خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برنده کیست؟

علی‌رضا ایمانخانی، دانش‌آموخته علوم سیاسی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «برنده کیست؟» درباره‌ی انتخابات ۲۰۲۰ نوشت:

فقط یک هفته تا انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است. گروهی بنا بر سابقه تاریخی و مستنداتی دیگر ترامپ را برنده انتخابات دانسته و گروهی دیگر بنا بر نظر سنجی ها و فکت های خاص خودشان، بایدن را برنده می دانند،.

ولی واقعا سخنان و دلایل کدام گروه به واقعیت نزدیکتر است؟

برای برررسی بهتر، لازم است دلایل هر دو گروه کالبد شکافی گردد تا قضاوتی بهنر داشته باشیم.

دلایل گروه اول که ترامپ را برنده می‌دانند.

1.به استثنای دو دوره انتخابات، در سال های 1980 و 1992 هنوز هیچ رئیس جمهور حاکمی در انتخابات ریاست جمهوری شکست نخورده است و آن دو دوره هم وضعیت کارتر به خاطر بحث گروگانها بسیار بغرنج و پیروزی بیل کلینتون نیز به خاطر شخصیت و چهره جذاب و سخنان جدید و نو آورانه ایشان بود.

2. بیشتر نظر سنجی ها توسط موسسات وابسته به محافل روشنفکری آمریکا است که دل خوشی از ترامپ ندارند، پس چندان قابل استناد نیستند.

3.بسیاری از طرفداران ترامپ به خاطر رفتارهای بی ادبانه ایشان، آرای خود را در نظر سنجی ها پنهان می کنند.

4.تحولات اقتصادی نرامپ در جامعه آمریکا ملموس بوده و حتی بسیاری از سیاه پوستان حومه نشین نیر از این تحولات راضی بوده، همان ها که بطور سنتی از دموکرات‌ها حمایت می کردند.

5.معمولا روسای جمهور حاکم سورپرایزی دارند که در اواخر ایام تبلیغات موجب رای آوری آنها می شود.

6.در سخنوری، ترامپ بسیار نیرومند تر از بایدن بوده و بی محابا سخنان خود را بیان می کند که این طرز رفتار مورد پسند بخش بزرگی از جامعه سنتی آمریکا می باشد.

7. در انتخابات 2016 نیز نظر سنجی ها حکایت از برتری و پیروزی خانم کلینتون داشت ولی در روز انتخابات نتیجه متفاوت بود. و پیروز میدان کسی بود که در نظرسنجی ها همواره عقب تر از رقیبش قرار داشت.

دلایل فوق از جمله دلایل احتمال پیروزی دونالد ترامپ از سوی طرفدارانش، می باشد.

ولی، طرفداران بایدن و یا در حقیقت مخالفان ترامپ نیز دلایل و فکتهای خود را دارند که بطور خلاصه به آن اشاره می کنیم.

1.شرایطی که کرونا در اقتصاد آمریکا به وجود آورده و بیکاری گسترده و اشتباهات احتمالی دولت ترامپ در اتخاذ تصمیات ایشان را به عنوان بزرگترین متهم این شرایط معرفی کرده و در حقیقت، بهترین دستاوردهای ایشان را ویروس کرونا به تنهایی نابود کرده است.

2.برای همه تحلیل گران اجتماعی محرز و ثابت شده که تعداد دموکرات‌ها در جامعه عمومی آمریکا بیشتر از جمهوری خواهان است ولی در روز انتخابات حضور جدی در پای صندوقها ندارند. ولی شرایط کرونا باعث شده انتخابات زود هنگام آغاز و ارسال آرا از طریق پست نیز مهیا گردد که این شرایط حجم بالایی از آرا را نصیب بایدن می کند.

3.در مورد نظر سنجی ها در دوره قبل اختلاف دو درصدی مربوط به سطح ملی بود نه الکترال، در این دوره اختلاف در سطح ملی بنا بر نظر سنجی ها گاها تا ده درصد و در ایالات چند گانه محل نزاع در حدود سه درصد به نفع بایدن می باشد. که اختلاف قابل توجهی است.

4. مخالفت بسیاری از جمهوری خواهان سنتی نظیر جورج بوش پسر و وزیر امور خارجه وقت ایشان ژنرال کالین پاول و همچنین میت رامنی رقیب اوباما، شکاف بسیار بدی در میان جمهوری خواهان ایجاد کرده است که این قطعا تاثیر زیادی در جذب آرا به نفع طرف مقابل دارد و این اختلاف به هیچ وجه در کارزار دموکرات‌ها دیده نمی شود.

5. خانم کلینتون بر خلاف همسرش، به خاطر عدم صداقت چندان در جامعه آمریکا محبوب نبوده ولی جو بایدن هیچ گونه تنفری در میان جامعه، حتی جمهوری خواهان ندارد. پس قیاس این دو اشتباه است.

6. حالا که انتخابات چند روزی است که شروع شده و نزدیک به بیست درصد واجدین شرایط آرای خود را به صندوق انداخته اند پس معجزه اکتبر عملا معنا نداشته و هر مطلبی که از سوی ترامپ بیان شود فقط یک دروغ و ضد تبلیغ محسوب می شود.

آما نکته مهمی که به هیچ وجه نباید از نظر ها دور نگه داشت شرایط جدید دیوان عالی آمریکا و ترکیب کاملا محافظه کار آن است که در شرایط برابر و اعتراضی که از سوی ترامپ به نتیجه انتخابات شود احتمال دخالت به نفع ایشان به مانند انتخابات سال 2000 و شکست ال گور دور از تصور نیست.

باید در نظر داشت نتیجه این انتخابات تاتیر بسیار مهمی نیز بر شرایط داخلی ایران خواهد داشت. گفتن سخنان آرمان گرایانه که این انتخابات هیچ ربطی به سرنوشت مردم ما ندارد دقیقا یادآور سخنان سال 96 است که عده ای به خاطر تاجر پیشه بودن ترامپ احتمال خروج ایشان از برجام را صفر دانسته و حالا هم اذعان دارند که انتخاب ترامپ به خاطر شرایط تاریخی دور دوم روسای جمهور امریکا برای ایرانیان بهنر است.

ولی به عقیده نگارنده این فرضیه حداقل به خاطر خصوصیات اخلاقی ترامپ و ساختار ریاستی آمریکا اشتباه بوده و در صورت انتخاب مجدد ترامپ مردم ایران شرایط بسیار بدی را خواهند داشت.

همه اینها به معنی حمایت و تسلیم برابر بایدن نیست ولی انتخاب استراتژی نه جنگ و نه صلح هم با این وخامت اوضاع قطعا ادامه دار نخواهد بود و صحیح تر آن است که در صورت انتخاب بایدن و احتمال برگشت ایشان به برجام، دستگاه دیپلماسی ما هم از شعارهای کلیشه ای دست برداشته و عزت مردم ایران را در نشان دادن چنگ و دندان و آتش زدن پرچم نداسته و با فراهم آوردن شرایط جدید، معیشت و آسایش مردم کشور را مهمترین مولفه امنیت ملی ایران بدانند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. نویسنده این سطور از پیروزی ترامپ خرسند خواهد شد. می‌دانم عمده روشنفکران و دموکراسی خواهان حامی بایدن هستند. می‌دانم ترامپ قاتل سردار رشید اسلام و ایران، حاج قاسم سلیمانی است. می‌دانم… ولی نمی خواهم از منظر احساسی و عاطفی یا تعصب موضوع را ببینم… دلایل خرسندی صاحب این قلم از پیروزی ترامپ اجمالا به شرح زیر است:
    الف. ترامپ نشان داده است صلح طلب است. هیچ جنگی آغاز نکرده و تداوم نداده است. در حال خروج کامل از افغانستان تا عراق و سوریه است. در جنگ کریمه و قره باغ بی طرف مانده است.
    ب. ترامپ مدیری اجرایی است تا یک فیلسوف و یا مورخ یا شاعر و… و این درس بزرگی است برای جوامع دموکراسی خواه چون ایران که در انتخابات دنبال دکتر و مهندس و فیلسوف و شاعر نباشند. اگر هر یک از عناوین فوق موصوف به مدیر اجرایی است برگزینند.
    ج. همواره معتقد بودم دموکراسی بزرگترین دروغ تاریخ بشر است. ترامپ و ترامپیسم نشان داد علیرغم ادعای روشنفکران و… در بطن جامعه آمریکا هنوز نژادپرستی و خشونت و… گسترده است. ادامه ترامپیسم تشدید این روند و عیان تر شدن ماجراست.
    د. ترامپیسم به چند قطبی شدن حکمرانی جهانی منجر خواهد شد و تعدد کدخداها را سبب خواهد شد.
    ه. لیبرال سرمایه داری بسیار مغرور و گستاخ بوده و می رود تمام تاریخ و هویت و ارزش های بشری چون خانواده و مذهب را نابود سازد و ترامپیسم حامی خانواده و مذهب و… است. نزاع سنت و مدرنیته با ترامپیسم تعدیل خواهد شد.
    و. ترامپ درست است به اقتصاد ایران ضربه زده است و پیروزی او تشدید ماجراست ولی نباید غافل شد که این مهم البته تلنگری عظیم به حکمرانی یک قرن اخیر ایران است که اقتصاد تک محصولی نفت را به اقتصاد متکثری بدل کنند و در ثانی نشان داد اقتصاد مصرف گرای ایران شکننده خواهد بود و دولت ها باید به سمت تولید تغییر ماهیت دهند.
    البته میدانم دستیابی به این مولفه ها بدون شک نیازمند سرمایه گذاری خارجی خواهد بود و تحریم ضد امنیت سرمایه گذاری است ولی سیاست های ترامپ در قبال ایران می تواند اگر در این سوی ماجرا منطق و سیاست درست اعمال قدرت کند نشان بدهد که باید از فرصت ترامپ نه برای مذاکره ای چون برجام ولی برای مذاکره ای معطوف به عزت و حکمت و مصلحت و برای حتی برقراری رابطه سیاسی با آمریکا نهایت بهره را گرفت… سیاست دنیای معادلات چند مجهولی است و ایران لازم است تغییراتی در اصول دیپلماسی خود با حفظ قدرت و عزت و استقلال سیاسی و… ایجاد کند. بالاخره دنیا دنیای تعاملات است. از این رو من ترامپ را بهتر از دموکرات ها میدانم که جنگ طلب بوده و با بازی های روشنفکرانه به ایجاد تضارب ها و تقابل های داخل ملل دامن میزنن و فرصت های درست اندیشیدن را از ملت ها سلب می کنند.

  2. دولت اعلام کند میخواهد با تعطیلی یک هفته ای صنایع غذایی به سیستم سوبسید این صنایع برگردد تا ارزانی بیاورد.
    از قبل یک نوبت سبد کالا به همه ی مردم ایران بدهد برای یک هفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا