خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اما و اگرهای استفاده از اتوبوس برقی در شهرها

فاطمه چاپاری در روزنامه وقایع استان (استان مرکزی) نوشت: «شورای شهری‌ها و مدیران شهری در شهرهای مختلف کشور، سال‌هاست که به‌دنبال اجرای طرح برقی کردن حمل و نقل عمومی هستند. سال گذشته در پایتخت صحبت از امضای قرارداد ۱۰۰۰ اتوبوس برقی به میان آمد و در شهرهای بزرگی چون اصفهان و تبریز و بعد از آن هم کرج اقداماتی در این زمینه انجام شده و به کارگیری این نوع از اتوبوس ها در دست مطالعه است در اراک نیز سال گذشته اولین اتوبوس برقی به طور آزمایشی و به مدت ۱۰ روز در شهر به حرکت در آمد و به نظر می رسد این موضوع در کمیسیون های تخصصی پارلمان شهری در حال مطالعه و بررسی است و حال که راه‌اندازی خط تولید اتوبوس برقی در استان مرکزی نیز آغاز شده به طور جدی تری می توان به آن پرداخت با وجود این اما و اگرها در این زمینه باقی است و به گفته رئیس کمیسیون فنی،عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک هیچ یک از شهرها هنوز به یک جمع بندی قطعی در خصوص استفاده اتوبوس های برقی نرسیده اند.

علی اصغر غفاری در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان می گوید: در مجموع عملکرد اتوبوس برقی در دوره آزمایشی ۱۰ روزه در اراک مثبت ارزیابی شد اما در استفاده بلند مدت از این اتوبوس ها اما و اگرهایی وجود دارد. او توضیح می دهد: اتوبوس های برقی دو جزء اصلی دارند که شامل موتور و باتری است به گونه ای که اگر این قطعات خراب شوند اتوبوس دیگر کارایی نخواهد داشت و در اراک نیز فقط یک نمونه مورد آزمایش قرار گرفته آن هم در ده روز و شهرهای دیگر هم در خصوص اثربخشی این اتوبوس ها در دوره بلند مدت به نتیجه مشخصی نرسیده اند.

راه‌اندازی اتوبوس برقی در استان مرکزی

رئیس کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک می افزاید: بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، کیفیت قطعات و مشکلاتی که به واسطه تحریم ها برای وارد کردن قطعات در صورت نیاز وجود دارد ما را با تردید مواجه کرده است.
غفاری اظهار می کند: ما به طور کلی مدیریت شهری اراک بر آن است که به سمت استفاده از وسایل نقلیه سبزتر حرکت کند اما زمان اجرایی ساختن این تصمیم در دست بررسی است، چرا که ما در وهله اول با کمبود ناوگان عمومی در شهر مواجه ایم و باید این نقص را با سرعت بیشتری برطرف نماییم که در این راستا خرید اتوبوس های دیلزی با قیمتی برابر با نصف قیمت اتوبوس های برقی توجیه پذیرتر است و بعد از آن می توانیم نسبت به خرید حداقل دو اتوبوس برقی اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع قائم آلوم‌نور شهر مامونیه نیز در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان از راه اندازی خط تولید اتوبوس برقی در این واحد صنعتی خبر می دهد و می افزاید: در مجموع سه کارخانه در کشور ماشین‌برقی تولید می‌کنند، برای تامین قطعات این ماشین‌ها با یک شرکت چینی با صادرات ماشین برقی به ۶۰ کشور، همکاری می‌شود که مورد تایید استاندارد اروپا است.
مدیرعامل شرکت صنایع قائم آلوم‌نور شهر مامونیه شهرستان زرندیه اظهار می کند: طبق قرارداد با شهرداری تهران ۵۵۰ دستگاه اتوبوس برقی باید به این مرکز تحویل داده شود که البته تمایل به واردات نیز در این شهرداری وجود دارد.
یگانه خاطر نشان می کند: سرمایه‌گذاری راه‌اندازی این خط تولید، پنج هزار میلیارد ریال است و در کنار تولید اتوبوس‌های برقی برنامه تولید موتورسیکلت نیز در نظر گرفته شده است.

او ادامه می دهد: تفاوت اتوبوس برقی که در این واحد تولید می‌شود با دیگر نمونه‌های مشابه در جنس بدنه است، به دلیل استفاده از آلومینیوم به جای فولاد در بدنه، عمر این اتوبوس‌ها ۲ برابر دیگر تولیدات مشابه است.
مدیرعامل شرکت صنایع قائم آلوم‌نور شهر مامونیه شهرستان زرندیه تاکید می کند: جایگزین شدن اتوبوس‌های برقی باتوجه به مشکل آلودگی هوا یک نقطه عطف محسوب می‌شود که البته برای تحقق این مهم نیاز است سازمان استاندارد جهت صدور تاییدیه و پلیس راهور جهت شماره‌گذاری پلاک همکاری داشته باشند.

یک کارشناس ارشد حمل‌ونقل هم می‌گوید: در همه دنیا اهمیت بسزایی به مسافرها و سازمان حمل‌ونقل داده می‌شود، زیرا این سازمان به‌طور مستقیم با جان شهروندان در ارتباط است، همچنین برای تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی باید از اتوبوس‌های به‌روز با امکانات کافی که دارای سیستم گرمایش و سرمایش هستند و خدماتی مناسب به افراد سالمند و کودکان ارائه می‌دهند، استفاده کرد.

او با اشاره به آلودگی هوای شهرهای بزرگ بیان می‌کند: مشکل دیگری که در رابطه با ناوگان حمل‌ونقل عمومی مطرح است، آلایندگی موجود از طریق اتوبوس‌ها است؛ سوخت مصرفی این اتوبوس‌ها مطلوب نیست و استانداردهای لازم را ندارد، به همین علت باعث آلودگی در شهر می‌شود در صورتی که هدف استفاده از حمل‌ونقل عمومی کاهش آلایندگی بوده است، اما این اتوبوس‌ها به علت کارکرد با تکنولوژی قدیمی، موجب تولید آلودگی نیز می‌شوند.

سینا همدانی در خصوص هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی تصریح می‌کند: سیستم حمل‌ونقل عمومی به یک مدیریت جامع نیاز دارد تا موجب هم‌پوشانی خطوط مترو، اتوبوس‌، مینی‌بوس و تاکسی‌ها شود؛ سیستمی مؤثر که زمان سرویس‌دهی، مدت زمان رسیدن به مقصد را به صورت هوشمند در اختیار مسافران قرار دهد و مسافران نیز بتوانند با نصب نرم‌افزار در گوشی هوشمند خود از پیشنهاد این سیستم برای انتخاب بهترین مسیر، درست‌ترین خط اتوبوس و مترو استفاده کنند. وی ادامه می‌دهد: یکی از راه‌های رفع این مشکلات، استفاده از اتوبوس‌های برقی است؛ با ورود اتوبوس‌های جدید سن ناوگان‌ها پایین می‌آید و آلایندگی تولید شده از سوی این سیستم از بین‌می‌رود، اما باید برای استفاده از اتوبوس‌های برقی، هیبریدی و ترکیبی، پایانه‌های مخصوصی برای شارژ باتری و تعمیرات اتوبوس در نظر گرفته شود، چراکه اگر به این نوع زیرساخت‌ها توجه لازم نشود، اتوبوس‌های برقی پس از مدتی از خط خارج می‌شود و بدون استفاده باقی می‌ماند.

کارشناس ارشد حمل‌ونقل با اشاره به توانمندی‌های بخش خصوصی می‌گوید: راه‌حلی که در تمام کشورها برای بهبود حمل‌ونقل عمومی ارائه شده، استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، بنابراین مدیریت شهری نیز می‌تواند با کمک بخش خصوصی نسبت به نوسازی ناوگان اتوبوس و خرید اتوبوس‌های برقی و هیبریدی اقدام کند، زیرا بخش خصوصی بازوی شهرداری برای ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل پاک است.

امروزه در سراسر جهان اتوبوس‌های برقی به یکی از مهم‌ترین وسیله‌های برای افزایش کیفیت سیستم ناوگان حمل‌ونقل و کاهش انتشار آلودگی تبدیل شده است؛ اتوبوس‌های برقی با عملکردی مناسب به یک راهکار عالی برای شهرهای بزرگ در سراسر جهان تبدیل شده است تا ضمن بهبود کیفیت هوای شهری به کاهش هرچه بیشتر آلودگی صوتی نیز کمک کند، از این‌رو انتظار می‌رود مدیران شهری و مسئولان بالادستی نسبت به خرید و استفاده از این اتوبوس‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا