خرید تور تابستان ایران بوم گردی

داروخانه ها؛ سوپر مارکت های دوم و داروسازی ها پولسازان جدید؟

مسئله داروسازی، داروخانه ها و شرکت های پخش دارو بیزنس های جذابی هستند. برخی از هلدینگ های بزرگ غذایی سراغ تاسیس داروسازی رفته اند. افراد عادی به جای شرکت ها با موضوعات دیگر اقدام به تاسیس شرکت های بازرگانی دارویی می کنند یا شرکت های کوچک داروسازی با خط تولید اجاره ای و قراردادی. مکمل فروشی در داروخانه ها رواج پیدا کرده است و در چند سال گذشته در کنکور پزشکی داروسازی جایی برای خود پیدا کرده است چون با گرفتن مدرک خود می تواند با یک بازرگان شریک شده و اقدام به تاسیس سوپر مارکت کند.

علی نیلی خبرنگار انصاف نیوز گزارشی از نمایشگاه دارویی ایران فارما تهیه کرده است بخشی از این گزارش را در ادامه می خوانید در این بخش بر رشد قارچ گونه داروخانه ها مانند سوپر مارکت اشاره شده است.

در سال‌های اخیر تعداد داروخانه‌ها به شکل قارچ‌گونه‌ای رشد کرده است و از زیرپله تا طبقه آخر ساختمانی بلندمرتبه، داروخانه است که تاسیس می‌شود.

قبلا تاسیس داروخانه ضوابطی داشت و یکی از مهم‌ترین بندهای آن ضوابط، رعایت محدوده فعالیت بود و امکان نداشت کشی بتواند در همسایگی یک داروخانه، داروخانه دیگری تاسیس کند. اما از آن‌جا که ماشین تربیت داروساز در دانشگاه‌ها با سرعت مشغول کار است و کار دیگری جز اعطای تاسیس داروخانه از متولیان برنمی‌آید، آن ضوابط را به نام مبارزه با انحصار کنار گذاشتند! به این ترتیب تا چندی دیگر به اندازه سوپرمارکت‌ها، داروخانه خواهیم داشت.

همین سیاست در اعطای مجوز برای تولید و واردات دارو هم صدق می‌کند. در سال‌های اخیر بی‌شمار شرکت داروسازی تاسیس شده‌اند که بسیاری‌شان شرکت‌های کاغذی‌اند! به عبارت دیگر، تعداد زیادی از داروسازی‌ها از خطوط تولید شرکت‌های دیگر استفاده می‌کنند. برای این تردستی عنوان آبرومند «تولید قراردادی» تراشیده شده تا رانت‌جویی‌های احتمالی برخی از فرصت‌طلبان، ذیل نام تولید پنهان بماند.

این‌جا هم متولیان امر بدون توجه به آموزه ابتدایی اما مهم «اقتصاد مقیاس» به تعداد شرکت‌های داروسازی روی کاغذ مباهات می‌کنند، درست مانند تعداد بی‌شمار خودروسازان، تعداد پرشمار ایرلاین‌ها، تعداد پرشمار تولیدکنندگان لوازم خانگی و…

متن کامل گزارش خبرنگار انصاف نیوز را می توانید در ادامه بخوانید:

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا