خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نماینده باید برآمده از بطن جامعه مطبوعاتی باشد»

مدیر مسئول روزنامه‌ی خوزی‌ها گفت: افرادی که باید به عنوان نماینده مدیر مسئولان معرفی می‌شوند برآمده از بطن جامعه‌ی مطبوعاتی باشند.

محمد مالی -مدیر مسئول روزنامه‌ی خوزی‌ها- درباره‌ی انتخابات هیئت نظارت بر مطبوعات به انصاف نیوز گفت: حرکت‌های صنفی ذیل هیئت نظارت بر مطبوعات، وزارت کشور و خانه مطبوعات در سطح کشور رخ داده اما این حرکت‌ها نوجوان هستند و تا مرز پختگی و پاسخگو بودن به جامعه‌ی مطبوعاتی فاصله‌ی زیادی دارند. قوانین مندرج در حوزه‌ی رسانه که مبنای دولت و بخش خصوصی است، چند گام عقب‌تر از پیشرفت‌های تکنولوژِکی و اقتضائات تازه‌ای هستند که بر حوزه ی روزآمد و مدرن رسانه تحمیل شده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته علی رغم تسهیل صدور مجوز و برداشتن رانتی بودن صدور مجوز با بالا رفتن تعداد رسانه شاهد افت کیفیت رسانه هستیم. چون عرصه رسانه به عرصه‌ی زد و بند اقتصادی تبدیل شده و تسویه حساب‌های سیاسی صورت گرفت. ورود افراد غیر رسانه‌ای سبب شد که سطح کیفی کاهش پیدا کند. انتظار از از هیئت نظارت این است که افراد با سابقه و متخصص وارد حوزه‌ی رسانه و مطبوعات شوند. افرادی که باید به عنوان نماینده مدیر مسئولان برآمده از بطن جامعه‌ی مطبوعاتی باشند. به این معنا که فرایند روزنامه‌نگاری و تحریریه نشینی را طی کرده باشند و با اقتضات چاپ آشنایی داشته باشند و سینه سوخته‌ی فضای رسانه‌های مکتوب باشد.‌

مالی ادامه داد: نمی‌توان مدیرمسئولی رانتی یا مدیر مسئول نشریه‌ای رانتی یا صاحب امتیاز وابسته به ارگان‌ها و دولت، نماینده شود. زیرا درد روزنامه‌نگار محلی و ملی را نمی‌فهمد، چون با دغدغه‌های آن فرد آشنا نیست و دغدغه‌ی آنها را نمی‌شناسد و آن شخص نباید نماینده دولت و جناح خاصی باشد. سایر اعضای هیئت نظارت فارغ از انتصابات دولتی نماینده‌ی افکار عمومی هستند، بنابراین معتقد هستیم نماینده مدیران مسئول در اقلیت نیست اما ابزار یک روزنامه‌نگار منطق و قدرت استدلال و استنباط او است. هنر گفت‌وگو در نزد روزنامه‌نگار است. اگر نماینده مدیران مسئول غیرحزبی، سیاسی، غیرجناحی و بی‌توجه به منافع فردی و گروهی تصمیم بگیرد و اگر دغدغه‌مند و براساس نگرانی‌ها در عمق وجودش صحبت کند و دلسوزانه بدون توجه به لابی‌ها و رعب‌ها حرف حق را بگوید، مورد پذیرش سایر اعضای هیئت نظارت هم می‌شود.

مدیر مسئول روزنامه‌ی خوزی‌ها گفت: نماینده‌ی مدیرمسئول باید از وجاهت، قدرت استدلال و منطق در گفت‌وگو و توان اقناع برخوردار باشد؛ چنان چه که حقی از رسانه ضایع شود آن حق را بر کرسی بنشاند. اگر خواستند صدای رسانه‌ای را خفه کنند و غیر اخلاقی و شرعی برخورد کنند، او در مقابل آن بایستد و بداند چه چشم‌ها و قلم‌ها به او دوخته شده است. اگر بفهمد او نماینده‌ی دوم دموکراسی است و رای او به مرگ و حیات یک روزنامه می‌انجامد. آن چنان از حقوق رسانه‌ها دفاع خواهد کرد که هیچ کس یارای مخالفت با او را نخواهد داشت. این نماینده باید ایثار کند و منافع شخصی را کنار بگذارد و به منافع عمومی بیاندیشد. در چنین شرایطی دیگر نماینده‌ی مدیران مسئول در اقلیت نیست.

او تاکید کرد: مهمترین مطالبه‌ی من این است هر فرد رسانه‌ای باید چیزی جز اعمال و اجرای قانون نخواهد. نداشتن تبعیض در قانون‌مندی خواسته‌ی ما است و نباید لابی‌ها و روابط در اجرای قانون تاثیرگذار باشد. مطبوعاتی که آمده‌اند تا آنتی فساد و منادی قانون باشند نمی‌توانند خواسته‌ای جز اجرای قانون داشته باشند. امروز رسانه‌ی نور چشمی و نور چشمی‌تر و رسانه‌ی یتیم و تحمیل شده داریم. هیچگونه تبعیضی در حمایت از رسانه‌ها پذیرفته نیست. نباید با همان متر و معیاری که با رسانه‌ی مکتوب در دوره‌ی پیش از کرونا برخورد میشد، امروز هم برخورد شود. کرونا جامعه‌ی مطبوعاتی را تحت فشار قرار داده.

مالی در انتها تصریح کرد: آیا ابزارهای حمایتی هم همراه با فشار کرونا رشد کرده است. تحریم‌های امپریالیست آمریکا آسیب‌هایی به صنعت رشد و نشر رسانده است. هیچ گاه در تاریخ مطبوعات وضعیتی وحشتناک‌تر از امروز نداشتیم. انتظار این است در این شرایط حمایت‌های ویژه‌ای جامعه‌ی مطبوعاتی را تحت پوشش قرار دهد تا چند سال پس از کرونا هم این مشکلات وجود دارد.

برای خواندن بقیه خبرهای پرونده‌ی ویژه «انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات» این پرونده کلیک کنید

انتهای پیام

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا