خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پایان ترامپ، پایان یک آدم اشتباهی!

مصطفی داننده در «عصرایران» نوشت: ترامپ به پایان کار خود رسید. او تا ۷۰ روز دیگر رییس جمهور آمریکاست و بعد از آن جو بایدن به عنوان رییس جمهور جدید ایالات متحده قدرت را به دست می‌گیرد.

پایان ترامپ لبخند زیبایی را به لب جهان نشاند چون ترامپ اشتباهی‎‌ترین رییس جمهور آمریکا بود؛ مرد مو بوری که تصمیماتش همچون مشت‌های بوکسورها به صورت جهان می‎نشست و آنها را در شوک فرو می‌برد.

تقریبا چهار سال مردم جهان در شوک ترامپ بودند و دلیل خوشحالی امروز آنها هم به خاطر همین است. ترامپ به اندازه تمام سران ایالات متحده تصمیمات عجیب و غریب گرفت. از برجامی که به هزار زحمت به دست آمده بود خارج شد. مهم‌ترین معاهدات بین‌المللی را زیر پا گذاشت و هر کاری که دلش می‌خواست انجام داد. چهار سال تمام فکر کرد که هنوز  رئیس هتل‌ها، شرکت‌ها و ساختمان‌هایش است. او به مدیریت جهانی به مثابه مدیریت یک شرکت نگاه می‌کرد. ترامپ سال‌ها به کارمندان خود دستور داده و هرگونه که می‌خواست با آنها رفتار می‌کرد. او با یک امضا به تمام خواسته‌های خود می‌رسید.

ترامپ بعد از دیدن نتایج انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا فهمید که دنیا همیشه آنگونه نیست که او می‌خواهد. در تمام این سال‌ها، کشورهای بزرگ جهان تمام تلاش خود را انجام دادند تا در زمین ترامپ بازی نکنند. سابقه نداشته است که آمریکا تصمیمی بگیرد و جهان در برابر او بایستد. اما در زمان ترامپ بارها و بارها کشورهای مختلف، مخالفت خود را با نظرات شاذ ترامپ اعلام کردند.

شاید اگر ترامپ رئیس جمهور یک کشور کم‌تاثیر در جهان بود، اندازه «رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین دیده می‌شد. اما رئیس جمهور آمریکا بودن داستان دیگری است که رییس جمهور ایالات متحده هیچوقت آن را نفهمید. در نظر بسیاری از کشورهای جهان از شرق تا غرب از شمال تا جنوب، آمریکا یگانه ابرقدرت جهان است. بسیاری از این کشورها همیشه در تصمیمات جهانی خود، نظر آمریکا را مدنظر دارند.

مردم آمریکا بعد از چهار سال بویژه بعد از اظهارنظرهای کرونایی ترامپ، به این نتیجه رسیدند که دیگر او نمی‌تواند سکان‌دار کشتی ینگه دنیا باشد. به خاطر همین در برگه‌های رای خود نام بایدن را نوشتند و در صندوق انداختند و البته پست هم کردند.

تداوم ترامپ می‌توانست برای جهان و جهانیان، فاجعه‌بار باشد. رییس جمهور آمریکا در این چهار سال نشان داد که یک نژادپرست ضد بشر است که کت‌وشلوار به تن دارد و کروات می‌زند.

جهان قطعا بدون آدم‌های اشتباهی، زیباتر و بهتر خواهد بود؛ کسانی که نمی‌دانند که در چه جایگاهی نشسته‌اند و تصمیماتشان چه تاثیری در روند زندگی آدم‌ها می‌گذارد.

دوران بایدن، عصرتازه‌ای است چون حداقل رییس جمهور جدید آمریکا یک آدم اشتباهی نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. جناب داننده ، نه ترامپ و نه احمدی نژاد و نه قبل تر هیتلر و موسولینی هیچیک اشتباهی نبوده و در آینده نیز چنین افرادی اشتباهی نخواهند بود، شاید در خصوص رهبران و یا پادشاهانی که به زور یا وراثت بر جوامع حاکم شده اند از آنجا که عامه مردم نقشی در انتخاب و گزینش آنان نداشته اند بتوان لفظ اشتباه را به کار برد ولی در خصوص رهبرانی که درست یا غلط بر اساس خواست اکثریت نسبی مردم و در فرآیند انتخاباتی به قدرت رسیده اند به کار بردن لفظ اشتباه ، خود .اشتباه است ، به هر حال طبق اصول دموکراسی ،چنانچه از طرف عده ای معدود تخلفی در روند انتخاب صورت نگرفته باشد ، آن فرد منتخب و نماینده افکار بخش کثیری از جامعه است که به وی رای داده اند ، خطا و اشتباهی هم اگر صورت گرفته باشد از جانب آگاهان و انسان های فرهیخته ای است که اهتمام جدی برای روشنگری اذهان مردم ننموده اند. ترامپ اگرچه به گمان حضرتعالی و تعداد زیادی از فرهیختگان و حتی انسان های عادی داخل و خارج آمریکا انسان اشتباهی بود ولی در عین حال برکشیده سیستم دموکراسی ای بود که به حق یا ناحق در آن رای و نظر یک فرد بی سواد عامی با رای یک استاد تمام دانشگاه ، به لحاظ شمارش کمی و نه الزاماً کیفی ، برابری می نماید ، در نبود راه دیگر ، فعلاً و تا اطلاع ثانوی دموکراسی خیرالموجودین است و هرچه باشد از استبداد و دیکتاتوری بسیار بهتر و موجه تراست ، این وسط فقط می ماند وظیفه افراد آگاه و فرهیخته که با روشنگری ، از فرو افتادن جامعه در گرداب سهمگین پوپولیسم و عوامفریبی جلوگیری نمایند.

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا