خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شائبه‌های سلامت انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات

چند نفر از کاندیداهای انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات با اعتراض به روند انتخابات پیش از شروع مرحله‌ی دوم انصراف خود را اعلام کردند.

به گزارش انصاف نیوز اولین اعتراضات به روند انتخابات از اوایل آبان ماه شروع شد. زمانی که برخی مدعی شدند که مشاور یکی از کاندیداها  در وزارت ارشاد سمت مهمی دارد و می‌تواند در انتخابات دخالت کند. کاندیدایی که متهم به این ارتباط بود، همچنین مسئول وزارت ارشاد، هیچ توضیح عمومی در این باره ندادند.

اعتراض بعدی به روند انتخابات در تاریخ 17 آبان (سه روز پیش از انتخابات مرحله‌ی اول) بود. «علی اصغر شفیعیان» با انتشار نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد خواست تا انتخابات را به خاطر نابرابر بودن شرایط رقابت عقب بیاندازد. در این نامه به دسترسی دونفر از کاندیداها به اطلاعات تماس رای دهندگان اعتراض شده بود.

در متن این نامه آمده بود: «دو نفر از سه کاندیدای اصلی این دوره، جناب آقای پدرام پاک آیین و جناب آقای مهدی رحمانیان هستند که یکی [به دلیل اینکه] قبلا مدیرکل مطبوعات داخلی آن وزارتخانه بوده و دیگری در انتخابات قبلی از طریق شخص جنابعالی به اطلاعات تماس رای دهندگان دسترسی پیدا کرده‌اند.»

در تاریخ 19 آبان یعنی یک روز پیش از دور اول انتخابات نماینده‌ی مدیران مسئول در هیات نظارت، شفیعیان با انتشار یادداشتی دیگر انصراف خود از دور اول این انتخابات را اعلام کرد. او در این یادداشت ضمن انتقاد از وزیر ارشاد به خاطر عدم توجه به شرایط نابرابر در انتخابات موارد دیگری را نیز مطرح کرده بود.

وی به قدرت و نفوذ روزنامه‌ها در ارشاد، وجود رسانه‌های دولتی پر تعداد، همچنین فضای بد رسانه‌ای که موجب خودسانسوری رسانه‌ها شده اعتراض کرد. شفیعیان در این یادداشت متذکر شد که او از انتخابات دور اول انصراف داده ولی به خاطر تمام شدن زمان ثبت انصراف، نام او همچنان در سامانه هست.

پس از برگزاری انتخابات دور اول، دونفری که اطلاعات شخصی رای دهندگان را داشتند، نفرات اول و دوم شدند. البته رای پدرام پاک آیین اختلاف بسیار زیادی با نفر دوم یعنی مهدی رحمانیان داشت. بیژن مقدم و حسن کربلایی نیز نفرات سوم و چهارم بودند.

پس از انتشار نتایج دور اول هجدهمین دوره‌ی انتخابات نماینده‌ی مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات، که پاک آیین با بیش از هزار رای و اختلاف بسیار زیاد توانست نفر اول شود، نفرات بعدی شروع به اعتراض و انصراف از ادامه‌ی رقابت کردند.

مهدی رحمانیان نفر دوم انتخابات با انتشار نامه‌ای پنج بندی به روند این انتخابات اعتراض و انصراف خود را اعلام کرد. او در این نامه به موارد زیر اشاره کرده بود:

یک: ادامه پیدا کردن روند نامبارک ادوار گذشته و لزوم نظارت دستگاه‌های ذیربط دو: «متاسفانه کسی که سوت می‌زند خودش هم سوت می‌زند» سه: شائبه‌های بسیاز زیاد از دخالت ارشاد به نفع یک نماینده‌ی خاص چهار: برگزاری مرحله‌ی دوم با حضور همه‌ی کاندیداها پنج: عدم تحمل دولت

پس از رحمانیان نفر سوم یعنی «بیژن مقدم» نیز با انتشار نامه‌ای با اشاره به عدم پاسخگویی به شائبه‌ها از حضور در دوم انتخابات انصراف داد. او در این نامه اشاره کرده بود: «بدیهی است مسئولان محترم برگزار کننده انتخابات بویژه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید از کنار برخی شائبه‌های مطرح شده عبور کنند. چرا که بی اعتنایی آنها به بی اعتباری انتخابات مربوط به فرهیخته‌ترین اقشار جامعه می‌انجامد.»

نفر چهارم انتخابات یعنی «حسن کربلایی» نیز با انتشار نامه‌ای ضمن گلایه از روند برگزاری انتخابات، کناره گیری کرد. او نوشته بود:  «وقتی شائبه‌ها و شبهاتی درباره سلامت نوع جلب آرا وجود دارد؛ ترجيح می‌دهم جزيی از يك رقابت غير‌عادلانه نباشم! اميدوارم مسئولان امر به ویژه سازمان‌های نظارتی و امنیتی و علی‌الخصوص مدیریت ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آنچه روی داد؛ نظری افكنند.»

گفتنی است با وجود اعتراضات و انصراف تمامی رقیبان نفر اول، آخرین اخبار حاکی از آن است که دور دوم انتخابات قرار از در تاریخ مقرر (4 آذر) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا