خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عراقچی: باید درباره تحولات چهار سال اخیر با آمریکا صحبت کنیم

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت:راه برای بازگشت به برجام بسته نیست آنها میز را ترک کرده‌اند و می‌توانند به این میز بازگردند البته در این مسیر چالش‌هایی وجود دارد. در طول چهار سال گذشته واقعیت‌ها و تحولاتی رخ داده است که باید مدنظر قرار گیرد به آن توجه شود در مورد آن صحبت صورت گیرد و تفاهم انجام شود.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی صبح امروز در گفت‌وگو با برنامه صبح بخیر ایران که از شبکه یک سیما به صورت زنده پخش می‌شد، گفت: آقای بایدن و تیم‌شان در مانیفستی که مطرح کرده‌اند اعلام کرده است که قصد بازگشت به برجام را دارد؛ راه برای بازگشت به برجام بسته نیست آنها میز را ترک کرده‌اند و می‌توانند به این میز بازگردند البته در این مسیر چالش‌هایی وجود دارد. در طول چهار سال گذشته واقعیت‌ها و تحولاتی رخ داده است که باید مدنظر قرار گیرد به آن توجه شود در مورد آن صحبت صورت گیرد و تفاهم انجام شود. این جور نیست که برجام یک دروازه‌ای باشد که هر کس بخواهد برود و سپس به آن باز گردد. یک قواعد و شرایطی وجود دارد.

وی ادامه داد: همان طور که گفتیم راه برای بازگشت باز است اگر می‌خواهند مذاکره‌ای کنند این مذاکره در چارچوب میز 1+5 باید صورت گیرد و ما در این مسیر به منافع خود توجه داریم.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: ما اول باید منتظر بمانیم که آیا آقای بایدن سرکار می‌آید یا نه و بعد از آن آیا لابی‌های موجود در آمریکا از جمله لابی‌های رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهند که آمریکا سیاست‌ خود را تغییر دهد سپس باید ببینیم که آنها چه رویکردی را در پیش می‌گیرند و ما براساس منافع خود تصمیم می‌گیریم که با تقاضای آمریکایی‌ها چگونه برخورد کنیم و همان طور که گفتم این امر نیازمند یکسری گفت‌وگو و مقدمات است. باید یکسری صحبت‌هایی صورت گیرد تا در مورد چگونگی بازگشت آمریکا به برجام به تفاهم برسیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه صحبت‌های خود در این برنامه تلویزیونی در ارتباط با انتخابات آمریکا و تعبیری که مقام معظم رهبری در مورد این انتخابات به کار بردند، اظهار کرد: واقعا این انتخابات تماشایی بود و در این انتخابات دیدیم که کشوری که ادعای بزرگترین دموکراسی را دارد به چه وضعیتی افتاده است و همه چیزهایی که آنها دیگران را به آن متهم می‌کردند اکنون در داخل این کشور در حال رخ دادن است. آنها طرفداران خود را به اردوکشی خیابانی دعوت می‌کنند و یکدیگر را متهم به تقلب می‌کنند. ما اکنون می‌بینیم که همه چیزهایی که آمریکایی‌ها به دیگران خرده می‌گرفتند و یا مسخره می‌کردند در داخل آمریکا و در جریان این انتخابات در حال رخ دادن است. این انتخابات هیبت دروغین دموکراسی آمریکا را نشان داد و آن را فرو ریخت و در واقع نشان داد ساختار آنها چه ضعف‌هایی دارد.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان همچنین به موضوع دوقطبی شدن جامعه آمریکا در پی این انتخابات اشاره کرد و گفت: اکنون می‌بینیم که تقریبا دو قطب مساوی در این کشور وجود دارد که با یکدیگر رقابت می‌کنند و نمی‌توانند همدیگر را تحمل کنند.

وی گفت: می‌بینیم که ترامپ با توجه به همه خصائلی که دارد  تقریبا 70 میلیون رای می‌آورد در واقع با  همه خبائث و رذایلی که در شخص ایشان وجود دارد و همچنین سیاست‌های قلدر مآبانه اش  و حرکت کردنش برخلاف قواعد بین‌الملل نصف جمعیت آمریکا طرفدار او هستند و این خود قابل مطالعه است و این حتی  می‌تواند یک تهدید باشد.

عراقچی خاطر نشان کرد: ترامپ چه برود و چه نرود ولی تفکر ترامپیسم که خود را برتر از همه دنیا می‌داند و قائل به همکاری و تعاملات بین‌المللی نیست در جامعه آمریکا طرفدارانی دارد و این نشان می‌دهد که رهبران آمریکا غیر از خودشان جامعه آمریکا را نیز به سمت یک انحطاط سیاسی نیز پیش برده‌اند و دنیا دارد با نگرانی به این موضوع توجه می‌کند.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که تحلیل‌هایی در ارتباط با رفتار دونالد ترامپ در دو ماه آینده وجود دارد و نظر وی در مورد این تحلیل‌ها از جمله افزایش فشار به ایران چیست، اظهار کرد: این روزها در این ارتباط گمانه‌زنی‌ها و حرف‌هایی مطرح می‌شود که ممکن است دونالد ترامپ در دو ماه آینده چه کارهایی را در سطح بین‌المللی و هم در مورد ایران انجام دهد. آقای ترامپ نشان داده که به هیچ چیز پایبند نیست و هر کاری را ممکن است انجام دهد.

عراقچی ادامه داد: البته نکته‌ی مهم این است که او هر کاری هم انجام دهد نتیجه‌ای نمی‌گیرد چرا که هر کاری که توانسته در این مورد انجام داده است.

وی با اشاره به اظهارات برخی از مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که دونالد ترامپ قرار است سیلاب تخریب در این دوماه علیه ایران اجرا کند، تصریح کرد: به نظرم آنها با اینگونه صحبت‌ها می‌خواهند با فضای روانی مردم ما بازی کنند و مردم را نسبت به آینده ناامید و نگران کنند و اینها همه در ادامه فشار حداکثری آمریکا علیه ایران است. آمریکایی‌ها در راستای فشار حداکثری تلاش کردند که از نظر روانی و ذهنی مردم ایران را در طی این مدت بشکنند ولی در این راستا موفق نبودند و اکنون دنیا قبول دارد که سیاست فشار حداکثری آمریکا شکست خورده است.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: البته این فشار حداکثری برای ما هزینه‌ها و سختی‌هایی داشته است و سیاست ما مقاومت بوده است.

وی با بیان این که این احتمال وجود دارد که در دو ماه آینده آمریکا تلاش کند که به ابعاد این فشار اضافه کند، خاطر نشان کرد: برخی می‌گویند ترامپ می‌خواهد زمین سوخته تحویل دولت بعدی بدهد.

عراقچی ادامه داد: من معتقدم که دولت دونالد ترامپ نمی‌تواند کاری بیش از این‌که تاکنون انجام داده انجام دهد. آنها تلاش می‌کنند که روی روان مردم ایران تاثیر بگذارند ما باید در این زمینه مراقبتهای لازم را داشته باشیم.

وی با تاکید بر این‌که در برابر فشار حداکثری آمریکا چاره‌ای جز ایستادگی و مقاومت نداریم، ادامه داد: ایران با توجه به شرایط در راستای حفظ منافع ملی خود رفتار می‌کند و تصمیم می‌گیرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت وگوی خود در ارتباط با اهداف سفر ظریف به سه کشور آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا، کوبا و بولیوی، گفت: هدف اصلی این سفر شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید بولیوی بود که سپس سفر به ونزوئلا و کوبا نیز به این سفر منطقه ای اضافه شد.

وی با بیان اینکه این سه کشور از جمله دوستان ما در آمریکای لاتین هستند و مراودات خاص سیاسی و اقتصادی با آنها داریم، گفت: زمان آن بود که یک مروری بر روابط خود با این کشورها داشته باشیم و از طرف دیگر به جهت تلاقی این سفر با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا این پیام را در خود داشت که آنچه که برای ما مهم است و اهمیت دارد دوستانمان است و اینگونه نیست که ما نشسته باشیم در تهران و ببینیم که چه اتفاقی رخ می دهد.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: سیاست خارجی ما سیاست خارجی پویا و فعالی است و ارتباط خوبی با طیفی از کشورهای مختلف در نقاط مختلف جهان داریم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در مورد آخرین تلاش های صورت گرفته برای آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کشورهایی همچون عراق، ژاپن و کره جنوبی تصریح کرد: رایزنی های ما با این کشورها مستمر است. به صورت خاص رایزنی هایی هر روزه با عراق، کره جنوبی و ژاپن در مورد این مسائل داریم.

وی با اشاره به موانعی که در ارتباط با آزادسازی پول های بلوکه شده ایران وجود دارد، افزود: برخی از این موانع واقعی است. از جمله تحریم های غیر قانونی آمریکا و تهدید آنها مبنی بر اینکه اگر این کشورها پول های ایران را آزاد کنند با مجازات و تنبیه آمریکا روبرو می شوند. البته این تهدیدها غیرقانونی است ولی از طرف دیگر شاهد تسلط آمریکا بر بازار مالی جهان هستیم.

عراقچی ادامه داد: از طرف دیگر مقداری شاهد بهانه جویی از سوی کشورهایی هستیم که پول های ایران در آنها بلوکه شده است. آنها بعضا از این وضعیت سوءاستفاده می کنند. بعضا می بینیم که راه هایی باز می شود که آنها می توانند پول های ایران را از طریق این راه ها بازگردانند ولی به بهانه تحریم ها از انجام این موضوع خودداری می کنند.

عراقچی تاکید کرد: رایزنی های ما به صورت مستمر با این کشورها ادامه دارد. بخشی از پول ها در قالب یک سری مکانیزم های خلاقانه ای که توانسته ایم ابداع کنیم به کشور بازگشته است و در مورد مابقی نیز در حال رایزنی و کار کردن هستیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد آخرین وضعیت سند راهبردی 25 ساله بین ایران و چین گفت: دو سه بار تا کنون این سند بین ما و چینی ها رد و بدل شده است. ما مدتی است که آخرین دیدگاه های خود را در ارتباط با این موضوع به طرف چینی منتقل کرده ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم و امیدواریم در آینده نه خیلی دور یعنی نزدیک بتوانیم به تفاهم مشترک برسیم و این سند امضا شود. این سند مسیر همکاری های اقتصادی ایران و چین را در طی 25 سال آینده مشخص می کند. چینی ها با دقت در حال بررسی این سند هستند.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که اینطور نیست که اگر این سند به امضا برسد بلافاصله معجزه اقتصادی رخ می دهد. بلکه روند موجود در قالب بهتری پیگیری می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا