز 26 شهریور 99 فصل تازه‌ی برنامه‌ی زاویه که با شعار مجله‌ی تصویری علوم انسانی تولید می‌شود، با دعوت از مهدی نصیری و حسین سوزنچی آغاز شد. مناظره‌ی بی‌سابقه‌ی تلویزیونی آقایان نصیری و سوزنچی درباره‌ی «حجاب اجباری» با واکنش‌های بسیاری همراه شد.

با وجود آنکه پس از پخش این برنامه برخی شنیده‌ها از تذکر جدی مدیران صداوسیما و دیگر نهادها به مدیر شبکه‌ی چهار، تهیه‌کننده و سردبیر این برنامه خبر می‌داد اما قسمت دوم «زاویه» نیز با موضوع بومی‌سازی علم با حضور سیدجواد میری، جامعه‌شناس و از مخالفان ایده‌ی بومی کردن علوم و حجت‌الاسلام احمد رهدار، از شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی برگزار شد. مناظره‌ی آقایان میری و رهدار نیز واکنش‌های مختلفی را برانگیخت که همانطور که قابل پیش‌بینی بود به نسبت مناظره‌ی حجاب حساسیت و واکنش کمتری داشت.

بر اساس اعلام تیم تهیه و تولید این برنامه موضوع قسمت سوم برنامه‌ی تلویزیونی زاویه مناظره‌ای با موضوع «جمهوری اسلامی ایران و مسئله‌ی آمریکا»، با حضور حسین دهشیار، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران بود که دقایقی پیش از آغاز، از جدول پخش شبکه 4 حذف شد!

حساب توییتری برنامه‌ی زاویه در این باره نوشته بود: «برنامه زاویه بنا داشت به بهانه انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا با حضور اندیشوران علوم سیاسی به بحث درباره مناسبات ایران و آمریکا بپردازد. متاسفانه به دلیل برخی مشکلات ناشی از اقتضائات برنامه زنده این مناظره برگزار نشد. برنامه زاویه با رد گمانه‌زنی‌ها درباره مخالفت صداوسیما با بررسی موضوع یادشده، مصمم است طی قسمت‌های بعدی مناظره «جمهوری اسلامی ایران و مسئله آمریکا» را برگزار کند. به احترام مخاطبان فهیم برنامه و پاسداشت علم در ایران، با وجود تنگناها، همچنان در زاویه برای طرح دیدگاه‌های متنوع و ارتقای کیفیت مناظره‌ها تلاش خواهیم کرد. امیدمان به یاری خداوند، توجه اصحاب و اهالی علوم انسانی و همراهی مخاطبان فرهیخته برنامه است».

این برنامه‌ در روزهای 16 و 23 مهرماه نیز امکان پخش از شبکه‌ی چهار را پیدا نکرد.

در نهایت قسمت تازه‌ی برنامه‌ی زاویه با موضوع «جمهوری اسلامی ایران و مسئله‌ی آمریکا» با حضور ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران و جلال دهقانی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. برنامه‌ای که میهمانان آن بر خلاف قسمت نخست و دوم این برنامه و  آنچه از سوی تیم تهیه و تولید «زاویه» بر روی آن تبلیغ می‌شود هیچ‌گونه اختلاف نظری با یکدیگر نداشتند و همان دیدگاه‌های مطرح شده درباره‌ی این موضوع در سایر برنامه‌های صداوسیما را تکرار کردند. موضوعی که با کنایه‌ی مجری و سردبیر این برنامه‌ی تلویزیونی نیز همراه شد!

توییت‌هایی درباره‌ی این تغییر رویکرد برنامه‌ی «زاویه» را به انتخاب خبرنگار انصاف نیوز می‌خوانید:

رضا دانشمندی: چگونه اساتیدارجمند #متّقی و #فیروزآبادی راضی شدند ذیل عنوان #زاویه و #مناظره بنشینند و خطاب به هم #مرحباً_بناصرنا سردهند؟!
درس آموز وشایسته بودکه به حرمت #عدالت، #آزادی، #منطق و #زبان، بدون حضور مخالفانشان در زاویه شرکت نکنند.
قوّتِ استدلال درگفتگو با #مخالف هویدا میشود.  / مجری زاویه دیشب با یک جمله هم به مدیران #رسانه_ملّی کنایه زد و هم از مخاطبان عذر خواست و علّتِ خُنُکی برنامه را برایشان توضیح داد: لحظه ای که #ترس را کنار بگذاریم، #علم شروع میشود!

سیدصادق حسینی: ترکش‌های مناظره‌ی حجاب برنامه #زاویه آن‌قدر شدید بود که امشب درموضوع جذاب انقلاب اسلامی و آمریکا؛ شاهد بحث های تکراری و شعاری۲ استاد همفکر بودیم؛مثل برنامه قبل! کاش لااقل دکتر ناصر هادیان رو جلوی دکتر متقی دعوت می‌کردی که مجبور به مخالف‌خوانی نشوی حبیب جان.

حسین درودیان: برنامه زاویه دیشب با موضوع “ج.ا.ا و مسئله آمریکا” ابدا پوشش دهنده تضارب دیدگاهها در این موضوع خاص در فضای گفتمانی کشور نبود. به نظرم گزینش موضوعاتی کمتر حساسیت انگیز یا دورتر از خطوط قرمز اما به واقع چالشی و نمایانگر تقابل دیدگاهها، راهبرد بهتری برای برنامه است

رضا کاشف: پس از بازتاب گسترده چالش اختیاری/اجباری بودن#حجاب در برنامه #زاویه، به‌گونه‌ای برنامه را از خاصیت انداختند که سریعاً به استانداردهای سایر شبکه‌های شعاری صداوسیما برگشت: تکراری، شعارزده و توجیه‌گر سیاست‌های حاکمیت!

فاطمه شایسته‌خو: رویکرد صدا و سیما در دعوت از یک #گفتمان_خاص در #زاویه و #تایید_متقابل و مکرر کارشناسان آن، بیننده را به یاد طنز تاریخی دو حزب”ایران نوین” و” مردم” در دوران پهلوی دوم می انداخت، که مردم به تمسخر از آنان به احزاب” بله قربان” و”چشم قربان” یاد میکردند!#رسالت_بیطرفی_رسانه

مسعود احمدپور: متأسفم که فهم و شعور معدود مخاطبین شبکه چهار و برنامه در گذشته چالشگر اندیشه ی زاویه را به سخره گرفته اید. میزگرد سه نفره از همفکران تشکیل می دهید و حتی توان ظاهرسازی هم ندارید. خود آن را لو می دهید. این تذهبون؟

سعید: دو نفر رو دعوت کردین که هیچ چالشی با هم نکنن و فقط همو تایید کنن! طوفانی شروع کردین ، ولی دارین به قهقرا میرین

امیر: خيلي برنامه يه طرفه بود، كاش از دو ديدگاه دعوت مي كرديد. دو تا مهمان همديگرو تاييد مي كردند اين يعني يكي از اين دو عزيز كافي بودن.

احسان امیدی: برنامه در نیومد مهمونا خوب نبودن بابا یه لیبرال رادیکال میاوردین خب / حبیب رحیم پور هرچی سعی میکنه مهمونا برن سمت مناطق ممنوعه، مهمونا گول نمیخورن:)))

علی برنایی: راست می گفتی دکتر سریع القلم یا زیبا کلام رو میاوردی تا بحث چالشی شه !! دکتر متقی که خیلی خنثی هستن!

خانی: دیگه فقط همین دو سه نفر کارشناس هستن؟در مورد آمریکا همیشه متقی یه پای ثابت تحلیل هاست بابا ول کنید حرفهای تکراری

حمیرا میرسلطانی: آنقدر #تيزي زاويه رو گرفتيد كه منحني شد!

محمد توکلی: سرنوشت عجیب «زاویه» هفته اول: مناظره مخالف و موافق حجاب اجباری، هفته‌ دوم: مناظره مخالف و موافق بومی‌سازی علم، هفته سوم: پخش نشد، هفته چهارم: پخش نشد، هفته پنجم: پخش نشد، هفته ششم: دعوت از دو استاد محترم که در تایید فرمایشات هم درباره‌ی موضوع مذاکره و رابطه ایران و آمریکا صحبت کنند! میزبان در دقایقی تمام تلاش خود را کرد که فضایی چالشی ایجاد کند، اما در نهایت با لحنی که حرف‌های بسیاری پشت آن بود اعتراف کرد که «در برنامه‌ی امشب امکان اختلاف‌افکنی بین دو میهمان نیست»

مهدی کرمانی: برنامه زاویه امشب کلا بدون زاویه بود !! Flat بود کاملا!

وحید حلاج: هر دو کارشناس برنامه #زاویه هم‌موضع و هم‌سو با سیاست حاکمیت، بدون هیچ حرف و دیدگاه جدیدی در راستای حل معضل. خسته‌کننده بود؛ نیمه‌کاره رها کردم.

بهروز: دو نفر از یک طیف هم نظر در برنامه #زاویه آمدند که بگویند مقاومت بهترین نتیجه را می دهد باشد فقط حداقل یک مخالف می آمد بفهمیم چقدر منطق دارید‌.

علی غیاثی فراهانی: امشب در برنامه #زاویه دو‌تا استاد!! از دانشگاه علامه آورده بودن که چالش های روابط بین ایران و آمریکا را تحلیل و بحث کنندهردوهمنظر و طرفدارنظرتندروها بودند یعنی عدم‌مذاکره و رواحانی رانکوهش میکردند به نحوی که مجری صداش درآمدوگفت حالا که شماموافق همید من نقش مخالف را بازی میکنم

امیرمحمد بانکیان: امروز با شوق برنامه زاویه در خصوص رابطه ایران و آمریکا رو نگاه کردم و انتظار داشتم مثل برنامه مربوط به حجاب چالشی بشه و افراد با عقاید مختلف حضور داشته باشند اما تمام برنامه دو مهمان نظرات یکسان داشتند و کوچکترین چالشی ایجاد نشد تا آنجا که مجری هم بهش اشاره کرد. افسوس

امیر: اون يكي مي گفت همنطور كه آقاي دكتر گفتند، اينور هم مي گفت حتماً آقاي دكتر با من هم راي هست. خيلي يه طرفه بود، مجري اون وسط داشت مخالفت مي كرد. يعني نمي شد از دو ديدگاه دعوت كرد!

میثم کهن‌ترابی: زاویه امشب همه چی داشت غیر از زاویه

عباس بهاری: #زاویه افتضاح بود. دو نفر همدیگر را و سیستم موجود را مدح و ثنا می کردند.انتظار از سیمای میلی انتظار ابلهانه ایی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا