خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«موضع ایران درباره قره‌باغ همواره بی‌طرفانه بوده»

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به بحران قره‌باغ گفت: موضع ایران همواره بی‌طرفانه بوده و ضمن تاکید بر امنیت ارامنه مقیم قره باغ بر تخلیه مناطق اشغالی هم تاکید کرده است.

بهشتی پور در گفت‌وگو با  ایرنا درباره بیانات روز سه شنبه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره درگیری‌ها در قره باغ اظهار کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در جنگ قره باغ از گذشته تاکنون بی‌طرفی فعال بوده است. جمهوری اسلامی ایران در تمام این سالها از یک طرف تجاوز به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را محکوم کرده و از طرف دیگر خواستار به رسمیت شناختن حقوق ارمنی‌های مقیم قره باغ شده است.

وی،   مواضع ایران درقبال جنگ قره باغ در سه دهه گذشته را یادآور شد و گفت: در همان سالهای اول بروز جنگ اگر ایران نسبت به تداوم جنگ و نزدیک شدن به مرزهای ایران هشدار نداده بود، پیشروی ارمنی‌ها در خاک آذربایجان در همان سال ۱۹۹۱ بیشتر می‌شد و مناطق بیشتری از این کشور اشغال می‌شد.

این کارشناس مسائل بین الملل به سیاست اصولی ایران برای رعایت حسن همجواری با همسایگان اشاره و تصریح کرد: تهران همواره روابط دوستانه‌ای با باکو و ایروان داشته و بر حسن همجواری با این دو کشور تاکید کرده است.

بهشتی پور، مذاکرات اخیر دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی با طرفین درگیر و تلاش تهران برای حل و فصل بحران قره باغ را یادآور شد و گفت: بحران و جنگ در قره باغ نه تنها بر امنیت دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان اثر منفی دارد بلکه بر امنیت ایران و بویژه در مناطق مرزی تاثیر منفی دارد.

وی، سیاست ایران را متفاوت از سیاست دلالان اسلحه دانست که تلاش می‌کنند با دامن زدن به جنگ قره باغ اسلحه بیشتری بفروشند و افزود: دلالان اسلحه در کنار رژیم های توسعه طلب منطقه و جهان همواره به مناقشه قفقاز دامن زده اند تا حضور خود در منطقه را توجیه کنند.

این کارشناس مسائل منطقه، خشکاندن ریشه جنگ و بی ثباتی در قفقاز را سیاست اصولی ایران دانست و گفت: حفظ حقوق ارامنه ساکن قره باغ که اکثریت جمعیت این منطقه را تشکیل می دهند یک اصل است و باید توسط جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده و امنیت این مردم تامین و تضمین شود.

بهشتی پور، اظهارات اخیر مقام معظم رهبری درباره بحران قره باغ را تبیین و تکرار مواضع اصولی همیشگی جمهوری اسلامی ارزیابی و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در عالی‌ترین سطح موضع ایران را تبیین و با صراحت مورد تاکید قرار دادند.

وی گفت: به افرادی که تردیدی در ثابت بودن سیاست اصولی ایران درباره قره باغ دارند توصیه می کنم مواضع ایران در سه دهه گذشته را مورد مطالعه و پژوهش قرار دهند.

این کارشناس مسائل بین المللی به تلاش جمهوری آذربایجان برای جلب حمایت سازمان ملل برای بازپس گیری مناطق اشغالی اشاره کرد و افزود: در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران به درخواست جمهوری آذربایجان برای تخلیه مناطق اشغالی توسط ارمنستان رای مثبت داد.

بهشتی پور تاکید کرد: مستندات متعددی وجود دارد که اثبات می‌کند موضع ایران همواره بی‌طرفانه بوده و ضمن تاکید بر امنیت ارامنه مقیم قره باغ بر تخلیه مناطق اشغالی هم تاکید کرده است.

وی خطاب به برخی از رسانه های معاند که قصد تحریک احساسات قومی را در ایران دارند، گفت: اگر همکاری ایران با جمهوری آذربایجان برای کمک به آذری‌های مقیم نخجوان نبود، مردم این منطقه با قحطی و گرسنگی و مشکلات متعددی مواجه می شدند و در محاصره می ماندند.

این کارشناس مسائل قفقاز به نامه تشکر حیدرعلی اف از ایران در زمان ریاست بر حکومت محلی در نخجوان را یادآور شد و گفت: مردم نخجوان در دوره ای به قدری به خاطر کمبود مواد غذایی مستاصل شده بودند که از ایران به جای گندم، آرد درخواست کردند زیرا آرد در نانوایی‌ها برای پخت نبود.

بهشتی پور، موضع ایران در قبال بحران قره باغ را انساندوستانه ارزیابی کرد و گفت: تاریخ هرگز حمایت ایران از پناهجویان آذری و میزبانی آنها در اردوگاه های مرزی را فراموش نخواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام.بی‌تعارف‌باید‌بگویم‌اگر‌رهبر‌معظم‌انقلاب‌‌درخصوص‌جنگ‌بین‌آذربایجان
    وارمنستان‌سکوت‌اختیار‌میکردند‌وتصمیم‌گیری‌دراین‌موضوع‌رابه‌بقیه‌حاکمیت
    ‌واگذارمیکردند‌بدون.شک‌ایران‌باتمام‌قوا‌بطور‌علنی‌به‌یاری‌ارمنستان‌میشتافت
    این‌امری‌اثبات‌شده‌است‌ومتاثر‌از‌نگاه‌تبعیض‌آمیز‌واشتباه‌اطاقهای‌فکرنسبت‌
    به‌آذربایجان‌خودمان‌است‌تحلیل‌گران.روس‌وارمنی‌هم‌چیزی.شبیه‌همین‌را
    میگویندوامثال‌شما‌جرات‌تخطیاز‌خط‌قرمز‌رهبری‌را‌ندارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا