خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا ممکن است نظرسنجی‌ها درباره انتخابات ۲۰۲۰ غلط از آب در آید؟

شهیر شهید ثالث در بی‌بی‌سی نوشت: هفت روز مانده به انتخابات آمریکا اکثر قریب به اتفاق نظرسنجی‌ها نه تنها از پیشی گرفتن جو بایدن، کاندیدای دموکرات، حکایت می کند بلکه به نظر می‌رسد که اختلاف بین او و رئیس جمهور مستقر، دونالد ترامپ، بیش از آن است که ترامپ بتواند بر آن غلبه کند. پایگاه اینترنتی “ریل کلیر پالتیکس” ( Real Clear Politics) که مرتبا به روز می‌شود، نشان می دهد که تا تاریخ ۲۵ اکتبر، معدل ۱۱ نظرسنجی، حاکی از برتری ۸ درصدی بایدن است. از طرف دیگر، طبق پیش‌بینی پایگاه “فایو ترتی ای‌ت” ( Five Thirty Eight)، که یکی از معتبرترین تشکیلات سنجش افکار در آمریکا به شمار می رود، بایدن ۸۷ درصد شانس پیروزی دارد. در این پیش‌بینی تنها به تعداد کل آراء (میزان محبوبیت) اکتفا نشده بلکه وضعیت احتمالی آراء الکترال (کالج انتخاباتی) که تعیین کننده نامزد پیروز است نیز در نظر گرفته شده است.

نشریه اکونومیست، از این هم فراتر رفته و شانس پیروزی بایدن را ۹۴ درصد و ترامپ را تنها ۶ درصد برآورد می‌کند.

شرط‌بندی‌ها (که برخی معتقدند حتی از نظرسنجی ها هم معتبر ترند چون پای پول در میان است) به آقای ترامپ شانس بیشتری می‌دهند اما هنوز هم شانس برنده شدن رقیبش را دو برابر ترامپ می‌دانند. متوسط شرط‌بندی‌ها در بنگاه‌های مختلف، تا تاریخ ۲۶ اکتبر، شانس پیروزی بایدن را ۶۶ درصد نشان می‌دهد.

با این حال هنوز برخی به وضعیت نظرسنجی‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ اشاره می‌کنند که در همان سال به امکان خطای نظرسنجی‌ها پیش از انتخابات پرداخته شد. در آن سال نیز نظرسنجی‌ها تقریبا به اتفاق هیلاری کلینتون را پیروز انتخابات می‌دانستند. پس از آن انتخابات، تا ماه ها مراکز و موسسات نظرسنجی در سردرگمی به سر می‌بردند. اما رفته رفته اعلام کردند که مسائلی که قبلا باعث می‌شده نظرسنجی‌های ریاست جمهوری از دقت کافی برخوردار نباشند بر طرف شده است.

محکم‌ترین استدلال برای صحت نظرسنجی‌های امسال در مقایسه با سال ۲۰۱۶ این است که تقریبا ظرف ۹ ماه گذشته، بطور پیوسته بایدن با اختلاف قابل توجهی از ترامپ پیش بوده به نحوی که براحتی می‌توانسته ۲۷۰ رای الکترال را که لازمه پیروزی است از آن خود کند. در حالی که در سال ۲۰۱۶ اختلاف بین کلینتون و ترامپ حول و حوش ۲ تا سه درصد نوسان می کرده که اختلافی شکننده است.
با این همه، هنوز برخی کارشناسان دقت نظرسنجی‌ها را مورد پرسش قرار می‌دهند. در این میان ۳ نظریه قابل ذکر است.

آنانکه تلفن را قطع می‌کنند

شان ترندی، تحلیلگر ارشد “ریل کلیر پالتیکس”، یکی از دلایل خطای نظرسنجی‌های انتخاباتی را که پای آقای ترامپ در میان بوده این می‌داند که محافظه‌کاران طرفدار آقای ترامپ به محض اینکه می‌شنوند که کسی از طرف رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا با آنان تماس گرفته تلفن را قطع می‌کنند. وی می‌گوید آنان به این رسانه‌ها اعتماد ندارند و این امر می‌تواند بر دقت نظرسنجی تاثیر بگذارد. واقعیت این است که از میان رسانه‌های مطرح آمریکائی، فاکس نیوز یک تنه از ترامپ حمایت می‌کند در حالی که بقیه، از شبکه های خبری و تلویزیونی مانند سن ان ان، سی بی اس، اِ بی سی و ان بی سی گرفته تا مطبوعات با نفوذ مانند نیویورک تایمز و واشنگتن پست مخالف ترامپ‌اند و از آقای بایدن‌ حمایت می‌کنند.

موضوع آراء پستی دستکم گرفته شده

آراء پستی با خطا‌های ساده‌ای که رای‌دهندگان به هنگام پر کردن ورقه رای مرتکب می‌شوند ممکن است باطل شوند. شان ترندی به مواردی از قبیل سهل‌انگاری در به روز کردن آدرس و اشتباه در نوشتن تاریخ تولد اشاره می‌کند. به این موارد باید عدم تطابق امضاء رای‌دهنده با آنچه در بانک اطلاعاتی دولت موجود است را اضافه کرد. این مورد شاید متداولترین دلیل برای ابطال رای است. در عین حال در مواردی که امضاء شاهد لازم است ممکن است یا موضوع گرفتن امضاء شاهد فراموش شود و یا امضاء او نیز با امضاء موجود در سیستم دولت نخواند. بهر حال ابطال آراء پستی موضوعی است که وقتی تعداد رای‌دهندگان پستی سر به میلیون‌ها می‌زند می‌تواند به فاکتوری تعیین کننده در نتیجه انتخابات بدل شود.

یک نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از حامیان بایدن گفته‌اند که ترجیح می‌دهند رای خود را توسط پست ارسال کنند. در مقابل تنها ۱۷ درصد از طرفداران ترامپ رای پستی را ترجیح داده‌اند. این امر دموکرات‌ها را در ایالت‌هائی که رقابت نزدیک است شکننده می‌کند. بطور مثال، در فلوریدا که ایالت کلیدی است که حتی می‌تواند سرنوشت انتخابات را رقم بزند، همیشه رقابت بین نامزد دموکراتها و جمهوری‌خواهان تنگاتنگ بوده است. از سال ۱۹۹۲تا امسال نزدیک به ۵۱ میلیون رای در انتخابات ریاست جمهوری در فلوریدا داده شده است. اختلاف بین نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه تنها ۲۰هزار رای است. تا روز ۲۵ اکتبر دموکرات‌ها ۵۹۶۰۰۰ رای پستی بیش از جمهوری‌خواهان ارسال کرده‌اند و لذا خطر ابطال آراء اگر رقابت مانند سال ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶ نزدیک شود دموکرات‌ها را تهدید می‌کند.

قاضی امی کُنی بَرِت، نامزد دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی آمریکا، توسط سنای آن کشور که در کنترل جمهوری‌خواهان است تایید شد. به این ترتیب در میان قضات دیوان عالی آمریکا، جمهوری‌خواهان دست بالای ۶ بر ۳ را در برابر دموکرات‌ها پیدا خواهند کرد. این موضوع در این لحظه حساس که به احتمال قوی دعواهای حقوقی در جریان انتخابات در پیش است، به خصوص در صورتی که آراء در برخی موارد کلیدی به هم نزدیک باشد فوق العاده برای ترامپ دارای اهمیت است. فراموش نکنیم که در سال ۲۰۰۰ رای اکثریت قضات دادگاه عالی آمریکا (۵ در برابر ۴) در یک رویاروئی پنهان ایدئولوژیک، نهایتا جورج بوش جمهوری‌خواه را روانه کاخ سفید کرد.

موضوع جالب توجه این است که در یک نظرسنجی گالوپ وقتی از مردم سئوال شده که صرف نظر از اینکه از کدام یک از دو نامزد حمایت می‌کنید فکر می‌کنید که چه کسی پیروز می‌شود، ۵۶ درصد گفته‌اند ترامپ و ۴۰ درصد گفته‌اند بایدن.

در میان دریائی از اطلاعات به کدام یک باید چشم دوخت؟ تحلیلگر ارشد “ریل کلیر پالتیکس” می گوید: “ببینید تایید نحوه اداره امور ترامپ [در نظرسنجی‌ها] به ۴۵ و ۴۶ درصد باز می‌گردد؟”. به نظر او چنین درصدی از تایید نحوه اداره امور، احتمال پیروزی ترامپ را زیاد می‌کند. تا روز ۲۵ اکتبر ۴۴۰۶ درصد از پرسش شوندگان از او رضایت کاری داشته‌اند.

همانطور که قبلا بحث شد ممکن است روشن شدن نتیجه نهائی انتخابات روزها و بلکه هفته‌ها بطول انجامد، مگر اینکه بایدن بطور قاطع و با اختلاف زیاد بتواند بر ترامپ غلبه کند.

فرنک لونتس، یک متخصص نظرسنجی که خود جمهوری‌خواه است می‌گوید اگر این بار هم ترامپ انتخاب شود و بار دیگر نظرسنجی‌ها غلط از آب در آید “کار حرفه من تمام است”.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا