خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درس‌هایی از جنگ قره باغ

علیرضا ايمانخانی، دانش آموخته علم سیاست در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «درس‌هایی از جنگ قره باغ» نوشت:

بعد از بیست و هشت سال از اشغال منطقه قره باغ، با پیشروی نیروهای آذری به سمت خان کندی مرکز قره باغ کوهستانی و تسخیر شهر شوشا در 5 کیلومتری مرکز قره‌باغ، با وساطت روس‌ها قرارداد آتش بس به امضای طرفین رسید که این قرارداد علی رغم داشتن نقاط مبهم، پیروزی بزرگ برای آذری‌ها و شکستی تلخ برای ارامنه قلمداد می شود.

با دیدن شادی مردم در شهرهای آذربایجان و نشاط مردم و رویت خودروهای لوکس و خیابان‌های آراسته و متقابلا اعتراض مردم در ایروان و چهره مغموم و خودروهای قدیمی روسی و خیابان های تیره و تار ایروان به وضوح اختلاف سطح زندگی در دو کشور مشهود است و در همان دید اول می‌توان دلیل اصلی شکست ارامنه و یا بهتر پیروزی آذری‌ها را حدس زد.

در زمان استقلال و فروپاشی شوروی سابق، جمهوری آذربایجان شش میلیون نفر و ارمنستان چیزی نزدیک به چهار میلیون جمعیت داشتند که جمعیت آذربایجان امروزه بیش از ده میلیون و ارمنستان کمتر از سه میلیون نفر است. (بیشتر جوانان و متخصصان ارمنستان به خاطر ضعف اقتصادی کشور را ترک کردند)

کشور ارمنستان از مواهب الهی هبچ بهره ای ندارد و فقط یک معدن کانی داشته و از نظر شاخص های درآمد فقط متکی به ارسال کمک‌های ارامنه مقیم غرب و مسکو می باشند (فقط 500 هزار ارمنی در فرانسه می باشند) ولی در طرف مقابل معادن غنی نفت و گاز باکو باعث شکوفایی اقتصادی و حضور شرکت‌های بزرگ خارجی در آذربایجان شده که این شرایط مناسب علاوه بر اینکه شرایط را برای در اختیار داشتن ارتش قوی تر، تسلیحات مناسب تر و در نهایت اتحاد ملی بهتری در میان مردم فراهم کرده است. موجب داشتن اهمیت بیشتر برای دنیای امروز شده است.

به صورت خلاصه باید گفت اگر جه ارمنستان از نظر سیاسی ساختار بهتری از نظر دموکراتیک دارد ولی شرایط اقتصادی مناسب تر، رضایت مندی بهتری را در مردم آذربایجان سبب شده است.

ولی نکته مهمی که در جنگ چند هفته ای باز هم به چشم آمد تحرک دیر هنگام دستگاه سیاست خارجه ایران بود!

متاسفانه پارادایم سیاست خارجه ایران گره سختی یه استمزاج روس‌ها خورده و همین کندی و درک دیر هنگام عامدانه باعث از بین رفتن بسیاری از فرصت‌های طلایی در بحران‌ها شده است.

حمایت تاریخی روس‌ها از ارمنستان و بی طرفی ظاهری ایران باعث شائبه حمایت ایران از ارمنستان شد و بعد از حمایت علما و مراجع از باز پس گیری شهرهای بلاد تشيع و اعتراضات چندین شهر ترک زبان و بیانه محکم چهار نماینده رهبری در استان های ترک زبان باعث، تغییری محسوس در دیپلماسی سیاست خارجه شد که متاسفانه باز هم زمان طلایی گذشته بود.

زمانی عراقچی دیپلمات چیره دست ترک زبان به باکو جهت رایزنی اعزام شد که پهبادهای اسرائیلی در حال جولان در مرزهای اصلاندوز و خدا آفرین بودند و تسلیحات ارسالی ترکیه در حال شلیک!

ظاهرا وزارت امور خارجه ما گمان دارد که صرف به کار بردن بی طرفی از طرف دستگاه دیپلماسی ایران از خود رفع تکلیف کرده ولی کیست که نداند بر خلاف جنگ جهانی، بی طرفی امروز در سیاست خارجی یک ارزش حساب نمی شود و تامین کننده منافع ملی نیست.

پرواضح است همانطور که ما در سوریه و عراق بی طرف نبودیم قطعا نباید در ماجرای قره باغ نیز بی طرف می ماندیم. این بهترین مثال در تناقض و پارادوکسیکال سیاست خارجی ما و بیانگر نداشتن عمق استراتژیک است. (بسیاری از مردم آذربایجان از ما گله داشتند که دولت شما فقط با اشغال فلسطین مخالف است نه اشغالگر)

اشغال سرزمین های قره باغ در این سی سال واضح و روشن بوده، پس اتخاذ سیاست بی طرفی در مورد اشغال خاک همسایه، سیاست غیر واقع بینانه بوده است.

درست تر و بهتر این بود که سیاستی که در اواخر جنگ و دیر زمان اتخاذ کردیم در بدو بحران لحاظ میکردیم که دوباره توافقی حساس و مهم بدون حضور ما اتخاذ نگردد.

در صورت اجرای توافق نامه جدید (به خاطر شرایط بحرانی ارمنستان، احتمال اجرای آن زیاد است) عملا پل ارتباطی ما بین نخجوان و باکو مفهومی ندارد و این سر پل تاریخی را نیز از دست داده ایم.

البته در این که سیاست ورزان باکو در این چند ساله به بهانه های مختلف نمک نشناسی کرده و اتهامات بی اساس به ایران وارد کرده اند و اتفاقا خاک خود را مامن تجزیه طلبان ضد ایرانی کرده اند شکی نیست ولی فراموش نکنیم این کشور به غیر از عراق تنها کشور شیعه مذهب دنیا بوده و قطعا نمی توان از اشتراکات چند هزار ساله‌ مردم آن اعم از ترک زبان و تالشی با سرزمین ایران به سادگی عبور کرد.

شاید بیشتر مردم امروز اعتقاد دارند که اتخاذ سیاست غرب ستیزی ما باعت شرق گرایی مطلق شده و دقیقا در خیلی سطوح گوش به فرمان روس‌ها هستیم تا ببینیم نظر آنها چیست فارغ از اينکه منافع ملی خود را لحاظ کنیم.

تجربه تاریخی نشان داده که روس‌ها در بزنگاه های تاریخی حتی یکبار هم از حق وتوی خود جهت کمک به مردم ایران استفاده نکردند و مخلص کلام روس‌ها هميشه با یک ایران بحران زده در مرزهای خود راحت‌ترند تا یک ایران قوی.

در هر صورت درس هایی که باید از این بحران یک ماهه گرفت و چراغ راه آینده ما باشد را می‌توان در چند سطر بیان نمود.

اول. اسرائیلی‌ها بعد از برقراری روایط با کشورهای حاشیه خلیج فارس امروز در شمال ایران نیز نفوذ دارند. و این یک واقعیت تلخ است.

دوم. بعد از تسلط، تقریبی بشار اسد بر بيشتر خاک سوریه، ترکها منطقه قره باغ بهترین مکان برای دپوی تکفیری های متمایل به خود می‌دانند که این به خاطر نزدیکی این منطقه به داغستان و چچن شرایط منطقه قفقاز را خطرناک می کند.

خوب با علم به دو واقعیت فوق وظیفه دولتمردان ما در داشتن رایزنی مستمر با ترکها و آذری‌ها جهت گوشزد منافع ملی و حساسیت مردم ما بسیار ضروری است. و باید اهتمام و تلاش بیشتری در جهت رایزنی بیشتر با این کشورها انجام داد.

البته درس بزرگ دیگر مبحث اقتصادی است که مردم آذربایجان یک دیکتاتور صالح به نام الهام علی اف را به خاطر شرایط اقتصادی خوب، حمایت کرده و بر عکس مردم ارمنستان به خاطر شرایط بد اقتصادی، در صدد تسخیر تمام نهادهای دموکراتیک این کشور اعم از مجلس و… بودند و این نشان دهنده میزان تاتیر پذیری مردم کف جامعه از رضایت مندی اقتصادی است که زنگ خطر بزرگ و درس عبرت مهمی برای حاکمان کشور ماست که گمان نکنند که نجابت مردم ایران هم در تحمل شرایط بغرنج اقتصادی دائمی و همیشگی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام لطفا به ما ترک ها توهین نکنید ما آذری نیستیم ما هممون بدون استثنا ترکیم والسلام

    96
    34
    1. همون جمهوری آذربایجانی که شما سنگش را به سینه می زنین، نمیگه ما ترکیم. میگه ما آذری هستیم و زبان شون را هم نمیگن ترکی. میگن آذربایجانی. توی اسناد رسمی شون هم اینها را نوشتن.

      13
      48
      1. امیر وقتی اطلاعی نداری مگه مجبوری حرف بزنی
        الان شعار مشترک کشور آذربایجان و ترکیه شده :
        بیر ملت ایکی دولت
        یعنی هر دو ترک هستند

        19
        6
    2. اتفاقا محمود کاشغری هم( مرحوم خفته در قلب دیار ترکستان یعنی قرقیزستان) برای جلوگیری از توهین به ترکان به تمامی یورت نشین ها سفارش بسیار کرد تا کسی بدانها زخمی نرسانده بی دلیل دشمن خویش خطاب نکنند بقصد تملک سرزمینی که متعلق به آنها نیست ویرانی و سربرینی راه نیاندازند و از خوی خونریزی و دست درازی و خانمان دیگرانسوزی دست بردارند بدین منظور با تهیه ء تنها کتاب ترکولوژی موجود در جهان یعنی دیوان لغت ترک نقشهء اسنادی تمام قبایل ترک ها با ذکر نام قبیله و موقعیت جغرافیایی یورتهای آنها از کوهستان آلتای تا نواحی بالای دریای خوارزم از ایشان خواست از این محدوده ها خارج نشده بالاخص از آنجاییکه نه در ایران نه در قفقاز نه در آناتولی حتی یک قارداش آلاچیق نشین ترکی وجود ندارد خانه را بر سر باشندگان آن خراب نکنند در ادامه در همان نقشه، ارض اکراد و ارض آذرآبادگان را نزدیک بهم کشیده و به ترکها بسیار سفارش کرد دست از پا خطا نکنند و ادعای ارضی نسبت به این دو سرزمین انجام ندهند که خیلی بد می بینند.

      8
      30
    3. مگر ترک وآذری فرق دارند. آذربایجان آذری است و ترکیه لائیک ترک است همان عثمانی سابق . چون ماهم آذری هستیم گفتم .

      6
      32
    1. من خودم شخصا” آذری و ایرانی تبار هستم تصور نمیکنم شما رو بشناسم ؟ شما نماینده کل آذربایجان هستی که از جانب همه آذری ها و آذربایجان اظهار نظر میکنی ؟؟؟ من آذری هستم ترک زبان ایرانی تبار ریشه در این خاک و سرزمین کهن دارم

      15
      43
      1. اگر شما ملت خودتان را نمی شناسید مشکل از خودتان است ما تورک اذربایجانلی هستیم و شما انسانی با هویت جعلی

        29
        5
  2. در شیعه مذهب بودنشان شک هست.در تصاویر اذان در مسجد شوشا اذان سنی‌ها گفته میشد .حتی تصاویر نماز جماعت هم همانند سنی‌ها بود.نمیدانم شاید آنها سربازان ترکیه بودند.اما بهرحال شیعه و مسلمان بودن در آذربایجان عمقی ندارد

    23
    84
    1. این مردم چندین نسل تحت تعلیمات وفرهنگ روسی پرورش یافته اند والان هم فرهنگ لاییک فرهنگ غالب آنهاست از جامعه و فرهنگ ایرانی فاصله زیادی دارند در واقع جمهوری آذربایجان(آران)مثل کودکی است که در کودکی به زور ازمادرخود جدا شده واکنون که بزرگ شده مادرخود را نمی شناسند ولی مادرش او را میشناسد .

      10
      19
    2. اگر شما ملت خودتان را نمی شناسید مشکل از خودتان است ما تورک اذربایجانلی هستیم و شما انسانی با هویت جعلی

      18
      6
    3. اگر شما در شیعه بودن ما شک دارید ما در اسلام شما شک داریم چرا که در قره باغ طرف صلیبیون رو گرفتید البته از قوم مجوس بیشتر از این هم انتظار نداریم.

      11
      3
  3. احسنت بر شما واقعا” مقاله دقیق و منطقی بود یک نگاه علمی، واقع بینانه و در جهت منافع ملی بود. سپاس و منتظر مقالات بعدی هستیم.

    44
    16
  4. واقعان کارشناسی افتضاحی انجام دادی فقط جنبه تبلیغی واسه شهرت اینگونه کارشناسی کردی بابا چرا نمیگین قرباغ هفتاد درصد ارمنی بودن خودشون هم ایجاد استقلال کردن از آذربایجان ارمنستان فقط کمکشون میکرد یا چرا نمیگین روسیه پشتش خالی کرد درس عبرتی هم واسه [آنهایی] باشه که آنقدر دلخوش روسیه [هستند] یا آس 300 های ارمنستان با یه پهباد های 5000 هزار دلاری نابود شدن این ها درس های عبرت آمیزه متاسفانه کارشناس های ما بیشتر به فکر شهرت اسم در کردن هستن

    28
    70
    1. وقتی نسبت به موردی آگاهی و علم ندارید [سکوت کنید] شما حتمآ دشمنی با تورکها دارید که از آزادی قره باغ میسوزید یاشئن آزربایجان

      31
      12
      1. جناب یاشاسین
        تومیریسی که ازت دررفت یک زن سکایی بود، یعنی همتبار مردم سیستان و مازندران و تاجکستان و …
        هیچ ارتباطی بین قبایل آلتای و سکاهای همسایه شمالی ایران وجود ندارد.
        بوقدر یاتما قارتداش

        4
        10
    2. خوب همون هفتاد درصد ارمنی زمانی هفتاد درصد شد که در جنگ سی سال پیش همه ساکنین ترک منطقه رو یا کشتند یا مجبور به کوچ کردن نزدیک یک میلیون ترک قره باغ آواره شدن میشه بفزمایید جمعیت فعلی کل ارمنستان چقدره . البته باید تییر مقاله اینچنین نوشته میشد ( درسی که آذربایجان وترکیه به دشمنانشان دادند)

      33
      8
  5. متاسفانه ایران با حمایت علنی خود از ارمنستان در قمار جنگ قره باغ باخت .دلایل باخت ایران به موضوعات زیادی بر میگردد و بنده به یکی از آنها اشاره میکنم .آذربایجان و ایران حدود هفتصد هزار کیلومتر مرز دارند .متاسفانه سیاست ایران در این سی سال با ایرانشهری ها گره خورده است .اگر حساب کنیم بجز جنوب ایران تقریبا با کشورهای تورک زبان همسایه هستند .اینان جریانات پان ترکیستی را ملاک قرار میدهند .با توجه به اینکه در ایران جهل میلیون تورک زبان زندگی میکند .ایران باید این مسائل را کنار گذاشته و چهل میلیون تورک ایران را شهروند خود حساب کرده و با کشورهای همسایه تورک زبان و تورکهای ساکن در کشورها از در دوستی وارد شده و تهدید ها را به فرصت تبدیل کند .امام جمعه های محترم استانهای مرزی با آذربایجان را میکوبند .و در مسائل سیاسی کشور آذربایجان حتی دخالت میکنند .در حالی که اگر کشوری به مسائل ایران دخالت کند دیگه اونوقت واویلاست .باید با همسایه هامون بخصوص آذربایجان مهربان باشیم .چون هنوز هم در اکثر شهرهای ایران و آذربایجان فامیل نسل اول و دوم هم از بین نرفته است .و در دو کشور زندگی میکنند .ایران حدود سی سال پیش و اکنون هم به خاطر مسائل قومیتی از آذربایجان به صورت جدی حمایت نکرد .کار غیر قابل این بود که آذربایجان مرز خود را از ارامنه پاک کرده بود و رسیده بودن به منطقه قبادلی ،ایران به مرز نیرو فرستاد .البته هر چه هم ایران به ارمنستان داد فکر نکنم بتونه پولش را بگیرد .چون به خاطر معادن قره باغ به صورت تهاتری بود .ارمنستان هم از قره باغ اخراج میشود .باید در سیاستمون تجدید نظر داشته باشیم

    88
    18
    1. سلام دوست عزیز من ترک‌زبان هستم تمنا میکنم برای یکبار هم که شده داغ فراغ رو ببینید

      14
      3
    2. چند تا نکته جالب در نظرتون را با هم مرور کنیم:
      «آذربایجان و ایران حدود هفتصد هزار کیلومتر مرز دارند»… جالبه بدونیم محیط کره زمین، یعنی دور تا دور کره زمین فقط چهل هزار کیلومتره. اون وقت مرز ایران و آذربایجان هفتصدهزار کیلومتره!
      «بجز جنوب ایران تقریبا با کشورهای تورک زبان همسایه هستند»… یعنی عراق در غرب و افغانستان و پاکستان در شرق ایران و ارمنستان در شمال غربی هم ترک زبان هستن و ما نمی دونستیم!
      «چهل میلیون تورک ایران»… دیگه اینقدر این را تکرار کردین که خودتون هم داره باورتون میشه!
      «امام جمعه های محترم استانهای مرزی با آذربایجان را میکوبند»… جالبه همین امام جمعه ها جزو اولین مسئولینی بودن که به سود باکو بیانیه دادن و بقیه را مجبور کردن دنباله روی همینها را بکنن.

      11
      24
    3. لطف میکنید یک دلیل از حمایت ایران از ارمنستان بیارید
      وقتی رهبر و امام جمعه چهار استان و ولایتی وسخنگوی دولت همه بر برگرداندن تمام اراضی آذربایجان تاکید میکنید باز شما می‌گویید از ارمنستان حمایت کرده؟؟؟؟

      17
      21
      1. اکر یکم سواد داشتی تا الان می فهمیدی سیاست سیاست در عمل ثابت میشه نه با حرففففففف.یک دلیل نه صد تا دلیل داره…یکی از دلیلش خودتی و امثال تو

        19
        7
      2. دلیل اینکه در حین درگیری کامیونهای رزمی کاماز از مرز نوردوز وارد ارمنستان می شد و سوخت تانکها توسط […]تامین می شد
        این یک سیاست غلط بود که توسط ناسیونالیستهای افراطی طراحی می شود و ایران را در تقابل آشکار با همسایه ها قرار میدهد

        22
        2
    4. اینها ر و احمداوبالی یادت داده یکم منصف باش اگه کمک ایران نبود ارمنی ها باکو را هم گرفته بودند بنده مرز نشینم جنگ قره باغ رو با چشم خود دیده ام به یوتیوپ مراجعه کن اعترافات حیدرعلی آف را پیدا می کنی کارهای که ایران برای آذربایجان کرده اما آنها چکار کردنداسراییل را آوردن گذاشتن بغل گوشت بعدبیااینجا از مهربانی داستان سرایی کن

      9
      21
  6. مطالب خوب است. امانویسنده یا اطلاعات کافی ندارد و یاعمدا چنین نوشته است.
    را ارتباطی نه تنها امتیاز نیست بلکه فرصتی است برای ارمنستان تا هرلحظه خواست آن را قطع کند.
    آن را مختص نخجوان است ترکیه حق ترانزیت ندارد.
    اگر داشته باشد نا امن ترین مسیر خواهد بود

    9
    40
    1. زمانی می گفتند نه شرقی نه غربی الان […].غرب سرمایه داری بهترازشرق جیب خالی وفقیر وبی تدبیراست.

      12
      2
  7. تماما نظریه وکارشناسی شده مغرضانه و بی ارزش.
    الهام علی ایف هرچقدر رهبر دیکتاتور باشد از نظام فعلی ارمنستان و تشکیل گروه های تروریست وترور مثل شخصیت سیاسی سفیر ترکیه در تهران و دیگر کشور ها و حمایت بی چون چرایی ایران خبر تحلیلی انصاف نیوز از دمکرایتک بودن ارمنستان و کور بودن مسولان تحلیلی انصاف نیوز از اشغال ۲۸ ساله اشغاگری ارمنستان و حامیان ان کشور . گویای نبود انصاف جامعه جهانی و حتی تایید اعمال خوشونت کشور های تروریست.
    هرگز مورد تایید مردم منطقه نبود ونیست.

    13
    3
  8. شما تحلیلگرید؟ این چه جور کارشناسی ای است که در کل مطلب تان معلوم نباشد کجا ایستاده اید؟ اگر منتقد سیاست ترکیه اید که چرا از این پیروزی آذربایجان دفاع می کنید؟! نکند منظورتان این بود که باید به جای ترکیه و اسراییل، همان سیاست را خود ایران اجرا می کرد؟! جل الخالق! جالب است که خودتان نوشته ایئ: «متاسفانه پارادایم سیاست خارجه ایران گره سختی به استمزاج روس‌ها خورده و همین کندی و درک دیر هنگام عامدانه باعث از بین رفتن بسیاری از فرصت‌های طلایی در بحران‌ها شده است.» خب؟ فکر نمیکنید همین پارگراف تان نشان می دهد که سیاست خارجه ایران به سیاست خارجی روسیه وابسته شده و توان ابتکار عمل را از خودش سلب کرده. درحالی که با ضعف و شکست ارمنستان، ایران تمام موقعیت استراتژیک بسیار غبطه انگیز برای ترکیه و آذربایجان را از دست داده و در عمل به طور کامل توسط قدرتهای پان تورکیست محاصره شده است!

    5
    5
  9. یک سری مطالب خدمت شما عرض کنم.من حدود سه سال هستش به خاطر شزایط کاری در باکو ساکن هستیم..اذری نیستم و مسلط به زبان ادری شدیم.ومسایل را برای شما تجزیه و تحلیل می کنم.مردم کشور ادربایجان کاملا مسلمان واقعی و شیعه واقعی هستند،و مردم ایان اعم از فارس.ادری.کرد و عیزه را دوست دارند.و هیچ مشکلی با ایران ندارند.علی رعم اینکه دولت ایران هیچ کمکی در مورد قره باغ بهشون نکردش.و کاملا از ایران توقع کمک داشتن.نه از اسراییل و ترکیه،که ایران پشتشون را خالی کردش واسراییل و ترکیه کمکشون کردن،ولی باز هم دولتشون و مردمشون احترام ایران را دارند.وکشور اذربایجان خیلی دارند پیشرفت می کنند به خاطر سیاستهای خانم مهربان علیوا هستش.که اصالتش از روستا های خاخال هستش.هم اقتصادشون داره قوی میشند.هم اجازه نفود به هیچ کشوری را نمی دن.واز تمام کشورها استفاده می کنند.با امریکا.اسراییل.ایران.ترکیه روسیه،پاکستان.افعانستان.چین.اروپا .رابطه قوی دارند.وبه زودی جز اتحادیه اروپا می شنن.به نطرم سیاستمدارن ایران باید یه ذره از دولت اذربایجان سیاست یاد بگیرن.وبه مردم و کشور اذربایجان احترام بزارند،

    24
    4
  10. حمایت همه جانبه ایران از ارمنستان .باعث گردیده تا دیدگاه کل ملت ایران به خصوص ملت ترک زبان به یک بام و هوای نگرش دولتمردان نظام را دو چندان کند که تا کنون خاک فلسطین خاک اسلام بود و خاک اشغال شده آذربایجان خاک ارمنستان ؟! بعد آزادی قره باغ تلخ ترین موضوع دستگیری شادی کنندگان شهرهای ترک زبان ایران بود . به چه جرم ؟ جرم شادی برای آزادی خاک مسلمین آیا ایران اینک نقش اسراییل را برای مردم ترک زبان بازی نمیکند. وایا ایران با سرکوب مردم ترک زبان عملا گفتار و عمل چهل ساله اش را زیر سوال نبرده است ؟قضاوت آسان است

    23
    5
  11. خوب همون هفتاد درصد ارمنی زمانی هفتاد درصد شد که در جنگ سی سال پیش همه ساکنین ترک منطقه رو یا کشتند یا مجبور به کوچ کردن نزدیک یک میلیون ترک قره باغ آواره شدن میشه بفزمایید جمعیت فعلی کل ارمنستان چقدره . البته باید تییر مقاله اینچنین نوشته میشد ( درسی که آذربایجان وترکیه به دشمنانشان دادند)

    12
    3
  12. خوب همون هفتاد درصد ارمنی زمانی هفتاد درصد شد که در جنگ سی سال پیش همه ساکنین ترک منطقه رو یا کشتند یا مجبور به کوچ کردن نزدیک یک میلیون ترک قره باغ آواره شدن میشه بفزمایید جمعیت فعلی کل ارمنستان چقدره . البته باید تییر مقاله اینچنین نوشته میشد ( درسی که آذربایجان وترکیه به دشمنانشان دادند)

    8
    2
  13. خوب همون هفتاد درصد ارمنی زمانی هفتاد درصد شد که در جنگ سی سال پیش همه ساکنین ترک منطقه رو یا کشتند یا مجبور به کوچ کردن نزدیک یک میلیون ترک قره باغ آواره شدن میشه بفزمایید جمعیت فعلی کل ارمنستان چقدره . البته باید تییر مقاله اینچنین نوشته میشد ( درسی که آذربایجان وترکیه به دشمنانشان دادند)

    5
    2
  14. آذربایجان جزء کشورهای شیعه هستش مثل ایران و افغانستان پس باید حمایت معنوی و مادی بشود
    باید همچون برادر بزرگ از آذربایجان حمایت بشه
    ارامنه یک زمانی توی منطقه ارومیه دست به کشتار وسیعی زدن
    اگه تاریخ 70 یا 80 سال پیش را مطالعه بکنین حساب کار دستتون میاد

    18
    2
  15. هیچ عاقلی ده میلیون تورک آزربایجان و چهل میلیون تورک ایران را به سه میلیون ارمنی کافر معامله نمیکند اما سیاست ضد تورک پانفارس […] این کار احمقانه و امثال آن را انجام می دهد و امروزه نیز میکند و در آینده نیز خواهد کرد چرا که سردمداران پانفارس در توهم بوده و تنها برای اثبات بیطرفی خود در جنگ تورک و ارمنی کافی بود تنها یک ماه مرز نوردوز را مانند تورکیه ببندد و یا یک ماه از صدور برق و گاز مجانی به ارمنستان خودداری کند… تا چهل میلیون تورک ایراپ بیطرفی رژیم پانفارس را باور کنند… مردم تورک ایران ترانزیت سلاحهای روسی را در جاده های آزربایجان جنوبی برای ارمنستان کافر به چشم خود دیدند… سیاستهای ضد تورک پانفارس در طول نود سال اخیر زرای تورکان ایران اظهرا من الشمس است دیگر قسم حضرت عباس را نتنها باور ندارند بلکه به توهمات آنها میخندند…

    23
    11
    1. اگر دروغ زیاد تکرار شود خود دروغگو هم آن را باور خواهد کرد . صبح تا شب چهل میلیون چهل میلیون می کنید . ولی این ره به ترکستان نیست . به ناکجا آبادی است که در آنجا پرتگاهی خطرناک انتظارتان را می کشد .

      7
      19
  16. هیچ عاقلی ده میلیون تورک آزربایجان و چهل میلیون تورک ایران را به سه میلیون ارمنی کافر معامله نمیکند اما سیاست ضد تورک پانفارس […] این کار احمقانه و امثال آن را انجام می دهد و امروزه نیز میکند و در آینده نیز خواهد کرد چرا که سردمداران پانفارس در توهم بوده و تنها برای اثبات بیطرفی خود در جنگ تورک و ارمنی کافی بود تنها یک ماه مرز نوردوز را مانند تورکیه ببندد و یا یک ماه از صدور برق و گاز مجانی به ارمنستان خودداری کند… تا چهل میلیون تورک ایراپ بیطرفی رژیم پانفارس را باور کنند… مردم تورک ایران ترانزیت سلاحهای روسی را در جاده های آزربایجان جنوبی برای ارمنستان کافر به چشم خود دیدند… سیاستهای ضد تورک پانفارس در طول نود سال اخیر زرای تورکان ایران اظهرا من الشمس است دیگر قسم حضرت عباس را نتنها باور ندارند بلکه به توهمات آنها میخندند…

    19
    5
  17. خیلی جالب است هموطنان فارس زبان در جریان جنگ قارا باغ با ارمنی ها همسو بودند. که این عمق گسستگی در ایران رو نشون میده

    19
    7
  18. متاسفانه این جور تحلیل ها بیشتر به فر صت طلبی و نان به نرخ روز خوردن شبیه است تا عدالت وقانون .همانند انچه در نرخ دلار وبورس میبینیم .اتفاقا بهترین سیاست همان بی طرفی ومبنا را عدالت وقانون دانستن بود .ونکته بسیار مهم ومقتدرانه ان اعزام نیروهای قدرتمند ومجهز ارتش وسپاه به مرزهای جمهوری اذربایجان بود اکنون نه جمهوری اذربایجان جرات حرف زیادی دارد وتحریف کتابهای درسی خود و توهم پراکنی نسبت کشور ما دارد ونه چند تا تکفیری نادان جرات عرض اندام ویا سوئ استفاده از انها توسط هر شخص یا کشوری ونه پهپادهای رژیم صهیونیستی موجود در جمهوری اذربایجان قدرت وتوان عبور از مرز ما را دارند .ضمنا ارمنستان هم دست بسته نمی ماند تا خاک کشور وی محل ترانزیت کالاهای دشمن خونی وی یعنی ترکیه وجمهوری اذربایجان شود . ترکیه قصد اشغال جنوب ارمنستان هم مرز با ایران را داشت که با درایت واقتدار مسئولین جمهوری اسلامی ونیروهای مسلح غیور ما نقش بر اب شد .وعملا زمینه حضور و بازی گردانی روسها در اذربایجان وقره باغ فراهم شد .در حقیقت قره باغ از چنگ گربه خارج وبه چنگ خرس افتاد

    4
    14
  19. متاسفانه این جور تحلیل ها بیشتر به فر صت طلبی و نان به نرخ روز خوردن شبیه است تا عدالت وقانون .همانند انچه در نرخ دلار وبورس میبینیم .اتفاقا بهترین سیاست همان بی طرفی ومبنا را عدالت وقانون دانستن بود .ونکته بسیار مهم ومقتدرانه ان اعزام نیروهای قدرتمند ومجهز ارتش وسپاه به مرزهای جمهوری اذربایجان بود اکنون نه جمهوری اذربایجان جرات حرف زیادی دارد وتحریف کتابهای درسی خود و توهم پراکنی نسبت کشور ما دارد ونه چند تا تکفیری نادان جرات عرض اندام ویا سوئ استفاده از انها توسط هر شخص یا کشوری ونه پهپادهای رژیم صهیونیستی موجود در جمهوری اذربایجان قدرت وتوان عبور از مرز ما را دارند .ضمنا ارمنستان هم دست بسته نمی ماند تا خاک کشور وی محل ترانزیت کالاهای دشمن خونی وی یعنی ترکیه وجمهوری اذربایجان شود . ترکیه قصد اشغال جنوب ارمنستان هم مرز با ایران را داشت که با درایت واقتدار مسئولین جمهوری اسلامی ونیروهای مسلح غیور ما نقش بر اب شد .وعملا زمینه حضور و بازی گردانی روسها در اذربایجان وقره باغ فراهم شد .در حقیقت قره باغ از چنگ گربه خارج وبه چنگ خرس افتاد

    3
    12
  20. ایران میبایست بی کم و کاست از آذربایجان از همان آوان جدایی از شوروی در جهت حفظ شوون نزدیکی دینی و مذهبی وازهمه بالاتر خودی بودن ترکهای آذربایجانی،از جمهوری آذربایجان دفاع می‌کرد نه تنها الان بلکه از همان اول کار تشکیل جمهوری آذربایجان،متاسفانه رفسنجانی در آن موقع اشتباه فاحشی در عدم توجه به آذربایجان کرد،من خودم فارس هستم ولی بسیار دوستدار ترکهای آذربایجانی سلحشوری هستم که سازنده و نگاهبان ایرانزمین هستند،میباشم،ما به هیچ عنوان نبایستی آذربایجان را تنها می گذاشتیم که آنها مجبور به رفتن به آغوش ترکیه شوند،دنباله روی از روسیه که دشمن اصلی ایران است،بس است،روسیه چه خدمتی به ایران کرده؟،یکبارشد از حق وتو درحق ملت ایرانی که با پول آنها دوران سخت بعداز انحلال شوروی را گذراندند،استفاده کند؟

    17
    2
  21. کارشناس الکی همین متن خودتو بخون یه جا میگی علیف دیکتاتور بعد میگی با این آدم باید رابطه داشته باشیم. با یه دیکتاتوری؟ عقلانی هست یا فقط داری حمایت الکی میکنی بعد میگی باید ایران میرفت تو جبهه ازری کنار اسرائیل یا ترکیه که کم خون مردم ایران نریخته؟ تو سوریه حتی عراق کارشناس…

    5
    17
    1. ماه هیچی ازدست ندادیم ایا اسرائیل از سرزمینهای اسلامی دفاع میکنه ،ایا مامیتوانیم با اسرائیل دریک جبهه باشیم ،معلومه که نه .پشت قضیه موضوع دیگریست نه دفاع ازسرزمینهای اسلامی

      4
      8
  22. کارشناس الکی همین متن خودتو بخون یه جا میگی علیف دیکتاتور بعد میگی با این آدم باید رابطه داشته باشیم. با یه دیکتاتوری؟ عقلانی هست یا فقط داری حمایت الکی میکنی بعد میگی باید ایران میرفت تو جبهه ازری کنار اسرائیل یا ترکیه که کم خون مردم ایران نریخته؟ تو سوریه حتی عراق کارشناس… سایت…

    3
    10
  23. ایا نظر رهبری و امام جمعه چهار استان این نظر ایران نیست
    همه گفتن که خاک آذربایجان باید برگرده به اهلش اما تا جایی که میشود به جنگ نکشه

    اما فلسطین با آذربایجان خیلی فرق داره ایران به آذربایجان کمک کرد و نقشه آزادسازی قراباغ را سردار ایرانی کشید اما حکومت آذربایجان گفت نه چون به امریکا اعتماد کرد و چی شد نتیجه اش حدود 30 اشغال این خاک

    8
    19
  24. ایا نظر رهبری و امام جمعه چهار استان این نظر ایران نیست
    همه گفتن که خاک آذربایجان باید برگرده به اهلش اما تا جایی که میشود به جنگ نکشه

    اما فلسطین با آذربایجان خیلی فرق داره ایران به آذربایجان کمک کرد و نقشه آزادسازی قراباغ را سردار ایرانی کشید اما حکومت آذربایجان گفت نه چون به امریکا اعتماد کرد و چی شد نتیجه اش حدود 30 اشغال این خاک

    و ادعای بی طرف بودن ایران بدون دليل است
    و پیروی ایران از روسیه کاملا غلط است چون خیلی مواضع نظر ایران و روسیه مخالف همدیگرن

    4
    11
    1. ایران اونقدر اشتراکات با بدن جدا شده اش دارد که نمیشود اسراییل وترکیه بصورت مصنوعی بگیرن سر وتن یک پیکرن اشتباهات وسیاست کشورها جهت منافع خودشان با گول زدن کشورها را به بیراهه میبرن. ایران بجای ارمنستان با عدم دخالت در کشورها باید به آذربایجان نزدیک میشد نه اینکه در دام حکومتش می افتاد ودشمنی ایجاد میکرد وذهنیت مردم آذربایجان ونسل خود را بخاطر ارامنه تخریب نمیکرد آذربایجان تشنه وطن اصلی خودش هست ولی دستهایی چون روسیه نمی گذارد

      1
      6
  25. آخه دردتون چیه تا قبل از جنگ همون مسجدها خوک دانی ارمنی ها بود چرا اون موقع لال و کور شده بودین.امثال شما تو مسئله فره باغ فقط دنبال یه سوراخ میگردین تا انگشت بزرگ تون فرو کنید.هیچ تکفیری تو قره باغ نیست خودتون و خسته نکنید.و واسه خودتون بیخودی دشمن تراشی نکنید.همه چی تموم شده شما دنبال اشهدآ تو نمازهای آذربایجان هستید.

    16
    4
    1. این حرفها قرآن سرنیزه کردن و پیراهن خونی عثمانه که نشونتون میدن چه جور سرزمین اسلامیه که شده لونه دشمن قسم خورده مسلمانها وچه جور خاک اسلامیه که رونق دیسکوها ومشروب خونه هاش از مساجدش بیشتره .مگه ایران خاک اسلام نیست ومادرحال جنگ اقتصادی وتهدید امنیتی از سوی آمریکا و اسراییل نیستیم ؛همین آیت اله هایی که توایران داریم تو جمهوری آذربایجان(آران)هم هستند آیا شده فقط یک بار دردفاع از مردم ایران موضع رسمی اتخاذ بکنند و بیانیه بدند.نه دوستان شاعر میگه :چه خوش بی مهربونیت هردو سر بی /که یک سر مهربونی درد سر بی

      4
      5
  26. مساله ی قره باغ برای ایران یک مساله ی چند وجهی امنیت ملی است و پیامد حمایت شدید و یک طرفه ی ایران از جمهوری آذربایجان می توانست شبیه به پیامد حمایت عریان ما از بوسنی باشد که اکنون بر ضد ایران در سازمان ملل رای می دهد.
    در ضمن، نویسنده به سهو یا به عمد نقش کاهش جمعیت ارمنستان در نتیجه ی کاهش زاد و ولد ارمنی ها را مسکوت گذاشته است. این کاهش نسل یکی از اصلی ترین موارد تشابه ایران و ارمنستان، البته هرکدام در اشل جمعیتی خودشان است.

    4
    1
  27. باسلام
    باید گفت هر آنچه در سیاست خارجی کشور ما اتفاق می افتد به منفعت طلبی حکمت باز میگردد و سیاست دوگانه حکمت در برابر مسلمانان ،چون اگر حکومت از مسلمانان حمایت میکند باید در برابر ظلمی که رژیم چین به اقلیت مسلمان در کشورش مکند اعتراض کند ولی متاسفانه هیچ خبری نیست ودر برابر آذربایجان هم چون با روسیه روابط سیاسی قوی دارد نتوانست آنطوری که باید خودی نشان بدهد وفقط تحت فشار اعتراضات مردمی که در گوشه وکنار اتفاق میفتاد مجبور به موضع گیری نصف ونیمه بسنده کرد و موضوع دیگر اینکه اگه حرفی از دخالت عریستان در موضوع قره باغ بود ایران اولین کشور بود که در آن دخالت میکرد

    9
    3
  28. بخشی درست بخشی نادرست اگر ایران اذربایجان حمایت نکرده بود بعید بود اذربایجان پیروز میشد به اسم بی طرف اونم بخاطر حسن همجواری ولی در اصل فرماندهان بزرگ بیشترشان ترک میباشند همچنین مقامات ایران ویکم دلخور از حضور اسراییل امریکا ولی کاریش نمیشه کرد سیاست با پول گره خورده نفت گاز استعمارگر جذب میکنه وسیاست شیعه گستری در اذربایجان شکست خورد با پیروزی اذربایجان فعلا جنگ تموم شد ولی استخوان لای زخم باقی مونده وکی دوباره در چه شرایطی دمل چرکی سر باز میکنه اینده نشان خواهد داد ولی برخلاف ما مسلمانان مخصوصا ایران که پولمان را تو جیب دیگران میریزیم مسیحیان کوچکترین کمکی به مسیحیان ارامنه نکردند اگر انها همان رویه ما را داشتند جنگهای صلیبی شکل میگرفت پیروز میدان انها بودند انها فقط پول را میشناسند وجتی با دشمن بخاطر منافع شریک میشوند کاری که اسراییل در اذربایجان کرد. جای سیاست گذارانی همچون قوام تو صحنه سیاست کشورمون خالیه

    4
    4
  29. ایران اونقدر اشتراکات با بدن جدا شده اش دارد که نمیشود اسراییل وترکیه بصورت مصنوعی بگیرن سر وتن یک پیکرن اشتباهات وسیاست کشورها جهت منافع خودشان با گول زدن کشورها را به بیراهه میبرن. ایران بجای ارمنستان با عدم دخالت در کشورها باید به آذربایجان نزدیک میشد نه اینکه در دام حکومتش می افتاد ودشمنی ایجاد میکرد وذهنیت مردم آذربایجان ونسل خود را بخاطر ارامنه تخریب نمیکرد آذربایجان تشنه وطن اصلی خودش هست ولی دستهایی چون روسیه نمی گذارد

    2
    1
  30. بوی نفاق ازحرف شما بلند میشود عضو هر مکتبی هستی ازاین به بعد نمازت رااگر ادعای مسلمانی داری درمسجد ضراره بخوان هم کیشانت انجا هستند متوجه شدی که مسجد ضراره جناب

    2
    4
  31. مقاله شما متاسفانه پر بود از مطالب بی پایه و اساس مثل اینکه گفتین اقتصاد آذربایجان از ارمنستان قوی تره! خام فروشی منابع طبیعی نشد اقتصاد میشه تاراج ثروت ملی! در آمد سرانه ارمنستان از صنعت بیشتر از آذربایجان هست. دوم اعتراض یک سرس قوم گرای پانترک ربطی به اتخاذ تصمیم از طرف رهبری نداشت از این قوی تر هاش هم نمی تونه داشته باشه ایران از وول سمت شیعیان جهان بوده و هست این آذربایجان بوده که به شیعیان آن سامان ظلم می کنه و پای اسرائیل کافر را و ترکیه سنی را آنجا وا کرده وگرنه هر وقت کمک می خواست ما بودیم به هر حال مقاله شما اعتبار علمی نداشته و بوی پانترکیسم و توهمات پانترک ها رو میده از همون جنس توهمات پانعربی که اول انقلاب سر جای خودشان نشستند بهتره از پان عرب ها و سرنوشت لیدرشون صدام درس بگیرند پانترک ها

    7
    10
  32. لطفاً فقط ازطرف خودتان اظهارنظر بفرمایید چرا که در آذربایجان هم ترک داریم وهم آذری ترک زبان که البته صاحب اصلی این خطه گروه اخیر می‌باشند هرچند اقوام دیگری ازجمله کردها وتالشیها ودیگراقوام نیز ساکن آذربایجان هستند.

    3
    4
  33. لطفاً فقط ازطرف خودتان اظهارنظر بفرمایید چرا که در آذربایجان هم ترک داریم وهم آذری ترک زبان که البته صاحب اصلی این خطه گروه اخیر می‌باشند هرچند اقوام دیگری ازجمله کردها وتالشیها ودیگراقوام نیز ساکن آذربایجان هستند.

    1
    3
  34. این حرفها قرآن سرنیزه کردن و پیراهن خونی عثمانه که نشونتون میدن چه جور سرزمین اسلامیه که شده لونه دشمن قسم خورده مسلمانها وچه جور خاک اسلامیه که رونق دیسکوها ومشروب خونه هاش از مساجدش بیشتره .مگه ایران خاک اسلام نیست ومادرحال جنگ اقتصادی وتهدید امنیتی از سوی آمریکا و اسراییل نیستیم ؛همین آیت اله هایی که توایران داریم تو جمهوری آذربایجان(آران)هم هستند آیا شده فقط یک بار دردفاع از مردم ایران موضع رسمی اتخاذ بکنند و بیانیه بدند.نه دوستان شاعر میگه :چه خوش بی مهربونیت هردو سر بی /که یک سر مهربونی درد سر بی

    1
    3
  35. تنها چیزی که نداری انصافه .این اسمتون هم از همون اسمهایی است که و بعضی موسسات اعتباری می‌گذاشتند.

  36. درسی که من از جنگ قره باغ گرفتم این هست که نباید به روسیه اطمینان کرد. قابل توجه دولتمردان ایران…روسیه دوست قابل اطمینانی نیست…

  37. ایران به دلیل داشتن چندین میلیون ترک زبان در ایران باید با اذربایجان روابط دوستانه بر قرار کنه و در این کشور نفوذ کنه ولی ایران نه تنها روابط دوستانه برقرار نمیکنه بلکه این کشور رو دشمن فرض میکنه این سیاست ایران سیاست ایران کاملا اشتباه است و حاصل نفوذ نژاد پرستهای ایرانشهری در دستگاه دیپلماسی ایران هست . کشور سوئس متشکل از المانها ، ایتالیها ، فرانسویهاست و سوئس به همین دلیل با این سه کشور روابط خوبی داره و هیچ موقع هم تجزیه نشده .

    5
    1
  38. علت تاخیر در سیاست خارجی برداشت های متفاوت در مورد منافع ملی national interest می باشد.در سیاست خارجی اصلی بنام منافع ملی وجود دارد که در ایران عملا با ۷رویکرد مختلف به چالش کشیده می شود ۱. منافع اسلامی.۲.منافع ملی ۳ اسلامی.ملی ۴. ملی .اسلامی ۵. ضداسراییلی.ملی اسلامی.۶.ضد اسراییلی اسلامی ملی.۷.ملی.ضد اسراییلی.اسلامی.۸.اسلامی.ضداسراییلی .ملی. ۹.ملی .اسلامی.ضداسراییلی. برای مثال فلسطین شامل بند ۱ و سوریه سوریه براساس تفسیر های مختلف شامل بند ۳و ۴و قره باغ بر اساس دو رویکرد و تفسیرهای متفاوت شامل بندهای ۶ و ۷ و ۸ و ۹ یا تلفیقی از اجزای بندهای ۴گانه بود.به همین جهت شاهد اختلافات و اشتراکات میان امامان جمعه آدربایجان ،سایر امامان جمعه، وزارت خارجه، ملی گرایان، سلطنت طلب ها، آذربایجانی ها و….بودیم.

  39. تحلیل مقاله خوب بود و به درستی به ضعف دیپلماسی خارجی ایران اشاره کرده است. ازادی قره باغ افتخار بزرگی است اما واقعا چه دلیل موجهی وجود دارد که بی غیرتهایی از ایرانیها از این بابت ناراحتند پشت شما مردم مسلمان ترک ایران بودند و هستن اما شما برای گوری کریه میکنید که مرده ای توش نیست ارمنستان اشغال گر است اگر مسلمان نیستید انسان که هستید ازاده و مرد باشید و این همه هموطنان خود را از خودتون نا امید نکنید مردم جمهوری آذربایجان شیعه و مسلمان هستن و ایرانیها را هم دوست دارن اما از برخی رفتارهای نادرست ایرانیها در قبال قره باغ گله مند هستن واقع بین باشین و با خیال خام خود قضاوت نابخردانه نکنید براداران

    4
    1
    1. بی غیرت تو هستی که سرزمین اهل کتاب رو میخوای به اسلامستیزان بدی
      بی غیرت تو هستی که منافع سرزمینی که داری نمکش رو میخوری به قبیله گرایی خودت ترجیح میدی

      2
      3
    2. ننگ بر پانفارسهای ترکست و بی غیرت رو که مسیحی های اجنبی ارمنستان را به شیعیان اپ پدری ترجیح میدهند

      3
      2
  40. بعضی دوستان نظر 40میلیونی ترکان را زیر سوال میبرند
    1نظر اقای صالحی وزیر خارجه وقت در زمان احمدی نزاد 40 درصد ایرانیها ترک هستند 40 درصد 85 میلیون چند میشود خودتان حساب کنید
    2 معاون وزیر اموزش و پرورش امسال گفت 70 درصد دانش اموزان ایرانی دو زبانه هستند یعنی زبان مادریشون غیر فارسی هست مثل ترکی اذری یا ترکمنی یا قشقایی(خانواده زبانهای ترکی) یا لری و کردی و مازنی و گیلکی و تالشی وتات(خانواده زبانهای فارسی ولی توجه کنید فارسی نیست ) یا عربی و اشوری و ارمنی اینو به کل جامعه تعمیم بدیم امار جالبی به دست میاد حالا 30 درصد 85 میلیون بشه 25 میلیون فارس زبان مطلق میمونه چند میلیون ؟جمعیت لرها و کردها جمعا 16 میلیون و بقیه هم 6میلیون بشه میمونه حدودا 38 میلیون که به امار اقای صالحی نزدیکتره این اماری که ویکی پدیا یا سایتهای فارس زبان بیرون میدن اکثرا جعلی و بر پایه حدس وگمان هست چون حکومت امار روشنی تا حالا تو اینمورد بروز نداده اگر ازری ها در اقلیت بودن و فارسها در اکثریت چرا حدود هزارسال ترکان بر اونها حکومت کردن چرا به هر منطقه ایران غیر بلوچستان بری یک دهی شهری ترک بوده و ترکزبان انجا هست

    5
    5
  41. بنابر گزارش کتابچهٔ های قلابی سیاو ویکی پدیا و امریکا و ار.وپا و پانفارسها امروزه ایران از قومیت‌های گوناگونی از جمله پارسی زبانان (۶۱ درصد)، آذربایجانی‌ها (۱۶ درصد)، کُردها (۱۰ درصد)، گیلک‌ها و مازندرانی‌ها (۷ درصد)، بلوچ‌ها (۲ درصد)، عرب‌ها (۲ درصد)، ترکمن‌ها و قشقایی‌ها (۲ درصد) و دیگران (۲ درصد) تشکیل یافته‌است.حال در نظر بگیرین این امار بنظر خودشون درست باشه 60 درصد 85 میلیون فارس زبان 50میلیون میشه یعنی جمعیت استانهای بیابانی یزد و کرمان و سیستان و خراسان جنوبی و سمنان و اصفهان 50 میلیون میشه مساله خنده دار اینجاس بقیه استانها هم مثل همدان و خوزستان و خراسان رضوی و بوشهر و هرمزگان و فارس جمعیت فارس در اقلیت هست کرج و تهران هم ترکاش بیشتر از فارسه و اکثرا ترک اسیمیله شده هستند بقیه قومیتها راهم که از فارسها جدا نوشته فقط این نکته 60 درصد فارس زبان بقیه دروغاشو مشخص میکنه

    5
    4
  42. شمااگر تاریخ ماننایان و ماد ها و میتانی ها و اثار تاریخی اورارتوها و ماناییان در اذربایجان را بررسی کنید و کتب پهلوی و یونانی ها و نویسندگان روس و غیره را و سرزمین و موطن زر تشت را واشارات تمامی شاعران ایران را و مغان را قطعا هیچ نشانی از اطلاق تورک و ترکستان به سرزمین اذربایجان چه از لحاظ تاریخی ، اثار باستانی و زبانشناسی نخواهید یافت اذربایجان سر ایران و مهد دین و تمدن و ازادی خواهی جهان است داده های ژنتیکی و مشابهت و یکسانی اسامی کوها و روستا ها و شهرها و نام های محله ها و گورستان ها و قلعه ها نیز همان را تایید می کند حتی سبک معماری اذربایجان با ترکمن ها رمین تا اسمان تفاوت دارد.ما اولین ملتی بودیم که متدین به یکتاپرستی بودیم و اولین ملتی که اقتدار قلدری اشوریان عرب تبار را برانداختیم ما اولین کشاورزان و صنعت گران و جنگاوران و یکتاپرستان و هسته اولین حکومت فدراتیو جهان و بعدا هسته مرکزی هخامنشیان بودیم اذربایجان هیچگاه ترکستان و ترکمنستان نخواهد بود لکن زبان فارسی نه زبان مادری ما و نه تمام اقوام ایرانی نبوده است صرفا زبانی اختراع شده توسط ما و زبان حکومتی بوده و اختراع شده تا داشته ها و ارمانها و اسطوره های دینی ما را متمایز کند از سایر اقوام غیر ایرانی که اتفاقا با زبان مادری نزدیک به ما ولی بدون ریشه ها و اسطوره های و ارزش های دینی سخن میگفتند .زبان پهلوی که ریشه فارسی کنونی است با تلفیق پارسی باستان در حقیقت همان زبان اذری است. بروید کتیبه تورفان را بخوانید تا هویت ترک ها و ترکمنی های را که
    چپاول گر ایران بوده اند بهتر بدانید اینان پس از شکست ایران از اعراب به همراه مغول و تاتار و ترکمن جسارت یافتن تا به ایران و اسیای صغیر و اران کوچ کنند اذربایجان برای همیشه اذربایجان بوده و خواهد بود

    2
    5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا