خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آزادی بیان و دیوار کوتاه و ناامن مطبوعات /یادداشتی عمادالدین باقی

عمادالدین باقی در روزنامه سازندگی نوشت:
✍️ امروز در دنیایی که فیلمبردار نوجوان قتل جورج فلوید، برنده پولیتزر ۲۰۲۱ می شود! الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو خبرنگار شایسته، ابتدا به اتهام نقش داشتن در اطلاع رسانی پیرامون مرگ مظلومانه مهسا امینی بازداشت و در همین رابطه تفهیم اتهام و بازجویی می شوند و پس از ماهها زندان ناگهان سخنگوی قوه قضاییه اعلام می کند اصلا دلیل زندان انها جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم است، چیزی که محتویات پرونده و وکلا و خانواده رد می کنند و انتظار می رود اگر ادله قاطعی وجود دارد و هیچ تردیدی در کار نیست دادگاهی علنی برگزار شود تا مردم دفاعیات متهم و وکلا را هم بشنوند تا بتوانند با آنچه سخنگو اظهار داشته همدلی کنند.

✍️ آزادی مطبوعات شاخص مهمی در شفافیت به عنوان یکی از شاخص های اصلی حکمرانی خوب است. تا مسئولان کشور و دیگر کنشگران نیاموزند که در برابر نقدها -حتی اگر نادرست می دانند- بردبار باشند و به جای توسل به تندی و تنبیه، با زبان و قلم پاسخ بدهند کشور روی خوش نخواهد دید.

✍️ وقتی اخبار چند قتل و تجاوز انتشار پیدا کرد مقامات انتظامی و امنیتی، دیواری کوتاه تر از مطبوعات نیافتند و بازهم برای فرار از مسئولیت و سرپوش گذاشتن بر ضعف های خود، توپ را به زمین مطبوعات انداخته و گفتند این مطبوعات هستند که با بزرگ کردن خبر حوادث، احساس نا امنی ایجاد کرده و القای رعب و وحشت می کنند.

✍️ خبرنگاران به عنوان ستون های رکن چهارم باید امنیت داشته باشند و هیچ‌خبرنگاری نباید بخاطر انجام وظیفه، بازداشت یا تهدید شود. در همین زمانه کنونی اگر رسانه های سلولی و شبکه های اجتماعی نبودند که در همه نقاط کشور دیده بانی و اطلاع رسانی می کنند بسیاری از مردم و مسئولان از مفاسد و مظالم بی خبر می ماندند و برخی غده های چرکین شناسایی نمی شدند.


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا