خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک شرط ایران پذیرفته شد / ویزا بلاتکلیف ماند

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ایران و عربستان بر سر موضوعاتی چون پرواز و تامین امنیت زائران به توافق رسیدند‌ اما اختلاف درباره صدور ویزای اتباع ایرانی همچنان باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سعید اوحدی که به همراه هیأت مذاکره‌کننده حج ایران روز سه‌شنبه به کشور بازمی‌گردد، درباره نتیجه پنج روز مذاکره با وزارت حج عربستان اظهار کرد: در جلسات متعددی که وزیر حج، معاون وزیر کشور و مسئولان وزارت خارجه عربستان حضور داشتند، دو طرف ملاحظات خود را درباره حج تمتع اعلام کردند که تاکید ما بیشتر بر تامین امنیت زائران ایرانی با توجه به حوادث سال گذشته بود. در نهایت پیش‌نویسی 60 صفحه‌ای از این مذاکرات طولانی تهیه شد که روی هر یک از بندها، بحث‌های زیادی صورت گرفت.

وی ادامه داد: سعودی‌ها بندی را به این پیش‌نویس اضافه کرده بودند مبنی بر اینکه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای برقراری پرواز با عربستان دوباره باید مجوز بگیرد که ما آن را در مغایرت با تفاهم‌نامه‌های قبلی اعلام کردیم. سرانجام طرف سعودی، استفاده ایرانی‌ها و جمهوری اسلامی ایران از شرکت‌های هواپیمایی داخلی را محق دانست.

سرپرست هیأت مذاکره‌کننده حج 95 گفت: مساله صدور ویزا هنوز حل نشده است؛ در حالی که ما راهکارمان را در این‌باره به طرف سعودی به صورت مکتوب ارائه کرده‌ایم.

اوحدی افزود: دو روز پیش از ما خواستند بازگشتمان را به ایران به تعویق بیندازیم تا شاید وزارت‌ حج و خارجه عربستان بتوانند به جمع‌بندی نهایی برسند اما بعدازظهر دوشنبه اعلام کردند که زمان بیشتری نیاز دارند.

وی اظهار کرد: عربستان تا کنون راهکار مشخصی را درباه صدور ویزا ارائه نکرده است، در حالیکه راهکار ایران کاملا شفاف است. ایران خواهان صدور ویزا در داخل کشور است. وزارت خارجه ما نیز اعلام کرده که همه امکانات را در این زمینه فراهم می‌کند. ما تصمیم گرفتیم فردا به کشور بازگردیم و منتظر هماهنگی وزارت حج و خارجه عربستان بمانیم تا آنها نیز راهکارشان را شفاف اعلام کنند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توافق‌هایی که در بخش تامین امنیت زائران ایرانی صورت گرفته است نیز گفت: راهکارهای خوبی در این زمینه ارائه شد. سعودی‌ها استفاده از دستبند الکترونیکی را تایید کرده‌اند. ما هم پیشنهادهای خود را در خصوص تامین امنیت با توجه به آسیب‌شناسی حوادث گذشته و جلسات دانشگاهی داخل کشور مطرح کردیم که استقبال شد.

اوحدی افزود: ایران و عربستان درباره تامین امنیت زائران به یک جمع‌بندی منطقی رسیدند اما صدور ویزا، مساله اصلی حج است که هنوز راهکار اجرایی و شفافی از طرف وزارت حج عربستان برای آن ارائه نشده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا