خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مدیر حوزه علمیه کالیفرنیا: اربعین نقطه عطف زمانه است

دکتر علی بیک، مدیر حوزه علمیه کالیفرنیا در کنگره عهد مع الحسین (ع) گفت: در مناظراتی که با علمای مسیحی درباره حرکت های جمعی و اجتماعی با پیش زمینه دینی و مذهبی داشته اند این موضوع طرح شده است که برخلاف اسلام، نمونه چنین حرکاتی در مسیحیت وجود ندارد. از جمله شبهاتی که از سوی محققین مسیحی در خصوص حرکتهای جمعی نظیر حج طرح می گردد این است که مسلمین بر اساس شریعت خود و به لحاظ وجوب حج، اجباراً در چنین آیینی حضور پیدا می کنند.

به گزارش انصاف نیوز، مدیر حوزه علمیه کالیفرنیا گفت: بنده در‌باره حج توضیحاتی ارائه دادم که برای آنان این نکته تعجب آور بود و آن اینکه سرّ حدیث در اینجاست که خدا حج را برای اهداف متعالی و بالاتر اجباری می کند و اگر حج اجباری نبود و مردم نمی رفتند از درک این اهداف الهی باز می ماندند. در واقع حج، پیش‌نیازی هست برای ماجرای اربعین و اربعین نقطه عطف این زمانه است.

وی ادامه داد: در مناظرات خود با علمای مسیحی مصداقی از حرکت جمعی مبتنی بر مفاهیم دینی در اسلام طرح نمودم که آن نهضت عظیم زیارت اربعینی، است که هیچ اجباری برای همراهی و مشارکت مردم در آن نیست، اما حضور بسیار پر‌رنگ‌تر از مناسک حج است.

علی بیک، جمعیت حاضر در زیارت اربعینی را شش تا ده برابر جمعیت حج دانست و اظهار کرد: من ۱۳ سال هست که به حج می روم و تفاوت‌های زیادی بین این دو جریان می باشد و غالباً حجاج آمریکایی هنگام برگشت از حج رضایتی ندارند چون در حج انتظارشان برآورده نمی شود اما راهپیمایی اربعین بسیار بالاتر از انتظار آنهاست.

وی با بیان اینکه مسیحیان مشتاق اخبار اربعین و شرکت در راهپیمایی اربعین هستند یادآور شد: اربعین نمایشی زیبا است که می توانیم آن را به تمام ادیان نشان دهیم.

همچنین دبیر کنگره عهد مع الحسین (ع) در مراسم افتتاحیه سومین کنگره علمی، فرهنگی و هنری عهد مع الحسین(ع) با بیان اینکه جریان تشیع و اسلامی نیازمند داشتن فضایی برای تحول و رشد است گفت: فضای امروز اربعین یک فضای مناسب برای تغییر حال وهوا، صفات و رویکردها به سمت امامت مستضعفین است.

حجت الاسلام اصفهانیان اظهار کرد: آن چیزی که در خلال هزار و اندی ساله گذشته ما در زندگی بشر وجود داشته دوره زیارت‌های فردی در تاریخ شیعه بوده است.

وی با اشاره به اینکه خدای متعال در آیه ای از قرآن سه دوره برای بشر مطرح کرده است تصریح کرد: دوره های استضعاف، امامت و وراثت از جمله این ادوار می باشد.

پژوهشگر مهدویت و آینده شناسی مسجد مقدس جمکران تحول بشر از وراثت به امامت و از امامت به وراثت را زمینه ای برای تحقق دوره آرمانی مهدوی عنوان کرد و ادامه داد: امروز با زیارت اربعینی، زندگی شیعیان برای یک زندگی آرمانی مهیا می شود.

اصفهانیان خاطر نشان کرد: کنگره عهد مع الحسین در صدد است در این مسیر گامهایی را بردارد.

وی گفت: در آستانه اربعین حسینی شاهد هستیم که در کوفه مقدس عزمها دوباره جزم شده برای اینکه با حسین(ع) و امیرالمومنین(ع) پیمان ببندند و در این مسیر نورانی گام بردارند.

دبیر کنگره عهد مع الحسین(ع) ابراز امیدواری کرد که این حیات و فعل خدایی را در این زمانه بهتر بشناسیم تا بهتر همراهی کنیم و بهتر همراه کنیم.

تمامی مفاهیم انسانی در زیارت اربعین تجمیع شده است

امام جمعه نجف، در مراسم افتتاح کنگره بین المللی عهد مع الحسین(ع) گفت: تمامی مفاهیم انسانی در زیارت اربعین تجمیع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قپانچی اظهار کرد: زیارت اربعین این امکان را فراهم کرده که انسانها فارغ از اینکه متعلق به چه جمع و گروه و حزبی هستند در این صحنه حضور پیدا می کنند.

مؤسس جامعه الاسلامیه زیارت اربعین را تعمیق رفتارهای انسانی و بسیج مردمی دانست و تصریح کرد: در ایران در مناسباتی نظیر دعای ندبه و دعای کمیل اجتماع مردم مشاهد می شود که نمونه عظیمی از این بسیج، در راهپیمایی قدس که توسط امام خمینی برقرار گردید را شاهد هستیم.

قپانچی خاطر نشان کرد: زیارت اربعینی تحقق سه موضوع تعمیق؛ تفکر و تعمیق رفتارهای انسانی و بسیج مردمی است.

وی زیارت اربعینی را بسیج جهانی برای زیارت امام حسین(ع) عنوان کرد و گفت: در اربعین شاهد یک تحول جهانی هستیم.

این کنگره به همت موسسه راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) و با مشارکت مسجد مقدس کوفه و دانشگاه نجف در روزهای 11 و 12 ماه صفرالمظفر برگزار می شود.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. وقتی تو اونجا حوزه علمیه دارید و عقاید خودتان را تبلیغ میکنید چرا به انها اجازه نمیدهید در ایران دانشگاه داشته باشند.به این میگویند ازادی اظهار عقیده که در ایران نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا