خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اثرات مثبت کرونا در ارتباطات انسانی!

محمدرضا سقائیان‌فرد در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «اثرات مثبت کرونا در ارتباطات انسانی!» درباره‌ی وجوه متفاوتی از بحران شیوع کرونا نوشت:

با شیوع بیماری کرونا در جهان و ناشناخته ماندن رفتارهای این ویروس و قتل عام بیماران مختلف در سطح جهان، موجی از نفرت و انزجار از کووید19 گسترش پیدا کرد.

در همین راستا بروز و شیوع این ویروس ناشناخته سبب تحولات و تغییرات بنیادی در حوزه‌های علمی، اقتصادی، سیاسی، دینی و اجتماعی گردید به نحوی که نگرش‌ها و رفتارهای جدیدی جایگزین نگرش‌ها و رفتارهای قدیمی شد و بعضا شاهد منسوخ شدن دیدگاه‌های قدیمی در این حوزه‌ها بودیم که تاکنون مقالات متعددی در اثرگذاری بر این حوزه ها منتشر شده است که پرداختن به انها مجال جدیدی را می‌طلبد.

آنچه مایلم به اختصار بدان بپردازم تاثیرات مثبت این بیماری و ویروس در حوزه‌ی ارتباطات اجتماعی انسان‌هاست البته از زاویه بررسی میدانی به عمل امده طی این مدت. این مساله چندبعدی از زوایای دیگر نیز قابل تامل و بررسی است.

با بروز و شیوع این ویروس و ابتلای موج زیادی از بیماران و ایجاد گرفتاری‌های عدیده برای آنان در سطح جامعه در این حوزه شاهد رفتارهای مثبتی به شرح ذیل بودیم که عبارتند از:

۱.ایجاد و تقویت حس همدوستی و درک درد مشترک

۲.ایجاد و تقویت حس همکاری، همدردی و کمک‌رسانی

۳.ایجاد و تقویت حس ایثار، فداکاری و از خود گذشتگی

۴.ایجاد و تقویت حس مهربانی، بخشش و رافت نسبت به یکدیگر

۵.غنیمت شمردن لحظات با هم بودن و برای هم زندگی کردن

۶.شکرگزاری در قبال نعمت سلامت خود و اطرافیان

۷.ایجاد و تقویت حس درک متقابل

۸.ایجاد و تقویت ارتباطات بین افراد اعم از مجازی، تلفنی و…

۹.ایجاد و تقویت روحیه احترام‌گذاری و شکرگزاری و ترویج زبان تشکر

۱۰.زدودن کینه‌ها، دشمنی‌ها و نامهربانی‌ها نسبت به یکدیگر از دل‌ها

۱۱.زدودن خودخواهی‌ها و تنگ نظری‌ها دل‌ها

۱۲.زدودن روحیه‌ی مرده‌پرستی و ترویج روحیه‌ی قدرشناسی از وجود اطرافیان

و…

مسلّم است که بیش از این موارد را می‌توان صاحب‌نظران به تفصیل بیان نمایند اما نکته حائز اهمیت اینکه اگر در مواجهه با این بیماری بر نقاط منفی ان که بالاترین آن از دست دادن عزیزان‌مان و فقدان آنان و… تمرکز گردد و از جنبه‌های مثبت ایجاد شده توسط آن غفلت ورزیم، موج ناامیدی و عدم تغییر نگرش و رفتار در ما همچنان باگسترش بیماری، گسترده و عمیق‌تر خواهد شد.

در حالی که با تقویت این اثرات مثبت می‌توانیم به زندگی سرشار از امید و رفتارهای پسندیده و حسنه ادامه داد و سطح فرهنگ ارتباطات انسانی را از انچه هستیم ارتقا دهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا