خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مولوی عبدالحمید: گفتمان تنها راه‌حل مشکلات است

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان ضمن ابراز خرسندی از آزادی مرزبانان ربوده‌شده ی کشور، این پیروزی را مرهون “پادرمیانی مردمی” و “حرمت قرآن مجید” دانست.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از سایت مولانا عبدالحمید، وی در گفتگویی اظهار داشت: آزادی مرزبانان عزیز کشور بسیار خوشحال‌کننده است. بنده آزادی آنها را به رهبر معظم انقلاب، رییس‌جمهور محترم و آحاد ملت شریف ایران، به‌ویژه خانواده‌های این عزیزان تبریک عرض می‌کنم.
مولانا عبدالحمید گفت: مسئولیت شرعی و ملی ما را بر آن داشت تا موضوع آزادی مرزبانان را پیگیری کنیم. اگرچه پیگیری موضوع آزادی مرزبانان دشوار بود، اما آزادی آنها تمام خستگی‌های دوستان را برطرف کرد. الحمدلله مرزبانان عزیزمان امروز وارد زاهدان شدند، که این مسأله مایه خرسندی و خوشحالی مردم عزیز ایران شد.
وی در ادامه افزود: ما از همراه نبودن نفر پنجم با مرزبانان آزادشده، ‌که جام شهادت را نوشیده است، متأثر و متأسفیم. جنازه این عزیز هنوز تحویل داده نشده است که امیدواریم در آینده تحویل داده شود.
مولانا عبدالحمید در پاسخ به پرسشی درباره ی اعضای “هیئت مذاکره‌کننده”، خاطرنشان کرد: با همکاری و حمایت استاندار محترم و معاون امنیتی ایشان و نیز ارگان‌های ذیربط، هیئتی مردمی متشکل از افراد تأثیرگذار منطقه اعزام شد. بنده یک جلد قرآن مجید به همراه پیغامی که حاوی درخواست آزادی گروگا‌ن‌ها بود، فرستادم.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان پیرامون برخی جزئیات مذاکره با اعضای گروهک تروریستی جیش‌العدل، گفت: البته گروگان‌گیران خواستار آزادی برخی از زندانیان بودند و درخواست‌های دیگری نیز مطرح کردند، اما در نهایت پذیرفتند که به احترام کلام‌الله مجید و حرمت علما و مردم، مرزبانان را آزاد کنند.
وی درباره ی مکان تحویل گروگان‌ها گفت: گروگان‌ها در افغانستان و در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور، که کسی بر آن مناطق تسلطی ندارد، تحویل هیئت مردمی شده‌اند.
مولانا عبدالحمید در عین حال اظهار داشت: هئیت مردمی گروگان‌گیران را ترغیب کرده‌اند که خواسته‌ها و مشکلات خود را از راه مذاکره و گفتمان حل کنند، ‌و آن‌طور که شنیده‌ایم آنها نیز آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده‌اند.
وی درباره ی علت تأخیر در آزادی مرزبانان گفت: علت تأخیر در آزادی مرزبانان، ایجاد برخی ناهماهنگی‌ها توسط برخی افراد بود، اما الحمدلله در نهایت بدون هیچ امتیازی مرزبانان عزیزمان آزاد شدند.
مدیر دارالعلوم زاهدان نسبت به گروگان‌گیران اظهار داشتند: ما برای گروگان‌گیران دعای هدایت می‌کنیم و معتقدیم که اعضای این گروه و سایر مخالفین که صحبت و مشکلی دارند، باید به گفتمان، که بهترین راه‌حل است، ‌روی بیاوردند. توصیه ما به همه ی طرف‌های درگیر این است که خواسته‌های خود را از طریق گفتمان پیگیری کنند. متقابلا مسئولین نیز از همین طریق اقدام به حل مشکلات و مسائل کنند. اگر به جای خشونت، گروگان‌گیری و کشتن افراد، خواسته‌ها از طریق گفتمان پیگیری شوند، بهترین راه برای رسیدن به هدف است.
وی افزود: روند آزادی مرزبانان نشان می‌دهد که ما بسیاری از مسائل را می‌توانیم با توکل بر الله تعالی و اعتماد به مردم، که بالاترین نیروی ما بوده و به قول رهبر انقلاب “ولی‌نعمت” هستند، حل کنیم. ما حتی امنیت را،‌ که جزو مهمترین دغدغه‌هاست، به وسیله مردم  بهتر می‌توانیم برقرار کنیم.
مولانا عبدالحمید درباره ی تشکر به خاطر نقش آفرینی در روند آزادی مرزبانان، اظهار داشت: بنده و دوستانم هیچ انتظاری از هیچکس ندارم، بلکه این اقدام بدون منافع شخصی و صرفا به خاطر دلسوزی، حس انسان‌دوستی و در راستای اخوت اسلامی و ملی انجام گرفته است و در آینده نیز اگر کاری از دست بنده و عزیزان برآید، دریغ نخواهیم کرد.
بحران بی‌آبی در سیستان نیز با اقدامات مردمی حل شد
مولانا عبدالحمید ضمن اشاره به نقش مؤثر اقدامات مردمی در حل مشکل بی‌آبی سیستان، گفت: ما در راستای حل مشکل بی‌آبی سیستان، با توکل بر الله تعالی و هماهنگی استاندار محترم سیستان و بلوچستان و با توجه به رابطه‌ای که میان دو ملت ایران و افغانستان وجود دارد، افرادی را برای مذاکره در این خصوص فرستادیم. خوشبختانه این اقدام نیز نتیجه داد و الحمدلله در حال حاضر کانال‌های منطقه سیستان پرآب است و پیش‌بینی می‌کنیم در آینده کشاورزی در منطقه سیستان رونق بیابد و دریاچه هامون پس از چندین سال خشک شدن بار دیگر پرآب شود. لذا جا دارد بنده از همکاری‌های برادران عزیز افغانی صمیمانه تشکر و قدردانی کنم.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزود: بنده رفع معضل خشکسالی و بی‌آبی سیستان را، که یک مسأله ملی بود، کار بزرگی می‌دانم که به فضل الهی با اقدام مردمی صورت گرفت.
وی ضمن تاکید بر “اعتماد به مردم در حل مشکلات” اظهار داشت: دولت جدید دولتی مردمی بوده و استاندار سیستان و بلوچستان نیز فردی مردمی و هوشیار است و تلاش می‌کند به همه اقوام و مذاهب نگاه یکسانی داشته باشد. دستگاه دیپلماسی ایران نیز فعالانه عمل می‌کند و ما از آن حمایت می‌کنیم، اما همکاری‌های مردمی می‌تواند بسیار مفید و مؤثر واقع شود. حل دو مشکل بزرگ آزادی مرزبانان و بحران بی‌آبی در سیستان از طریق اقدامات مردمی، پاسخی‌ست که دولت تدبیر و امید از اعتماد و اتَکا به مردم گرفته است. لذا هر کس به مردم توجه کرده و برای آنها ارزش قایل شود، پاسخ خوب و مثبتی خواهد گرفت.
گفتمان تنها راه‌حل مشکلات است
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با سنی‌آنلاین اشاره‌ای به مسایل امنیتی در کشور و نیز به معضل مواد مخدر و راه‌های مبارزه با این دو مسأله داشت و خاطرنشان کرد: مسایل امنیتی و مسأله ی مبارزه با مواد مخدر از دغدغه‌های مهم منطقه محسوب می‌شوند. بنده خشونت، اعدام و صدور احکام سنگین را برای مبارزه با معضل مواد مخدر و نیز مسایل امنیتی کارساز نمی‌دانم. کارشناسان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که اعدام راه‌حل مناسبی برای مبارزه با مواد مخدر نیست. تجربه 35 ساله‌ نشان داده است که این روش مبارزه نه تنها موجب ریشه‌کن شدن بلای خانمان‌سوز مواد مخدر و حل دیگر مسائل نشده، بلکه روند ورود مواد مخدر به کشور همچنان ادامه دارد و عوارض ناشی از اعدام‌ها نیز غیرقابل جبران بوده است.
وی “گفتمان و توجه به مشکلات معیشتی مردم” را بهترین روش مبارزه با مواد مخدر دانست و افزود: مسئولان باید ضمن توجه به دیدگاه‌های صاحب‌نظران و آگاهان، برای رفع مشکلات معیشتی مردم منطقه گام‌های جدی بردارند. لذا بهترین راه حل این بحران و نیز بحران امنیتی،‌ تدبیر، گفتمان، ارائه راهکارهای صحیح و درست و نیز همکاری مردمی است.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا