خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اهمیت نگرش جامعه‌ی جوانان

علیرضا ناصری، پژوهشگر و فعال اجتماعی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «اهمیت نگرش جامعه‌ی جوانان» نوشت:

دوره‌ی جوانی سرشار است از استعدادهای شگرفی که هر یک می‌تواند جامعه‌ای را دگرگون کند. طوری که دین مبین اسلام این دوران را مهمترین و اساسی‌ترین بخش از زندگی می‌داند. جوان با در اختیار داشتن انرژی بالقوه می‌تواند به راحتی آن را بالفعل کند. از همین رو جوانان را ستون هر جامعه‌ای می‌نامند. وجود جامعه‌ای که دارای بسترهای مناسب اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… باشد در بروز این استعدادها نقش بسزایی دارد. همچنین مشکلاتی مانند بیکاری، عدم اعتماد به آینده، بحران‌های هویتی و… می‌تواند جامعه جوان را بیش از دیگر گروه هابه تنگناها سوق دهد. این مقطع از زندگی پلی می‌باشد جهت انتقال ایام کودکی به دوران بزرگسالی و آماده کردن فرد برای واگذاری مسئولیت های اجتماعی، لذا حساسیت بالایی رابرای جامعه‌پذیر کردن جوانان می‌طلبد که متولی این امر دولت‌ها می‌باشند. من بدین باورم که نقش جوانان در ساختارجامعه مهم و ارزنده تلقی می‌گردد زیرا جوانان رامسئولین فردای جامعه محسوب می نمائیم.

دولت‌ها باید با افزایش مشارکت جوانان در سطوح مدیریتی و اجتماعی باعث شوند تا نظرات این قشر از اجتماع توسط بزرگان نادیده گرفته نشود و همچنین سرمایه‌داران از فکر آنان استفاده کنند نه نیروی فیزیکی شان! بی شک مهم ترین دلیل عقب ماندگی جوامع راعدم توجه واستفاده ازنیروی جوان باید بدانیم.

نمونه ای ازمشارکت نخبگان جوان را در دفاع مقدس شاهد بودیم که چگونه جوانان با فکر و تدبیری که خداوند در این دوره دراختیار آنان قرارداده بود به پیروزی های ارزشمندی دست یافتند. در آن زمان به فکر و نیروی جوان بهاداده شد و نتیجه حاصل گردید. امام خمینی(ره) نیز جوانان را امید خود می‌دانستند. اما مهمتر از دولتمردان کانون‌های خانواده هستند. در خانواده والدین باید درکودکی وخردسالی به فرزند خود هنجارهای جامعه را بازگو نمایند تا فرد در مراحل بعدی زندگی شخصیتی غیر اجتماعی و سرکش نداشته باشد. مهمترین مشکلات جوانان را می‌توان بیکاری، اعتیاد و… برشمرد و جوانان نخبه نیز که امروزه بیش از گذشته شاهد آن هستیم مهاجرت سرمایه های این مرز و بوم یاهمان فرار مغزها قلمداد کرد که هریک آثارسوء وجبران ناپذیری دارد کمتر شاهد نابود شدن فکر و سرمایه‌ی جوانان باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا