خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفت‌وگو با مسعود پزشکیان | «ما در ضعف هستیم»

مسعود پزشکیان، نماینده‌ی مردم در مجلس گفت: تضاد و تقابل، توان و قدرت جامعه را کم می‌کند ما در ضعف هستیم و دعوایمان ما را ضعیف تر می‌کند.

مسعود پزشکیان در گفت و گو با خبرنگار شفقنا، در رابطه با اقدامات مجلس یازدهم در حل مشکلات معیشتی مردم، اظهار کرد: فرق است بین شعار و آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد. ممکن است دلمان بخواهد کارهای زیادی انجام دهیم اما برای انجام آن نیاز به علم، کارشناسی و انسجام و هماهنگی داریم. اگر علم، باور و انسجام نداشته باشیم به جایی نمی رسیم. راه حل مشکلات فعلی کشور شعار دادن نیست؛ باید بپذیریم که در این راه نیاز به نظرات کارشناسان داریم.

در مجلس نشسته‌ایم و در مورد تمام شئونات اجتماعی نظر می‌دهیم

خودمان را در همه حوزه‌ها صاحبنظر می‌دانیم

او در ادامه افزود: کارشناس، افرادی هستند که در این زمینه تخصص و تجربه دارند و موفق عمل کردند؛ من فوق تخصص جراحی قلب دارم و با بهترین رتبه در دانشگاه تحصیل کردم و می‌دانم که از من ماهرتر وجود دارد اما من با قسمت های دیگر بدن کاری ندارم و فقط در بخشی که خودم تخصص دارم ورود می‌کنم؛ ولی بسیاری از ما در مجلس می‌نشینیم و در مورد تمام شئونات اجتماعی قاطعانه نظر می‌دهیم در حالی که اصلا علم و آگاهی نسبت به آن قضیه نداریم چون اگر آگاهی داشتیم به این قاطعیت نظر نمی دادیم؛ پس اگر می خواهیم مشکلات را حل کنیم باید همانند کار تخصصی قلب به آن نگاه کنیم. متاسفانه ما خودمان را در همه چیز صاحبنظر می‌دانیم و نسخه‌ای را هم می نویسیم که جواب نمی‌دهد.

چندصد میلیارد به کی‌روش پول می دهیم اما حاضر نیستیم برای اقتصاد کارشناس دعوت کنیم

پزشکیان با بیان اینکه تنها انقلابی بودن مشکلی را حل نمی‌کند، اظهار کرد: من انقلابی‌ام اما نمی‌توانم در همه حوزه‌ها نظر دهم؛ بنابراین راه حل مشکل در درجه اول پیدا کردن کارشناس درست است و اگر با همین روش فعلی ادامه دهیم به نتیجه نخواهیم رسید. ما چند صد میلیارد به کی روش می‌دهیم که ۱۱ نفر را در تیم کنار هم قرار دهد اما حاضر نیستیم در صنعت کشاورزی، حمل و نقل، اقتصاد و بازار هزینه دهیم و کارشناس دعوت کنیم. ادعا داریم در همه حوزه‌ها صاحبنظر هستیم درحالیکه اگر کارشناس بودیم نباید این حجم فساد در جامعه رخ می‌داد. قوه قضاییه می‌گوید ما فسادها را شناسایی می‌کنیم اما سوال این است که چرا این فسادها رخ می‌دهد. وقتی راه فساد باز است یعنی ما راه را اشتباه می‌رویم؛ چراکه قوه قضاییه ۱۰ نفر را شناسایی می‌کند اما ۱۰ نفر دیگر فرار می‌کنند.

بسیاری مسئولیت‌ها بر اساس ارتباطات آشنایی و جناحی به افراد داده می‌شود
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه راه‌های غلطی که انتخاب کردیم زمینه‌ساز فساد را فراهم کرده است، گفت: یکی از مشکلات دیگری که در کشور داریم این است که بسیاری مسئولیت ها را بر اساس میزان‌های درست به افراد نمی دهیم بلکه بر اساس ارتباط آشنایی و جناحی برخورد می‌کنیم اما کسی که بر روی صندلی می نشیند باید مراحلی را طی کرده و مهارت‌هایی را کسب کرده باشد؛ بنابراین کسی که از چیزی خبر ندارد به یکباره رئیس یا مدیر کل یک سازمان می شود در حالی که اصلاً تخصصی در آن زمینه ندارد؛ بعد می‌گوییم چرا به این مشکلات برخوردیم. سیاست‌های ما زاییده تصمیماتی است که خودمان گرفتیم. این مجلس هم مشابه همان است؛ شما نمی‌توانید تصمیمی بگیرید که پشتوانه علمی نداشته باشد بلکه باید بر اساس نظرات جمعی کارشناسی عمل کنید اما وقتی مستند به هیچ کتاب، تجربه موفق در دنیا و تاییدیه کارشناس واقعی نیست، اوضاع از این بهتر نخواهد شد.

پزشکیان تصریح کرد: تحمل و یا عدم تحمل ما هم در وضعیت فعلی مردم مهم است؛ حضرت موسی به خداوند می‌فرماید «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیسِّرْ لِی أَمْرِی»«پروردگارا! سینه ام را برایم بگشا و کارم را برایم آسان گردان» خداوند هم خواسته حضرت را می‌پذیرد و می‌فرماید با فرعون با ملایمت حرف بزنید یعنی خداوند روش گفتگو را می فرماید. بنابراین تعامل و گفت‌وگوی ما بسیار سازنده خواهد بود.

تعامل دولت و مجلس روز به روز بحرانی‌تر می‌شود

دلیل اینکه پول به محرومین داده نمی‌شود این است که در مجلس پولی برای محرومین در نظر نگرفتیم

ما در ضعف هستیم و دعوایمان ما را ضعیف تر می‌کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص وحدت بین دولت و مجلس، گفت: وحدت این دو نهاد نه تنها محقق نشده بلکه روز به روز بحرانی تر هم می شود؛ وقتی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید رئیس جمهور باید اعدام شود این جمله نه تنها ما را به تعامل نمی‌رساند بلکه ما را به تضاد و تقابل می کشاند؛ تضاد و تقابل، توان و قدرت جامعه را کم می‌کند ما در ضعف هستیم و دعوایمان ما را ضعیف تر می‌کند اما کسی به این حرفها گوش نمی‌دهد. اگر ادعا می‌کنیم که ما مقصر مشکلات فعلی نیستیم پس باید قانون را اصلاح کنیم و در این زمان است که می‌توانیم از دولت بپرسیم که چرا این قانون را اجرا نکردی. دلیل گرانی‌ها و مشکلات معیشتی جامعه، تصمیماتی است که ما در مجلس گرفتیم! دلیل اینکه پول به محرومین داده نمی‌شود این است که ما در مجلس پولی برای محرومین در نظر نگرفتیم. می‌گوییم چرا پول نیست؟ برای اینکه ما هم در همین تصمیم ها و سیاست های غلط مداخله داشتیم و عقل جمعی ما به تصمیمی رسیده که این وضعیت را ایجاد کرده است.

برای درآمدی که نداریم هزینه درست کردیم و دولت را بازخواست می‌کنیم
او در ادامه افزود: ما فقط دولت را مقصر می‌دانیم اما پولی که در قانون نگذاشتیم و پولی که اصلاً وجود ندارد را دولت چطور هزینه کند. برای درآمدی که نداریم هزینه درست کردیم و دولت را بازخواست می‌کنیم که چرا این پول را ندادی درحالی که ما در جایی که قانون می نویسیم طراحی درستی انجام نمی‎‌دهیم. زمانی که وزیر بودم من را استیضاح می کردند که چرا فلان بیمارستان را درست نکردی؟ می‌گفتم چون پول ندادید! وقتی پول ندادید چرا از من سوال می پرسید؛ لذا تا زمانی که منابع واقعی برای قانونی که نوشتیم در نظر نگیریم، قانون ما روی هوا است. مانند این است که گوشتی به خانه نمی‌بریم و توقع داریم برایمان آبگوشت بپزند.

کنار گذاشتن اختلافات و استفاده از نظرات کارشناسی راه حل مشکلات است
پزشکیان اظهار کرد: منابع بالقوه در کشور داریم ولی اینکه چگونه آن را تبدیل کنیم مهم است که مجلس باید این کار را انجام دهد، در مرحله بعد مجریان درستی می‌خواهد و تعامل بین سیاستمداران و مجریان را هم طلب می‌کند که در این زمینه مشکل داریم؛ اگر با همین روش پیش برویم وضعیت ما روز به روز بدتر خواهد شد. لذا راه حل، جمع کردن اختلافات و استفاده از نظرات کارشناسی است البته منظور من در اینجا نظرات حزبی و جناحی نیست. نظرات کارشناسی، چپ و راست نمی‌شناسد همانطور که ترازو، مسلمان و غیرمسلمان نمی شناسد.

ویروس کرونا با روشی که اتخاذ کردیم قابل کنترل نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان در خصوص مقابله با ویروس کرونا، گفت: همان روزهای اول شروع کرونا در بعضی از استان ها گفتم که باید حکومت نظامی اعلام شود و الان هم می‌گویم باید تعدادی از شهرها را تعطیل کرد؛ در تعطیلات عید نوروز اگر یک ماه هم کشور را تعطیل کرده بودیم، نتیجه می‌گرفتیم چراکه کارخانه ها و بسیاری از ادارات تعطیل بود. اما ویروس کرونا با روشی که الان اتخاذ کردیم به همین سادگی قابل کنترل نیست و وضعیت فعلی نتیجه تصمیمی است که ما اتخاذ کردیم. باید از کشورهایی مثل چین و کره الگو بگیریم زیرا اگر مثل اروپا و آمریکا پیش برویم بلایی که سر آن کشورها آمد سر ما هم خواهد آمد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا