خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وضعیت فروش گوشت از شمال تا حاشیه‌ی تهران

علی رغم گران شدن گوشت مرغ در هفته‌های اخیر، اما ارزان شدن نسبی گوشت قرمز یکی از خبرهای اقتصادی ماه گذشته بود. ارزانی که قیمت را به کمی بالاتر از دو ماه پیش رسانده است. گوشت گوساله‌ی گرم در حال حاضر در کشتارگاه‌های تهران با قیمتی حدود 102 هزار تومان توسط قصابان خریداری می‌شود. حدود دو ماه پیش یعنی در شهریور ماه این عددی زیر 100 هزار تومان بود.

در مهرماه امسال ایلنا گزارش داد که خرید گوشت گوسفندی نسبت به سال گذشته حدود 35 درصد کاهش داشته، تجارت نیوز هم خبر از کاهش 40 درصدی خرید گوشت گوساله داده است. اما این کاهش خرید چه میزان مربوط به قیمت‌هاست؟ افزایش و کاهش قیمت‌ها چه میزان روی خرید مردم تاثیر گذار است؟ بالا و پایین شدن قیمت گوشت خرید گوشت در کدام مناطق را کم کرده است؟

برای پیدا کردن پاسخ این سوالات به سراغ آخرین حلقه‌ در زنجیره‌ی توزیع یعنی قصابی‌ها رفته ایم. مغازه دارانی که به صورت مستقیم با مردم و سبد خرید آنها سروکار دارند. و البته که در نقاط مختلف شهر اوضاع بسیار متفاوتی دارند.


مردم گوشت کیلو 500 هزار تومان را هم می‌خرند

بهمن پاشا، مدیر قصابی بهمن پاشا در منطقه‌ی امیر آباد تهران تغییر قیمت را عدم توانایی دامداران در نگهداری دام می‌داند. او به انصاف نیوز گفت: مساله این است که علوفه گران شده و دامدار مجبور است که دام خود را بفروشد. بنابراین قیمت کمی پایین آمده. از طرفی هم مردم توان خرید ندارند بنابراین عرضه زیاد شده و تقاضا کم است پس قیمت کم شده.

وی افزود: مغازه‌ی قصابی نمایشگاه ماشین نیست که فقط مربوط به یک عده‌ی خاص باشد. مغازه‌ی قصابی باید محل رفت و آمد همه‌ی اقشار باشد. ایده‌آل این است که مردم بر اساس نیاز خود بگویند چند کیلو گوشت می‌خواهند و آن را بخرند، ولی در حال حاضر مردم با توجه به پول خود یک میزانی گوشت می‌خرند و کاری با نیاز خودشان ندارند.

درباره‌ی تاثیر افزایش قیمت روی حجم فروش خود گفت: الان قیمت دیگر چندان تاثیری ندارد، چراکه همه‌ی اقشار مشتری ما نیستند. فقط عده‌ای پولدار مشتری ما شده‌اند. ما هرقیمتی بگوییم آنها می‌خرند. الان دو دسته مشتری داریم، یکی دارد و بدون توجه به قیمت می‌خرد، یکی که اصلا نمی‌خرد. حجم فروش ما اصلا فرقی نکرده است.

او درباره‌ی میزان سود قصابی‌ها نسبت به سال گذشته گفت: چون حالا ما روی هرکیلو گوشت یک میزانی سود می‌گیریم، پس با افزایش قیمت سود ما کم نمی‌شود. الان یک قصابی باید حداقل10 تا 15 میلیون فروش روزانه داشته باشد تا هزینه‌های خودش را جور کند. ولی من آرزو می‌کتم که گوشت ارزان شود تا همه بتوانند بخرند، ما در این یکی دوسال گذشته دیگر مشتری طبقه متوسط نداریم، ولی تا دلتان بخواهد مشتری داریم که برای سگ و گربه‌اش گوشت و مرغ می‌خرد.

پاشا افزود: مشکل ما فرهنگی است، کسی که نیاز ندارد، بیش از حد نیاز خرید می‌کند و این تقاضا قیمت را بالا می‌برد. گوشت کیلو 500 هزار تومان هم بشود عده‌ای می‌خرند. ما الان مغر راسته‌ی گوسفند داریم کیلو 260 هزار تومان آنقدر مشتری زیاد است که ما نمی‌رسیم تامین کنیم. فیله‌ی گوساله بالای کیلو 200 هزار تومان است ولی ما خیلی مشتری فیله داریم.

او درباره‌ی میزان نظارت نهادهای ذی‌ربط گفت: نظارت که از آن حرف می‌زنید چندان معنا ندارد. برای نمونه گفتند مرغ را باید 20 هزار و 400 تومان در مغازه‌ها به فروش برسد ولی امروز در میدان 22 تا 23 هزار تومان است، من چطور مرغ را به قیمت مصوب بفروشم؟


نظارت وجود ندارد؛ مردم توان خرید ندارند که نمی‌توانیم گران بفروشیم

مدیر قصابی یوسفی واقع در محله‌ی پیروزی، خیابان درودیان، درباره‌ی ارزان شدن گوشت در چند روز اخیر گفت: ارزان شدن که تاثیری روی فروش ما نداشته است. ما ماه گذشته همین موقع گوشت گوسفند را حدود 97 تا 99 هزار تومان می‌خریدیم، این قیمت تا 127 هزار تومان بالا رفت، در یکی دو روز اخیر این قیمت پایین آمده و شده 102 هزار تومان، یعنی چند هزار تومان از ماه گذشته هم گران تر. گوشت گوساله که حدود 10 تا 15 هزار تومان از دو ماه پیش گران شده است.

وی افزود: مشکل اصلی نبود مشتری است. به واسطه‌ی وضع بد اقتصادی فروش ما به شدت کاهش پیدا کرده. حدود 40 درصد نسبت به سال گذشته ما حجم فروشمان کمتر شده است. در این شرایط که قدرت خرید مردم کم شده، مردم مرغ را بیشتر می‌خرند، دنبال قلم گوساله، دل وجگر مرغ و… بیشتر می‌آیند.

یوسفی درباره‌ی وضعیت نظارت روی بازار گوشت گفت: نظارتی روی بازار گوشت نیست. هرکسی هرچقدر بتواند بفروشد می‌فروشد؛ اما نکته این است که مردم محله ما توان خرید گوشت با قیمت بالا را ندارند و ما مجبوریم به قیمت بفروشیم. از طرفی فروش کم شده و هزینه‌ها هم چند برابر شده. الان وضع همه‌ی اقشار همین است. از قدیم گفته‌اند، «عزای عمومی، عروسی است» الان وضع همه بد است.


مردم توان خرید گوشت ندارند، به دنبال دل و جگر مرغ هستند

مدیر قصابی سعید در رباط کریم تهران گفت: حجم فروش من نسبت به سال گذشته نصف شده است. عده‌ی زیادی هم حساب دفتری دارند و نمیارند بدهند. چون وضع مالی مردم بد است. سود ما هم کمتر شده، چون مردم قدرت خرید ندارند ما مجبوریم زیر قیمت مصوب بدهیم.

وی افزود: فروش دل و جگر مرغ هم بسیار زیاد شده، نسبت به سال گذشته 150 درصد رشد کرده. خود مرغ اما فروشش کم شده، سودش هم کم شده. ما می‌گوییم مرغ روز اول می‌خندد، روز دوم گریه می‌کند و روز سوم می‌میرد. مردم فقط دنبال مرغ کشتار روز هستند. مشتقات مرغ مثل جوجه و… هم اصلا برای این منطقه مناسب نیست؛ یعنی منطقه کشش ندارد که ما بخواهیم برای فروش بیاریم.

این قصاب ادامه داد: در این محله گوشت تبدیل به کالای لوکس شده. ماهی هم که حدود یک سال است کلا نمی‌آوریم شاید ده درصد از مردم رباط کریم ماهی بخورند. هفته‌ای یک یا دو مشتری از ما درباره‌ی ماهی سوال می‌کنند. در این شرایط چرا باید ماهی بیاریم؟

وی افزود: به خاطر شرایط بد اقتصادی، منی که اولین نفری بودم که در رباط کریم گوشت منجمد آوردم دارم جمع می‌کنم. کاسبی نیست. ما روزی 150 کیلو مرغ می‌فروشیم، هر کیلو هزار تومان سود دارد. 100 هزار تومانش اجاره است. در حال حاضر که مردم قدرت خرید ندارند ما فقط ضرر می‌دهیم و تصمیم داریم که جمع کنیم.


نظر کارشناس تغذیه درباره‌ی تغییر در رژیم غذایی مرذم

دکتر محمدحسن انتظاری

دکتر محمد حسن انتظاری درباره‌ی تغییر رژیم غذایی مردم از گوشت قرمز به گوشت سفید به انصاف نیوز گفت: گوشت‌ها از نظر پروتئین و مواد مدنی تفاوت چندانی ندارند. تنها تفاوت مهم گوشت قرمز با گوشت سفید میزان آهن گوشت قرمز است که کمی بیشتر است. بنابراین هیچ اشکالی ندارد که گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کنند. شاید الان قیمت  گوشت قرمز 5 برابر گوشت سفید باشد ولی ارزش غذایی‌اش 10 درصد آنهم به خاطر آهن بیشتر است. در شرایط اقتصادی فعلی گوشت مرغ جایگزین بسیار مناسبی است به جای آنکه مصرف گوشت را قطع کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی مصرف دل و جگر مرغ پاسخ داد: سنگدان و دل تقریبا سالم هستند و تقریبا ‌بافت‌های استریلی هستند. اما استفاده از جگر مرغ چندان توصیه نمی‌شود. اگر مرغداری به مرغ‌ها دارویی داده‌ باشد و یا مرغ‌ها غذای ناسالمی خورده باشند، بیشترین تاثیر را روی جگر مرغ دارد. بنابراین خوردن جگر چندان به خانواده‌ها توصیه نمی‌شود.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره‌ی مصرف قلم نیز گفت: استفاده از قلم گوساله‌هم ضرری ندارد ولی جای گوشت را نمی‌گیرد. قلم یکی از منابع خوب کلسیم است، حتی در خودش پروتئین دارد، مغر استخوان هم یکی از مغذی‌ترین  موادی است که ما گوشتشان را می‌خوریم.

وی توصیه کرد: تنوع غذا و استفاده از میوه‌ها بسیار مهم است. در شرایط جاری به جز مسائل رشد، مساله کرونا و چاقی (که بر اثر ماندن زیاد در خانه‌ها ایجاد شده) وجود دارد. در شرایط موجود باید از غذاهای پرخاصیت و کم کالری استفاده کرد؛ در دسترس‌ترین این دسته از خوراکی‌ها، میوه‌ها می‌شوند. البته برخی از میوه‌ها هم خیلی گران است ولی باید به این نکته توجه کرد که میوه‌های گران به لحاظ ارزش غذایی چندان تفاوتی با میوه‌های ارزان ندارند.

دکتر انتظاری اضافه کرد: مردم سبزیجات را به وفور مصرف کنند چراکه هم ارزش غذایی خوبی دارد، هم جلوی چاقی را می‌گیرد و هم به نوعی از کرونا جلوگیری می‌کند. میوه هم به اندازه‌ی وسع اقتصادی مصرف کنند. به این نکته هم توجه کنند که حتما از میوه‌های رنگی و فصل استفاده کنند. برای نمونه موزی که در کشور ما وجود دارد وارداتی است و بخش زیادی از ارزش غذایی خود را از دست داده است. ولی سیب و مرکباتی که در بازار هستند محصول روز و بسیار پرفایده ترند.

او در انتها خاطر نشان کرد: توصیه‌ام این است که مردم چندان به دنبال میوه‌های گران نباشند. برای نمونه، وقتی قیمت یک نوع پرتقال دو یا سه برابر نوع دیگری از پرتقال است، معنایش این نیست که ارزش غذایی پرتقال گرانتر، دو یا سه برابر بیشتر است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا