خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره شروع امامت حضرت بقیةالله

حجت‌الاسلام هادی سروش، استاد حوزه در یادداشتی تلگرامی با عنوان «درباره شروع امامت حضرت بقیةالله(عج)» نوشت:

دین ، چهارچوب مشخص دارد و سلیقه ای نیست

موضوع “جشن و تبریک” شروع امامت حضرت بقیةالله الاعظم (عج) در این روزها مطرح است .
با احترام به اظهار ارادت همه ارادتمندان آستان مقدس آن گوهر بی مثال عالَم هستی ، این کوچک را ، در مورد نوشته ذیل ، یاری بفرمایید .

سخن اینجاست ؛

تبریک بمناسبت ” شروع امامت یک امام ” درمنابع دینی ما ، بی سابقه است.
بله ؛ این “تبریک گوئی” در مورد زمامداران و حاکمان ، در زمانی که از دنیا میرفتند و فرزندشان جایگزین میشدند ، مرسوم بوده !

در مورد حضرات معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) آنچه که بنده دیده ام این است ؛ وقتی یک امام (ع) به شهادت می رسید و امام بعدی به امامت میرسید ، نسبت به امام بعدی “بیعت” مطرح بوده است.
از این روی خصیصین از شیعیان با توجه به این موضوع ؛ به محضر امام حی و موجود خود رسیده و “بیعت” میکردند .
نمونه اش جریان حفص بن ابراهیم است که با جمعی بعد از شهادت امام باقر (ع) به محضر امام صادق(ع) رسید و تسلیت گفت و در روایت گزارشی از تبربک به امام صادق (ع) به عنوان امام بعد از حضرت باقرالعلوم (ع) مطرح نیست ..(ر.ک ؛ امالی شیخ مفید /۳۵۴)

و در مورد حضرت بقیة الله (ارواحنا له فداه)  نقطه مورد تمرکز در دو مورد است ؛
اول : روز ولادت آن امام موعود(عج) است . که جشن پر باری شیعه داشته و باید داشته باشد و ضروری است تقویت شود تا هم تکریم آن امام حی و موعودموجود شود و نیز اذهان متوجه نظام “عدل و عقل” شود که توسط آن ولی الله الاعظم (عج) بر پا میگردد.
و دیگری : توفیقِ “حضور در زمان ظهور” ایشان است.
درمورد کسانی که توفیق یابند و در زمان ظهور ، حضور داشته باشند در روایات با تعبیر ؛ “طوبی – یعنی گوارا و خوش باد”  آمده است .

آیا شیعه بعداز برگزاری جشن “عیدغدیر” که جشن خوبی دارد و باید تقویت شود، در روز بعد از رحلت پیامبر عظیم الشان (ص) روز ۲۹ صفر و یا روز بعداز قتل عثمان، که امام علی (ع) به امامت و یا حکومت ظاهری رسید ، جشن میگیرد؟!

به گمان حقیر این مسئله تبریک و یا جشن در مورد شروع امامت حضرت بقیةالله (عج) ساخته و پرداخته دو گروه است که البته بعد از آن دو ،  افراد ارادتمند حضرت (عج) هم دنبال کرده و میکنند ، و دو آن گروه : یکی ؛ “انجمن حجتیه” است ، و دیگری ؛ “ولایتی” هایی هستند که در ۹ ربیع میخواهند “فرحةالزهراء-عید الزهراء” بگیرند ! و احیانا به برخی سخن های شاد و مزاح بپردازند و با توجه شرائط جهان اسلام و سوء استفاده دشمن مشترک در ایجادِ درگیری های خونین بین شیعه و سنی ، و فتوای مرجعیت شیعه بر نهی از محافل آنچنانی ! ، آمده اند و از نام امام عصر (عج) بهره میجویند .

حال ؛ شما اگر برای تبریک گوئی و جشن گرفتن ، در منابع دینی و اسلامی ، روایت و یا دستوری سراغ دارید ، بنده را رهنمون فرمایید. متشکرم

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام
    چند سال پیش همین موضوع را برای مراجع عظام نوشتم. و البته یک نکته را نیز اضافه کردم: احتمالاً تبریک تاجگذاری، از رسوبات تفکر شاهان است؛ زمانی که فرزندی با کنار زدن پدر، یا کشتن وی، به تخت می نشست و اطرافیان چاپلوس هرساله در آن روز، به وی تبریک میگفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا