خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از هوتگ تا مجلس

سارا خوشخوی، عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش، در یادداشتی به بهانه‌ی اظهارات یکی از نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس نوشت:

داستان تاریخی و غم انگیز هوتک در چابهار، که پس از گذشت ده روز همچنان در محافل سیاسی – اجتماعی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد، اینبار سر از مجلس شورای اسلامی در آورد و همچنان که شاهد بودیم حکایت از وجود آسیب‌های اجتماعی  مثل فقر، تن فروشی و خودکشی برای رفع آب فرزندان یک زن روستایی داشت که در پی آن شاهد واکنش‌هایی در سطح بین المللی، ملی، دولتی و منطقه‌ای بودیم.

متاسفانه به جمله كلیدی آقاى سعیدی تامل و توجه عمیقی نشد، اینکه یک زن برای تامین آب مورد نیاز فرزندانش مجبور به هم‌خوابگی شد و در نهایت خودکشی کرد! فقر، جبر خودکشی که نتیجه‌ی کشکمش بین تامین نیازهای اولیه و حفظ عزت نفس و غیرت آن زن است، مواردی بودند که ایشان بسیار کوتاه و البته با بغض و شرم به طرح آنها پرداخت.

سخن مهندس سعیدی در عين گزندگى اما واقعیتی انکار ناپذیر است که نشان از عمق توسعه نیافتگی تاریخی و وضعیت نابسامان زندگی مردم چابهار و سواحل مکران دارد.

مگر نه این است که برای توسعه یک جامعه در سطح ملی و استفاده از منابع طبیعی آن ابتدا باید توسعه محلی صورت بگیرد و سطح زندگی مردمانش ارتقا یافته و مطلوب باشد؟!

از این رو تعجب نکنیم که نماینده‌ی مجلس این منطقه توسعه نیافته و محروم اما توانمند، در جلسه‌ی رسمی و جلوی دوربین خبرنگاران آب آلوده‌ای را که بخش عظیمی از موکلانش شبانه روز مصرف می‌کنند بنوشد و مسئولین را دعوت به نوشیدن همین آب نموده، از وجود فقر و بی عدالتی اجتماعی منطقه و آسیب‌های اجتماعی حساس زنان منطقه‌اش سخن بگوید! بلکه با تفکر عمیق و انتقادی می‌توانیم دریابیم که آنچه اتفاق افتاد، تلاش برای نشان دادن عمق فاجعه‌ایست به نام محرومیت و عقب ماندگی تاریخی که دستاورد سوء مدیریت و سیستم مدیریتی معیوب منطقه برخی مدیران و مسئولین مربوطه از گذشته تا کنون است.

از سوی دیگر اصرار مسئولین مربوطه به عدم مصرف مردم از آب هوتک‌ها و اغراق کردن رسانه‌ها و فعالین سیاسی اجتماعی در این زمینه، شاید بهتر علت رفتار و سخنان نماینده جوان چابهار را برای طرح  و پی‌گیری مطالبات مردمانش دریابیم و وى را که با طرح مسایل اجتماعی، فقر و کمبودهای موجود در مسیر توسعه‌ی منطقه‌اش مانند هر مسئول دلسوزی، سعی می‌نماید با ارایه‌ی خدمات بیشتر و بهتر به مردم و ارتقای سطح زندگی آنان، همبستگی بین مردم و نظام را بیش از بیش نماید با جمله‌ی “جوان است و جویای نام که قصد کوباندن دولت را با برنامه‌ی از قبل تعیین شده  داشت” مورد حمله‌ی سیاسی قرار نمی‌دادیم!

فراموش نکنیم توجه به نیازهای اساسی  و پرداختن به حقوق شهروندی مردم که همانا به فرموده‌ی امام خمینی، ولی نعمتان نظام هستند، از جمله وظایف مهم همه‌ی مسئولین با رویکردهای متفاوت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی است و قطعا ضعف‌ها و کاستی‌های مدیریتی در جهت تامین نیازهای مردم و هر گونه رفتاری که احساس بی عدالتی اجتماعی را در جامعه ایجاد کرده، باعث ایجاد فاصله بین نظام و مردم شود دامنگیر همه‌ی مسئولین و کارگزاران دولتی اعم از اصلاح طلب، اصول گرا مى‌شود!

به جرات می‌توان گفت نماینده‌ی جوان، جسور  و انقلابی چابهار برای مطالبه‌گری‌اش مستحق تهدید از سوی مقامات دولتی و نیز سرزنش به بهانه‌ی زیر سوال بردن غیرت بلوچی و ارزش و جایگاه زن بلوچ نیست بلکه شایسته‌ی تحسین است نه برای نوشیدن آب آلوده‌ی هوتک بلکه برای جسارت و شجاعت  طرح و بیان صریح  مسایل اجتماعی موجود و عمق توسعه نیافتگی در بلوچستان که سالهاست زیر بار شوهای تبلیغاتی و کم کاری‌ها و بی توجهی‌های برخی مسولین کشوری، استانی و منطقه‌ای مربوطه سر به مهر بوده از چشم مسئولین نظام و حاکمیت پنهان مانده‌اند.

مسایلی که اگر تاکنون  شناسایی، طرح  و بررسی می‌شد قطعا امروز با عقب ماندگی و توسعه نیافتگی عمیق که نشان از وجود شکاف و بی عدالتی اجتماعی در جامعه دارد روبرو نبودیم و به گفته‌ی آقای سعیدی راه‌های نرفته‌ی زیادی پیش روی مسئولین مربوطه برای توسعه و ارتقای سطح زندگی مردم بلوچ نبود! باشد که فراموش نکنیم تاریخ و آیندگان در مورد ما و رفتارهای‌مان قضاوت خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا