خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش ولایتی و اردوغان به توهین به پیامبر

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبری در امور بین الملل تاکید کرد: مکرون باید بداند که جهان اسلام و مسلمانان در مورد اظهار نظرها و اهانت آنها به پیامبر اکرم (ص) می ایستد.

به گزارش ایسنا، در مراسمی که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و با سخنرانی نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی آغاز شد، ولایتی با توجه به نقش و اهمیت این استان در مقابله با تهدیدهای خارجی گفت: ایرانی ها برای مردم آذربایجان جایگاه ویژه ای قائل هستند به خاطر اینکه برای احیاء ایران و تثبیت مذهب تشیع در این کشور افتخار به وجود آوردند و سلسله صفویه نقش بسیار مهمی در بازتعریف ایران و تثبیت مرزهای کشور داشته است.

وی افزود: در طول تاریخ بسیار مهم کشورمان، مردم آذربایجان بدون تردید نقش ارزشمندی داشتند و در حقیقت سلسله صفویه از اردبیل و تبریز شروع شد و سراسر ایران را فرا گرفت و لذا از این نظر به آذربایجانی ها مدیون هستیم.

وی تاکید کرد: هیچ بخشی از ایران به اندازه آذربایجان در معرض آسیب همسایگان نبود و در طی این سالها و قرن های متوالی آذربایجانی ها از هویت ایرانی چه در زمان حمله رومی ها، چه در زمان عثمانی و چه در زمان تجاوز روس ها به شمال ایران مردانه دفاعکردند.

ولایتی افزود: در انقلاب های مشروطه و انقلاب اسلامی ایران مردم آذربایجان پرچم دار بودند و در این بین علمای بزرگ آذربایجان نقش بسیار مهمی ایفا نمودند که ایشان قطعا از فقهای بزرگ شیعه دوازده امامی بوده است، ملا احمد اردبیلی، قاضی طباطبایی و مرحوم سید محمد علی قاضی طباطبایی علمای بزرگ اذربایجان بودند که نقش بسیار مهمی در تبیین تشیع ایفا نمودند و امروز جمهوری اسلامی ایران اگر پرچمدار اسلام و شیعه در جهان اسلام است همه علمای سنی و شیعه اقرار دارند که پشتوانه اسلام در جهان اسلام جمهوری اسلامی است و با پایه گذاری این نهضت بزرگ توسط امام خمینی (ره) و ادامه آن توسط سلف صالح ایشان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مستحکم ایستاده است.

وی گفت: بزرگانی مانند آیت الله  سید علی محمد قاضی طباطبایی در پیشتازی آذربایجان در انقلاب اسلامی ایران نقش بسیار مهمیداشتند و نقش حاج محمد حسین کاشف الغطاء بسیار مهم بود و نکته مهم اینکه ایشان تنها مرجع در بین شیعیان در بین اهل تسنن و شیعه بودندکه در زمان اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیست ها اعلام جهاد کردند.

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: امروز مشاهده می کنیم که مردم آذربایجان در همه عرصه ها آماده هستند چه دردفاع مقدس و حالا هم که ایران به عنوان رکن اساسی مجموعه مقاومت است باز در منطقه مردم اذربایجان نقش بسیار مهمی دارند.

ولایتی همچنین به موضوع قفقاز جنوبی اشاره و گفت: امیدواریم هرچه زود تر آنچه که فتنه گران بین المللی در منطقه قفقاز جنوبی ایجاد کردند و موجب شهادت بسیاری از مردم جمهوری آذربایجان هم شدند و می خواهند این کانون بسیار مهم و حساس بین المللی را  به مرکزی برای ایجاد مشکل در شمال ایران تبدیل کنند رفع گردد و اصول سیاست جمهوری اسلامی ایران هم مشخص است و راه آن جنگ و درگیری نیست بلکه باید از طریق دیپلماتیک و سیاسی این مشکل حل بشود و کشورهای منطقه باید به آذربایجان و ارمنستان کمک کنندتا صلح و ثبات برگردانده شود.

وی با اشاره به وقایع اتفاق افتاده در فرانسه هم تاکید کرد: در مورد رییس جمهور فرانسه هم نشانه سقوط دیپلماسی در این کشور است و او دنباله روی صهیونیست هاست که مورد نفرت جهان اسلام قرار گرفته و اگر این راه را ادامه بدهد بداند که فرانسه هر روز بیش از گذشته دچار مشکل در سیاست خارجی خود خواهد شد و جهان اسلام بی تردید موضع محکمی در برابر این اقدامات خواهدداشت.

ولایتی تصریح کرد: مکرون باید بداند که جهان اسلام و مسلمانان در مورد اظهار نظر ها و اهانت آنها به پیامبر اکرم (ص) می ایستد.


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه توهین به پیامبر اسلام را اهانت به همه مسلمانان جهان عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان٬ رئیس جمهوری ترکیه در هفتمین کنگره استانی حزب عدالت و توسعه در شهر وان اعلام کرد: اهانت به پیامبر اسلام اقدام توهین‌آمیز علیه تمامی مسلمانان جهان است و توهین به من نیز در واقع هدف قرار دادن تمام شهروندان ترکیه است.

اردوغان تصریح کرد: کسانی که به بهانه‌ آزادی بیان از توهین‌ به پیامبر یک دین و رهبر یک کشور دفاع می‌کنند، به دموکراسی آسیب می‌زنند. انحراف از مسیر ارزش‌های اروپایی و حمایت از توهین‌ها به نمادهای سایر ادیان و جوامع٬ بسیار دردناک است.

رئیس جمهور ترکیه با بیان بر اینکه “وظیفه ما محافظت از ارزش‌ها و اهداف خودمان است و به هیج عنوان به این قبیل تحریکات اعتنایی نخواهیم کرد”٬ افزود: “افزایش اسلام‌هراسی در برخی کشورها به‌ویژه در فرانسه٬ نشانه تداوم ذهنیت نادرستی است که بارها اروپا را به مرز فاجعه کشانده است”.

وی تاکید کرد: “به کسانی که تلاش می‌کنند کشورمان را در زمینه اقتصاد محاصره کنند، با یک جنگ نجات اقتصادی جدید پاسخ می‌دهیم. انجام اصلاحات ساختاری عظیم در اقتصاد کشورمان٬ از اهمیتی تاریخی در حد و اندازه لغو کاپیتولاسیون‌ها برخوردار است”.

اردوغان همچنین با اشاره به زلزله دیروز در ازمیر که جان چندین شهروند را گرفته و تعدادی از خانه‌ها را تخریب کرد٬ گفت: “از اولین دقایق وقوع زلزله٬ وزرا٬ نمایندگان مجلس و اعضای دولت در منطقه حضور داشته و کنار برادرانمان در ازمیر بودیم. در مدت زمان کوتاهی٬ خانه‌های جدید برای شهروندان‌مان که در زلزله دیروز ازمیر بی خانمان شده‌اند احداث و تحویل آن‌ها خواهیم داد”.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا