خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر مدیر چند سایت‌ خبری درباره‌ی انتخابات هیات نظارت

در آستانه‌ی هجدهمین دوره‌ی انتخابات نمایده‌ی مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات، مدیر چند پایگاه خبری در گفت‌وگو با انصاف نیوز به تشریح این موضوع پرداختند.

«نماینده‌ می‌تواند از میان غیررسانه‌ای ها هم باشد»مصطفی فقیهی

مدیر مسئول پایگاه خبری انتخاب گفت: نماینده‌ی مدیران مسئول در هیات نظارت می‌تواند غیررسانه‌ای هم باشد، اما به شرطی که این دغدغه‌ها را بفهمد. لذا بسیار بعید به نظر می‌آید که یک غیررسانه ای – ولو کاملا همراه و همساز در حمایت از حقوق رسانه‌ها – از عهده‌ی چنین مسئولیتی برآید.

مصطفی فقیهی -مدیر مسئول وب سایت خبری انتخاب- درباره‌ی اینکه نماینده‌ی مدیر مسئولان در هیئت نظارت بر مطبوعات چه ویژگی‌ای باید داشته باشد، گفت:فرد مورد نظر باید حتما با مشکلات اهالی و اصحاب رسانه آشنایی کامل داشته باشد. حتی‌المقدور وابستگی به هیچ جریان سیاسی نداشته باشد و مهم‌ترین دغدغه‌اش برای حضور در این هیات، دفاع از حقوق رسانه‌ها و اهالی آن باشد.

وی افزود: البته این دفاع لزوماً به این معنی نیست که در هر حال، حامی یک رسانه باشد. ممکن است برخی اهالی معدود رسانه، زبان به هتاکی بگشایند و یا خلاف قواعد اخلاقی و انسانی، اقداماتی را مرتکب شوند. در این مواقع، نماینده‌ی رسانه ها باید از حقیقت دفاع کند، ولو علیه آن رسانه یا فرد مرتبط. اما در سایر موارد، وظیفه دارد ضمن ارتباط مدام و موثر با اصحاب رسانه، از حقوق آنان دفاع کند. نماینده‌ی رسانه‌ها باید روزانه فرصتی را جهت شنیدن دغدغه‌های اهالی رسانه داشته باشد؛ اینکه در حوزه‌ی دیگری فعال باشد که فرصت اندکی داشته باشد، مناسب برای عضویت در هیات مذکور نیست.

فقیهی درباره‌ی اینکه آیا یک فرد از اهالی رسانه می‌تواند در این هئیت تاثیرگذار باشد، توضیح داد: اگرچه اندک، اما بله می‌تواند موثر باشد، با توجه به مولفه‌های پیش گفته، و برخورداری از شجاعت و شهامت، حتما می‌تواند نقش اقناعی مفید در شورا داشته باشد و یا حتی با هماهنگی با اصحاب رسانه، شرایطی را موجب شود که هیات نظارت، ولو جبراً نظر نماینده‌ی رسانه‌ها را بپذیرد.

مدیر مسئول وب سایت خبری انتخاب ادامه داد: در مشکل پیش آمده برای «انتخاب»، متاسفانه معاون مطبوعاتی خود عامل تهیه گزارش و بررسی بسیار فوری یک خبر ساده بود و اگر تلاش رسانه‌ای ما و همکاران عزیزم در دیگر رسانه‌ها نبود، قطعا حکم توقیف ابلاغ می‌شد. اما من در آن همگامه، تلاش چندان جدی از سوی نماینده رسانه‌ها برای حل مشکل در هیات نظارت ندیدم. البته آقای انتظامی خود از اصحاب قدیمی و‌ موثر رسانه‌‌ای است. اما وقتی خود ایشان مقام دولتی هست، طبعاً «انتظارات دولتی» از او سبب می‌شود در حمایت از رسانه‌هایی که دولت را به چالش کشیده‌اند، دست و پا بسته و محافظه کار عمل کند. در حالیکه ایشان در ایامی که مقام دولتی نبود، نقش بسیار پررنگ و مهمی در حمایت از حقوق رسانه‌ها داشت که حتما نسبت به ادوار اخیری که همزمان مقام دولتی هستن، موفق‌تر بودند.

او تاکید کرد:  طبعاً باید کسی باشد که از مشکلات و دغدغه‌های اصحاب و اهالی رسانه مطلع باشد. می‌تواند غیررسانه‌ای هم باشد، اما به شرطی که این دغدغه‌ها را بفهمد. لذا بسیار بعید به نظر می‌آید که یک غیررسانه ای – ولو کاملا همراه و همساز در حمایت از حقوق رسانه‌ها – از عهده‌ی چنین مسئولیتی برآید. لمس سختی‌ها و مشکلات رسانه‌ها، از لازمه‌های نماینده رسانه‌ها در هیات نظارت است.

«چون قبلی‌ها موفق نبودند مدیران مسئول این انتخابات را جدی نمی‌گیرند»

مدیر مسئول وبسایت فرارو معتقد است چون نمایندگان سابق مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات، در احقاق حقوق رسانه‌ها موفق نبودند مدیران مسئول رسانه‌ها این انتخابات را جدی نمی‌گیرند.

محمدحسین خوشوقت، مدیرمسئول پایگاه خبری فرارو، درباره‌ی ویژگی‌های نماینده‌ی مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات به انصاف نیوز گفت: به عقیده‌ی من این فرد باید رسانه و اقتضائات آن را به طور کامل و دقیق بشناسد. همچنین باید آزاده و شجاع باشد. ضمن اینکه با حقوق اصحاب رسانه هم آشنایی داشته باشد.

وی افزود: نماینده باید شجاعت و شهامت این را داشته باشد تا نزد مراجع ذی‌ربط از حقوق اصحاب رسانه به خوبی دفاع کند. باید آزاده باشد و یکی از مصادیق آزادگی این است که نزد مراجع ذی‌ربط یا محافل سیاسی منفعتی برای خود لحاظ نکند.

او به سوالی درباره‌ی «نقش و تاثیرگذاری نماینده‌ی رسانه‌ها در آن هیات» پاسخ داد: قاعدتا آن فرد نقش تاثیرگذاری دارد، چون چنین شخصی رسانه‌ها را نمایندگی می‌کند و مراجع ذی ربط باید چنین فردی را تنها به عنوان یک فرد نبینند. هیات باید او را نماینده‌ی جمع کثیری از رسانه‌ها بدانند. اما اینکه آیا این نگاه وجود دارد یا خیر. مسئله‌ی دیگری است. قاعدتا باید اینطور باشد.

مدیرمسئول پایگاه خبری فرارو در انتها تصریح کرد: طی سالیان گذشته چون نماینده‌ی مدیران مسئول مطبوعات، در تلاش برای احقاق حقوق رسانه‌ها موفق نبودند، رسانه‌ها خیلی این انتخابات را جدی نمی‌گیرند. این عدم توفیق نماینده‌ها هم علل مختلفی دارد. امیدوار هستیم نماینده‌ی جدیدی که انتخاب می‌شود به وظایف خود کاملا آگاه باشد و با شهامت و تلاش در واقع در جهت احقاق حقوق رسانه‌ها عمل کند.

نماینده باید فارغ از دیدگاه سیاسی، دنبال منافع رسانه‌ها باشدجعفر محمدی

صاحب امتیاز و سردبیر عصر ایران گفت:نماینده‌ی رسانه ها این هیئت باید فارغ از دیدگاه سیاسی خود باید منافع صنفی رسانه‌ها را نمایندگی کند.

جعفر محمدی درباره‌ی نماینده‌ی مدیر مسئولان در هیئت نظارت بر مطبوعات به انصاف نیوز گفت: این فرد باید نماینده‌ی صنف رسانه‌ها باشد، نماینده‌ی صنف بودن بسیار مهم است، در هیئت نظارت بر مطبوعات سوگیری‌های شخصی وجود دارد، هر نماینده‌ای در این هیئت باید فارغ از دیدگاه سیاسی خود باید منافع صنفی رسانه‌ها را نمایندگی کند.

او افزود: به لحاظ رای یک نفر نمی‌تواند تاثیرگذاری داشته باشد، یک رای در مقابل آرای دیگر محکوم به شکست است، اما کسی که رای می‌آورد باید قدرت اقناعی بالایی داشته باشد. باید اعضای هیئت نظارات مطبوعات ذهنیت منفی به آن شخص نداشته باشند، در این صورت فرد منتخب با وجود یک رای بقیه‌ی اعضای هیئت نظارت را متقاعد کند و منافع رسانه‌ها را تامین کند. کاری که آقای دکتر انتظامی به خوبی انجام داد.

او در انتها تاکیدکرد: به عقیده‌ی بنده باید ساختار هیئت نظارت بر مطبوعات تغییر کند. اما اگر بخواهیم با همین ساختار جلو برویم، تعداد نماینده‌های رسانه‌ها باید در این هیئت بیشتر شود. یک فرد منتخب به زمانی برمی‌گردد که تعداد بسیار محدودی رسانه داشتیم و با امروز قابل قیاس نیست.

«کسی که رسانه‌ای نیست نباید در انتخابات شرکت کند»

«محمدرضا نژادحیدری» می‌گوید کسی که رسانه‌ای نیست نباید در انتخابات شرکت کند، اگر هم شرکت کرد نباید به او رای داد و ن چیزی که برای نماینده مدیران مسئول اصالت دارد تجربه فعالیت مطبوعاتی است.

محمدرضا نژادحیدری مدیرمسئول پایگاه خبری گفتارنو (کرمان) درباره‌ی ویژگی‌های نماینده‌ی مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات به انصاف نیوز گفت:  مدیرمسئول‌ها در نظام رسانه‌ای کشور ما دو دسته کلی هستند. یک دسته افرادی که به واسطه‌ی جایگاه سیاسی یا موقعیت اداری مدیرمسئولی یک رسانه را برعهده دارند. یک دسته کسانی هستند که دارای تجربه کار رسانه‌ای در سطوح مختلف هستند؛ اگرچه ممکن است مدیرمسئول یک رسانه حزبی یا دولتی هم باشند. از نظر من آن چیزی که برای نماینده مدیران مسئول اصالت دارد تجربه فعالیت مطبوعاتی است.

او افزود: ویژگی بعدی نماینده مدیران مسئول این است که خود را متعهد به مطبوعات بداند و قائل به برخوردهای تند با رسانه‌ها نباشد؛ ما مدیران مسئولی داریم که گاهی اوقات از نماینده دستگاهی که وظیفه‌اش پیگیری و رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی است؛ سخت‌گیرتر است. لذا نماینده مدیران مسئول بایستی به واقع کلمه نماینده مدیران مسئول باشد.

نژادحیدری درباره‌ی تاثیر یک نماینده از رسانه‌ها در هیئت نظارت بر مطبوعات توضیح داد: این موضوع بستگی به توان اقناع‌سازی نماینده‌ی مدیران مسئول دارد. من سهم زیادی برای نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت قائل نیستم؛ اگرچه این کرسی را مهم می‌دانم و به همین اندازه معتقدم که بایستی تلاش شود تا نماینده واقعی مدیران مسئول وارد هیات نظارت شود. اما نباید سطح توقع‌مان به اندازه‌ای باشد که تصور کنیم نماینده مدیران مسئول می‌تواند جلوی تصمیمات حیاتی را بگیرد. همین که مدیران مسئول کسی را در مجموعه هیات نظارت داشته باشند که هیزم زیر اجاق نشود کفایت می‌کند. چون ترکیب هیات نظارت ترکیب خاصی است. مطبوعات باید تلاش کنند تا سهم‌شان در ترکیب هیات نظارت افزایش دهند و در کنار یک نماینده مستقیم دو نماینده هم از نهادهای صنفی در این ترکیب قرار بگیرند و مطبوعات حداقل سه رأی داشته باشند تا ترکیب هیات متعادل شود.

او در انتها تاکید کرد: حتما باید رسانه‌ای باشد. اگر رسانه‌ای نباشد نباید به انتخابات ورود کند. اگر هم ورود کرد نباید به او رأی داد.

«نماینده‌ی مدیران مسئول در هیات نظارت نباید سیاسی باشد»محمد علی خرمی

مدیر مسئول پایگاه خبری مشکات آنلاین معتقد است فرد منتخب باید بیش از اینکه سیاسی باشد، از اهالی رسانه باشد.

محمد علی خرمی– مدیر مسئول پایگاه خبری مشکات آنلاین استان اصفهان- درباره‌ی انتخابات هیئت نظارت بر مطبوعات به انصاف نیوز گفت: فرد منتخب بیش از اینکه یک شخصیت سیاسی باشد، باید رسانه‌ای باشد و نگاه آن صنفی و رسانه‌ای باشد. وقتی نگاه سیاسی، حزبی، گروهی و جناحی اولویت پیدا کند، طبیعتا این شخص نماینده‌ی یک گروه خاصی خواهد بود و در مواردی تعارض ایجاد می‌کند یعنی بین موضوعات صنفی و سیاسی طبیعتا آن شخص مواضع سیاسی خود را پوشش دهد. بنابراین کسی باید بر این کرسی بنشیند که یکی از اولویت‌های آن صنفی باشد و نماینده‌ی همه‌ی رسانه‌ها باشد. در آن هیئت در مقابل سیاسیون بتواند مدافع خوبی از حقوق رسانه‌ها باشد.

این فعال رسانه‌ای درباره‌ی اینکه آیا یک فرد از رسانه‌ها می‌تواند در این هیئت تاثیرگذاری‌ داشته باشد، تحلیل کرد: این مسئله نسبی است و نمی‌توان گفت تاثیرگذار نیست، طبیعتا وقتی تاثیرگذار است که آن شخص از شجاعت بیشتری برخوردار باشد. به جای حفظ خود به حفظ رسانه و وظایف صنفی خود فکر می‌کند. نماینده‌ی مدیران مسئول خودش نقش رهبر و متعهد کردن رسانه‌ها را می‌تواند برعهده داشته باشد، اگر این اتفاق بیفتد خواه ناخواه اربابان قدرت در برابر رسانه‌ها حرفی برای گفتن نخواهند داشت. فرد منتخب باید جسارت و شخصیت داشته باشد تا هم بتواند در داخل جلسه از حقوق رسانه‌ها دفاع کند و هم بیرون از جلسه نقش موثری داشته باشد تا اصحاب رسانه را برای مسائل صنفی دور هم جمع کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا