خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش انصاف نیوز از آخرین مناظره انتخابات آمریکا

مناظره‌ی پایانی انتخابات 2020 آمریکا در ایالات تنسی برگزار شد.

گزارش انصاف نیوز از آخرین مناظره‌ی انتخابات آمریکا میان دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات را در ادامه می‌خوانید:

پرسش نخست به موضوع همه‌گیری کرونا در آمریکا اختصاص داشت.

دونالد ترامپ با اشاره به پیش‌بینی‌ها درباره‌ی میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا اعلام کرد که شرایط نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد مناسب‌تر است. تاکید بر مقابله با کرونا و همینطور وعده‌ی ارائه‌ی واکسن کرونا از دیگر موارد مورد اشاره رئیس‌جمهوری آمریکا بود. او این بحران را یک مشکل جهانی نامید و از رو به بهبود بودن وضعیت سخن گفت.

جو بایدن با اشاره به تعداد بالای جانباختگان ناشی از بیماری کرونا گفت که ترامپ نتوانسته است این بحران را مدیریت کند و مسئول جان باختن بیماران کروناست. او با مقایسه‌ی شرایط آمریکا و اروپا اعلام کرد که شرایط نامناسب‌تر از دیگر کشورهاست. معاون دولت باراک اوباما با توصیه مردم به زدن ماسک اعلام کرد که باید کسب‌وکارها، مدارس و… تحت شرایط ایمنی بازگشایی شود. بایدن با فاجعه‌بار نامیدن مدیریت ترامپ در بحران کرونا از برنامه‌ای جامع برای مقابله با آن خبر داد.

دونالد ترامپ تاکید کرد که واکسن کرونا تا پیش از پایان سال جاری میلادی توزیع خواهد شد و این زمانبندی را واقع‌گرایانه دانست.

جو بایدن اما در واکنش به این اظهارات ترامپ خواستار شفاف شدن آزمایش‌های مربوط به واکسن کرونا شد و با یادآوری اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در ابتدای همه‌گیری کرونا اعلام کرد که ترامپ در ابتدا این ویروس را جدی نمی‌گرفت و مدعی بود در تابستان کرونا از میان خواهد رفت.

نامزد حزب جمهوری‌خواه در واکنش به آنچه بایدن گفت تاکید کرد که همه‌گیری کرونا در حال کنترل است و از آغاز بحران اقداماتی به سرعت انجام شده است. او با اشاره به عملکرد دولت اوباما در زمان شیوع آنفلوآنزای H1N1 گفت: در آن زمان هفتصد هزار نفر به دلیل این بیماری جان باختند و رئیس دفتر بایدن آن عملکرد را فاجعه‌بار نامیده بود. ترامپ تاکید کرد هر کاری که بایدن مدعی انجام آن برای مقابله با کرونا است پیش از این از سوی دولت او انجام گرفته است.

نامزد حزب دموکرات با اشاره به برخی اظهارنظرهای رئیس‌جمهور آمریکا او را خارجی‌ستیز نامید. بایدن با یادآوری برخی اظهارات ترامپ در ابتدای شیوع کرونا گفت: چرا در ابتدای این بحران از چین تشکر می‌کرد اما امروز این گونه می‌گوید؛ او هیچ کاری برای مقابله با بحران کرونا انجام نداد. یعنی چه که می‌گوید ویروس کرونا خیلی زود تمام می‌شود؟!

ترامپ با تکذیب نقل‌قول بایدن از او مبنی بر پایان زودهنگام کرونا تاکید کرد که نمی‌توان کشور را به دلیل شیوع کرونا تعطیل کرد و تمامی کسب‌وکارها را متوقف ساخت. او با کنایه به جو بایدن گفت: من و مردم نمی‌توانیم مانند تو در زیرزمین بمانیم.

بایدن در پاسخ گفت علت آمار بالای مرگ‌ومیر کرونا ناشی از آن است که ترامپ این بحران را جدی نگرفت و از همان ابتدا اعلام نکرد که با ویروس خطرناکی روبرو هستیم.

ترامپ اما در واکنش به این اظهارات جو بایدن گفت: تقصیر من نیست، تقصیر تو هم نیست؛ تقصیر چین است که با وجود آنکه از سرایت کرونا از ووهان به سایر نقاط این کشور جلوگیری کرد اما جهان را آلوده ساخت.

ادامه‌ی بحث ترامپ و بایدن درباره‌ی کرونا به موضوع عدم بستن به موقع مرزها اختصاص داشت، بایدن با اشاره به اظهارات ترامپ درباره تزریق مواد ضدعفونی برای مقابله با کرونا گفت ترامپ بحران را جدی نگرفته است؛ ترامپ اما در مقابل اعلام کرد که آن جمله شوخی بوده است؛ او با یادآوری اینکه هنگامی که مرزها را بست نژادپرست و خارجی‌ستیز خوانده شد نسبت به تناقض‌گویی بایدن انتقاد کرد.

پرسش دوم درباره‌ی وضعیت بازگشایی‌های مدارس، کسب‌وکارها و… در شرایط بحران کرونا بود.

جو بایدن در پاسخ به این سوال بر این نکته تاکید کرد که می‌باید با رعایت استانداردها بازگشایی‌ها انجام شود و در صورتی که شرایط آمارها وخیم باشد لازم است از  گزینه‌هایی مثل فاصله‌گذاری و حتی قرنطینه و تعطیلی بنا بر نظر کارشناسان استفاده کرد.

دونالد ترامپ اما با بیان این ادعا که هر چه بایدن می‌گوید پیرامون بسته شدن و تعطیل کردن است گفت: در ایالات‌هایی که دموکرات‌ها مدیریت آن را بر عهده دارند همین شیوه در حال اجراست اما آمارهای جانباختگان کرونا رو به افزایش است. او تاکید بر اینکه نمی‌توان کشور را بسته نگه داشت گفت باید کسب‌وکارها و مدارس باز شود. او در پایان این بخش نیز تاکید کرد که در صورت انتخاب بایدن کشور بسته خواهد شد.

نامزد حزب دموکرات در پاسخ به این بخش از گفته‌های ترامپ آن را به دور از حقیقت دانست و گفت که برنامه‌ی او بازگشایی ایمن است.

پرسش سوم این مناظره درباره‌ی دخالت کشورهای خارجی در انتخابات 2020 آمریکا بود.

جو بایدن در پاسخ به این پرسش گفت: هر کشوری که چنین اقدامی را انجام دهد هزینه‌ی آن را پرداخت خواهد کرد. او با اشاره به گفت‌وگوهای ترامپ و پوتین این پرسش را مطرح کرد که چرا رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوهای خود با همتای روسی به این موضوع اعتراضی نکرده است؟! او در پایان این بخش تاکید کرد که باید توجه کنیم که آمریکا در چه موقعیتی قرار گرفته است که دیگران به دنبال دخالت در انتخابات آن هستند.

دونالد ترامپ اما در پاسخ به این پرسش در ابتدا خطاب به جو بایدن گفت: چرا 3.5 میلیون دلار از روسیه پول گرفته‌ای؟ و در ادامه با اعلام این نکته که من چیزی در این باره نمی‌دانم، اعلام کرد: او در این چهار سال بیشتر از همه به روسیه سخت گرفته است. بایدن باید توضیح دهد که در اوکراین و روسیه و چین چه می‌کند و چطور پول در می‌آورد؟!

نامزد حزب دموکرات در پاسخ به ترامپ گفت: یک سنت هم از هیچ کشور خارجی نگرفتم و مالیات‌هایی که باید پرداخت می‌کردم را هم با شفافیت منتشر کردم اما ترامپ این کار را نکرده است. چرا اظهارنامه‌ی مالیاتی خود را منتشر نمی‌کند؟!

نامزد حزب جمهوری‌خواه با اعلام اینکه به زودی و پس از بررسی‌هایی منتشر خواهد شد، گفت: ده‌ها میلیون دلار بیشتر از آن چه که باید مالیات می‌داده، مالیات پرداخت کرده است. او با خطاب قرار دادن بایدن گفت: تو از چین و روسیه و اوکراین پول در می‌آوری.

بایدن با اشاره به ادعای انتشار مدارک مالیاتی گفت که ترامپ چهار سال است که همین را می‌گوید اما این کار را نکرده است.

ترامپ در ادامه با اشاره به موضوع اتهامات علیه او درباره‌ی مداخله‌ی روسیه در انتخابات2016 گفت میلیون‌ها دلار در این باره پول خرج شد اما هیچ نکته‌ای که این اتهامات را اثبات کند پیدا نشد.

پرسش چهارم به جنجال اخیر درباره فرزند جو بایدن و فعالیت‌های اقتصادی او بازمی‌گشت.

نامزد حزب دموکرات در واکنش به این سوال تاکید کرد که هیچ کار خلاف قانونی از سوی فرزند او انجام نگرفته و پسرش عضو هیئت امنای شرکتی در اوکراین بوده است. او با بیان این نکته که ترامپ از مقامات اوکراینی خواسته تا علیه او سخن بگویند گفت: کسی که از خارج (چین) پول در آورده ترامپ است.

نامزد حزب جمهوری‌خواه گفت: پسر بایدن بیکار بود و وقتی او معاون باراک اوباما شد به هیئت امنای آن شرکت راه یافت و 183 هزار دلار در ماه دریافت می‌کرد. جو بایدن هم 3.5 میلیون دلار از روسیه پول گرفته است.

بایدن با تکذیب اظهارات ترامپ، درباره‌ی حساب بانکی او در چین سخن گفت و آن را غیرقانونی دانست، ترامپ اما در پاسخ اعلام کرد که این حساب در سال 2013 افتتاح و در سال 2015 و پیش از آغاز رقابت‌های انتخابات 2016 بسته شده است.

ترامپ در ادامه با متهم کردن پسر و براداران بایدن اعلام کرد که آنان از طریق مسئولیت داشتن بایدن در دولت پول در می‌آورند، موضوعی که با تکذیب بایدن روبرو شد.

پرسش پنجم درباره‌ی چین بود.

جو بایدن با تاکید بر این نکته که به گونه‌ای اقدام می‌کند که چین مطابق قواعد بین‌المللی عمل کند گفت ترامپ بر خلاف این برنامه دیکتاتورها را در آغوش می‌گیرد. او با بیان اینکه 25درصد اقتصاد جهان در اختیار آمریکاست گفت با این وجود می‌باید ایجاد اجماع با شرکای خود را در نظر داشته باشیم.

ترامپ با اشاره‌ی دوباره به فعالیت‌های اقتصادی پسر بایدن گفت: او توانسته است با وضع تعرفه‌ها علیه چین ضرری چند میلیارد دلاری را برای آن کشور رقم بزند.

بایدن در واکنش به حملات ترامپ علیه فرزند او گفت: مسئله خانواده‌ی من نیست، مسئله خانواده‌ی طبقه‌ی متوسط آمریکاست که در دوران ترامپ به شدت دچار مشکل و آسیب شده است.

پرسش ششم به کره شمالی اختصاص داشت.

ترامپ در پاسخ به این سوال با یادآوری اظهارات اوباما گفت: رئیس‌جمهور سابق آمریکا معتقد بود که بزرگترین مشکل کره شمالی است و با آمریکا و کره شمالی وارد جنگ خواهند شد. او ادامه داد اما امروز رابطه خوبی با کیم جونگ اون داریم و از جنگ نیز جلوگیری شد.

بایدن در واکنش به آنچه ترامپ گفت تاکید کرد: کره شمالی باید جزیی از توافق ما باشد. همانطور که به مقامات چینی نیز همین را گفتم. باید کره شمالی را کنترل کنیم. اما ترامپ جه کرد؟ به تسلیحات هسته‌ای این کشور مشروعیت داد. شرط دیدار اوباما با کیم جونگ اون این بود که ظرفیت هسته‌ای این کشور کاهش پیدا کند اما ترامپ به آن مشروعیت داد.

ترامپ گفت: ما اکنون با کره شمالی در رابطه خوبی هستیم و جنگی هم نشد.

بایدن در پاسخ گفت: ما با هیتلر هم در رابطه خوبی بودیم اما به اقدامات او مشروعیت ندادیم.

ترامپ: ولی آن روش خوب نبود.

پرسش هفتم درباره‌ی وضعیت اقتصادی در آمریکا بود.

ترامپ با اشاره به طرح اوباماکِر آن را طرحی بد نامید و گفت با طرح جدید او مشکلات این طرح حذف و بیماران زمینه‌ای نیز تحت حمایت بیشتری قرار می‌گیرند. او طرح بایدن را سوسیالیستی نامید و اعلام کرد که بایدن می‌خواهد بیمه‌های خصوصی را حذف کند.

بایدن اما در مقابل با حمایت از طرح اوباماکِر اعلام کرد که این طرح ادامه خواهد یافت. او با بیان اینکه بیمه درمانی یک امتیاز نیست، بلکه یک حق است گفت: تعرفه‌های درمانی را کاهش می‌دهیم.

ترامپ در واکنش به این اظهارات بایدن گفت: او 47 سال سیاستمدار بوده است و هشت سال آن هم معاون رئیس‌جمهور، چرا این طرح‌ها را در همه‌ی این سال‌ها اجرا نکرده است؟! من فقط چهار سال است که رئیس‌جمهور هستم.

 پرسش هشتم در مورد فقر، بیکاری و گرسنگی در جامعه‌ی آمریکا بود.

دونالد ترامپ با اشاره به طرح اقتصادی خود گفت نانسی پلوسی، رئیس مجلس آمریکا با او برای تصویب این طرح به دلیل مسائل انتخاباتی همکاری نکرد. بایدن اما با اعلام اینکه قانونی در این باره تصویب شده اما رئیس‌جمهور آن را اجرا نکرده است گفت ترامپ از اجرایی کردن این طرح سر باز می‌زند. ترامپ در پاسخ قانون مورد اشاره‌ی بایدن را ناکارآمد دانست که نتیجه‌ی آن پول به دست آوردن دموکرات‌ها خواهد بود.

جو بایدن در بخش دیگری از این بخش صحبت‌های خود بر کمک به کسب‌وکارهای کوچک تاکید کرد که ترامپ این وعده‌ی بایدن را با مسئله‌ی حداقل دستمزد به چالش کشید و این پرسش را مطرح کرد که منابع مالی اجرای چنین طرحی چگونه با افزایش حداقل دستمزد قابل انجام است؟!

پرسش نهم به مسئله‌ی مهاجرات و کودکانی که از خانواده‌ی خود در مرزهای آمریکا جدا می‌شوند اختصاص داشت.

دونالد ترامپ با تکذیب نقش مقامات دولتی در موضوع جداسازی کودکان از خانواده‌هایشان گفت این بچه‌ها را قاچاقچیان می‌آورند. او تاکید کرد که آمریکا امروز قوی‌ترین مرزها را در جهان دارد و از ساخت 400 مایل دیوار مرزی خبر داد. او مدعی شد که قفس‌های جنجالی در دولت اوباما ساخته شد.

جو بایدن در پاسخ تاکید کرد که جدا کردن بچه‌ها از پدر و مادرشان اقدام دولت بوده و نه قاچاقجیان.

ترامپ در پاسخ اعلام کرد که این قانون دولت اوباما بوده و ما آن را تغییر دادیم. او با تکرار این پرسش که «قفس‌ها را کدام دولت ساخت؟» به این بخش از صحبت‌های خود پایان داد.

در ادامه ترامپ بار دیگر از سابقه‌ی حضور جو بایدن در دولت اوباما سخن گفت و تاکید کرد که آن‌ها هشت سال وقت داشتند تا طرح‌های خود را اجرایی کنند، بایدن اما در مقابل تاکید داشت که طرح‌های او می‌تواند شرایط بهتری را رقم بزند.

پرسش دهم به مسئله‌ی نژادپرستی در جامعه‌ی آمریکا برمی‌گشت.

بایدن در پاسخ به این سوال بر مقابله با «نژادپرستی نهادینه شده در آمریکا» تاکید کرد. ترامپ نیز با کنایه‌ی دوباره به حضور 47 ساله‌ی بایدن در سیاست آمریکا، گفت: در چهار سال دولت خود بزرگترین منافع را نصیب سیاهپوستان کرده است. بایدن اما با رد گفته‌های رئیس‌جمهور آمریکا، گفت که ترامپ بر روی شعله‌های آتش نژادپرستی نفت می‌ریزد.

پرسش یازدهم درباره‌ی تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین بود.

ترامپ با بیان اینکه «عاشق محیط زیست هستم» گفت: آب و هوای آمریکا عالی و تمیز است و بهترین آمار را در زمینه‌ی تصاعد کربن داریم. او با خیانت نامیدن توافق پاریس تاکید کرد که نمی‌خواهد شرکت‌ها را به دلیل اجرای این توافق به تعطیلی بکشاند.

جو بایدن نیز تغییرات اقلیمی و خطر گرمایش زمین را مهم‌ترین موضوع دانست و تاکید کرد که فرصت زیادی نداریم. او نسبت به عملکرد چهار سال دولت ترامپ در این حوزه انتقاداتی را مطرح کرد.

ترامپ با اشاره به هزینه‌ی بالای اجرای طرح نامزد حزب جمهوری‌خواه در این حوزه، گفت برنامه‌ی بایدن جنون‌آمیز است. جو بایدن با طرح این پرسش کنایه‌آمیز که «این عددها را از کجا می‌آورد؟!» گفت: طرح من تحت حمایت کامل گروه‌های محیط زیستی و کارگری قرار دارد.

و پرسش پایانی: در روز تحلیف به کسانی که به شما رای نداده‌اند چه خواهید گفت؟

ترامپ در پاسخ به این پرسش با اشاره به عملکرد خود در حوزه‌ی اقتصادی پیش از همه‌گیری کرونا گفت باید کشور را به شرایط پیش از بحران کرونا بازگردانیم.

بایدن هم گفت: در آن روز خواهم گفت من رئیس‌جمهور شما هم هستم و سعی می‌کنم و باید با همدیگر در برابر مشکلات، نژادپرستی نهادنیه‌شده، همه‌گیری کرونا و… مقابله کنیم.

موج سرخ یا سراب سرخ ترامپ؟ گزارش دوم از انتخابات آمریکا

آیا ترامپ رفتنی است؟ | گزارشی از انتخابات آمریکا

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا