خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برنامه بایدن درباره‌ی برجام چیست؟ | پاسخ وندی شرمن

وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد دولت باراک اوباما در مذاکرات هسته‌ای ضمن اذعان به توانمندی ایران در این مذاکرات، گفت که مسیر دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای و مذاکره با ایران با وجود اقداماتی که دولت ترامپ علیه این توافق و ایران انجام داده است، مسیری دشوار خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه رادیویی آمریکایی پی.آر.آی، وندی شرمن مذاکره کننده ارشد دولت باراک اوباما دولت پیشین آمریکا در زمان مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگو با این پایگاه درباره این که دولت جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا چگونه در صورت بازگشت احتمالی به توافق هسته‌ای [برجام] با ایران تعامل خواهد کرد، گفت: ما در سال ۲۰۱۶ نیستیم. در سال ۲۰۲۰ و تقریبا در ۲۰۲۱ هستیم. زمان گذشته است. اوضاع تغییر کرده است. اگرچه این توافق توسط متحدان اروپایی ما و توسط روسیه و چین در سال گذشته زنده نگه‌ داشته شده است، می‌خواهم بگویم که کمی از هم گسیخته شده است. با وجود این که ایران هم گفته است اقداماتش [در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای داوطلبانه‌اش] بازگشت‌پذیر است، باز هم در موقعیت قبلی قرار نداریم. بنابراین مشکل خواهد بود و کار سخت می‌شود. به گمانم بایدن و گروه او ابتدا کار را با مذاکره با متحدان اروپایی‌مان، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا و سپس با روسیه و چین شروع کنند تا ببینند که بهترین مسیر رو به جلو چیست.

شرمن در پاسخ به این که دیدگاهش راجع به موضع مقامات ایران در این باره و نظر آن‌ها درباره این که آمریکا باید هزینه خسارات خروج از توافق را بپردازد، چیست و این هزینه چه می‌تواند باشد، توضیح داد: چیزی که درباره مذاکره‌کنندگان ایرانی می‌دانم این است که آن‌ها بسیار سرسخت هستند. آن‌ها تا جای ممکن خواسته‌هایشان را پیش از مذاکره با دولت جدید [آمریکا] مطرح خواهند کرد. [در مذاکره] تا جایی که می‌شود باید وسیله اعمال نفوذ ایجاد کرد. این جوری است که باید مذاکره کرد. بنابراین، مطئنم رئیس جمهور منتخب گروهی توانمند و با کفایت را برای بررسی این انتخاب خواهد کرد. یک چیزی که حتما با دولت ترامپ متفاوت خواهد بود، این است که ما واقعا در وزارت امور خارجه دیپلمات‌ها را روی کار خواهیم داشت. شکاف‌ها در پنتاگون با افرادی توانمند و دارای صلاحیت در آژانس‌های توسعه و جامعه اطلاعاتی‌مان پر خواهد شد که تا کنون نشده است. از این رو، گروهی خواهیم داشت که برای انجام دادن مسئولیتی بسیار سخت لازم است.

او درباره این که دولت ترامپ وعده داده است در هفته‌های نهایی روی کار بودنش تحریم‌های جدیدی را بر ایران اعمال کند تا کار دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای و ملحق شدن دوباره آمریکا به آن سخت باشد، با مطرح کردن ادعایی علیه نقش ایران در منطقه، بیان کرد: نکته همین است. دولت ترامپ در تلاش است هر کاری از دستش بر می‌آید انجام دهد تا کار برای رئیس جمهور منتخب و کامالا هریس معاون او با روی کار آمدن سخت شود. اما بسیاری از این تحریم‌ها  در واقع مشابه همان‌هایی خواهند بود که پیش از این اعمال شده‌اند و فقط نامشان جدید خواهد بود. اما فکر می‌کنم تحریم‌های اساسی تغییر نخواهند کرد. تحریم‌ها موجب بازگرداندن ایران به میز مذاکره نشدند و رفتار مخرب آن در منطقه را تغییر ندادند.

این مقام پیشین در دولت اوباما ادامه داد: بنابراین، دولت بایدن-هریس باید موقعیتی را که در آن قرار داریم بررسی کنند. رئیس جمهور منتخب گفته است که می‌خواهد به مذاکرات برگردد و آسیب‌های قبلی را جبران کند. بنابراین، این یک پازل  بسیار پیچیده خواهد بود. اما چیزی که می‌دانم متفاوت خواهد بود، این است که رئیس جمهور منتخب گروهی توانمند و با کفایت را تشکیل خواهد داد. گروهی که دیروز اعلام شد، ۵۰۰ کارشناس توانمند هستند که کارشان را بلدند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا