خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جمهوری اسلامی در تنگنای صلح اعراب و اسرائیل و فشار حداکثری

حامد آئینه‌وند، روزنامه‌نگار و دانش‌آموخته دکترای روابط بین الملل در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «جمهوری اسلامی در تنگنای صلح اعراب و اسرائیل و فشار حداکثری» نوشت:

1-جمهوری اسلامی از فردای اشغال سفارت امریکا که در ادبیات سیاسی از آن تحت عنوان”بحران گروگان گیری” یاد می شود همواره مغضوب این ابرقدرت و مواجه با تحریم بوده است. تا پیش از قطعنامه‌های شورای امنیت مرتبط با پرونده هسته ای ایران، که از سال 85 شروع شد و با برجام خاتمه یافت، تحریم هایی که از سوی امریکا بر ایران اعمال می شد ذیل قانون موسوم به داماتو قرار داشت و به موجب آن هرگونه سرمايه‌گذاري بيش از 20 ميليون دلار در سال براي توسعه بخش نفت و گاز ايران توسط هر شركتي در دنيا ممنوع بود.

2- قانون داماتو، هرچند صنعت نفت و گاز، به مثابه مهمترین منبع درآمدی کشور را دچار فرسایش تدریجی کرد و سبب شد رقبای ایران چون عربستان، عراق و حتی شیخ نشین کوچکی چون قطر در برداشت از منابع خود بر آن پیشی گرفته و موقعیت ایران در اپک در قیاس با پیش از انقلاب به شدت تضعیف شود اما در عین حال حیات اقتصادی جمهوری اسلامی را با بحران جدی مواجه نکرد هر چند به یکی از دلایل اصلی کاهش رشد اقتصادی و مانایی تورم تبدیل شد و بیکاری را به پدیده ای ساختاری در اقتصاد ایران تبدیل کرد.

3- پس از پایان جنگ ،فوت آیت ا… خمینی و شروع دوره بازسازی کشور در دوران موسوم به سازندگی که به شکل تقریبی مقارن با ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، آغاز رهبری آیت ا… خامنه ای و کنار رفتن جریان چپ خط امامی از قدرت است، مرحوم هاشمی تلاشهایی برای حل مشکلات نظام با امریکا آغاز کرد اما به دلیل مقاومتها در ایران که مورد حمایت رهبری جدید قرار داشت فرجامی نیافت.

4- با عقیم ماندن تلاشهای هاشمی که نفوذش در ساختار سیاسی ایران قابل قیاس با محمد خاتمی نبود میشد حدس زد که سیاست تنش زدایی ایشان نیز در عمل کار زیادی از پیش نخواهد برد ، چنان که نبرد و دلیل هم این بود که جز اسکلت اداری بی ارزشی بهره ای از قدرت نداشت آنچنان که وقتی ریاست جمهوری را ترک می کرد اعتراف کرد ساختار سیاسی، ریس جمهور را تنها تدارکاتچی می خواهد و می داند.

5- شکست اصلاحات هم در تنش زدایی با غرب و هم در قانون اساسی باعث روی کار آمدن دولت راستگرای پوپولیست احمدی نژاد(در خوانش ایرانی) شد. دولتی که با بازگشت کمدی وار به شعارهای فریبای دهه 60 و اتخاذ سیاستهای غلط هسته ای در پرتو حمایت هسته سخت قدرت و درآمد های هنگفت نفتی آن دوره، ایران را در مسیر تحریم های شورای امنیت سازمان ملل قرار داد. فارغ از آنچه در سال 88 به جهت سیاست های داخلی پیش آمد اما فشار تحریم های بین المللی جمهوری اسلامی را در اواخر دور دوم احمدی نژاد نا گزیر از دست یابی به توافقی با امریکا و غرب بر سر پرونده هسته ای کرد. برجام دست پخت هسته سخت قدرت بود و مذاکرات آن نیز مدتها پیش از آنکه حسن روحانی با کلیدش درب پاستور را باز کند آغاز شده بود. کارشکنی در مسیر آن وقتی شروع شد که زمزمه ها درباره ضرورت برجام های دیگری که سیاستهای کلان اقتصادی کشور در حوزه بانکداری (اف ای تی اف)‌و همچنین سیاست خارجی (جدایی از محور مقاومت) را متاثر می کرد پیش آمد و آیت ا… خامنه ای به شدت با آن مخالفت ورزید. برجام‌هایی که امریکا سعی داشت آنها را تحت مدیریت حسن روحانی در داخل ساختار سیاسی ایران پیش ببرد و توفیقی پیدا نکرد.

6- نه تنها جمهوری خواهان از آغاز با برجامی که محدود به پرونده هسته ای ایران باشد مخالف بودند بلکه حتی افرادی چون کلینتون که نزدیک به طیف راست دموکراتها هستند نیز این شکل از برجام که اوباما و کری آن را پیش بردند قبول نداشتند، اما ترامپ که از آغاز با برجام سر ستیز داشت با راه یابی به کاخ سفید نهایتا از برجام خارج شد و با آغاز کارزار فشار حداکثری 12 پیش شرط برای مذاکره مجدد تعیین کرد که قبول آنها بدون تردید در حکم استحاله نظام بود. شروطی که آیت ا… خامنه ای زیر بارآن نرفت. در میانه کارزار فشار حداکثری و با روشن شدن پیامدها و تبعات آن، ایران که می خواست نشان بدهد دست و پا بسته نیست، دست به انجام تحرکاتی در عراق و خلیج فارس زد که واکنش ایالات متحده را در قالب قرار دادن کل سپاه پاسداران در لیست سازمان های تروریستی و حذف فیزکی فرمانده نیروی قدس آن یعنی ژنرال قاسم سلیمانی را به دنبال داشت.

7- دانالد ترامپ تا پیش از بحران جهانی کرونا، در پرتو رشد اقتصادی بالا ی امریکا در دوران ریاست جمهوری اش، با هیچ مانع جدی برای راه یابی مجدد به کاخ سفید روبه رو نبود اما فوت بیش از 220 هزار نفر در امریکا به خاطر این بیماری وی را با چالش هایی برای ماندگاری در قدرت مواجه کرده و به دموکراتها جانی بخشیده تا از نمد تلفات امریکا در این پاندامی کلاهی برای خود بسازند و این بار با بایدن به کاخ سفید بازگردند. واضح است نحوه مواجهه ترامپ با اتحادیه اروپا بر سر تامین بودجه ناتو، جنگ تجاری با چین و مواجهه تاریخی با روسیه، سبب شده است در این مناطق از جهان نیز دولتهایی باشند که تداوم ریاست جمهوری ترامپ را دوست نداشته باشند اما به جرات باید گفت نظام سیاسی ایران بیش از هر کشور دیگری در تمنای باز ماندن ترامپ از رسیدن مجدد به کاخ سفید است چرا که نه تنها به واسطه ابتکارات وی، بحرین، امارات و سودان از در صلح با اسرائیل درآمدند و سیاست خارجی “مقاومت محور ایران” را در تنگنای صلح قرار دادند و با پیوستن احتمالی عربستان به این سه کشوراین تنگنا بیشتر خواهد شد، بلکه ترامپ با کارزار فشار حداکثری و قطع درآمدهای نفتی، اقتصاد ایران را نیز در مسیر سقوط آزاد و به امان خدا قرار داده است. با صلح اعراب و اسرائیل روز به روز هزینه عدم تغیر سیاست خارجی در ایران بالا تر خواهد رفت چراکه اگر برخی منتقدان جمهوری اسلامی از ابتدا رویه اسرائیل ستیزی ایران را کاسه داغتر از آش می دانستند اما آن را با سویه های ایدئولوژیک تحمل می کردند، با گسترش حلقه صلح میان کشورهای عربی ادامه این روند را کاسه ای زیر نیم کاسه خواهند دید و بعید است بتوانند با آن کنار بیایند چون دو معنای کاملا متفاوت خواهد داشت. گران بودن صلح برای ایران بیشتر از این منظر اهمیت دارد. از سوی دیگر با آغاز دوره دوم ریاست جمهوری احتمالی ترامپ و استمرار فشار حداکثری، استراتژی نه مذاکره – نه جنگ در عمل با مشکلات جدی روبه رو خواهد شد و احتمالا نظام ناگزیر از به نمایش گذاردن گونه ای از ورزش قهرمانی که پیش از این کسی مانندش را ندیده است خواهد شد تا بتواند قدم در مسیر “مذاکره ” بگذارد برای اینکه هم جنگ نشود هم فرو نپاشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام.باید‌خودفریبی‌نکرد.اسرائیل‌کشمیر.هند.است.اسرائیل.یمن.عربستان.
    اسرائیل.سین‌کیانگ.چین.و.اسرائیل.آذربایجان‌ارمنستان.اسرائیل‌مسلمانان
    برمه‌حکومت‌آن‌کشور..اسرائیل.اصلی.کردها.فعلاترکیه..میباشد.و…

  2. نشانه های تحریف در این مقاله کاملا پیداست انگار یک افسر آمریکایی آنرا نوشته و داده تا بی انصاف نیوز آنرا نشر دهد..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا