خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تغییرات اتوبوسیِ مدیران توسط نمایندگان مجلس؟

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر انتصاب مدیران شهرستان‌ها توسط نمایندگان مخالف دولت در رسانه‌ها منتشر می‌شود. ازجمله‌ی این موارد معرفی فردی برای مدیرکلی اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان است. مجمع نمایندگان استان خوزستان تشکیل جلسه داده‌اند و برای انتصاب مدیر جدید رای‌گیری و در نهایت روی شخص خاصی توافق کردند و او را به‌عنوان گزینه‌ی نهایی به وزیر ورزش معرفی کردند.

حمید لُوِیمی – فعال سیاسی و عضو سابق انجمن اسلامی معلمان – درباره‌ی مداخله‌ی نمایندگان مجلس در انتصاب مدیران به انصاف نیوز گفت: «الان روند دخالت نماینده‌ها در امور اجرایی به جایی رسیده که در حوزه‌های مختلف و شهرستان‌ها هم تعیین‌کننده است. یعنی مدیران شهرستان‌ها مثلا در آموزش‌وپرورش به نحوی چیده شده‌اند که به جرات می‌شود گفت نماینده‌ها نشستند با مدیرکل بریدند؛ مدیرکلی که دو سال از بازنشستگی او گذشته است و ۳۷ سال سابقه دارد. حداکثر کارکرد یک نیروی دولتی ۳۵ سال است، اما ایشان ۳۷ سال است که مشغول خدمت است به تصور اینکه شاید در دولت بعدی جایی به او بدهند. اگرچه نمی‌دهند چون بازنشسته است. این شخص با این تصور که ممکن است برای انتخابات آینده‌ی مجلس او را تایید کنند، الان وارد معامله شده است و در حوزه‌ی شهرستانی دارد نیروهایش را می‌چیند. دیگر تعیین مدیرکل که جای خود دارد. یعنی نمایندگان محترم دارند در ریزترین مسائل، در حوزه‌های مختلف و حتی در تعیین کارشناسان شهرستان‌ها هم دخالت می‌کنند.»

لویمی در پاسخ به این سوال که آیا وزیر باید زیر بار گزینه‌ای که نمایندگان معرفی کرده‌اند برود، گفت: «نخیر، اگر بخواهد به این نحو صورت بگیرد که دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود؛ چون قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی تفکیک قوا را لحاظ کرده است و قوا حق دخالت در روند کارهای همدیگر را ندارند. بنابراین ضرورت دارد که هرکس در حوزه‌ی کاری خودش وظایفش را به نحو احسن انجام دهد. نه اینکه با توجه به اینکه قدرت استیضاح در دست مجلس است از این ابزار استفاده کند، وزیر را تهدید کند، وزیر هم بالطبع مدیران کل را تهدید کند که اگر براساس خواسته‌ی نماینده‌ها اقدام نکنید من شما را عزل می‌کنم یا عوض می‌کنم. الان روند به همین شکل است؛ یعنی مدیران کل از ترس عزل که به‌عنوان ابزار توسط مجلس استفاده می‌شود کوتاه می‌آیند و براساس خواست نماینده‌ها عمل می‌کنند و سعی می‌کنند رضایت نماینده‌ها را به دست بیاورند. مدیران کل به‌خاطر اینکه وزرا به آنها تاکید می‌کنند این کار را می‌کنند؛ یعنی یک روند دوطرفه است. نماینده به وزیر می‌گوید که من می‌خواهم این نیرو را بچینی، اگر این را نچینی تو را استیضاح می‌کنم. قطعا معاون پارلمانی وزیر با مدیرکل مربوطه تماس می‌گیرد و به مدیرکل می‌گوید که فلان نماینده این درخواست را دارد، براساس درخواست او عمل کن. 

در روند چیدن مدیران کل هم به همین نحو است. یعنی اینکه اگر وزیر براساس درخواست مجموعه‌ی مثلا ۱۵ نفری نمایندگان استان عمل نکند و فرد موردنظر آنها را منصوب نکند، قطعا با وزیر مربوطه سرشاخ می‌شوند و او را استیضاح می‌کنند. بالطبع وزیر مربوطه زیربار می‌رود، مدیرکل را عوض می‌کند و سعی می‌کند براساس خواست آنها عمل کند. یعنی یک روند دوطرفه است و همه بازی را یاد گرفته‌اند.»

او در پاسخ به این پرسش که دولت باید در مواجهه با این مسئله چه کار کند، گفت: «به نظرم می‌رسد در حال حاضر دولت آقای روحانی با توجه به اینکه ۶-۷ ماه به آخر عمرش مانده، باید مقاومت کند و حداقل یک یادگاری از خودش به‌جا بگذارد و آن استقلال قوا باشد. به نظرم استقلال قوا می‌تواند بهترین شیوه‌ی اداره‌ی مملکت باشد. دولت نباید اجازه‌ی هیچ دخالتی توسط هیچ‌یک از ارکان قوا بدهد؛ همان‌طور که آقای ظریف در سازمان ملل اعلام می‌کند قوه‌ی قضاییه‌ی ما مستقل است و ما حق دخالت در امور آن را نداریم، بالطبع مجلس هم به همین نحو است. مجلس شعار می‌دهد که ما دخالت نمی‌کنیم، اما متاسفانه در عمل می‌بینیم تا کوچک‌ترین نیروهای کارشناسی در شهرستان‌ها هم براساس صلاح‌دید نمایندگان تعیین می‌شوند. در شهرستان‌های کوچک -که مصداق برای آن زیاد است- با هرکدام از نیروها که صحبت می‌کنیم مشخص است که از نیروهای نمایندگان است. یعنی روند تغییرات اتوبوسی به شهرستان‌ها رسیده است.»

لویمی در باره‌ی یان که وزرا چگونه باید واکنش نشان دهند که استیضاح نشوند، گفت: «روند استیضاح در کشور با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، فعلا متوقف است. یعنی قطعا نمایندگان مجلس در این ۶-۷ ماه آینده نمی‌توانند وزیری را استیضاح و عزل کنند. چون دولت از حدنصاب می‌افتد. با توجه به اینکه در دوران قسم خوردن، دولت بیشتر از ۱۰ وزیر عوض کرده است، این یک نمود آماری دارد که اگر از این آمار بالاتر برود دولت سقوط می‌کند. با توجه به اینکه دولت به هیچ‌وجه در نظام سقوط نخواهد کرد، به نظرم دولت می‌تواند خیلی راحت به وزرا اعلام کند «با توجه به اینکه امکان استیضاح شما وجود ندارد،‌ براساس تشخیص و برداشت خودتان عمل کنید، نه براساس تشخیص و نظر نمایندگان محترم مجلس». 

البته من ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که گویا چند سال پیش وزیر کشور (آقای رحمانی فضلی)، طی جلسه‌ای که با استانداران داشته این را به استانداران ابلاغ کرده است؛ به صورت لفظی گفته است که «سعی کنید رضایت نماینده‌ها را بگیرید، اما این رضایت نباید مبتنی بر دخالت باشد». ولی متاسفانه الان از کسب رضایت گذشته و به دخالت و چیدن مهره‌های کارشناسی هم رسیده است.» 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا