خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لاتاری در کف خیابان تهران

بابک مجیدی، انصاف نیوز: مدیر یکی از موسسات مهاجرتی درباره‌ی ثبت نام لاتاری که به تازگی تمام شده است می‌گوید این آسان‌ترین راه مهاجرت به آمریکاست و آمار مهاجرت متخصصین و دانشجویان به خارج از کشور بالا رفته است چرا که عموما واژه‌ای که از مشتریان برای ثبت نام می‌شنوم این است که «می‌خواهند از شرایط فرار کنند». او به دفاتر و کافی‌نت‌هایی اشاره می‌کند که به دلیل نبود یک متولی و نهاد نظارتی قوی، فرآیندهای ثبت نام را طی نمی‌کنند و فقط پولی از مشتری می‌گیرند.

فرد دیگری که در یکی از دفاتر ثبت نام لاتاری مشغول به کار است، می‌گوید: شرایط مهاجرت در دو سال گذشته به دلیل وجود تراول بن که ترامپ آن را برای مهاجران گذاشته سخت شده است و فقط کسانی که پیشنهاد شغلی داشتند توانستند مهاجرت کنند. او همچنین حدس می‌زند که سالانه دو میلیون نفر در لاتاری ثبت نام می‌کنند. او می‌گوید: 90 درصد مشتریان پیگیر جدی روند ثبت نام هستند اما به دلیل بالا رفتن نرخ ارز شاید پشیمان شوند.

در روزهای گذشته تبلیغات ثبت نام لاتاری به‌غیر از فضای مجازی و کافی‌نت‌ها، در کف پیاده‌روهای میدان انقلاب تا میدان فردوسی که مرکز فرهنگی تهران محسوب می‌شود چسبیده بود؛ تبلیغاتی که نشان از میزان مراجعه‌ی مخاطبان آن داشته است.

ثبت نام لاتاری با آرزوی مهاجرت به هرجایی که ایران نباشد واژه‌ها و جملاتی هستند که بعضی از مردم در موسسه‌های ثبت نام لاتاری و مهاجرتی به کار می‌برند تا این پیام را به یکدیگر منتقل کنند که هر طور شده می‌خواهند درپی زندگی با شرایط بهتر کشوری دیگر را امتحان کنند. این سال‌ها موسسات و سایت‌های زیادی برای ثبت نام لاتاری فعال شده‌اند. البته اگر فردی زبان انگلیسی را بداند خودش هم می‌تواند ثبت نام کند. پروسه لاتاری دو مرحله است یک مرحله ثبت نام اولیه است و بعد از قرعه کشی، حالا باید برای تکمیل روند پرونده و گرفتن ویزای اقامت، دوباره اطلاعات را تکمیل کرده و سپس مراحل دیگر را انجام داد. در این بین کافی نت‌ها و موسساتی هستند که کار ثبت نام را انجام می‌دهند و پول خوبی هم می‌گیرند. اما حتی پس از افتادن قرعه به نام کسی هم ممکن است اوضاع درست پیش نرود، مثلا وقتی کسی برنده شد و راهی سفارت آمریکا در کشوری مثل ترکیه شد، به دلیل دادن اطلاعات ناقص و غلط، شاید ویزا را از دست بدهد.

درباره لاتاری و حواشی‌اش با کارمند یک موسسه ثبت نام لاتاری و همچنین با مهدوی راد، مدیر یک موسسه‌ی مهاجرتی گفت‌وگو کردیم.

افزایش آمار ثبت نام خانواده‌ها

مسئول ثبت نام یکی از موسساتی که این روزها تبلیغات آنها در سطح شهر دیده می‌شد، درباره استقبال از لاتاری گفت: «احتمال برنده شدن در لاتاری بستگی به تعداد شرکت کنندگان از ایران دارد و هرچه تعداد ثبت نام بالا باشد احتمال برنده شدن کمتر است اما طبق آمار، سالانه بالای دو میلیون نفر در لاتاری ثبت نام می‌کنند. هر سال تعدادی از کسانی که ما ثبت نام می‌کردیم قبول می‌شد اما سال گذشته کسی قبول نشد.»

او همچنین درباره‌ی ممنوعیت مهاجرت ایرانی‌ها و شش کشور دیگر به آمریکا و اینکه آیا کسی از طریق لاتاری ثبت نام کرده که موفق به رفتن شده باشد گفت: «طی دو سال اخیر به دلیل وجود تراول بن که ترامپ آن را ایجاد کرده سخت شده است اما کسانی که خانواده درجه یک باشند و پیشنهاد شغلی از آمریکا داشته باشند موفق به مهاجرت شده‌اند.»

هزینه‌ی ثبت نام چقدر است؟ می‌گوید: «موسسات مختلف هزینه‌های متفاوتی برای ثبت نام می‌گیرند که برای ترجمه و صحت ثبت نام است و هزینه‌ی آن‌ها از 70 هزار تومان به بالا است.»

او در پاسخ به این که آیا ثبت نام نسبت به گذشته زیاد یا کم شده گفت: «ثبت نام در لاتاری در طول این چهار سال نسبتا فرقی نکرده است و باید دید وضعیت انتخابات آمریکا چه می‌شود ولی در کل هر سال درخواست مهاجرت از ایران بیشتر می‌شود. 90 درصد پیگیر ثبت نام هستند اما شاید به دلیل شرایط دلار خیلی امیدوار نباشند. درباره‌ی سن ثبت نام کنندگان هم همه‌ی رده‌های سنی ثبت نام می‌کنند چون طبق قانون حداقل باید 18 سال را داشته باشند. قبلا افراد مجرد خیلی ثبت نام می‌کردند اما امروز خانواده‌ها هم برای لاتاری ثبت نام می‌کنند».


برای گفت‌وگو با مدیر یکی از موسسات مهاجرتی به برجی بلند در یکی از مناطق تهران رفتم و در آن خیل مردمی را دیدم که با در دست داشتن پاسپورت و مدارک مهم خود به دنبال ثبت نام در لاتاری یا پیگیر مهاجرت بودند. مدیر این موسسه به سوالات انصاف نیوز درباره‌ی لاتاری پاسخ داد.

آسان اما شانسی

ثبت نام لاتاری از کی شروع شده است و ایرانی‌ها چقدر از آن استفاده می‌کنند؟

در سال 1990 قانونی به قوانین ملیت و مهاجرت آمریکا اضافه شد. آمریکایی‌ها گفتند به خاطر حفظ تنوع نژادی، سالی 55 هزار ویزا به سراسر دنیا می‌دهیم و در سال، هیچ کشوری هم بیشتر از 7 درصد نباید مهاجر داشته باشد. یعنی سهمیه هر کشور حدود 3500 – 3600 نفر می‌شود. آرام آرام آمار مهاجرت بالا رفت و کشورهایی مثل هند و پاکستان به آمریکا خیلی مهاجر فرستادند. آن کشورها یعنی هند و پاکستان به دلیل مهاجر بالا، دیگر مجاز به شرکت در این برنامه نیستند. ولی باز، سهمیه کشورها بیشتر از 7 درصد نمی‌شود. یعنی همیشه یک تعدادی ویزای اضافه وجود دارد.

خیلی‌ها بعد از کرونا اعتقاد داشتند که حفظ تنوع نژادی برای این است که بتوانند دی ان ای‌ها را داشته باشند. ذهنیت‌ها این بود، من درست و غلطش را نمی‌دانم. واقعیت این است که آمریکا برای خیلی از مردم آمال و آرزو است. برایشان یک چیز مهم است. می‌گویند من باید به آمریکا برسم و همه‌ی تلاش‌شان را هم می‌کنند. لاتاری هم ساده‌ترین روش مهاجرت است و دو ساله می‌شود ویزا گرفت. کسی که لاتاری برنده می‌شود وقتی به آنجا می‌رسد به او گرین کارت می‌دهند و کسی هم که گرین کارت داشته باشد، می‌تواند ازدواج کند، درس بخواند، کار کند و زندگی کند یعنی مثل یک شهروند آمریکایی مجوز همه‌ی کارها را دارد اما نمی‌تواند رای بدهد. نکته دیگر، اگر مطابق قوانین رفت و آمد نکند ممکن است گرین کارتش باطل شود. و یک نکته دیگر آنکه، در طی سال، وقتی یک نفر مقیم دائم آمریکا می‌شود، نباید وابستگی‌اش را به آنجا از دست بدهد یعنی باید آن را حفظ کند.

اگر نمی‌خواهید در آمریکا زندگی کنید، باید در رفت و آمد باشید یعنی یک خانه اجاره کنید یا مثلا بچه‌تان در آنجا به مدرسه برود یا موضوعاتی مثل این، که آمریکایی‌ها بدانند شما دارید اقامت دائم آمریکا را حفظ می‌کنی.

یک شهروند می‌تواند در کل از آمریکا خارج شود و 20 سال دیگر برگردد. یعنی فرقش با یک شهروند فقط همین است که بعد از 5 سال هم شهروند آمریکا می‌شود. پاسپورت آمریکا هم برای تجار و برای کسانی که می‌خواهند به سفر بروند خیلی معتبر است، به همین دلیل هم تب آن داغ است و اینکه ارزان‌ترین نوع مهاجرت است. درکل برای یک آدم 600 دلار هزینه‌های مدیکال و سفارتی دارد.

یعنی از ثبت نام تا آخر کار؟

330 دلار هزینه سفارت می‌دهند. 270 دلار برای تست‌های پزشکی که نشان دهد این آدم بیماری‌های واگیردار ندارد. اگر وارد خاک آمریکا شود (یعنی بعد از گرفتن ویزا و ورود به این کشور) 220 دلار هم برای صادر شدن گرین کارت پول می‌دهد. تا اینجا 820 دلار می‌شود. یک هزینه تور هم دارد چون در ایران سفارت آمریکا نیست باید به آنکارا در کشور ترکیه برود، سه چهار روز بماند تا کار مدیکال و سفارتش را انجام دهد. قیمت تور هم باید دید که نرخ دلار به روز چقدر در می‌آید و در آخر هم هزینه گرفتن بلیط به آمریکا را هم دارد.

با توجه به اینکه آقای ترامپ ورود ایرانی‌ها و شش کشور دیگر را به آمریکا ممنوع کرده، در این چهار سال از ایرانی‌ها به سمت آمریکا مهاجر داشتیم؟

بله داشتیم. اگر وبسایت وزارت امور خارجه آمریکا را بررسی کنید، در قسمت آمار ویزا، شما ببینید چند نفر با ملیت ایرانی، حتی چه نوع ویزایی را گرفته است. حتی این آمار به تفکیک هر ماه هم نشان می‌دهد. یعنی به شما می‌گوید چند نفر در این ماه ویزای DV یعنی همان ویزای لاتاری را گرفته‌اند. حتی به این تفکیک به شما می گوید که DV1 یعنی متقاضی اصلی، DV2 همسر، DV3 فرزند چندتا رفته است. یعنی می‌توان متوجه شد که به طور مثال، 200 تا برنده لاتاری بوده و از این 200 تا DV2 که داشته باشد، مثلا 100 تا به صورت متاهلی رفتند و 50 تا هم بچه با آن‌ها رفته است.

کسی که روزی ۲۰۰ بار خودش را ثبت نام می‌کند!

تعداد ثبت نام‌ها چقدر است؟

عدد دقیقی الان در ذهنم نیست. اما باید یک نکته را در نظر داشته باشیم. وبسایت وزارت امور خارجه آمریکا وقتی گزارش می‌دهد که این تعداد فرم ثبت نام به دست ما رسیده است، بررسی وجود ندارد که آیا این فرم واقعی یا تقلبی است و به همین دلیل خیلی فرم فیک به آنجا می‌رود.

چرا؟

هر سال برای اینکه ببینیم مراحل ثبت نام تغییر کرده است یا نه، یک فرم فیک را تا انتها پر می‌کنیم و می‌فرستیم. چون می‌خواهیم بدانیم نسبت به سال گذشته تغییر داشته است یا نه. یک نمونه دیگر اینکه کسانی هستند که نمی‌دانند حق ندارند دو بار ثبت نام کنند. فرد برای اینکه شانس خودش را بالا ببرد و چون قوانین را نمی‌داند، 2000 بار ثبت نام می‌کند. من آدمی را دیدم که از روز اول ثبت نام لاتاری نشسته و روزی 200 تا فرم برای خودش پر کرده است. این آدم‌ها کم نیستند و به همین دلیل حذف خواهند شد.

بنابراین عدد داخل سایت وزارت امور خارجه آمریکا عدد قابل اعتمادی نیست و اینطور نیست که بگوییم واقعا این تعداد ثبت نام کننده از ایران داریم. این عدد را چگونه می‌توانیم بیاوریم؟ به این شکل که یک موسسه‌ای که حجم وسیعی از ثبت نام را انجام می‌دهد، از تعداد برنده‌هایش، با یک نسبت و تناسب بفهمد که نسبت به کل برنده‌هایی که امسال 4500 تا بود و پارسال 6000 تا، آمار واقعی چقدر بوده است.

 

مردمی که الان می‌آیند و ثبت نام می‌کنند، چند درصد آن‌ها پیگیر جدی هستند؟ یعنی اینطور نیست که وقتی با مراحل ثبت نام مواجه شوند، بگویند چقدر دنگ و فنگ دارد و بگذارند و بروند.

مراحل ثبت نام لاتاری خیلی ساده است. البته آقای ترامپ در این دوره، مقداری سختش کرد اما الان آن پیگیری کمتر شده است. پروسه ثبت نام لاتاری آنقدر ساده است که در حالت عادی هیچ سختی‌ای ندارد. من بعید می‌دانم در دوره اوباما کسی برنده می‌شد و پیگیری نمی‌کرد. چرا؟ به این دلیل که شخص می‌گوید حتی نمی‌خواهم بروم اما گرین کارت را بگیرم تا هر وقت خواستم، بتوانم بروم.

طرف می‌گوید الان من اینجا شغل خوب دارم، ولی گرین کارتم را بگیرم چون همین گرین کارت باعث می‌شود شغل بهتری در ایران پیدا کنم. گرین کارت داشتن یعنی پشت بند آن کردیت کارت (کارت اعتباری) داشتن، یعنی سفر کردن به خیلی از جاهای دنیا. عملا می‌توانم بگویم اگر گرین کارت آمریکا را داشته باشید، کشوری نیست که به شما ویزا ندهد، این باعث می‌شود همان کارمند به خودش بگوید ممکن است موقعیت شغلی‌ام بهتر شود و به یک شرکت بازرگانی بروم.

دلایل مهاجرت بیشتر چیست؛ دلایل اقتصادی یا دنبال زندگی بهتر؟

واژه‌ای که من عموما از مشتریان می‌شنوم که واژه تلخی است، می‌گویند فقط می‌خواهم از این شرایط فرار کنم. بپذیریم شرایط اقتصادی خوب نباشد، حال مردم هم خوب نیست. ما در قرآن هم داریم که اگر در شرایط سخت قرار دارید، مهاجرت کنید و اصلا چیز عجیبی نیست.

الان یک برنامه نویس تاپ در ایران، سقف حقوقش 15 الی 17 میلیون است. بیشتر از این به او نمی‌دهند. جای خاصی باشد نهایتا 20 میلیون به او می‌دهند. 20 میلیون تومان چند دلار می‌شود؟ به هزار دلار نمی‌رسد. همین برنامه نویس در آمریکا در یک شرکت معمولی، 12 الی 13 هزار دلار درآمد دارد. این بحث درآمد می‌شود. از نظر هزینه با اینجا چه فرقی دارد؟ شما اگر بخواهید در مرزداران یک آپارتمان اجاره کنید، بدون پول پیش، (چون پول پیش در دنیا معنایی ندارد) شما باید ماهیانه 15 الی 17 میلیون اجاره بدهی. این قیمت با لس آنجلس که یکی از گران‌ترین جاهای دنیاست برابری می‎کند. بحث خوراکمان هم تقریبا همان قدر است و اینطور نیست که ما خوراکمان را ارزانتر از جاهای دیگر دنیا بدهیم. ما یکسری چیزهای ارزان مثل انرژی داریم. مگر انرژی چقدر مصرف می‌شود؟ نیاز اصلی مردم، خوراک، پوشاک و مسکن است. با وجود این شرایط طرف با خودش می‌گوید چرا نرود. خیلی هم بر روی این رفتن اصرار می‌کند. در این روزها نه فقط لاتاری بلکه ما موسسه مهاجرتی هستیم که مهاجرت کانادا و اروپا را هم کار می‌کنیم. حجم تقاضا برای مهاجرت وحشتناک بالا رفته است.

چند درصد بیشتر شده است؟

نمی‌توانم بگویم چند درصد ولی این تغییر چشمگیر بوده. به طوری که ما تا دو سال پیش یک اتاق مشاوره داشتیم، اما الان دوتا اتاق مشاوره داریم، و من دارم به این فکر می‌کنم که یک مشاور اضافه کنم تا برای شهرستانی‌ها به صورت تلفنی فعالیت کند. مخصوصا برای دانشجوها و متخصصین.

آیا کسانی که از نظر حقوقی یا سیاسی مشکلی دارند هم برای مهاجرت به سراغ شما آمده‌اند؟

این افراد پیش ما نمی‌آیند بلکه دنبال آدم پرانند. ما دو گروه کسب و کار در زمینه‌ی مهاجرت داریم. یک گروه مثل ما هستند که مجوز می‌گیرند. هفت خان رستم را رد می‌کنند تا مجوز بگیرند. ما الان دو سه تا مجوز مانند مجوز اعزام دانشجو، مجوز خدمات گردشگری و مسافرتی ویزا و مجوز وزارت صنعت از اتاق اصناف را داریم.

من که هفت خان رستم را گذراندم نمی‌آیم به خاطر یک آدمی که این شرایط را دارد خطر کنم. مقدار پولی که از کار غیر قانونی و قانونی در می‌آید تفاوتی ندارد. گروه دوم کسب و کار لب مرز هستند و اینجا نیستند. آن که مشکل دارد پیش من نمی‌آید چون می‌داند من مجوز دارم نمی‌توانم به او کمک کنم.

مثلا شده کسی در واتس‌اپ پیام دهد و بگوید من مشکل دارم. جوابی که می‌گیرند این است که باید مدارکت کامل باشد تا درخواست ویزا بدهیم. این فرد با این جواب، قاعدتا با ما ادامه نمی‌دهد چون مدارکش ناقص است و یا یک مشکلی دارد. بنابراین به سراغ گروه لب مرزی می‌رود.

برای لاتاری چطور؟

ما در اینجا لاتاری ثبت نام می‌کنیم. کسی که اینجا می‌آید از او نمی‌پرسیم مشکل داری یا نه. اصلا چنین چیزی وجود ندارد. شما پاسپورت داشته باش. از شما نام و نام خانوادگی و تلفن و غیره می‌پرسند. فرم اولیه عمومی است و سوالات این است. قرعه کشی که انجام شد به مرحله دوم می‌رود و در اینجا می‌گوید بیا و دوباره به من اطلاعات بده. حالا این آدم اگر مشکل دارد یا ندارد به ما نمی‌گوید. ضمن اینکه اگر کسی مشکلی داشته باشد، طبیعتا نه پاسپورت همراهش است یا ممنوع الخروج است که در هر دو صورت نمی‌تواند برود.

کیس‌های مهاجرتی جذابی داشتید؟

نکته این است که پروسه ثبت نام در لاتاری روند مشخصی دارد و جذابیت خاصی ندارد. صرفا ترامپ و یا اوباما است. بهتر بگوییم ترامپ هست یا نیست. در دوره ترامپ گرفتن ویزا بسیار سخت شد. هر چه ویزا می‌گرفتیم، جذاب بود. چون هفت خان رستم است که بتوانیم برای مشتری ویزا بگیریم. اما بعد از دوران ترامپ، اگر بایدن بیاید که گفته است روز اول همه‌ی این مشکلات را حل می‌کند، این دیگر هیچ جذابیتی ندارد و یک فرد دیپلمه هم به راحتی می‌تواند برود.

مصاحبه‌های لاتاری به چه صورت است؟

زبان مصاحبه فارسی است. از آن‌ها مدرک زبان هم نمی‌خواهند خیلی ساده است. در حد سلام و چطوری است. فقط می‌خواهند بدانند آیا دیپلم داری یا خیر.

میانگین سن آنهایی که برای ثبت نام می‌آیند چقدر است؟

از 14 ساله تا بالای 70 فرم برایش باز است. این برای پر کردن فرم است و بعد از برنده شدن بستگی به شرایط افراد دارد که بتوانند بروند. مثلا فرد 14 ساله چون دیپلم ندارد نمی‌تواند برود و ریجکت می‌شود مگر اینکه جهشی خوانده باشد.

افرادی که در مصاحبه رد می‌شوند

چه دفاتری می‌توانند ثبت نام کنند؟ الان حتی کافی‌نت‌ها هم ثبت نام می‌کنند.

ما چهار گروه کسب و کار داریم که در حوزه گرین کارت و لاتاری در ایران فعالیت می‌کنند. یک گروه هم هستند که خارج از ایران این کار را انجام می‌دهند. وکلای مهاجرتی که خارج از ایران هستند لاتاری ثبت نام نمی‌کنند. اما برنده‌های لاتاری اگر به آن‌ها بگویند وکالتشان را قبول می‌کنند. چون به دلار هزینه می‌گیرند و هزینه‌ها بالاست، مردم رغبت ندارند به سراغ آن‌ها بروند.

می‌ماند سه گروهی که در ایران هستند. یک گروه آژانس‌های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافر گردشگری. مثلا روی شیشه مغازه‌اش می‌زند ثبت نام لاتاری. این‌ها چون دفاتر مسافرتی و گردشگری‌اند، سواد مهاجرت ندارند و به همین دلیل ممکن است خطا داشته باشند. گروه دوم کافی نت‌ها و آتلیه‌های عکاسی می‌شوند. یکی از کارهای اصلی کافی نت‌ها ثبت نام اینترنتی است. آن‌ها هم مثل گروه قبل سواد مهاجرتی ندارند. کافی نت‌ها این مسائل را نمی‌دانند و ممکن است اشتباهاتی در پر کردن فرم‌ها انجام دهند، حق دارند که نمی‌دانند. ولی حق ندارند کاری که نمی‌دانند را انجام دهند. چون در آن پول است زمان ثبت نام لاتاری یک ماه است و به راحتی پول در می‌آورد.
کسانی هستند که در لاتاری برنده می‌شوند ولی می‌گویم این فرم ویزا نمی‌شود؛ از من ناراحت می‌شوند. در صوتی که من دارم به آنها می‌گویم که هزینه نکن. هزینه‌ی سفارت و مدیکال و بلیط وجود دارد. خود مصاحبه‌ی سفارت، مصاحبه‌ی پراسترسی است. فشار روحی تحمل کنی که به آن جا بروی و افسر در رویت نگاه کند و بگوید متاسفانه به تو نمی‌توانیم ویزا بدهیم چون فرم اولیه‌ات را اشتباه پر کردی. ما هر سال داریم از این موارد تعدادی را می‌بینیم. متاسفانه نمی‌دانم در ایران نظارت نیست یا همه دنیا این گونه است.

یک دوستی داشتم که مشاور کسب و کار بود و می‌گفت باید در بازار ایران دروغ بگویی و اصلا راه ندارد که دروغ نگویی. مردم دوست دارند که تو دروغ بگویی. می‌گوید که 20 سال است دارم لاتاری کار می‌کنم و 9000 تا هم پرونده موفق داشتم. کسی هم نمی‌رود که به او بگوید به من نشان بده. سایتی که دارد هم از نظر ظاهری زیباست و با سئو آن را بالا می‌برد. مردم هم فکر می‌کنند هر چه از او بپرسند راست می‌گوید. مردم هم وقتی می‌بینند خط دوم و سوم گوگل سایت را بالا آورده به او اعتماد می‌کنند. در یک اتاق 9 متری  که دارد، فقط یک ماه و فقط در ایام ثبت نام لاتاری فعال است. اکتبر کارش را شروع می‌کند و نوامبر که زمان آن تمام شد، جمع می‌کند و می‌رود. اگر زرنگ باشد، در ماه می که اعلام نتایج لاتاری است، آن موقع هم می‌آید. آن موقع می‌تواند پول‌های درشت‌تری بگیرد!

می‌گوید ما 10 هزار پرونده موفق داشتیم و هر پرونده هم فلان قدر می‌گیرم. الان مشاوره حضوری ندارند کرونا هم که آمده، به این‌ها کمک می‌شود. «پول را بزن تا برایت مدارک را بفرستیم». یک درگاه پرداخت هم می‌گیرند و نماد آن را نمی‌گذارند و صرفا عکس آن را می‌گذارند. نماد را هم هرکس برود برای سایت درخواست کند به او نماد را می‌دهد اما زیر آن در حال بررسی نوشته شده است ولی مردم نوشته ریز در حال بررسی‌اش را نمی‌خوانند. خیلی‌ها هستند لوگوی دو تا بانک هم می‌گذارند که بگویند طرف قرارداد ما بانک است. از اعتبار این لوگو‌ها استفاده و ثبت نام می‌کنند.

گروه چهارم موسسات مهاجرتی‌اند. موسساتی که تجربه در حوزه مهاجرتی دارند. در پروسه لاتاری همه چیز سمت مشتری است. مثلا در ویزای خانوادگی یک بخشی سمت اداره مهاجرت آمریکا و بخش دیگر سمت مشتری است. برای همین ویزای خانوادگی خیلی سمت ما نمی‌آید. چرا چون طرف در آمریکا وکیل می‌گیرد و کارها را همان وکیل انجام می‌دهد. اما در پروسه لاتاری همه چیز سمت مشتری است. برای همین ما می‌توانیم آن را اجرا کنیم.

به غیر از ثبت نام لاتاری، نوع دیگر مهاجرت را پیگیری می‌کنید؟

در کل هر موضوعی درباره‌ی مهاجرت آمریکا باشد. الان مهاجرت به آمریکا یک ویزای سرمایه گذاری دارد که اگر مشتری سمت من بیاید و بگوید می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، باید کاملا سمت اداره‌ی مهاجرت اتفاق بیافتد. ما به وکیل آمریکایی ارجاع می‌دهیم. یعنی وقتی اطلاعات کامل را به مشتری می‌گوییم و وقت قرارداد بستن می‌رسد ما به او می‌گوییم که حق بستن قرارداد ندارم و شما باید مستقیما با یک وکیل آمریکایی قرارداد ببندی و در آنجا کار شما انجام شود.

ویزای تحصیل دانش آموزی؟!

چرا نهادهای نظارتی به تخلفات در این حوزه نظارت نمی‌کنند که انقدر سر مردم کلاه گذاشته نشود؟

موضوع، موضوع بی سر و صاحبی و بی پدر و مادری است. اگر در حوزه‌ی گردشگری تخلف شود، یک صاحبی وجود دارد که صاحب آن سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که می‌آید می‌گوید این حوزه من است. برای آن کمیسیون تشکیل می‌دهند و جریمه می‌کنند. مثلا می‌گوید اگر یک دفتر مسافرتی گردشگری تخلف کند، گوشش را می‌پیچانیم. یک مبلغ ضمانت نامه هم دارد که می‌توانیم از آن کم کنیم و به مشتری بدهیم. اگر هم یک نفر در حوزه گردشگری مجوز ندارد و کار می کند، باز هم گوشش را می‌پیچانیم. چون در این حوزه صاحبی هست.

چند مدل ویزا داریم. یکی ویزاهای مهاجرتی، یکی ویزاهای توریستی و تجاری است مثل ویزاهای چین که می‌روند و جنس وارد می‌کنند، یکی ویزاهای دانشجویی و آخری ویزاهای موقتی است که مهاجرتی، توریستی، تجاری و دانشجویی نیست. دانشجویی‌ها که وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان کار آن را انجام می‌دهد. مجوز خدمات صدور بلیط برای سازمان هواپیمایی کشوری است. مجوز ویزا، هتل و فروش تور برای سازمان گردشگری است. اگر همین پروسه را بخواهید برای کربلا انجام دهید، باید فقط از سازمان حج و زیارت اقدام کنید. گرفتن مجوز هرکدام از این سازمان‌ها هم پروسه خاص خودش را دارد. هرکدام از اینها صاحب و متولی دارد به جز مهاجرتی. غیرمهاجرتی‌هایی که در این‌ها نیست متولی ندارد.

یونان ویزایی دارد که شنگن تایپ دی است به کسی که می‌خواهد در آنجا سرمایه گذاری کند و یا دوست دارد در یونان یک خانه اجاره کند می‌دهد. در آنجا یک اقامت دوساله می‌دهند، پولدار بودن را به سفارت نشان داده و سپس اقامت می‌گیرد. ویزای کشور پرتغال که به آن ویزای بازنشستگی دی سون می‌گویند، اگر کسی در ایران بازنشسته بود ثابت می‌کند که می‌تواند هزینه‌های آنجا را پرداخت کند، ویزای یک ساله می‌هد و بعد از 5 سال هم شهروند پرتغال می‌شود. در فرانسه هم روال کاری به این شکل است. یعنی شما اگر الان سرویس بخواهی، من نباید به شما سرویس بدهم، چون متولی ندارد. مثل این است که شما می‌خواهی چیزی بخری و متولی وجود ندارد. آن وقت می‌روی و خارج از ایران می‌خری. یعنی عملا به جای اینکه پول در ایران و در گردش باشد، این پول به خارج از ایران می‌رود و شما نمی‌توانید این پول را پیگیری کنی و اگر سرت کلاه بگذارند، نمی‌توانی دنبالش بروی. چون طرف می‌داند تو ایرانی هستی و دستت به هیچ جا بند نیست.

یک ویزای جالب دیگر هم داریم که نام آن تحصیل در مدارس کشورهای دیگر است. شما می‌خواهی بچه‌ات را برای کلاس هشتم به یک کشور دیگر مثل آمریکا یا کانادا بفرستی. چنین امکانی وجود دارد. ما چنین مجوزی نداریم. ما برای این موضوع زنگ زدیم به آموزش و پرورش و گفتیم برای تحصیل دانش آموز در خارج از کشور مجوز می‌خواهیم. گفتند به سازمان امور دانشجویان بروید. گفتیم برای مدرسه است. گفتند برو آقا مگر همچین چیزی داریم؟ ما کلی خندیدیم و گفتیم داریم. اگر می‌خواهی پرزنتت کنم و بگویم شرایط و هزینه‌هایش چگونه است.

کسی که می‌خواهد در کانادا پزشکی بخواند چون شرایط خیلی سخت است، از دبیرستان وارد کانادا می‌شود. اگر آن آژانس خطا می‌کرد متولی آن کیست که بیاید یقه‌اش را بگیرد. اگر کار به شکایت رسید کارشناس کیست که بیاید به قاضی کمک کند که رای کارشناسی را بدهد؟

اگر اختلاف من و شما به دلیل تور به دادگاه بکشد دادگاه می‌گوید «به وزارت میراث فرهنگی بروید و آنجا هم کارشناس دارد و او می‌گوید من می‌دانم تور چیست. تو چه خریدی و هم می‌دانم تو چه فروختی. یا تو تخلف کردی و یا حرف تو حق نیست».

در موضوع ویزای دانش آموزی، وزارت آموزش و پرورش که متولی است، حتی نمی‌داند این ویزا چیست. مشکل ما این است که متولی نیست. اگر متولی بود، قاعدتا مجوزی هم برایش صادر می‌شد. این حواشی پیش نمی‌آمد که یکی بیاید یک اتاق 9 متری بزند. وقتی متولی داشته باشد، بازرسی هم دارد. الان شما اینجا یک پرینتر و یک دستگاه کپی بگذار و کپی بزن کمتر از 15 روز متولی آن بالای سرت می‌آید و می‌گوید برای چه کاری داری کپی می‌زنی؟ این برای اتحادیه فتوکپی است. حق نداری بزنی. جواب نگیرد می‌رود و با اماکن برای پلمپ می‌آید.

چند واکنش توییتری

در توییتر معمولا عده‌ای با ثبت نام لاتاری شوخی می‌کنند از جمله به دلایل مختلف که می‌توان حدس زد شرایط اقتصادی است، به ثبت نام لاتاری واکنش نشان داده‌اند.

فردی به اسم آرین در زیر یکی از توییت‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، نوشته است: ترامپ جون … لاتاری رو باز کن بزار ما بتونیم بیایم آمریکا. قول می‌دم جبران کنم و سیگنال‌های خوب بورس ایران رو بهت بگم.

کاربری به نام نیگین نوشت: خانومه گفت: شما هم می‌خوای تمدید کنی که لاتاری ثبت نام کنی؟ الکل زد کف دستم

کاربری به نام سپر نوشت: شاید باورتون نشه اما احتمال اینکه تو لاتاری آمریکا برنده شین از اینکه تو قرعه کشی ایران خودرو 206 برنده شین بیشتره:)

کاربری به نام محمد نوشته: هر سال به عشق مگان فاکس در لاتاری ثبت نام می‌کنم

کاربری به نام ابروکمونی نوشته: من که لاتاری قبول نمیشم ایشالله ترامپ رای بیاره

کاربری به نام محمد یاهو نوشت: همه جا پر شده از تبلیغات ثبت نام لاتاری به قیمت 50 دلار. اون پفیوزی که نمیتونه یه ثبت نام ساده و مجانی رو به زبان انگلیسی انجام بده میخواد بره آمریکا چه … بخوره

کاربری به نام اسد سعید نوشت: یه روز میشه لاتاری ایران رو ثبت نام می‌کنید

کاربری به نام ترنج نوشت: دوستی داشتیم که هفت هشت سال پیش 200 میلیون پول مارو خورد و لاتاری برنده شد رفت آمریکا و بعد سه ماه برگشت هیشکی نمیدونه چرا

کاربری به نام کک و مکی نوشت: پارسال آبان ماه دو تا از آشناهای ما با لاتاری رفتن آمریکا

کاربری به نام شبنم نوشت: خب عالی شد فک کنم کد پستی رو تو فرم لاتاری اشتباه وارد کردم

کاربری به نام اسی نوشت: برای هفدهمین سال پیاپی در لاتاری آمریکا ثبت نام کردم. خودمم نمی‌دونم چرا؟

برنده شدن تو قرعه کشی ایران خودرو از بردن لاتاری جذابیتش بیشتره

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا