خرید تور تابستان ایران بوم گردی

من از پیروزی ترامپ خوشحال می‌شوم چون…

یکی از مخاطبان انصاف نیوز با نام مستعار «گمنام» در کامنتی ذیل خبر «برنده کیست؟» نوشت:

نویسنده این سطور از پیروزی ترامپ خرسند خواهد شد. می‌دانم عمده روشنفکران و دموکراسی خواهان حامی بایدن هستند. می‌دانم ترامپ قاتل سردار رشید اسلام و ایران، حاج قاسم سلیمانی است. می‌دانم، ولی نمی خواهم از منظر احساسی و عاطفی یا تعصب موضوع را ببینم. دلایل خرسندی صاحب این قلم از پیروزی ترامپ اجمالا به شرح زیر است:

الف. ترامپ نشان داده است صلح طلب است. هیچ جنگی آغاز نکرده و تداوم نداده است. در حال خروج کامل از افغانستان تا عراق و سوریه است. در جنگ کریمه و قره باغ بی طرف مانده است.

ب. ترامپ مدیری اجرایی است تا یک فیلسوف و یا مورخ یا شاعر و… و این درس بزرگی است برای جوامع دموکراسی خواه چون ایران که در انتخابات دنبال دکتر و مهندس و فیلسوف و شاعر نباشند. اگر هر یک از عناوین فوق موصوف به مدیر اجرایی است برگزینند.

ج. همواره معتقد بودم دموکراسی بزرگترین دروغ تاریخ بشر است. ترامپ و ترامپیسم نشان داد علیرغم ادعای روشنفکران و… در بطن جامعه آمریکا هنوز نژادپرستی و خشونت و… گسترده است. ادامه ترامپیسم تشدید این روند و عیان تر شدن ماجراست.

د. ترامپیسم به چند قطبی شدن حکمرانی جهانی منجر خواهد شد و تعدد کدخداها را سبب خواهد شد.

ه. لیبرال سرمایه داری بسیار مغرور و گستاخ بوده و می رود تمام تاریخ و هویت و ارزش های بشری چون خانواده و مذهب را نابود سازد و ترامپیسم حامی خانواده و مذهب و… است. نزاع سنت و مدرنیته با ترامپیسم تعدیل خواهد شد.

و. ترامپ درست است به اقتصاد ایران ضربه زده است و پیروزی او تشدید ماجراست ولی نباید غافل شد که این مهم البته تلنگری عظیم به حکمرانی یک قرن اخیر ایران است که اقتصاد تک محصولی نفت را به اقتصاد متکثری بدل کنند و در ثانی نشان داد اقتصاد مصرف گرای ایران شکننده خواهد بود و دولت ها باید به سمت تولید تغییر ماهیت دهند.

البته میدانم دستیابی به این مولفه ها بدون شک نیازمند سرمایه گذاری خارجی خواهد بود و تحریم ضد امنیت سرمایه گذاری است ولی سیاست های ترامپ در قبال ایران می تواند اگر در این سوی ماجرا منطق و سیاست درست اعمال قدرت کند نشان بدهد که باید از فرصت ترامپ نه برای مذاکره ای چون برجام ولی برای مذاکره ای معطوف به عزت و حکمت و مصلحت و برای حتی برقراری رابطه سیاسی با آمریکا نهایت بهره را گرفت.

سیاست دنیای معادلات چند مجهولی است و ایران لازم است تغییراتی در اصول دیپلماسی خود با حفظ قدرت و عزت و استقلال سیاسی و… ایجاد کند. بالاخره دنیا دنیای تعاملات است.

از این رو من ترامپ را بهتر از دموکرات ها میدانم که جنگ طلب بوده و با بازی های روشنفکرانه به ایجاد تضارب ها و تقابل های داخل ملل دامن میزنن و فرصت های درست اندیشیدن را از ملت ها سلب می کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا