خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بهترین نقش‌آفرینی زنده‌یاد خسرو شکیبایی به انتخاب فیلم‌نیوز

سایت فیلم نیوز نوشت: «هامون» به جرات کامل‌ترین و بی نقص‌ترین بازی خسرو شکیبایی در طول دوران فعالیت بازیگری‌اش است ، کاراکتری که با بازی مانای او در حافظه تاریخی سینمای ایران برای همیشه ثبت و ضبط شد.

زنده یاد خسرو شکیبایی وقتی توسط مسعود کیمیایی به سینما معرفی شد، مسیرش را برای رسیدن به قله گام به گام پیش برد. در همان سال‌های ابتدایی بیشتر در نقش‌های مکمل بازی می‌کرد و در همان فیلم‌ها هم نشان می‌داد که چه گوهر نابی است. او برای رسیدن به شاه نقش کارنامه کاری‌اش 8 سال بیشتر انتظار نکشید و سرانجام در سال 68 به آنچه که می‌خواست دست پیدا کرد . در این سال داریوش مهرجویی او را برای ایفای نقش جذاب «حمید هامون» انتخاب کرد و زنده‌یاد شکیبایی به بهترین شکل ممکن از فرصت طلایی به دست آمده بهره برد و جایگاه خود را در سینمای ایران تثبیت کرد. 

درباره نقش : «حمید هامون» نقش پیچیده‌ای است. یک کاراکتر درون‌گرا که بازیگر باید حتما غور و تفحصی در احوالات دورنی او داشته باشد تا بتواند ابعاد وجودی‌اش را جهت ایفای درست نقش کشف کند. هامون هم یک عاشق شیداست. شیدایی وجه تمایز اوست و همین خصیصیه او را از عشاق دیگر متمایز می‌کند. این شیدایی هامون را به نقطه‌ای رسانده که برای از دست ندادن عشق تا پای جان می‌جنگد و پا پس نمی‌کشد. هامون کاراکتر یکتایی است که مهرجویی در خلق آن جان گذاشته و شکیبایی هم با همه وجود آن را بازی کرده است.

ویژگی بازی : از همان ابتدا که تصویر خسرو شکیبایی بر پرده سینماها نشست، آنچه‌که بیش از تصویر نظر مخاطب را جذب کرد، صدای آهنگ دار او بود. زنگ و آوای خاص صدای شکیبایی به کاراکترهایی که بازی می‌کرد رنگ و لعاب دیگری می‌داد. این ویژگی در زنده کردن کاراکتری که مهرجویی روی کاغذ خلق کرده بود کاملا به کمک شکیبایی  آمده است. اصلا این زنگ و آوا تبدیل به شناسنامه او می‌شود. شکیبایی از این ویژگی خدادادی‌اش به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کند و سپس روح خود را بر کالبد شخصیت هامون می‌دمد. او زوایای آشکار و نهان حمید هامون را کشف می‌کند و همین کشف و شهود است که موجب می‌شود درونیات این کاراکتر را به درستی با زبان بدنش ترجمه کند.پیامد همین ترجمه صحیح است که حرکات سر و دست شکیبایی در لحظاتی که احساسات هامون به اوج خود می‌رسد، مخاطب را مجذوب این کاراکتر می‌کند. شکیبایی با همت و تیزهوشی خود و راهنمایی داریوش مهرجویی قابی به یادماندنی در قامت شخصیت حمید هامون از خود در تاریخ سینمای ایران به یادگار می‌گذارد.

افتخارات : خسرو شکیبایی برای بازی در نقش حمید هامون موفق شد برای نخستین بار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خودش کند.این جایزه در جریان جشنواره هشتم فیلم فجر به زنده‌یاد شکیبایی رسید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا