خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نماینده‌ می‌تواند از میان غیررسانه‌ای ها هم باشد»

/گفت‌وگو مدیر با مسئول پایگاه خبری انتخاب/

مدیر مسئول پایگاه خبری انتخاب گفت: نماینده‌ی مدیران مسئول در هیات نظارت می‌تواند غیررسانه‌ای هم باشد، اما به شرطی که این دغدغه‌ها را بفهمد. لذا بسیار بعید به نظر می‌آید که یک غیررسانه ای – ولو کاملا همراه و همساز در حمایت از حقوق رسانه‌ها – از عهده‌ی چنین مسئولیتی برآید.

مصطفی فقیهی -مدیر مسئول وب سایت خبری انتخاب- درباره‌ی اینکه نماینده‌ی مدیر مسئولان در هیئت نظارت بر مطبوعات چه ویژگی‌ای باید داشته باشد، گفت:فرد مورد نظر باید حتما با مشکلات اهالی و اصحاب رسانه آشنایی کامل داشته باشد. حتی‌المقدور وابستگی به هیچ جریان سیاسی نداشته باشد و مهم‌ترین دغدغه‌اش برای حضور در این هیات، دفاع از حقوق رسانه‌ها و اهالی آن باشد.

وی افزود: البته این دفاع لزوماً به این معنی نیست که در هر حال، حامی یک رسانه باشد. ممکن است برخی اهالی معدود رسانه، زبان به هتاکی بگشایند و یا خلاف قواعد اخلاقی و انسانی، اقداماتی را مرتکب شوند. در این مواقع، نماینده‌ی رسانه ها باید از حقیقت دفاع کند، ولو علیه آن رسانه یا فرد مرتبط. اما در سایر موارد، وظیفه دارد ضمن ارتباط مدام و موثر با اصحاب رسانه، از حقوق آنان دفاع کند. نماینده‌ی رسانه‌ها باید روزانه فرصتی را جهت شنیدن دغدغه‌های اهالی رسانه داشته باشد؛ اینکه در حوزه‌ی دیگری فعال باشد که فرصت اندکی داشته باشد، مناسب برای عضویت در هیات مذکور نیست.

فقیهی درباره‌ی اینکه آیا یک فرد از اهالی رسانه می‌تواند در این هئیت تاثیرگذار باشد، توضیح داد: اگرچه اندک، اما بله می‌تواند موثر باشد، با توجه به مولفه‌های پیش گفته، و برخورداری از شجاعت و شهامت، حتما می‌تواند نقش اقناعی مفید در شورا داشته باشد و یا حتی با هماهنگی با اصحاب رسانه، شرایطی را موجب شود که هیات نظارت، ولو جبراً نظر نماینده‌ی رسانه‌ها را بپذیرد.

مدیر مسئول وب سایت خبری انتخاب ادامه داد: در مشکل پیش آمده برای «انتخاب»، متاسفانه معاون مطبوعاتی خود عامل تهیه گزارش و بررسی بسیار فوری یک خبر ساده بود و اگر تلاش رسانه‌ای ما و همکاران عزیزم در دیگر رسانه‌ها نبود، قطعا حکم توقیف ابلاغ می‌شد. اما من در آن همگامه، تلاش چندان جدی از سوی نماینده رسانه‌ها برای حل مشکل در هیات نظارت ندیدم. البته آقای انتظامی خود از اصحاب قدیمی و‌ موثر رسانه‌‌ای است. اما وقتی خود ایشان مقام دولتی هست، طبعاً «انتظارات دولتی» از او سبب می‌شود در حمایت از رسانه‌هایی که دولت را به چالش کشیده‌اند، دست و پا بسته و محافظه کار عمل کند. در حالیکه ایشان در ایامی که مقام دولتی نبود، نقش بسیار پررنگ و مهمی در حمایت از حقوق رسانه‌ها داشت که حتما نسبت به ادوار اخیری که همزمان مقام دولتی هستن، موفق‌تر بودند.

او تاکید کرد:  طبعاً باید کسی باشد که از مشکلات و دغدغه‌های اصحاب و اهالی رسانه مطلع باشد. می‌تواند غیررسانه‌ای هم باشد، اما به شرطی که این دغدغه‌ها را بفهمد. لذا بسیار بعید به نظر می‌آید که یک غیررسانه ای – ولو کاملا همراه و همساز در حمایت از حقوق رسانه‌ها – از عهده‌ی چنین مسئولیتی برآید. لمس سختی‌ها و مشکلات رسانه‌ها، از لازمه‌های نماینده رسانه‌ها در هیات نظارت است.

برای خواندن بقیه خبرهای پرونده‌ی ویژه «انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات» این پرونده کلیک کنید

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا