خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش رئیسی به انتقادات اخیر از عملکرد پلیس

سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه گفت: بنگاه های سخن پراکنی بیگانه وقتی تقدیر رهبری و مردم از خدمات و اقدامات امنیت آفرین نیروی انتظامی را دیدند، عملیات روانی خود را برای تضعیف این نیرو آغاز کردند. هر گونه تخلف در هر دستگاهی نسبت به هر کسی قابل تعقیب و پیگیری است و خود دستگاه ها هم تخطی از قانون را نمی پسندند و با آن برخورد می کنند ولی باید مراقب تحرکات دشمن باشیم که می خواهد با سوءاستفاده از یک حادثه که در گوشه ای رخ داده، جایگاه و هویت یک نهاد را به طور کامل مخدوش نماید.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، سیدابراهیم رئیسی در جلسه صبح امروز (دوشنبه) شورای عالی قوه قضاییه، با تبریک آغاز امامت دوازدهمین اختر تابناک آسمان ولایت و منجی عالم بشریت، حضرت مهدی (عج)، اجرای عدالت را از ویژگی های مهم حکومت مهدوی عنوان کرد.

* عدالت از محوری ترین مسائل در نظام اسلامی است

رئیس قوه قضاییه گفت: امروز مسأله «عدالت» از مهم ترین و محوری ترین مسائل جمهوری اسلامی به عنوان نظامی است که می تواند زمینه ساز ظهور و تشکیل حکومت مهدوی باشد و اجرای عدالت، هم در قانون اساسی و هم در سیره و سلوک امامین جامعه مورد تأکید قرار گرفته است.

* همه اجزای حاکمیت مأمور اجرای عدالتند؛ دستگاه قضا بیش از همه

رئیسی با بیان این که همه اجزای حکومت و کارگزاران نظام ملزم به اجرای عدالت هستند، قوه قضاییه را پیشانی اجرای عدالت معرفی کرد و افزود: همه همکاران دستگاه قضا باید بدانند که مأمور به اجرای عدالت هستند و هر اقدامی را باید با سنجه تحقق عدالت انجام دهیم.

* عدالت هم باید مانند گرما و سرما وارد خانه و زندگی مردم شود

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر این که مردم باید اجرای عدالت را احساس کنند، تصریح کرد: همان طور که حرارت و برودت هیچ مانعی را نمی شناسد و وارد خانه و کاشانه مردم می شود، عدالت هم باید وارد زندگی مردم شود و برای جامعه کاملاً ملموس باشد.

* مهم ترین شاخصه عدالت، قانونگرایی و قانونمداری است

رئیسی از قانونمداری و قانونگرایی به عنوان شاخص عدالت یاد کرد و گفت که مسئولان و آحاد مردم باید عمل به قانون و مقررات را ارزش تلقی کرده و قانون گریزی و قانون شکنی را ضد ارزش بدانند و همواره قانونمدار حرکت کنند.

رئیس قوه قضاییه در همین راستا از کرونا به عنوان یکی از دغدغه های امروز جامعه یاد کرد و با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر رعایت مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و دستگاه های ذیربط، اجرای این تصمیمات و رعایت بایدها و نبایدها از سوی همگان را مورد تأکید قرار داد.

* توهین به مقدسات میلیون ها انسان میدان دادن به افراد جاهل است

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با محکومیت هتک حرمت ساحت مقدس نبی مکرم اسلام در فرانسه، اهانت به ساحت قدسی پیامبر اعظم (ص) را اهانت به همه ادیان و انبیاء الهی دانست و اظهار داشت: توهین به مقدسات میلیون ها انسان خلاف ادیان ابراهیمی و توهین به انسان و خردگرایی و دفاع از جهل و میدان دادن به افراد نادان است.

* جسارت به پیامبر اسلام توهین به حضرت موسی و عیسی (س) است

رئیس قوه قضاییه افزود: گاهی در یک گوشه توهینی به مقدسات می شود و دولت ها هم به محض این که مُطلّع می شوند واکنش نشان می دهند اما حمایت دولت مدعی آزادی و حقوق انسان از توهین به آخرین پیام آور الهی در واقع توهین به حضرت موسی و حضرت عیسی سلام الله علیهما، مغایر با آزادی و حقوق انسان هاست.

رئیسی با بیان این که قاطبه آزاداندیشان عالم چه با تحریم کالاهای فرانسوی و چه بدون تحریم کردن کالاهای این کشور از عاملان و حامیان اهانت به پیامبر اعظم (ص) ابراز انزجار کرده اند، یکی از اهداف اهانت کنندگان را حساسیت سنجی جهان اسلام نسبت به این نوع اقدامات عنوان کرد و گفت که آنها به خوبی دریافته اند این اقدام نه تنها در جهان اسلام که از نظر همه مردم دنیا محکوم و منفور است.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیگیری جدی جنگ روانی از سوی دشمن در کنار جنگ اقتصادی علیه ملت ایران به تحرکات اخیر بنگاه های سخن پراکنی بیگانه در تضعیف نهادهای انقلابی اشاره کرد و گفت: آنها وقتی تقدیر رهبری و مردم از خدمات و اقدامات امنیت آفرین نیروی انتظامی را دیدند، عملیات روانی خود را برای تضعیف این نیرو آغاز کردند.

* با هر تخلفی برخورد شود اما یک حادثه نباید بهانه تضعیف پلیس شود

رئیسی افزود: هر گونه تخلف در هر دستگاهی نسبت به هر کسی قابل تعقیب و پیگیری است و خود دستگاه ها هم تخطی از قانون را نمی پسندند و با آن برخورد می کنند ولی باید مراقب تحرکات دشمن باشیم که می خواهد با سوءاستفاده از یک حادثه که در گوشه ای رخ داده، جایگاه و هویت یک نهاد را به طور کامل مخدوش نماید.

رئیس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: امروز دشمن در اتاق فکر خود سناریویی را طراحی می کند که با راه اندازی جنگ روانی و بزرگ نمایی نارسایی ها، مجموعه یک نیروی خدمتگزار و در میدان که مقتدرانه وظایف خود را انجام می دهد، تضعیف کند که باید با این حرکت هوشمندانه برخورد کرد.

* هتک حرمت هر کسی چه مسئول باشد یا نباشد، مذموم است

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به مواضع حکیمانه مقام معظم رهبری در حرام اعلام کردن هتک حرمت مسئولان نظام و تفاوت آن با نقد و نقدپذیری اشاره کرد و گفت: هتک حرمت و هرگونه افترا و تهمت، نه تنها نسبت به مسئولان که نسبت به هر شخصی مذموم و محکوم است.
* نقد خوب است اما در نقادی نباید آبروی افراد را برد

رئیس قوه قضاییه افزود: همان طور که رهبری فرمودند، نقد و نقادی آزاد است و مسئولان هم باید روحیه نقدپذیری داشته باشند و خود را در معرض نقد قرار دهند اما حفظ حرمت و آبروی افراد از حدود آزادی است که همه باید به آن توجه و اهتمام داشته باشند.

رئیسی با بیان این که باید مرز بین نظارت و دخالت را رعایت کرد، تصریح کرد: بازرسی باید محکم به وظیفه نظارتی خود عمل کند و گزارش آن را هم ارائه نمایند و مسئولان باید از مسئولان احساس تعامل و همیاری کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری تاکید کردند که کار کشور باید پیش برود اما دشمنان دنبال سنگ اندازی و توقف در امور هستند و سیاست ما در قوه قضائیه این است که با انسجام و همکاری با دیگر دستگاه ها اجازه ندهیم کوچکترین وقفه ای در امور کشور ایجاد شود.

* سوت زنی بدون اثبات ادعای یک فساد، مبارزه با فساد نیست

رئیس دستگاه قضا حفظ حرمت افراد در اجرای عدالت را هم مورد تأکید قرار داد و متذکر شد: برخی تحت عنوان مبارزه با فساد بدون این که رسیدگی و صحت و ثقم آن مشخص شود، اقدام به افشاگری می کنند در حالی که هر خبری الزاماً درست نیست و باید حتماً مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

* هر کسی سندی دارد به دستگاه قضایی ارائه دهد

رئیسی با بیان این که «سوت زنی و اعلام فساد به تنهایی، اسمش مبارزه با فساد نیست»، مبارزه با فساد را در گرو اقدام و برخورد با زمینه های فساد و مفسدین دانست و از همگان خواست که گزارش های خودشان درباره مفاسد را برای بررسی و رسیدگی به دستگاه مسئول مبارزه با فساد یعنی دستگاه قضایی و مسئولان ذیربط ارائه دهد.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر برخورد قاطع دستگاه قضا با فساد اقتصادی تصریح کرد: فساد را باید اعلام کرد تا پیگیری شود اما این که کسی احساس مسئولیت کند و قبل از اثبات یک ادعا آبروی دیگران را ببرد کار درستی نیست و برای جامعه نیز آورده ای نخواهد داشت.

* دورکاری همکاران قضایی نباید در رسیدگی به کار مردم وقفه ایجاد کند

رئیسی همچنین به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برای اعمال برخی محدودیت ها در پایتخت و برخی استان ها در هفته جاری گریز زد و از مسئولان دادگستری خواست که اجرای طرح دورکاری کارکنان را به گونه ای مدیریت کنند که حقوق مردم و ارباب رجوع رعایت شده و در پیگیری کار مردم و رسیدگی به موقع به پرونده ها، وقفه به وجود نیاید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا