خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیام مجمع مدرسین و محققین حوزه برای درگذشت داود فیرحی

پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت درگذشت حجت الاسلام و المسلمین دکتر داود فیرحی را به نقل از کانال تلگرامی این تشکل حوزوی می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع): إِذَا مَاتَ‏ الْمُؤْمِنُ‏ الْفَقِيهُ‏ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْ‏ءٌ (الکافی، 1، 38).

دست تقدیر دردانه‌ای کمیاب، استادی فرزانه، اندیشمندی والا و نواندیشی کم‌نظیر را از جامعه ما ربود که جای خالی وجود نازنینش پرناشدنی است. جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر داود فیرحی که سرمایه زندگی خود را وقف فهم و گسترش تفسیری روزآمد و کارآمد از دین کرده بود، ناباورانه زمانی از جهان خاکی رخت بربست که جامعه بیش از پیش تشنه دریافت روایت رحمانی او از اسلام و تشیع بود.

امتیاز و برجستگی او تنها به اندیشه‌ورزی و دانش‌وری محدود نمی‌شد؛ بلکه در وادی اخلاق و ادب نیز ممتاز بود. او با کوششی خستگی‌ناپذیر در عرصه حوزه و دانشگاه و با بهره‌بردن از زبان و قلم، فروتنانه در تبیین و دفاع از چنین برداشتی از دین تلاش می‌کرد. در زمانه‌ای که خشونت و استبداد در لباس دین، سیمای دین را نزد نسل جدید زشت و باور آنان را به آن سست می‌ساخت، او می‌کوشید با زبانی جذاب، شیوا و دل‌نشین چهره‌ای زیبا و پذیرفتنی از دین ترسیم کند؛ چهره‌ای که در آن انسانی زیستن و پاسداری از حقوق مردم از تقدم و اهمیت برخوردار است.

در دوران کوتاه اما پر ثمر زندگانی خویش آثاری ارزشمند در حوزه اندیشه سیاسی اسلام و فقه سیاسی از خود برجای نهاد که نقشی پر اهمیت و غیر قابل انکار در نظریه‌پردازی برای گذار از وضعیت نابهنجار کنونی و هموار ساختن راه رهایی و آزادی داشته و خواهد داشت. حضور او در هر محفل و انجمنی مایه نشاط، همبستگی و پیشرفت آن بود و با اخلاق نیک خود هرگونه تیرگی را از روابط اعضا می‌زدود و چونان شمعی فروزان بر روشنایی درخشش آن انجمن می‌فزود. در نشست‌های مهم و تاثیرگذار اصلاح‌طلبانه نیز وجود ارزشمند وی نقشی راهبردی و تعیین‌کننده داشت. بی‌تردید فقدان وی خسارتی بزرگ برای جریان اصلاح‌طلبی، جنبش مدنی و رهایی‌بخش ایران عزیز است.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم که سال‌ها افتخار عضویت آن استاد عزیز را داشت و در تمامی برنامه‌ها و نشست‌های خود از نظرات و دیدگاه‌های موثر و سخنرانی‌های آن بزرگوار بهره می‌برد، اینک در غم از دست‌دادن آن بزرگوار به سوگ نشسته است. مجمع درگذشت ایشان را به خانواده، به ویژه همسر و فرزندان آن فقید، شاگردان، دوست‌داران، حوزه‌های علمیه، دانشگاهیان عزیز و تمامی ملت ایران که او همواره دل در گرو خوشبختی و پیشرفت آنان داشت، تسلیت می‌گوید. همچنین شادی، آرامش و آمرزش بیکران برای روح ایشان و بردباری و پاداش الهی برای همه بازماندگان و داغدیدگان طلب می‌کند.

وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
مجمع مدرسین و مدرسین حوزه علمیه قم
۲۱/۸/۱۳۹۹

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا