خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مزدوری و محبوبی»!

هشتگ حسین جنتی ذیل مطلبی درباره فاضل نظری

«حسین جنتی»، شاعر، به طور غیر مستقیم به ورود اشعار فاضل نظری به المپیاد «خواندن» واکنش نشان داد.

حسین جنتی در کانال تلگرام خود نوشت:

سلام، متن زیر تنها دو خبر است و نگارنده مقصودی جز اعلان ندارد، گو اینکه این اعلان بوی گلایه و شکوی هم داشته باشد:

یک) اشعار فاضل نظری (پس از مدیریت وی بر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) بعنوان مواد درسی (المپیادِ خواندن) وارد کتاب های درسی و آزمون‌های فرزندان من شد…
دو) مجوز کتاب‌های حسین جنتی (ن و ی) باطل شد و از ناشر خواسته شد دوباره پس از سانسور درخواست مجوز کند…

هنر نمی‌خرد ایّام و بیش ازینم نیست…

#حسین_جنتی
#مزدوری_و_محبوبی

.

.

.

.

.

.







«مهدی شعبانی»، شاعر نیز در کانال تلگرام خود نوشت:

بی‌مقدمه به دکتر ابوالفضل فاضل نظری

با سلام.
زمانی که شما به مدیرعاملی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منصوب شدید مطمئن شدم که امضای بالادستی‌ها از امضای امضاکنندگان طومار مخالفت با این انتصاب، مؤثرتر است و نیز دانستم در این مملکت هیچ فعالی در حوزهٔ کودک و نوجوان به ‌قدر شما که مدیریت صنعتی با گرایش تولید و عملیات خوانده‌اید و بیش از هر صفتی به غزل‌سرایی متصفید، شایستهٔ مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نبوده‌است. لابد مسئولان دلیل موجهی دارند که شما را به فعالانی که برخی‌شان شاید نیم‌قرن است در زمینهٔ هنر و ادبیات کودک و نوجوان قلم رانده‌اند و عمر فرسوده‌اند، ترجیح داده‌اند و رایشان برایمان محترم است. امید که در این عرصه، خدمتگزار موفقی باشید.

باری
اخیراً منابع آزمون المپیاد ادبیِ «خواندن» _ که هر سال برگزار می‌شود _ در دورهٔ متوسطهٔ دوم اعلام شده‌است و نام کتاب «گریه‌های امپراتور» اثر «فاضل نظری» در کنار سایر منابع آزمون یعنی منتخب اشعار سهراب سپهری و منتخب قابوس‌نامه دیده‌می‌شود.

آیا ارتباطی میان این قضیه و مدیرعاملی شما وجود دارد؟
اگر شما از این مورد باخبرید که نشان از علاقهٔ شما برای شهرت بیشتر دارد و اگر بی‌خبرید، این اتفاق نشان می‌دهد مسئولان مربوطه در ادارهٔ تکنولوژی و گروه‌های آموزشی که کتاب شما را جزء منابع مطالعهٔ المپیاد استانی قرارداده‌اند شما را مطلع نکرده‌اند. رایشان برایمان محترم است.

ما نمی‌گوییم دانش‌آموزان باید در کتاب‌های درسی با نام نیما و اخوان و شاملو و فروغ و منزوی و دیگر شاعران نوگرا و مردهٔ معاصر آشنا شوند یا نامی از چوبک و هدایت و ساعدی و بهرنگی و گلشیری و نجدی و… بدانند، حرفمان این است که دست‌کم در المپیادِ «خواندن» که سالی یک‌بار است، بگذاریم این طفلان معصوم با نام‌های بزرگ‌تر ادبیات فارسی آشنا شوند.
سؤال اصلی این است:
چرا شعر #فاضل جزء منابع المپیاد ادبی «خواندن» باشد اما آثار سعدی و حافظ و فردوسی و نظامی و مولوی و جامی و عطار و ناصر خسرو و خیام و باباطاهر و بیهقی و بلعمی و خواجه‌ نصیر توسی و خاقانی و صائب و بیدل و خواجو و سلمان و عبید و عارف و ایرج و عشقی و کمال و جمال و رودکی و کسایی و منوچهری و سیف فرغانی و نیما و اخوان و نصرت و فروغ و صدها شاعر و نویسندهٔ دیگر… نه؟
در طول بیش از هزار سال ادبیات فارسی‌ آن‌قدر آثار مهم برای مطالعهٔ نوجوانان هست که حتی ده‌ اثر برجستهٔ نظم و نثر کلاسیک و معاصر نوبت به آثار دیگر نمی‌دهد.
اگر دلیل کارشناسان ادارهٔ تکنولوژی و گروه‌های آموزشی برای گنجاندن نام شما بین منابع این است که شما شاعر معاصرید خب چرا از بین ده‌ها شاعر و نویسندهٔ معاصر کسی را برنگزینند؟

بامهر
مهدی شعبانی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا