خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مردم سالاری دینی یا دموکراسی آمریکایی؟!

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «مردم سالاری دینی یا دموکراسی آمریکایی؟!» به بهانه‌ی انتخابات آمریکا نوشت:

خداوند بشر را بر فطرت «زیبایی شناسی، زیبایی پسندی و زیبایی طلبی» خلق کرده و این خلقت، تغییر ناپذیر است. در طول تاریخ هر گاه بشر آزاد بوده و مصلحان، زمینه سخن گفتن و هدایتگری داشته‌اند، زیبایی حق، عدل و مردم سالاری بر سیاهی باطل، ظلم و استبداد غلبه کرده است. ما خود در ایران بارها این را تجربه کرده‌ایم همچنان که جهانیان نیز بارها تجربه کرده‌اند.

عدالت طلبان دنیای امروز در زمینه سیاسی و کشور داری، به نظریه «دموکراسی» رسیده و بدان ارج می‌نهند و غرب و آمریکا، مدعی «دموکراسی» به عنوان برترین سوغات برای دنیا هستند که با انتخابات اخیر آمریکا، دوباره میدان جولان وسیعی یافته است. چهار سال پیش مردی توانست به هر دلیل رأی مردم آمریکا را به خود جلب کند و بر مصدر ریاست جمهوری این کشور بزرگ بنشیند و در این چهارسال با رفتار مستبدّانه‌اش، عظمت آمریکا را نزد جهانیان خدشه دار کند. بعد از گذشت چهار سال، مردم سالاری آمریکایی بروزی خیره کننده یافت و با توجه به زیانهای بزرگی که این مرد به حیثیت کشور و مردم آمریکا در زمینه‌های مختلف زده بود، همه مصلحان آن کشور به روشنگری همّت کردند و مردم را برای تغییر به پای صندوق‌های رأی دعوت نمودند و پرشکوه‌ترین انتخابات 120 ساله اخیر این کشور را رقم زدند. بنا بر اخبار منتشر شده، نزدیک به 146 ملیون نفر یعنی حدود 70 درصد «واجدان حق رأی» در انتخابات شرکت کردند و با اکثریت آراء، ترامپ را از مصدر حکومت به زیر کشیدند.

صاحب ناچیز این قلم با توجه به سابقه بیش از30 ساله پژوهشگری‌اش در باب «مردم سالاری دینی» و مقالات فراوانی که در این باره در مجلات معتبر از جمله «مجلّه حکومت اسلامی» دبیرخانه مجلس خبرگان ارائه داده و به نام خودش در اینترنت قابل مراجعه است، نشان داده که به «مردم سالاری دینی» باور و علاقه ویژه دارد و مردم سالاری دینی را در افقی بسیار بالاتر و والاتر از مردم سالاری غربی با همه زیبائی‌هایش، می‌بیند از این رو وقتی ‌می‌بیند امروز منادیان دین به جای تمجید از وجوه مثبت «مردم سالاری آمریکایی» و تلاش در راستای ارائه مردم سالاری دینی در افقی بالاتر از این نمونه انسانی، بدون ارائه نمونه‌ای موفق در این فرصت چهل و چند ساله، به انکار زیبایی‌های مردم سالاری غربی می‌پردازند، متأسف می‌شود.

نمونه این انکار ردیّه نیمه مفصل دفتر یکی از مراجع معزّز تقلید نسبت به دموکراسی آمریکایی است که اخیراً در فضای مجازی و مطبوعاتی منتشر شده است. در این ردّیه، وجوه منفی مردم سالاری غربی مدّ نظر قرار گرفته و بر آن مانور داده شده؛ وجوهی که در مقالات این حقیر از جمله در مقاله «مردم سالاری دینی در بیان رهبر معظم انقلاب» منتشره در مجله حکومت اسلامی شماره 29، به تفصیل آمده؛ ولی وجوه مثبت، نادیده انگاشته شده است.

امروز انکار مطلق مردم سالاری غربی، اگر نتیجه عکس ندهد! قطعاً بی‌نتیجه است و مدّعیان «مردم سالاری دینی» باید از افتادن به وادی قیاس نظری این دو مردم سالاری بپرهیزند زیرا که در باب نظری، والایی مردم سالاری دینی با توجه به سیره حکومتی پیامبر و امام علی(علیهما الصلاة و السلام) بارها و بارها بیان شده و قطعی است. ما امروز موظفیم ضمن اعتراف به وجوه مثبت مردم سالاری آمریکایی، عملاً افق والاتر مردم‌سالاری دینی را به دنیا بنمایانیم. در چند ماه آینده، ایران اسلامی شاهد انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. اگر توانستیم انتخاباتی پرشورتر از انتخابات آمریکا با شرکت درصد بیشتری از درصد شرکت کنندگان آمریکایی و بدون زشتی‌هایی که در ایام تبلیغات و انتخابات، از آمریکایی‌ها دیدیم، ارائه دهیم، در آن صورت عملاً هم نشان داده‌ایم که مردم‌سالاری دینی بسیار والاتر و بالاتر و جذّا‌تر از مردم سالاری غربی است.

متأسفانه در چهل سال عمر جمهوری اسلامی بخصوص در این دو دهه اخیر در این زمینه نه تنها توفیق چندانی نداشته‌ایم، بلکه شاهد پسرفت‌هایی هم بوده‌ایم، از جمله انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی که قطعاً در قیاس با انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا، نمره بسیار کمتری می‌گیرد و تداوم چنین سلوکی، علی رغم میل ما، جز به تضعیف مردم سالاری دینی و تقویت مردم سالاری آمریکایی در قلوب و اذهان نمی‌انجامد. فاعتبروا یا اولی الأبصار.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا